Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Oppilaat arvioivat lukuvuosittain itse omaa osaamistaan paitsi tuntitilanteissa myös lukuvuosittaisissa arviointikeskusteluissa, joihin osallistuvat myös huoltajat. Ykkösluokalla keskustelu pidetään joulun tienoilla ja kakkosluokalla sekä syyslukukauden että kevätlukukauden lopulla. Lisäksi opettaja järjestää tarvittaessa oppilaan kanssa kahdenkeskisiä keskustelutilanteita. Arviointikeskusteluissa käydään läpi kaikki äidinkielen ja kirjallisuuden oppimisen osa-alueet. Oppilas valmistautuu arviointikeskusteluihin täyttämällä etukäteen kaikessa rauhassa itsearviointilomakkeen. Tärkeää on, että oppilaita rohkaistaan, kannustetaan ja autetaan huomaamaan oppimisensa sekä näkemään keinoja sen vahvistamiseksi. Myös huoltajat arvioivat taitojen kehittymistä kotona tehtyjen havaintojen pohjalta.

Oppilaille järjestetään pitkin vuotta testejä, joiden avulla käsitys heidän luku- ja kirjoitustaidon kehittymisestään pysyy hyvänä. Osia luku- ja kirjoitustaidon sekä käsitevaraston kehittymistä mittaavista Armi-testeistä teetetään kaikille ja huolen herätessä niitä käytetään entistä monipuolisemmin.

