Terveystieto

Opetussuunnitelman perusteet

Terveystiedon arvioinnin kohteena on terveysosaamisen eri osa-alueiden arviointi. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on tukea oppimista ja kannustaa oppilaita kehittämään terveysosaamistaan sekä soveltamaan sitä arjessa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti, opetuksen eri vaiheissa ja osaamisalueen ominaispiirteet huomioon ottaen. Oppimisen tukena käytetään myös itsearviointia ja vertaispalautetta. Terveystiedossa on erityisen tärkeätä huolehtia siitä, että arviointi ei kohdistu oppilaan arvoihin, asenteisiin, terveyskäyttäytymiseen, sosiaalisuuteen, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Eettistä pohdintaa ja itsetuntemusta koskevissa tavoitteissa kiinnitetään huomiota siihen, miten oppilas pohtii ja perustelee käsiteltävää aihetta terveyden näkökulmasta, tiedonalan käsitteitä ja erilaisia lähteitä käyttäen.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona terveystiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut terveystiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt terveystiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on terveystiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan terveystiedon oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy terveystiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Oppilaan ohjaamisella terveystiedossa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi on oppilasta rohkaisevaa ja kannustavaa Arvioinnissa otetaan huomioon erilaisten työtapojen myötä syntyneet tuotokset. Arvioinnin kohteena ei ole vain lopullinen tuotos, vaan koko oppimisprosessi.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys
T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta tuetaan itsetuntemuksen kehittymisessä ja hän oppii ymmärtämään omia arvojaan ja asenteitaan ja niiden merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille. Oppilaan kyky tunnistaa kehon ja mielen viestejä kehittyy ja hän saa valmiuksia säädellä omaa käyttäytymistään. Oppilas oppii tunnistamaan omaa oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Häntä rohkaistaan tuomaan esille omaa kokemustietoaan ja pohtimaan sen merkitystä ajattelulleen. Oppilaan eettisen ajattelun kehittymistä tuetaan pohtien oikeaa ja väärää, hyvää elämää, hyveitä. Pohditaan opiskelun sekä omien ajattelu- ja työskentelytapojen merkitystä tulevaisuudelle. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilaiden itsenäistymistä tuetaan yhteistyössä kotien kanssa. Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. L4 Monilukutaito Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.). Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja kriittisesti ja analyyttisesti niitä lukemaan sekä tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilas opettelee työn suunnittelua, pitkäjänteistä työskentelyä ja työn arviointia itsenäisesti ja yhdessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään itsetuntemustaan ja säätelemään käyttäytymistään ja oppimistaan.
T4 ohjata oppilasta pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä tukea oppilaan valmiuksia luoda vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta tuetaan oman itsetuntemuksensa syventämisessä ja itsearvostuksensa kasvattamisessa. Oppilas syventää ymmärrystään kehityksen yksilöllisyydestä ja monimuotoisuudesta. Oppilas ymmärtää sosiaalisten suhteiden merkityksen mielen hyvinvoinnille ja terveydelle. Pohditaan ihmisten yhdenvertaisuutta terveyden ja hyvinvoinnin sekä ihmisoikeuksien näkökulmasta. Oppilasta tuetaan hänen vuorovaikutustaitojensa syventämisessä ja oppilas oppii vastuullisuuteen vuorovaikutustilanteissa. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilaan eettisen ajattelun kehittymistä syvennetään pohtien oikeaa ja väärää, hyvää elämää, hyveitä. Ajattelun taitoja syvennetään luomalla tilaisuuksia itsenäiseen ja yhteiseen ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn ja johtopäätösten tekemiseen. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilas syventää omia vuorovaikutustaitojaan. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan itseään rakentavasti ja toimimaan erilaisissa yhteistyö- ja vuorovaikutustilanteissa. Oppilasta ohjataan asettumaan toisen asemaan ja kohtaamaan muita ihmisiä arvostavasti ja hyviä tapoja noudattaen. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. L4 Monilukutaito Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.). Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja kriittisesti ja analyyttisesti niitä lukemaan sekä tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilas opettelee työn suunnittelua, pitkäjänteistä työskentelyä ja työn arviointia itsenäisesti ja yhdessä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Oppilaat kehittävät osallistumisen ja vaikuttamisen taitojaan (neuvottelutaidot, sovittelu ja ristiriitojen ratkaiseminen). Oppilaat arvioivat median mahdollisuuksia ja haasteita vaikuttamiskanavana. Oppilaat syventävät ymmärrystään kestävän kehityksen näkökulmiin sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä oppii luomaan vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa toimimiseen.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida perustellen yksilölliseen kehitykseen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta ja arvioida sosiaalisten suhteiden merkitystä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle. Oppilas osaa arvioida yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä arvioida ja perustella niihin liittyviä ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida esimerkkien avulla yksilölliseen kehitykseen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta ja analysoida sosiaalisten suhteiden merkitystä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle. Oppilas osaa analysoida yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin vastuullisia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä antaa esimerkkejä sosiaalisten suhteiden merkityksestä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle. Oppilas osaa kuvata yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä antaa yksittäisen esimerkin sosiaalisten suhteiden yhteydestä mielen hyvinvointiin ja terveyteen. Oppilas osaa nimetä yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin ohjatusti ratkaisuja.

Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
T5 ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilaan ymmärrys terveyden eri osa-alueista ja niiden väilisestä vuorovaikutuksesta syvenee. Oppilaan ymmärrys terveyttä tukevista voimavaroista ja sairauksia ehkäisevistä tekijöistä syvenee. Oppilas osaa tunnistaa ja arvioida hyvinvointia tukevia ympäristöjä ja yhteisöjä sekä mielekästä vapaa-ajan toimintaa. Oppilaan turvallisuustaitoja ja -valmiuksia syvennetään. Oppilas oppii käyttämään aihepiireihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilas syventää tietämystään terveystiedosta oppiaineena ja opettelee valitsemaan opiskeltavaan oppisisältöön sopivia opiskelumenetelmiä. Oppilasta harjaannutetaan hakemaan tietoa monipuolisesti sekä tarkastelemaan käsillä olevaa asiaa kriittisesti ja useista näkökulmista. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä useista eri näkökulmista vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilas syventää taitoaan havainnoida ja kykyään arvostaa elinympäristöään ja sen kulttuuriperintöä ja merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilas kehittää taitoaan ilmaista mielipiteitään rakentavasti sekä asettua myös toisen asemaan ja kohdata arvostavasti muita ihmisiä. Oppilasta ohjataan hyviin tapoihin ja ymmärtämään niiden merkitystä. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilasta kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilas syventää ymmärrystään hyvinvointia ja terveyttä edistävien ja sitä haittaavien tekijöiden sekä turvallisuuden merkityksestä. Oppilas opettelee vastuun kantamista omasta ja yhteisestä työstä sekä kehittää tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti. Oppilas kehittää valmiuksiaan suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia rajoja. L4 Monilukutaito Oppilas syventää tietämystään terveystiedon tietolähteistä ja tiedon tuottamisen välineistä. Oppilas tarkastelee kriittisesti tietolähteitä, esimerkiksi tunnistaa eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä vahvistavia ja vaarantavia tekijöitä ja mekanismeja sekä oppii käyttämään niihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida ja arvioida terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä selittää näiden välisiä syy-seuraussuhteita. Oppilas osaa käyttää terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä kuvata näiden välisiä yhteyksiä. Oppilas osaa käyttää terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä pääosin asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä näiden välisiä yhteyksiä pääpiirteissään. Oppilas osaa käyttää joitakin terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä. Oppilas osaa käyttää ohjatusti joitakin terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä.

T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja
Paikallinen tarkennus
Oppilas syventää käsityksiään omista terveyteen liittyvistä tottumuksistaan ja valinnoistaan ja pohtii syitä niiden taustalla. Oppilasta tuetaan löytämään omaa terveyttä tukevia voimavaroja ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä sekä tunnistamaan hyvinvointia tukevien ympäristöjen ja yhteisöjen sekä mielekkään vapaa-ajan toiminnan merkitys hyvinvoinnille. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilasta ohjataan havainnoimaan kulttuurisia erityispiirteitä ja toimimaan joustavasti erilaisissa ympäristöissä. Mediaympäristöä analysoidaan ja sen vaikutuksia opitaan arvioimaan. Oppilas oppii ymmärtämään hyvien tapojen merkityksen ja kohtaamaan toista arvostavasti. Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan tunnistaman omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin valintoihin. Erityistä huomiota kiinnitetään hyvinvointia tukevien ympäristöjen ja yhteisöjen sekä mielekkään vapaa-ajan toiminnan merkitykseen. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti. L4 Monilukutaito Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.) ja tiedon tuottamisen välineisiin. Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Oppilas kehittää osallistumisen ja vaikuttamisen taitojaan. Oppilaat arvioivat median mahdollisuuksia ja haasteita vaikuttamiskanavana. Oppilaat kehittävät ymmärrystään kestävän kehityksen näkökulmiin sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä sekä oppii pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja.
T 8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä
Paikallinen tarkennus
Tarkastellaan ajankohtaisia terveyteen liittyviä ilmiöitä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia ympäristöjä ja yhteisöjä ja pohditaan niitten taustalla vaikuttavia tekijöitä. Oppilas oppii tunnistamaan terveystottumuksiin vaikuttavia tekijöitä sekä terveyteen ja sairauteen liittyviä arvoja ja normeja. Ohjataan oppilasta kehittämään terveyteen liittyvän tiedon luotettavuuden ja merkittävyyden arvioimista. Pohditaan myös terveysmarkkinoinnin ja vaikuttamisen keinoja terveysvaikutusten ja luotettavuuden näkökulmista. Nostetaan esiin myös elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä, kuten vastuullinen kuluttaminen ja kestävä elämäntapa. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilas syventää ymmärrystään terveystiedosta oppiaineena ja soveltaa tietojaan ja taitojaan oppimisen tukena. Oppilas arvioi tietolähteiden luotettavuutta. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä useista eri näkökulmista vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan erilaisissa ympäristöissä. Oppilasta kannustetaan tuomaan esille ja perustelemaan omia näkemyksiä ja perustelemaan niitä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. Oppilas tarkastelee kansalaisten yhdenvertaisuutta terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilas syventää ymmärrystään hyvinvointia ja terveyttä edistävien ja sitä haittaavien tekijöiden sekä turvallisuuden merkityksestä ja hakemaan ja arvioimaan niihin liittyvää tietoa. Oppilas kantaa enenevissä määrin vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä omien tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittämisestä. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti. L4 Monilukutaito Oppilas syventää tietämystään terveystiedon tietolähteistä ja tiedon tuottamisen välineistä. Oppilas tarkastelee kriittisesti tietolähteitä, esimerkiksi tunnistaa eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä (mm. elämäntapaopit, blogit). L5 Tieto - ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilas syventää osaamistaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisestä terveystiedon hankinnan, käsittelyn ja tuottamisen välineenä. Oppilas arvioi erilaisia verkkoympäristöjä, sovelluksia ja verkostoja. Oppilas arvioi tieto- ja viestintäteknologian hyötyjä ja haasteita terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Opetellaan työn suunnittelua, pitkäjänteistä työskentelyä ja työn arviointia itsenäisesti ja yhdessä. Jatko-opintoihin liittyviä näkökulmia pidetään yllä opetuksessa ja lukuvuoden aikana huomioidaan siirtymää toiselle asteelle. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Syvennetään osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. Oppilas syventää ymmärrystään median mahdollisuuksista ja haasteista vaikuttamiskanavana. Arvioidaan sääntöjen ja sopimusten merkitystä myös eettisten ja ihmisoikeuksien näkökulmien kautta. Oppilas syventää ymmärrystään omista vaikutusmahdollisuuksistaan kestävän kehityksen näkökulmista sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä sekä niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä oppii arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä ja selittää perustellen terveystottumuksiin liittyvien ilmiöiden muodostumista. Oppilas osaa analysoida elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä arvioida perustellen elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksia. Oppilas osaa arvioida terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta ja käytettävyyttä eri näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä ja selittää terveystottumuksiin liittyvien ilmiöiden muodostumista. Oppilas osaa kuvata elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja analysoida elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksia. Oppilas osaa arvioida terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta usean tiedon luotettavuutta kuvaavan tekijän pohjalta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja antaa esimerkkejä elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksista. Oppilas osaa arvioida ohjatusti terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta muutamien tiedon luotettavuutta kuvaavien tekijöiden pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja antaa esimerkin elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksista. Oppilas osaa nimetä jonkin terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta kuvaavan tekijän.

Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri
T 9 ohjata oppilasta ymmärtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin, ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii ymmärtämään elinympäristön vaikutuksia terveyteen ja hahmottaa ympäristön terveysriskejä. Oppilas osaa pohtia kulttuurin terveyttä edistäviä merkityksiä ja näkee vaikutusmahdollisuuksia omissa valinnoissaan, mm. kestävän elämäntavan, vastuullisen kuluttamisen, kansalaistoiminnan kautta. Oppilas tarkastelee kriittisesti terveysmarkkinoinnin ja median erilaisia vaikuttamisen keinoja ja tietolähteitä ja oppii huomaamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan erilaisissa ympäristöissä. Oppilasta kannustetaan tuomaan esille ja perustelemaan omia näkemyksiä ja perustelemaan niitä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. Oppilas tarkastelee kansalaisten yhdenvertaisuutta terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L4 Monilukutaito Oppilas syventää tietämystään terveystiedon tietolähteistä ja tiedon tuottamisen välineistä. Oppilas tarkastelee kriittisesti tietolähteitä, esimerkiksi tunnistaa eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä (mm. elämäntapaopit, blogit). L5 Tieto - ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilas syventää osaamistaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisestä terveystiedon hankinnan, käsittelyn ja tuottamisen välineenä. Oppilas arvioi erilaisia verkkoympäristöjä, sovelluksia ja verkostoja. Oppilas arvioi tieto- ja viestintäteknologian hyötyjä ja haasteita terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Syvennetään osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. Oppilas syventää ymmärrystään median mahdollisuuksista ja haasteista vaikuttamiskanavana. Arvioidaan sääntöjen ja sopimusten merkitystä myös eettisten ja ihmisoikeuksien näkökulmien kautta. Oppilas syventää ymmärrystään omista vaikutusmahdollisuuksistaan kestävän kehityksen näkökulmista sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin, ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida elinympäristön aiheuttamia keskeisiä suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen sekä arvioida yhteisöjen, kulttuurin ja tvt:n yhteyksiä terveyteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida elinympäristön aiheuttamia keskeisiä suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen sekä selittää yhteisöjen, kulttuurin ja tvt:n yhteyksiä terveyteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata elinympäristön aiheuttamia vaikutuksia terveyteen sekä antaa esimerkkejä yhteisöjen, kulttuurin tai tvt:n yhteyksistä terveyteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä elinympäristön aiheuttamia vaikutuksia terveyteen sekä yhteisöjen, kulttuurin tai tvt:n yhteyksiä terveyteen.

T 10 ohjata oppilasta luomaan perustaa opiskelu-, toiminta- ja työkyvylle ja sen ylläpitämiselle sekä kuvaamaan terveyspalvelujen asianmukaista käyttöä
Paikallinen tarkennus
Oppilaan käsitys hyvästä opiskelu-, toiminta- ja työkyvystä syventyy ja oppilas syventää osaamistaan oman työkyvyn ylläpitämiseksi. Oppilas oppii tekemään suunnitelmia toimintakykynsä edistämiseksi ja oppii käyttämään erilaisia terveyspalveluja hyvinvointinsa edistämiseksi ja ylläpitämiseksi. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilas syventää ymmärrystään terveystiedosta oppiaineena ja soveltaa tietojaan ja taitojaan oppimisen tukena. Oppilas arvioi tietolähteiden luotettavuutta. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä useista eri näkökulmista vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilas syventää ymmärrystään hyvinvointia ja terveyttä edistävien ja sitä haittaavien tekijöiden sekä turvallisuuden merkityksestä ja hakemaan ja arvioimaan niihin liittyvää tietoa. Oppilas kantaa enenevissä määrin vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä omien tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittämisestä. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Opetellaan työn suunnittelua, pitkäjänteistä työskentelyä ja työn arviointia itsenäisesti ja yhdessä. Jatko-opintoihin liittyviä näkökulmia pidetään yllä opetuksessa ja lukuvuoden aikana huomioidaan siirtymää toiselle asteelle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii luomaan perustaa opiskelu-, toiminta- ja työkyvylle ja sen ylläpitämiselle sekä oppii kuvaamaan terveyspalvelujen asianmukaista käyttöä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa ja arvioida tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn, esimerkiksi laatimalla niitä tukevan perustellun suunnitelman. Oppilas osaa kuvata ja arvioida yhteiskunnan erilaisia terveyspalveluja ja miten niitä voi hyödyntää asianmukaisesti eri tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa soveltaa tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn, esimerkiksi laatimalla niitä tukevan suunnitelman. Oppilas osaa kuvata yhteiskunnan erilaisia terveyspalveluja ja antaa esimerkkejä siitä, miten niitä voi hyödyntää eri tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn. Oppilas osaa kuvata oman koulun ja kunnan terveyspalveluja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn. Oppilas osaa nimetä oman koulun ja kunnan terveyspalveluja.