Tuntitilanteissa lapset harjoittelevat antamaan myös kannustavaa ja perusteltua vertaisarviointia toisilleen. Jokaisen vahvuuksien tunnistaminen muodostaa pohjan arvioinnille.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas ilmaisee itseään suullisesti. Hän kertoo omista asioistaan ja kokemuksistaan toisille ja selviytyy arkipäivän puhetilanteista tarkoituksenmukaisesti. Oppilas oppii käyttää ihmissuhteita rakentavaa kieltä ja kertoo tunteistaan tilanteen edellyttämällä tavalla. Hän osallistuu keskusteluun kysymällä, vastaamalla sekä ilmaisemalla omia kokemuksiaan. Oppilas kuuntelee ohjeita ja toimia niiden mukaisesti. Vuorovaikutustilanteissa hän kuuntelee keskeyttämättä ja odottaa omaa vuoroaan. Oppilas pyrkii ilmaisemaan itsensä selkeästi, niin että tulee ymmärretyksi. Hän osallistuu rooli- ja teatterileikkeihin tarkoituksenmukaisella tavalla ja eläytymällä toisen henkilön rooliin. Oppilas ymmärtää nykyhetken ja menneen ajan eron kerronnassa. Hän havainnoi ja tekee huomioita viestintäympäristöistä, joissa toimii. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Työskentely perustuu oppilaiden omiin kokemuksiin, kysymyksiin ja havaintoihin. On tärkeää, että oppilaan ihmettelyille, oivalluksille, löydöille ja mielikuvitukselle on tilaa. Tämä synnyttää oppimisen ilon. Oppilaita rohkaistaan esittämään kysymyksiä, kuuntelemaan ja havainnoimaan tarkkaavaisesti, ideoimaan, etsimään tietoa ja esittämään työnsä tuloksia. Hän suunnittelee omaa ja yhteistä työtä, asettaa tavoitteita ja arvioi työskentelyään. Oppilas tekee ikäkaudelleen sopivia ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä, joiden avulla hänen kiinnostuksensa ympäröivän maailman ilmiöistä lisääntyy ja hän oppii nimeämisen, kuvaamisen ja ympäristön jäsentämisen taitoja. Muistin, mielikuvituksen, eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymiseen vaikutetaan esimerkiksi taiteen, satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien sekä vuorovaikutuksen avulla. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Koulussa työskentelee eri maista ja kulttuureista kotoisin olevia lapsia ja aikuisia, joten oppilaille tarjoutuu luonteva mahdollisuus saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaava henkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan suomenkielen- ja kirjallisuuden tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, saduttamista, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. Heitä rohkaistaan ajattelemaan itseään aktiivisena ympäristöönsä vaikuttajana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilas toimii yhteisten pelisääntöjen mukaan ja ymmärtää hyvien tapojen ja rohkaisevan palautteen merkityksen omalle ja muiden hyvinvoinnille. Hyvien ja terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen vaikuttaa myönteisesti kaikkeen oppimiseen ja on edellytys hyvälle kasvulle. Tärkeä osa itsestä huolehtimista ja terveyttä on psyykkinen hyvinvointi, jonka ylläpitämiseen tarvitaan fyysisen hyvinvoinnin lisäksi muun muassa merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka rakentuvat huolenpidon sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pohjalle. Niiden pohjalle rakentuu ryhmän jäsenten keskinäinen luottamus. Kyky toimia turvallisesti eri ympäristöissä ja tilanteissa edellyttää myös rakentavassa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa yhteistyötä toisten kanssa. Oppilaiden on tärkeää saada kokemus siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja omatoimisuus lisääntyy. Itseohjautuvuuden kehittymiseen vaikuttaa olennaisesi kyky omien tunteiden säätelyyn. Tunteiden tunnistamista, ilmaisemista ja säätelyä harjoitellaan esimerkiksi leikkien ja draaman avulla.
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas toimii erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa rakentavalla ja toiset huomioivalla tavalla. Hän keskustelee omista asioistaan ja toimii myös kuuntelijana keskeyttämättä ja odottamalla omaa vuoroaan. Oppilas pyrkii ilmaisemaan itsensä selkeästi, niin että tulee ymmärretyksi. Hän osallistuu rooli- ja teatterileikkeihin tarkoituksenmukaisella tavalla ja pystyy eläytymään toisen henkilön rooliin. Oppilaan kokemukses itsestään sosiaalisena toimijana vahvistuu. Käsitys oman ideoiden ja mielikuvituksen merkityksestä on myönteinen ja rohkaisee oppilasta luovaan toimintaan jatkossakin. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Työskentely perustuu oppilaiden omiin kokemuksiin, kysymyksiin ja havaintoihin. On tärkeää, että oppilaan ihmettelyille, oivalluksille, löydöille ja mielikuvitukselle on tilaa. Tämä synnyttää oppimisen ilon. Oppilaita rohkaistaan esittämään kysymyksiä, kuuntelemaan ja havainnoimaan tarkkaavaisesti, ideoimaan, etsimään tietoa ja esittämään työnsä tuloksia. Hän suunnittelee omaa ja yhteistä työtä, asettaa tavoitteita ja arvioi työskentelyään. Oppilas tekee ikäkaudelleen sopivia ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä, joiden avulla hänen kiinnostuksensa ympäröivän maailman ilmiöistä lisääntyy ja hän oppii nimeämisen, kuvaamisen ja ympäristön jäsentämisen taitoja. Muistin, mielikuvituksen, eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymiseen vaikutetaan esimerkiksi taiteen, satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien sekä vuorovaikutuksen avulla. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Koulussa työskentelee eri maista ja kulttuureista kotoisin olevia lapsia ja aikuisia, joten oppilaille tarjoutuu luonteva mahdollisuus saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavahenkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan suomenkielen- ja kirjallisuuden tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, saduttamista, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. Heitä rohkaistaan ajattelemaan itseään aktiivisena ympäristöönsä vaikuttajana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään suomenkielen ja kirjallisuuden tunneilla vahvistamaan. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin ja tavoitteisiin sekä luokkatilan, retkien ja juhlien järjestämiseen liittyviin asioihin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilaita kannustetaan ihmettelemään ja kyselemään. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Oppilaita ohjataan miettimään, miten nämä asiat näkyvät heidän arjessaan ja kuinka niiden pitäisi näkyä oppilaan elämässä ja paikallisissa sekä globaaleissa yhteisöissä. Oppilaat tutustuvat demokratian periaatteisiin omien kokemustensa kautta muun muassa kouluarjen eri tilanteissa.
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas ilmaisee itseään suullisesti ja muilla tavoin. Hän eläytyy erilaisiin rooleihin ja lähtee mielellään mukaan monenlaisiin draamaharjoituksiin. Oppilas iloitsee oppimisen ja onnistumisen kokemuksistaan harjoitellessaan kokonaisvaltaista ilmaisua eri tavoin. Hän käyttää mielikuvitustaan erilaisten ilmaitusharjoitusten yhteydessä ja esittää keksimiään tarinoita ja runoja suullisesti. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Työskentely perustuu oppilaiden omiin kokemuksiin, kysymyksiin ja havaintoihin. On tärkeää, että oppilaan ihmettelyille, oivalluksille, löydöille ja mielikuvitukselle on tilaa. Tämä synnyttää oppimisen ilon. Oppilaita rohkaistaan esittämään kysymyksiä, kuuntelemaan ja havainnoimaan tarkkaavaisesti, ideoimaan, etsimään tietoa ja esittämään työnsä tuloksia. Hän suunnittelee omaa ja yhteistä työtä, asettaa tavoitteita ja arvioi työskentelyään. Oppilas tekee ikäkaudelleen sopivia ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä, joiden avulla hänen kiinnostuksensa ympäröivän maailman ilmiöistä lisääntyy ja hän oppii nimeämisen, kuvaamisen ja ympäristön jäsentämisen taitoja. Muistin, mielikuvituksen, eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymiseen vaikutetaan esimerkiksi taiteen, satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien sekä vuorovaikutuksen avulla. Oppilasta autetaan näkemään vahvuuksiaan ja näkemään omia mahdollisuuksiaan oppijana. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Koulussa työskentelee eri maista ja kulttuureista kotoisin olevia lapsia ja aikuisia, joten oppilaille tarjoutuu luonteva mahdollisuus saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavahenkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan suomenkielen- ja kirjallisuuden tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, saduttamista, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. Heitä rohkaistaan ajattelemaan itseään aktiivisena ympäristöönsä vaikuttajana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään suomenkielen ja kirjallisuuden tunneilla vahvistamaan. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin ja tavoitteisiin sekä luokkatilan, retkien ja juhlien järjestämiseen liittyviin asioihin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilaita kannustetaan ihmettelemään ja kyselemään. Leikkiä ja draamaa käytetään opetuksessa. Niitä arvostetaan lapsille ominaisina oppimistapoina ja niiden tarjoamat mahdollisuudet lasten vahvalle vaikuttamiselle tiedostetaan.