T 11 ohjata oppilasta ymmärtämään ja arvioimaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistamaan niiden merkitystä itselle sekä muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kriittisesti tarkastelemaan oman elinpiirin terveyskäsityksiä ja tunnistamaan niiden vaikutus omaan ajatteluun ja toimintaan. Oppilas pohtii kriittisesti myös terveysmarkkinoinnin vaikuttamisen keinoja ja sen luotettavuutta. Oppilas ymmärtää hyvinvointia tukevien ympäristöjen ja yhteisöjen sekä mielekkään vapa-ajan toiminnan merkityksen terveydelle. Oppilaan kyky hahmottaa ja nimetä omaa oppimistaan tukevia tekijöitä syvenee. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilasta ohjataan huomaamaan ja havainnoimaan omassa elinpiirissä esiintyviä käsityksiä terveyteen, itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyvistä ilmiöistä ja pohtimaan niitten merkitystä omaan ajatteluun. Oppilaita rohkaistaan tuomaan esiin myös omaa kokemustietoaan ja soveltamaan koulutyön ulkopuolella opittuja taitoja. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omat oppimis- ja opiskelustrategiansa ja ymmärtämään terveyden ja hvyinvoinnin merkitys oppimiselle. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilasta ohjataan havainnoimaan omassa elinympäristössään vaikuttavia terveyskäsityksiä ja niiden merkityksiä omalle ja yhteisön hyvinvoinnille. Oppilasta kannustetaan tuomaan esille ja perustelemaan omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. Myös mediaympäristöä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon ja asenteiden tuottajana ja vaikuttajana analysoidaan. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilas kehittää ymmärrystään hyvinvointia ja terveyttä edistävien ja sitä haittaavien tekijöiden sekä turvallisuuden merkityksestä ja opettelee hakemaan ja arvioimaan niihin liittyvää tietoa. Oppilas oppii kantamaan vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä omien tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittämisestä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Pohditaan erilaisia vaikuttamisen mahdollisuuksia ja tapoja terveyskäsitysten näkökulmasta. Oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan myös omia näkemyksiään rakentavasti. Oppilaat saavat valmiuksia sekä omien että yhteisön terveyteen liittyvien toimintatapojen ja -rakenteiden arviointiin ja muuttamiseen kestävää hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistaa niiden merkitystä itselle sekä oppii muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä arvioida niiden merkitystä omille terveyskäsityksille. Oppilas osaa analysoida omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida asianmukaisten esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä kuvata, mikä on niiden merkitys omille terveyskäsityksille. Oppilas osaa kuvata omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä tunnistaa niiden vaikutuksen omiin terveyskäsityksiin. Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvata esimerkin avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä. Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevan tekijän.

T 12 tukea oppilaan valmiuksia arvioida kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää sekä eritellä yksilön oikeuksia, vastuita ja vaikuttamiskeinoja terveyttä ja turvallisuutta koskevissa asioissa omassa oppimisympäristössä ja lähiyhteisöissä.
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilaan valmiuksia käyttää kriittisesti erilaisia terveyteen liittyviä tietolähteitä ja arvioida terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää ja terveysmarkkinoinnin keinoja. Oppilas hahmottaa myös yksilön vaikuttamisen keinoja ja osallisuutta pohtien samalla kansalaisten yhdenvertaisuutta terveyden näkökulmasta. Oppilas ymmärtää elämäntapojen seurauksia toisille ja ympäristön terveydelle, esimerkiksi vastuullisen kuluttamisen ja kestävän elämäntavan kautta. Oppilas hahmottaa millä tavoin terveyteen voidaan vaikuttaa lähiyhteisössä. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilas syventää ymmärrystään terveystiedosta oppiaineena ja soveltaa tietojaan ja taitojaan oppimisen tukena. Oppilas arvioi tietolähteiden luotettavuutta. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä useista eri näkökulmista vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan erilaisissa ympäristöissä. Oppilasta kannustetaan tuomaan esille ja perustelemaan omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. Oppilas tarkastelee kansalaisten yhdenvertaisuutta terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilas syventää ymmärrystään hyvinvointia ja terveyttä edistävien ja sitä haittaavien tekijöiden sekä turvallisuuden merkityksestä. Oppilas oppii hakemaan ja arvioimaan näihin liittyvää tietoa. Oppilas kantaa enenevissä määrin vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä omien tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittämisestä. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti. L4 Monilukutaito Oppilas syventää tietämystään terveystiedon tietolähteistä ja tiedon tuottamisen välineistä. Oppilas tarkastelee kriittisesti tietolähteitä, esimerkiksi tunnistaa eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä (mm. elämäntapaopit, blogit). L5 Tieto - ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilas syventää osaamistaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisestä terveystiedon hankinnan, käsittelyn ja tuottamisen välineenä. Oppilas arvioi erilaisia verkkoympäristöjä, sovelluksia ja verkostoja. Oppilas arvioi tieto- ja viestintäteknologian hyötyjä ja haasteita terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Opetellaan työn suunnittelua, pitkäjänteistä työskentelyä ja työn arviointia itsenäisesti ja yhdessä. Jatko-opintoihin liittyviä näkökulmia pidetään yllä opetuksessa ja lukuvuoden aikana huomioidaan siirtymää toiselle asteelle. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Syvennetään osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. Oppilas syventää ymmärrystään median mahdollisuuksista ja haasteista vaikuttamiskanavana. Arvioidaan sääntöjen ja sopimusten merkitystä myös eettisten ja ihmisoikeuksien näkökulmien kautta. Oppilas syventää ymmärrystään omista vaikutusmahdollisuuksistaan kestävän kehityksen näkökulmista sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää sekä oppii tarkastelemaan yksilön oikeuksia, vastuita ja vaikuttamiskeinoja terveyttä ja turvallisuutta koskevissa asioissa omassa oppimisympäristössä ja lähiyhteisöissä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida terveyteen liittyvän viestinnän vaikutuskeinoja ja luotettavuutta. Oppilas osaa arvioida ja perustella elämäntapojen seurauksia toisille ihmisille, yhteiskunnalle ja ympäristön terveydelle ja turvallisuudelle. Oppilas osaa arvioida ja perustella keinoja, joilla lähiyhteisöjen ja ympäristön terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveyteen liittyvän viestinnän vaikutuskeinoja ja luotettavuutta. Oppilas osaa analysoida elämäntapojen seurauksia toisille ihmisille, yhteiskunnalle ja ympäristön terveydelle ja turvallisuudelle. Oppilas osaa analysoida keinoja, joilla terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa lähiyhteisöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa analysoida ohjatusti terveyteen liittyvän viestinnän vaikutuskeinoja ja luotettavuutta. Oppilas osaa kuvata elämäntapojen seurauksia toisille ihmisille, yhteiskunnalle tai ympäristön terveydelle ja turvallisuudelle. Oppilas osaa kuvata keinoja, miten terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa lähiyhteisössä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksittäisen terveysviestinnän vaikutuskeinon tai luotettavuuteen vaikuttavan tekijän. Oppilas osaa nimetä jonkin elämäntapojen seurauksen yhteiskunnalle tai ympäristön terveydelle tai turvallisuudelle. Oppilas osaa nimetä jonkin keinon, miten terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa lähiyhteisössä.