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas toimii erilaisissa viestintätilanteissa erilaisten ihmisten kanssa.pärjää erilaisissa viestintätilanteissa toisten kanssa. Hän kiinnittää huomiota omaan itseensä viestijänä ja tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymiskohteitaan. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Työskentely perustuu oppilaiden omiin kokemuksiin, kysymyksiin ja havaintoihin. On tärkeää, että oppilaan ihmettelyille, oivalluksille, löydöille ja mielikuvitukselle on tilaa. Tämä synnyttää oppimisen ilon. Oppilaita rohkaistaan esittämään kysymyksiä, kuuntelemaan ja havainnoimaan tarkkaavaisesti, ideoimaan, etsimään tietoa ja esittämään työnsä tuloksia. Hän suunnittelee omaa ja yhteistä työtä, asettaa tavoitteita ja arvioi työskentelyään. Oppilas tekee ikäkaudelleen sopivia ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä, joiden avulla hänen kiinnostuksensa ympäröivän maailman ilmiöistä lisääntyy ja hän oppii nimeämisen, kuvaamisen ja ympäristön jäsentämisen taitoja. Muistin, mielikuvituksen, eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymiseen vaikutetaan esimerkiksi taiteen, satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien sekä vuorovaikutuksen avulla. Oppilasta autetaan näkemään vahvuuksiaan ja näkemään omia mahdollisuuksiaan oppijana. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Koulussa työskentelee eri maista ja kulttuureista kotoisin olevia lapsia ja aikuisia, joten oppilaille tarjoutuu luonteva mahdollisuus saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavahenkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan suomenkielen- ja kirjallisuuden tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, saduttamista, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. Heitä rohkaistaan ajattelemaan itseään aktiivisena ympäristöönsä vaikuttajana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään suomen kielen ja kirjallisuuden tunneilla vahvistamaan. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin ja tavoitteisiin sekä luokkatilan, retkien ja juhlien järjestämiseen liittyviin asioihin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilaita kannustetaan ihmettelemään ja kyselemään. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Oppilaita ohjataan miettimään, miten nämä asiat näkyvät heidän arjessaan ja kuinka niiden pitäisi näkyä oppilaan elämässä ja paikallisissa sekä globaaleissa yhteisöissä. Oppilaat tutustuvat demokratian periaatteisiin omien kokemustensa kautta muun muassa kouluarjen eri tilanteissa.
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas lukee paitsi ääneen, myös hiljaa mielessään. Oppilas jatkaa lukemisen säännöllistä harjoittelua ja näin sujuvoittaa lukemistaan. Oppilas kiinnittää lukemisessa huomiota luetun ymmärtämiseen. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Työskentely perustuu oppilaiden omiin kokemuksiin, kysymyksiin ja havaintoihin. On tärkeää, että oppilaan ihmettelyille, oivalluksille, löydöille ja mielikuvitukselle on tilaa. Tämä synnyttää oppimisen ilon. Oppilaita rohkaistaan esittämään kysymyksiä, kuuntelemaan ja havainnoimaan tarkkaavaisesti, ideoimaan, etsimään tietoa ja esittämään työnsä tuloksia. Hän suunnittelee omaa ja yhteistä työtä, asettaa tavoitteita ja arvioi työskentelyään. Oppilas tekee ikäkaudelleen sopivia ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä, joiden avulla hänen kiinnostuksensa ympäröivän maailman ilmiöistä lisääntyy ja hän oppii nimeämisen, kuvaamisen ja ympäristön jäsentämisen taitoja. Muistin, mielikuvituksen, eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymiseen vaikutetaan esimerkiksi taiteen, satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien sekä vuorovaikutuksen avulla. Oppilasta autetaan näkemään vahvuuksiaan ja näkemään omia mahdollisuuksiaan oppijana. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Monilukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä opetuksessa useita aistikanavia, kokonaisvaltaisuutta ja ilmiökeskeisyyttä. Oppilaille tarjotaan rikas tekstiympäristö ja heille annetaan suojaavaa tukea median käyttämisessä. Opetuksessa käytetään monipuolisia ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuten lehtiä, pelejä, kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä myös oppilaiden itsensä valitsemia sisältöjä. Monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida monipuolisia tekstejä eri tavoin ja eri ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Kirjoitettujen tekstien peruslukutaito ja kirjoitustaito kehittyvät ja sujuvoituvat. Oppilaita kannustetaan käyttämään taitojaan ja tuottamaan itsekin erilaisia tekstejä, hakemaan tietoa sekä nauttimaan teksteistä ja käyttämään niitä ilmaisunsa tukena. Heitä rohkaistaan jakamaan osaamistaan ja oivalluksiaan toisten kansa. Oppilaat harjoittelevat myös kuvanlukutaitoja ja kokeilevat erilaisia kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelevat visuaalisen vaikuttamisen keinoja ympäristössään. Heidän kriittinen ajattelunsa kehittyy, kun he ymmärtävät, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Heitä ohjataan pohtimaan tekstien luotettavuuta sekä kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta. Tilaisuuksia kysymiseen ja ihmettelyyn, mielipiteiden ja kokemusten vaihtamiseen sekä tarinointiin tarjotaan paljon. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaat harjoittelevat tieto- ja viestintäteknologian käyttämisessä tarvittavia perustaitoja ja oppivat hyödyntämään niitä opiskelun välineinä. Oppilaat pohtivat tieto- ja viestintäteknologian käyttöä lähiympäristössään ja pohtivat sen merkitystä omaan arkeensa. Oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen. He käyttävät yksinkertaisia hakupalveluita tarkoituksenmukaisella tavalla yksin ja ryhmässä. He harjoittelevat myös tekstinkäsittelyn perustaitoja ja näppäintaitoja. Tiedon luotettavuudesta keskustellaan. Leikki on alkuopetuksessa keskeinen työväline. Tietokonepelit ja -sovellukset ovat myös leikkejä ja ne motivoivat oppilaita oppimaan uutta. Kuvaaminen, videokuvaaminen ja esimerkiksi sähköisten animaatioiden teko sopivat hyvin työvälineiksi suomenkielen ja kirjallisuuden tunneille. Tieto- ja viestintäteknologiaa harjoitellaan käyttämään myös erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilaan sana- ja käsitevarasto laajenee entuudestaan, kun hän tutustuu monipuolisesti erilaisiin teksteihin. Samalla hän tustuu erilaisiin tapoihin ilmaista muun muassa aikaa ja paikkaa. Oppilas osaa käyttää käsitteitä päähenkilö ja juoni. Hän tunnistaa tekstin erilaisia osia ja osaa kertoa tarinan juonen. Oppilas selvittää itselleen ja toisille vieraampien käsitteiden merkitystä. Hän ymmärtää tekstien eri merkityksiä. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Työskentely perustuu oppilaiden omiin kokemuksiin, kysymyksiin ja havaintoihin. On tärkeää, että oppilaan ihmettelyille, oivalluksille, löydöille ja mielikuvitukselle on tilaa. Tämä synnyttää oppimisen ilon. Oppilaita rohkaistaan esittämään kysymyksiä, kuuntelemaan ja havainnoimaan tarkkaavaisesti, ideoimaan, etsimään tietoa ja esittämään työnsä tuloksia. Hän suunnittelee omaa ja yhteistä työtä, asettaa tavoitteita ja arvioi työskentelyään. Oppilas tekee ikäkaudelleen sopivia ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä, joiden avulla hänen kiinnostuksensa ympäröivän maailman ilmiöistä lisääntyy ja hän oppii nimeämisen, kuvaamisen ja ympäristön jäsentämisen taitoja. Muistin, mielikuvituksen, eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymiseen vaikutetaan esimerkiksi taiteen, satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien sekä vuorovaikutuksen avulla. Oppilasta autetaan näkemään vahvuuksiaan ja näkemään omia mahdollisuuksiaan oppijana. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Koulussa työskentelee eri maista ja kulttuureista kotoisin olevia lapsia ja aikuisia, joten oppilaille tarjoutuu luonteva mahdollisuus saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavahenkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan suomenkielen- ja kirjallisuuden tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, saduttamista, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. Heitä rohkaistaan ajattelemaan itseään aktiivisena ympäristöönsä vaikuttajana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Monilukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä opetuksessa useita aistikanavia, kokonaisvaltaisuutta ja ilmiökeskeisyyttä. Oppilaille tarjotaan rikas tekstiympäristö ja heille annetaan suojaavaa tukea median käyttämisessä. Opetuksessa käytetään monipuolisia ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuten lehtiä, pelejä, kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä myös oppilaiden itsensä valitsemia sisältöjä. Monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida monipuolisia tekstejä eri tavoin ja eri ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Kirjoitettujen tekstien peruslukutaito ja kirjoitustaito kehittyvät ja sujuvoituvat. Oppilaita kannustetaan käyttämään taitojaan ja tuottamaan itsekin erilaisia tekstejä, hakemaan tietoa sekä nauttimaan teksteistä ja käyttämään niitä ilmaisunsa tukena. Heitä rohkaistaan jakamaan osaamistaan ja oivalluksiaan toisten kansa. Oppilaat harjoittelevat myös kuvanlukutaitoja ja kokeilevat erilaisia kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelevat visuaalisen vaikuttamisen keinoja ympäristössään. Heidän kriittinen ajattelunsa kehittyy, kun he ymmärtävät, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Heitä ohjataan pohtimaan tekstien luotettavuuta sekä kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta. Tilaisuuksia kysymiseen ja ihmettelyyn, mielipiteiden ja kokemusten vaihtamiseen sekä tarinointiin tarjotaan paljon.
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas työskentelee lastenkirjallisuuden ja yksinkertaisten tieto- ja mediatekstien parissa. Hän etsii tietoa internetistä, kirjoista, lehdistä, kuvista ja muista tekstiaineistoista sekä asiantuntijahenkilöiltä. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Työskentely perustuu oppilaiden omiin kokemuksiin, kysymyksiin ja havaintoihin. On tärkeää, että oppilaan ihmettelyille, oivalluksille, löydöille ja mielikuvitukselle on tilaa. Tämä synnyttää oppimisen ilon. Oppilaita rohkaistaan esittämään kysymyksiä, kuuntelemaan ja havainnoimaan tarkkaavaisesti, ideoimaan, etsimään tietoa ja esittämään työnsä tuloksia. Hän suunnittelee omaa ja yhteistä työtä, asettaa tavoitteita ja arvioi työskentelyään. Oppilas tekee ikäkaudelleen sopivia ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä, joiden avulla hänen kiinnostuksensa ympäröivän maailman ilmiöistä lisääntyy ja hän oppii nimeämisen, kuvaamisen ja ympäristön jäsentämisen taitoja. Muistin, mielikuvituksen, eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymiseen vaikutetaan esimerkiksi taiteen, satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien sekä vuorovaikutuksen avulla. Oppilasta autetaan näkemään vahvuuksiaan ja näkemään omia mahdollisuuksiaan oppijana. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Monilukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä opetuksessa useita aistikanavia, kokonaisvaltaisuutta ja ilmiökeskeisyyttä. Oppilaille tarjotaan rikas tekstiympäristö ja heille annetaan suojaavaa tukea median käyttämisessä. Opetuksessa käytetään monipuolisia ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuten lehtiä, pelejä, kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä myös oppilaiden itsensä valitsemia sisältöjä. Monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida monipuolisia tekstejä eri tavoin ja eri ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Kirjoitettujen tekstien peruslukutaito ja kirjoitustaito kehittyvät ja sujuvoituvat. Oppilaita kannustetaan käyttämään taitojaan ja tuottamaan itsekin erilaisia tekstejä, hakemaan tietoa sekä nauttimaan teksteistä ja käyttämään niitä ilmaisunsa tukena. Heitä rohkaistaan jakamaan osaamistaan ja oivalluksiaan toisten kansa. Oppilaat harjoittelevat myös kuvanlukutaitoja ja kokeilevat erilaisia kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelevat visuaalisen vaikuttamisen keinoja ympäristössään. Heidän kriittinen ajattelunsa kehittyy, kun he ymmärtävät, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Heitä ohjataan pohtimaan tekstien luotettavuuta sekä kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta. Tilaisuuksia kysymiseen ja ihmettelyyn, mielipiteiden ja kokemusten vaihtamiseen sekä tarinointiin tarjotaan paljon. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaat harjoittelevat tieto- ja viestintäteknologian käyttämisessä tarvittavia perustaitoja ja oppivat hyödyntämään niitä opiskelun välineinä. Oppilaat pohtivat tieto- ja viestintäteknologian käyttöä lähiympäristössään ja pohtivat sen merkitystä omaan arkeensa. Oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen. He käyttävät yksinkertaisia hakupalveluita tarkoituksenmukaisella tavalla yksin ja ryhmässä. He harjoittelevat myös tekstinkäsittelyn perustaitoja ja näppäintaitoja. Tiedon luotettavuudesta keskustellaan. Leikki on alkuopetuksessa keskeinen työväline. Tietokonepelit ja -sovellukset ovat myös leikkejä ja ne motivoivat oppilaita oppimaan uutta. Kuvaaminen, videokuvaaminen ja esimerkiksi sähköisten animaatioiden teko sopivat hyvin työvälineiksi suomenkielen ja kirjallisuuden tunneille. Tieto- ja viestintäteknologiaa harjoitellaan käyttämään myös erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas on kiinnostunut lukemisesta ja kirjoista. Hän valitsee lukutaitoaan vastaavia lukemista ja lukee säännöllisesti. Oppilas jatkaa tutustumistaan monipuolisesti lastenkirjallisuuteen, mediateksteihin ja muihin teksteihin. Hän jakaa mielellään kokemuksiaan luetusta ja ymmärtää myös lukemisen tarjoaman mahdollisuuden tietoon ja uuden oppimiseen sekä ilon ja elämysten saamiseen. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Koulussa työskentelee eri maista ja kulttuureista kotoisin olevia lapsia ja aikuisia, joten oppilaille tarjoutuu luonteva mahdollisuus saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavahenkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan suomenkielen- ja kirjallisuuden tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, saduttamista, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. Heitä rohkaistaan ajattelemaan itseään aktiivisena ympäristöönsä vaikuttajana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Monilukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä opetuksessa useita aistikanavia, kokonaisvaltaisuutta ja ilmiökeskeisyyttä. Oppilaille tarjotaan rikas tekstiympäristö ja heille annetaan suojaavaa tukea median käyttämisessä. Opetuksessa käytetään monipuolisia ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuten lehtiä, pelejä, kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä myös oppilaiden itsensä valitsemia sisältöjä. Monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida monipuolisia tekstejä eri tavoin ja eri ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Kirjoitettujen tekstien peruslukutaito ja kirjoitustaito kehittyvät ja sujuvoituvat. Oppilaita kannustetaan käyttämään taitojaan ja tuottamaan itsekin erilaisia tekstejä, hakemaan tietoa sekä nauttimaan teksteistä ja käyttämään niitä ilmaisunsa tukena. Heitä rohkaistaan jakamaan osaamistaan ja oivalluksiaan toisten kansa. Oppilaat harjoittelevat myös kuvanlukutaitoja ja kokeilevat erilaisia kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelevat visuaalisen vaikuttamisen keinoja ympäristössään. Heidän kriittinen ajattelunsa kehittyy, kun he ymmärtävät, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Heitä ohjataan pohtimaan tekstien luotettavuuta sekä kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta. Tilaisuuksia kysymiseen ja ihmettelyyn, mielipiteiden ja kokemusten vaihtamiseen sekä tarinointiin tarjotaan paljon. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaat harjoittelevat tieto- ja viestintäteknologian käyttämisessä tarvittavia perustaitoja ja oppivat hyödyntämään niitä opiskelun välineinä. Oppilaat pohtivat tieto- ja viestintäteknologian käyttöä lähiympäristössään ja pohtivat sen merkitystä omaan arkeensa. Oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen. He käyttävät yksinkertaisia hakupalveluita tarkoituksenmukaisella tavalla yksin ja ryhmässä. He harjoittelevat myös tekstinkäsittelyn perustaitoja ja näppäintaitoja. Tiedon luotettavuudesta keskustellaan. Leikki on alkuopetuksessa keskeinen työväline. Tietokonepelit ja -sovellukset ovat myös leikkejä ja ne motivoivat oppilaita oppimaan uutta. Kuvaaminen, videokuvaaminen ja esimerkiksi sähköisten animaatioiden teko sopivat hyvin työvälineiksi suomenkielen ja kirjallisuuden tunneille. Tieto- ja viestintäteknologiaa harjoitellaan käyttämään myös erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas käyttää mielikuvistaan ja keksii tarinoita. Hän ilmaisee mielipiteitään, kokemuksiaan ja ihmetyksen aiheitaan. Oppilas käyttää ilmaisun keinona ja mielikuvituksen kanavana kirjoitustaitoaan. Kuvat toimivat suullisen ilmaisun ja kirjoittamisen ohella ilmaisukanavana, jota oppilas pystyy hyödyntämään viestiensä välittämisessä. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Työskentely perustuu oppilaiden omiin kokemuksiin, kysymyksiin ja havaintoihin. On tärkeää, että oppilaan ihmettelyille, oivalluksille, löydöille ja mielikuvitukselle on tilaa. Tämä synnyttää oppimisen ilon. Oppilaita rohkaistaan esittämään kysymyksiä, kuuntelemaan ja havainnoimaan tarkkaavaisesti, ideoimaan, etsimään tietoa ja esittämään työnsä tuloksia. Hän suunnittelee omaa ja yhteistä työtä, asettaa tavoitteita ja arvioi työskentelyään. Oppilas tekee ikäkaudelleen sopivia ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä, joiden avulla hänen kiinnostuksensa ympäröivän maailman ilmiöistä lisääntyy ja hän oppii nimeämisen, kuvaamisen ja ympäristön jäsentämisen taitoja. Muistin, mielikuvituksen, eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymiseen vaikutetaan esimerkiksi taiteen, satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien sekä vuorovaikutuksen avulla. Oppilasta autetaan näkemään vahvuuksiaan ja näkemään omia mahdollisuuksiaan oppijana. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Monilukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä opetuksessa useita aistikanavia, kokonaisvaltaisuutta ja ilmiökeskeisyyttä. Oppilaille tarjotaan rikas tekstiympäristö ja heille annetaan suojaavaa tukea median käyttämisessä. Opetuksessa käytetään monipuolisia ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuten lehtiä, pelejä, kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä myös oppilaiden itsensä valitsemia sisältöjä. Monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida monipuolisia tekstejä eri tavoin ja eri ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Kirjoitettujen tekstien peruslukutaito ja kirjoitustaito kehittyvät ja sujuvoituvat. Oppilaita kannustetaan käyttämään taitojaan ja tuottamaan itsekin erilaisia tekstejä, hakemaan tietoa sekä nauttimaan teksteistä ja käyttämään niitä ilmaisunsa tukena. Heitä rohkaistaan jakamaan osaamistaan ja oivalluksiaan toisten kansa. Oppilaat harjoittelevat myös kuvanlukutaitoja ja kokeilevat erilaisia kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelevat visuaalisen vaikuttamisen keinoja ympäristössään. Heidän kriittinen ajattelunsa kehittyy, kun he ymmärtävät, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Heitä ohjataan pohtimaan tekstien luotettavuuta sekä kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta. Tilaisuuksia kysymiseen ja ihmettelyyn, mielipiteiden ja kokemusten vaihtamiseen sekä tarinointiin tarjotaan paljon. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaat harjoittelevat tieto- ja viestintäteknologian käyttämisessä tarvittavia perustaitoja ja oppivat hyödyntämään niitä opiskelun välineinä. Oppilaat pohtivat tieto- ja viestintäteknologian käyttöä lähiympäristössään ja pohtivat sen merkitystä omaan arkeensa. Oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen. He käyttävät yksinkertaisia hakupalveluita tarkoituksenmukaisella tavalla yksin ja ryhmässä. He harjoittelevat myös tekstinkäsittelyn perustaitoja ja näppäintaitoja. Tiedon luotettavuudesta keskustellaan. Leikki on alkuopetuksessa keskeinen työväline. Tietokonepelit ja -sovellukset ovat myös leikkejä ja ne motivoivat oppilaita oppimaan uutta. Kuvaaminen, videokuvaaminen ja esimerkiksi sähköisten animaatioiden teko sopivat hyvin työvälineiksi suomenkielen ja kirjallisuuden tunneille. Tieto- ja viestintäteknologiaa harjoitellaan käyttämään myös erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään suomen kielen ja kirjallisuuden tunneilla vahvistamaan. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin ja tavoitteisiin sekä luokkatilan, retkien ja juhlien järjestämiseen liittyviin asioihin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilaita kannustetaan ihmettelemään ja kyselemään. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Oppilaita ohjataan miettimään, miten nämä asiat näkyvät heidän arjessaan ja kuinka niiden pitäisi näkyä oppilaan elämässä ja paikallisissa sekä globaaleissa yhteisöissä. Oppilaat tutustuvat demokratian periaatteisiin omien kokemustensa kautta muun muassa kouluarjen eri tilanteissa.
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Oppilas kirjoittaa erilaisia yksinkertaisia tekstejä sekä kynällä ja paperilla että monimediaisessa ympäristössä esimerkiksi koneella kirjoittaen, nauhoittaen, videokuvaten ja animoiden. Oppilas pystyy tekstien kautta välittämään toisille muun muassa omia havaintoja, ideoitaan ja tarinoitaan. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Koulussa työskentelee eri maista ja kulttuureista kotoisin olevia lapsia ja aikuisia, joten oppilaille tarjoutuu luonteva mahdollisuus saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavahenkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan suomenkielen- ja kirjallisuuden tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, saduttamista, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. Heitä rohkaistaan ajattelemaan itseään aktiivisena ympäristöönsä vaikuttajana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Monilukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä opetuksessa useita aistikanavia, kokonaisvaltaisuutta ja ilmiökeskeisyyttä. Oppilaille tarjotaan rikas tekstiympäristö ja heille annetaan suojaavaa tukea median käyttämisessä. Opetuksessa käytetään monipuolisia ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuten lehtiä, pelejä, kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä myös oppilaiden itsensä valitsemia sisältöjä. Monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida monipuolisia tekstejä eri tavoin ja eri ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Kirjoitettujen tekstien peruslukutaito ja kirjoitustaito kehittyvät ja sujuvoituvat. Oppilaita kannustetaan käyttämään taitojaan ja tuottamaan itsekin erilaisia tekstejä, hakemaan tietoa sekä nauttimaan teksteistä ja käyttämään niitä ilmaisunsa tukena. Heitä rohkaistaan jakamaan osaamistaan ja oivalluksiaan toisten kansa. Oppilaat harjoittelevat myös kuvanlukutaitoja ja kokeilevat erilaisia kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelevat visuaalisen vaikuttamisen keinoja ympäristössään. Heidän kriittinen ajattelunsa kehittyy, kun he ymmärtävät, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Heitä ohjataan pohtimaan tekstien luotettavuuta sekä kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta. Tilaisuuksia kysymiseen ja ihmettelyyn, mielipiteiden ja kokemusten vaihtamiseen sekä tarinointiin tarjotaan paljon. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaat harjoittelevat tieto- ja viestintäteknologian käyttämisessä tarvittavia perustaitoja ja oppivat hyödyntämään niitä opiskelun välineinä. Oppilaat pohtivat tieto- ja viestintäteknologian käyttöä lähiympäristössään ja pohtivat sen merkitystä omaan arkeensa. Oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen. He käyttävät yksinkertaisia hakupalveluita tarkoituksenmukaisella tavalla yksin ja ryhmässä. He harjoittelevat myös tekstinkäsittelyn perustaitoja ja näppäintaitoja. Tiedon luotettavuudesta keskustellaan. Leikki on alkuopetuksessa keskeinen työväline. Tietokonepelit ja -sovellukset ovat myös leikkejä ja ne motivoivat oppilaita oppimaan uutta. Kuvaaminen, videokuvaaminen ja esimerkiksi sähköisten animaatioiden teko sopivat hyvin työvälineiksi suomenkielen ja kirjallisuuden tunneille. Tieto- ja viestintäteknologiaa harjoitellaan käyttämään myös erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas sujuvoittaa kirjoitustaitoaan harjoittelemalla sitä säännöllisesti. Hän haluaa ilmaista itseään myös kirjallisesti. Oppilas osaa tuottaa sekä käsin kirjoittaen että koneella isot ja pienet tekstauskirjaimet. Oppilas kirjoittaa lauseita ja tarinoita. Oppilas tietää kirjoitettua kieltä koskevat sopimukset ja oikeinkirjoituksen perusasiat (sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, isot kirjaimet). Hän osaa ottaa näma huomioon omia tekstejä tuottaessaan. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Työskentely perustuu oppilaiden omiin kokemuksiin, kysymyksiin ja havaintoihin. On tärkeää, että oppilaan ihmettelyille, oivalluksille, löydöille ja mielikuvitukselle on tilaa. Tämä synnyttää oppimisen ilon. Oppilaita rohkaistaan esittämään kysymyksiä, kuuntelemaan ja havainnoimaan tarkkaavaisesti, ideoimaan, etsimään tietoa ja esittämään työnsä tuloksia. Hän suunnittelee omaa ja yhteistä työtä, asettaa tavoitteita ja arvioi työskentelyään. Oppilas tekee ikäkaudelleen sopivia ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä, joiden avulla hänen kiinnostuksensa ympäröivän maailman ilmiöistä lisääntyy ja hän oppii nimeämisen, kuvaamisen ja ympäristön jäsentämisen taitoja. Muistin, mielikuvituksen, eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymiseen vaikutetaan esimerkiksi taiteen, satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien sekä vuorovaikutuksen avulla. Oppilasta autetaan näkemään vahvuuksiaan ja näkemään omia mahdollisuuksiaan oppijana. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Monilukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä opetuksessa useita aistikanavia, kokonaisvaltaisuutta ja ilmiökeskeisyyttä. Oppilaille tarjotaan rikas tekstiympäristö ja heille annetaan suojaavaa tukea median käyttämisessä. Opetuksessa käytetään monipuolisia ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuten lehtiä, pelejä, kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä myös oppilaiden itsensä valitsemia sisältöjä. Monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida monipuolisia tekstejä eri tavoin ja eri ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Kirjoitettujen tekstien peruslukutaito ja kirjoitustaito kehittyvät ja sujuvoituvat. Oppilaita kannustetaan käyttämään taitojaan ja tuottamaan itsekin erilaisia tekstejä, hakemaan tietoa sekä nauttimaan teksteistä ja käyttämään niitä ilmaisunsa tukena. Heitä rohkaistaan jakamaan osaamistaan ja oivalluksiaan toisten kansa. Oppilaat harjoittelevat myös kuvanlukutaitoja ja kokeilevat erilaisia kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelevat visuaalisen vaikuttamisen keinoja ympäristössään. Heidän kriittinen ajattelunsa kehittyy, kun he ymmärtävät, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Heitä ohjataan pohtimaan tekstien luotettavuuta sekä kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta. Tilaisuuksia kysymiseen ja ihmettelyyn, mielipiteiden ja kokemusten vaihtamiseen sekä tarinointiin tarjotaan paljon. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaat harjoittelevat tieto- ja viestintäteknologian käyttämisessä tarvittavia perustaitoja ja oppivat hyödyntämään niitä opiskelun välineinä. Oppilaat pohtivat tieto- ja viestintäteknologian käyttöä lähiympäristössään ja pohtivat sen merkitystä omaan arkeensa. Oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen. He käyttävät yksinkertaisia hakupalveluita tarkoituksenmukaisella tavalla yksin ja ryhmässä. He harjoittelevat myös tekstinkäsittelyn perustaitoja ja näppäintaitoja. Tiedon luotettavuudesta keskustellaan. Leikki on alkuopetuksessa keskeinen työväline. Tietokonepelit ja -sovellukset ovat myös leikkejä ja ne motivoivat oppilaita oppimaan uutta. Kuvaaminen, videokuvaaminen ja esimerkiksi sähköisten animaatioiden teko sopivat hyvin työvälineiksi suomenkielen ja kirjallisuuden tunneille. Tieto- ja viestintäteknologiaa harjoitellaan käyttämään myös erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas pohtii kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa arjen vuorovaikutustilanteissa ja kuulluissa teksteissä. Hän huomaa oman kielenkäyttönsä yhteyden toisten käytökseen. Hän havainnoi eri kieliä ja puhetapoja vapaa-ajallaan, koulussa ja eri medioissa. Oppilas käy keskustelua sanojen ja sanontojen merkityksestä sekä sanavalinoista. Hän saa käsitystä kielen peruskäsitteistä. Oppilas tutustuu eri kulttuurien kirjoitettuun ja puhuttuun perinteeseen. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Koulussa työskentelee eri maista ja kulttuureista kotoisin olevia lapsia ja aikuisia, joten oppilaille tarjoutuu luonteva mahdollisuus saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavahenkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan suomenkielen- ja kirjallisuuden tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, saduttamista, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. Heitä rohkaistaan ajattelemaan itseään aktiivisena ympäristöönsä vaikuttajana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Monilukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä opetuksessa useita aistikanavia, kokonaisvaltaisuutta ja ilmiökeskeisyyttä. Oppilaille tarjotaan rikas tekstiympäristö ja heille annetaan suojaavaa tukea median käyttämisessä. Opetuksessa käytetään monipuolisia ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuten lehtiä, pelejä, kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä myös oppilaiden itsensä valitsemia sisältöjä. Monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida monipuolisia tekstejä eri tavoin ja eri ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Kirjoitettujen tekstien peruslukutaito ja kirjoitustaito kehittyvät ja sujuvoituvat. Oppilaita kannustetaan käyttämään taitojaan ja tuottamaan itsekin erilaisia tekstejä, hakemaan tietoa sekä nauttimaan teksteistä ja käyttämään niitä ilmaisunsa tukena. Heitä rohkaistaan jakamaan osaamistaan ja oivalluksiaan toisten kansa. Oppilaat harjoittelevat myös kuvanlukutaitoja ja kokeilevat erilaisia kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelevat visuaalisen vaikuttamisen keinoja ympäristössään. Heidän kriittinen ajattelunsa kehittyy, kun he ymmärtävät, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Heitä ohjataan pohtimaan tekstien luotettavuuta sekä kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta. Tilaisuuksia kysymiseen ja ihmettelyyn, mielipiteiden ja kokemusten vaihtamiseen sekä tarinointiin tarjotaan paljon. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään suomen kielen ja kirjallisuuden tunneilla vahvistamaan. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin ja tavoitteisiin sekä luokkatilan, retkien ja juhlien järjestämiseen liittyviin asioihin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilaita kannustetaan ihmettelemään ja kyselemään. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Oppilaita ohjataan miettimään, miten nämä asiat näkyvät heidän arjessaan ja kuinka niiden pitäisi näkyä oppilaan elämässä ja paikallisissa sekä globaaleissa yhteisöissä. Oppilaat tutustuvat demokratian periaatteisiin omien kokemustensa kautta muun muassa kouluarjen eri tilanteissa.
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
Oppilas on kiinnostunut kuuntelemaan ja lukemaan lastenkirjallisuutta. Luettu ja kuultu luo pohjaa sille, että oppilas voi omaksua lukemisen luontevaksi ja tärkeäksi osaksi elämäänsä. Oppilas etsii itseään kiinnostavaa ja taidoilleen sopivaa luettavaa. Hän etsii itselleen mieleistä luettavaa lähikirjaston lastenosastolta ja tietää kuinka kirjastossa kuuluu hyvien tapojen mukana toimia. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Koulussa työskentelee eri maista ja kulttuureista kotoisin olevia lapsia ja aikuisia, joten oppilaille tarjoutuu luonteva mahdollisuus saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavahenkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan suomenkielen- ja kirjallisuuden tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, saduttamista, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. Heitä rohkaistaan ajattelemaan itseään aktiivisena ympäristöönsä vaikuttajana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen on edellytys hyvälle kasvulle. Itsestä huolehtimisen taitoihin kuuluu muun muassa kyky toimia turvallisesti ja järkevästi eri tilanteissa ja ympäristöissä sekä hakea tarvittaessa apua. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Monilukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä opetuksessa useita aistikanavia, kokonaisvaltaisuutta ja ilmiökeskeisyyttä. Oppilaille tarjotaan rikas tekstiympäristö ja heille annetaan suojaavaa tukea median käyttämisessä. Opetuksessa käytetään monipuolisia ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuten lehtiä, pelejä, kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä myös oppilaiden itsensä valitsemia sisältöjä. Monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida monipuolisia tekstejä eri tavoin ja eri ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Kirjoitettujen tekstien peruslukutaito ja kirjoitustaito kehittyvät ja sujuvoituvat. Oppilaita kannustetaan käyttämään taitojaan ja tuottamaan itsekin erilaisia tekstejä, hakemaan tietoa sekä nauttimaan teksteistä ja käyttämään niitä ilmaisunsa tukena. Heitä rohkaistaan jakamaan osaamistaan ja oivalluksiaan toisten kansa. Oppilaat harjoittelevat myös kuvanlukutaitoja ja kokeilevat erilaisia kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelevat visuaalisen vaikuttamisen keinoja ympäristössään. Heidän kriittinen ajattelunsa kehittyy, kun he ymmärtävät, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Heitä ohjataan pohtimaan tekstien luotettavuuta sekä kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta. Tilaisuuksia kysymiseen ja ihmettelyyn, mielipiteiden ja kokemusten vaihtamiseen sekä tarinointiin tarjotaan paljon.
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas jatkaa tutustumista oman kulttuurinsa ja kielensä ohella eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja perinteisiin. Hän oppii arvostamaan tätä kielten ja kulttuurien moninaisuutta. Oppilas suhtautuu kieleen ja kulttuuriin uteliaasti. Hän saa monipuolisia kokemuksia lastenkulttuurista ja ymmärtää itsekin voivansa tuottaa tätä kulttuuria yhdessä toisten kanssa. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Koulussa työskentelee eri maista ja kulttuureista kotoisin olevia lapsia ja aikuisia, joten oppilaille tarjoutuu luonteva mahdollisuus saada kokemuksia myös kansainvälisyydestä. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavahenkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan suomenkielen- ja kirjallisuuden tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, saduttamista, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. Heitä rohkaistaan ajattelemaan itseään aktiivisena ympäristöönsä vaikuttajana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen ja muuhun kulttuuritarjontaan. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Monilukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä opetuksessa useita aistikanavia, kokonaisvaltaisuutta ja ilmiökeskeisyyttä. Oppilaille tarjotaan rikas tekstiympäristö ja heille annetaan suojaavaa tukea median käyttämisessä. Opetuksessa käytetään monipuolisia ikäkaudelle sopivia tekstejä, kuten lehtiä, pelejä, kirjoja, elokuvia ja musiikkia sekä myös oppilaiden itsensä valitsemia sisältöjä. Monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida monipuolisia tekstejä eri tavoin ja eri ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Kirjoitettujen tekstien peruslukutaito ja kirjoitustaito kehittyvät ja sujuvoituvat. Oppilaita kannustetaan käyttämään taitojaan ja tuottamaan itsekin erilaisia tekstejä, hakemaan tietoa sekä nauttimaan teksteistä ja käyttämään niitä ilmaisunsa tukena. Heitä rohkaistaan jakamaan osaamistaan ja oivalluksiaan toisten kansa. Oppilaat harjoittelevat myös kuvanlukutaitoja ja kokeilevat erilaisia kuvallisia ilmaisutapoja sekä tarkastelevat visuaalisen vaikuttamisen keinoja ympäristössään. Heidän kriittinen ajattelunsa kehittyy, kun he ymmärtävät, että jokaisella tekstillä on tekijänsä ja tarkoituksensa. Heitä ohjataan pohtimaan tekstien luotettavuuta sekä kuvitteellisen ja todellisen maailman suhdetta. Tilaisuuksia kysymiseen ja ihmettelyyn, mielipiteiden ja kokemusten vaihtamiseen sekä tarinointiin tarjotaan paljon. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään suomen kielen ja kirjallisuuden tunneilla vahvistamaan. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin ja tavoitteisiin sekä luokkatilan, retkien ja juhlien järjestämiseen liittyviin asioihin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilaita kannustetaan ihmettelemään ja kyselemään. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Oppilaita ohjataan miettimään, miten nämä asiat näkyvät heidän arjessaan ja kuinka niiden pitäisi näkyä oppilaan elämässä ja paikallisissa sekä globaaleissa yhteisöissä. Oppilaat tutustuvat demokratian periaatteisiin omien kokemustensa kautta muun muassa kouluarjen eri tilanteissa.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä
  • ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa
  • kysyminen
  • vastaaminen
  • pyytäminen
  • kertominen
  • mielipiteen ilmaisu
  • tunteista kertominen arjen tilanteissa
  • selkeä ilmaisu/ääntäminen
  • kuullun ymmärtäminen
  • toisen kuunteleminen, toiselta oppiminen
  • erilaisen viestintätapojen havainnointi
  • vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman hyödyntäminen satujen, tarinoiden, lorujen ja tietekstien käsittelyssä
S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen seuraavia käsitteitä:

  • teksti

  • kuva

  • otsikko

  • kappale

  • virke

  • lopetusmerkki

  • sana

  • tavu

  • kirjain ja

  • äänne

Työskennellään muun muassa seuraavien asioiden parissa:

  • kuvat

  • lastenkirjallisuus

  • yksinkertaiset tieto- ja mediatekstit

  • sanavalinnat, sanonnat
  • käsitevaraston monipuolistuminen
  • Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin (esimerkiksi lukupiirit), keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin.

Harjoitellaan yhteisten ja itseä kiinnostavien kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista seuraaviin seikkoihin paneutuen:

  • tekstin merkitykset ja rakenteet

  • omien kokemusten vertaaminen luettuun

  • tekstin ja kuvien tulkitseminen
  • lukukokemuksen, havaintojen ja tiedon jakaminen (esim. lukupiirit)
  • tekstin sisällöstä kertominen omin sanoin

Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista seuraavia käsitteitä erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä:

  • aika

  • juoni

  • päähenkilöt

  • paikka
S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • omien tekstien tuottaminen
  • mielikuvituksen käyttäminen
  • tarinoiden ja mielipiteiden kertominen
  • kokemuksien, havaintojen ja ajatuksien kuvaaminen puhumalla
  • kokemuksien, havaintojen ja ajatuksien kuvaaminen kirjoittamalla
  • kokemuksien, havaintojen ja ajatuksien kuvaaminen kuvien avulla
  • oikeinkirjoituksen perusasioiden ja kirjoitettua kieltä koskevien sopimuksien harjoittelua:
    • sanaväli
    • tavutus
    • virke ja sen lopetusmerkit
    • isot kirjaimet virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • kuunteleminen ja lukeminen.
  • puhetavat, sanonnat ja ilmaisutavat.
  • lorut, leikit, runot.
  • erilaiset tekstit (mediatekstit...).
  • lastenkirjallisuus ja -kulttuuri.
  • juhlaperinteet.
  • käsin kirjoittaminen
  • näppäintaidot
  • tarinoiden, mielipiteiden, kuvailujen, kokemusten ja ajatusten kertominen
  • omien tekstien tuottaminen kuvia ja mielikuvitusta käyttäen
  • oikeinkirjoituksen perusasioiden ja kirjoitettua kieltä koskevien sopimuksien harjoittelu
ePerusteet