Sisällöt

S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä painotetaan terveyden eri osa-alueiden kokonaisvaltaista hahmottamista terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn näkökulmasta. Opetuksessa käsitellään elämänkulun sekä kasvun ja kehityksen yleisiä tunnuspiirteitä, monimuotoisuutta ja henkilökohtaisuutta. Kasvun ja kehityksen sisällöissä painottuvat identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentuminen, seksuaalinen kehittyminen, huolenpidon sekä perheen ja läheisten merkitys, mielen hyvinvointi ja itsensä arvostaminen sekä turvataidot. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen sisällöissä kiinnitetään huomiota vuorovaikutustilanteissa toimimiseen, tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn. Lisäksi perehdytään ristiriitojen, ongelmatilanteiden, stressin ja kriisien rakentavaan käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • itsetuntemuksen rakentuminen
  • turvataidot
  • vuorovaikutustilanteissa toimiminen
  • ristiriitojen, ongelmatilanteiden, stressin ja kriisien rakentava käsittely
S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan syventäen tietoa ja ymmärrystä terveyttä tukevista voimavaroista ja sairauksia ehkäisevistä tekijöistä. Terveyteen liittyvistä tottumuksista käsitellään arkirytmi, uni, ravitsemus ja liikunta. Sisällöissä perehdytään seksuaalisuuteen, seksuaaliterveyden eri osa-alueisiin ja seksuaalisen kehityksen monimuotoisuuteen. Terveyden voimavaroista tarkastellaan mielenterveyttä, hyvinvointia tukevia ympäristöjä ja yhteisöjä sekä mielekästä vapaa-ajan toimintaa. Lisäksi käsitellään turvallisuustaitoja ja -valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista. Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon myös ajankohtaisia terveysilmiöitä sekä tarkastellaan terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta.

Terveyden vaaratekijöistä nostetaan esiin liikkumattomuus ja passiivinen elämäntapa, ravitsemuksen ja nukkumisen ongelmat, kiusaaminen ja stressi. Sisällöissä otetaan huomioon nuoren mielen pahoinvointi, riippuvuudet sekä päihteet ja niiden käytön ehkäisy. Sairauksien ehkäisyyn liittyvistä sisällöistä valitaan keskeiset ja ajankohtaiset tartuntataudit sekä kansantaudit ja tapaturmat.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • terveyttä tukevat voimavarat ja sairauksia ehkäisevät tekijät
  • hyvinvointia tukevat ympäristöt ja yhteisöt
  • mielekäs vapaa-ajan toiminta
  • turvallisuustaidot ja -valmiudet
  • ensiaputaidot
  • itsehoito ja tuen ja avun hakeminen
  • ajankohtaiset terveysilmiöt
  • terveyteen ja hyvinvointiinliittyvä tieto ja sen luotettavuus
S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä otetaan esille opiskelu-, työ- ja toimintakyky nuoruudessa. Kestävää elämäntapaa tarkastellessa otetaan huomioon sosiaalinen kestävyys ja vastuullinen kuluttaminen. Elinympäristön terveysvaikutuksia käsiteltäessä nostetaan esille keskeisiä terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn keinoja, terveyspalvelut, kansalaistoiminta ja ympäristön terveysriskit.

Tietolähteitä, erilaisia terveysmarkkinoinnin ja vaikuttamisen keinoja tarkastellaan erityisesti tiedon luotettavuuden ja terveysvaikutusten näkökulmasta. Terveyden edistämisen sisällöissä otetaan huomioon kulttuurin terveyttä edistävä merkitys ja kulttuurinen herkkyys, kestävä elämäntapa, kansalaisten yhdenvertaisuus ja osallisuus sekä ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Sisältöjä käsiteltäessä otetaan huomioon eri näkökulmia kuten lapsuus ja lasten oikeudet, vanhuus, vammaisuus tai pitkäaikaissairaus.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • opiskelu-, työ- ja toimintakyky nuoruudessa
  • kestävä elämäntapa, sosiaalinen kestävyys
  • vastuullinen kuluttaminen ja kestävä elämäntapa
  • kansalaistoiminta
  • ympäristön terveysriskit
  • terveyteen liittyvät erilaiset tietolähteet

  • terveysmarkkinoinnin ja vaikuttamisen keinot tiedon luotettavuuden ja terveysvaikutusten näkökulmasta

  • kulttuurin terveyttä edistävä merkitys

  • kansalaisten yhdenvertaisuus ja osallisuus

  • ihmisoikeuksien kunnioittaminen

ePerusteet