Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Päättötodistuksessa mainitaan oppilaan saaneen opinto-ohjausta ja tutustuneen työelämään. Oppilaanohjauksessa oppilaan arviointi perustuu oppilaan itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä.

Oppilas oppii arvioimaan omia valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan pohtiessaan niitä yhdessä opettajan ja opinto-ohjaajan kanssa. Oppilas oppii myös arvioimaan oman ohjaustarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilas tunnistaa arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta omiin valintoihin ja päätöksiin.

Oppilas oppii arvioimaan tiedonhankinta-, tieto- ja viestintätekniikan taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa, sekä taitoaan arvioida eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilas tiedostaa erilaisten itsearviointimenetelmien ja välineiden taustat tunnistaen niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Oppilas oppii löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä osaa hakea tarvitsemiaan ohjauspalveluita.

Tavoitteet

Tavoite
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas tiedostaa mitkä kaikki asiat vaikuttavat hänen valintojensa taustalla ja osaa kriittisesti arvioida minkä asioiden pohjalta hän haluaa tehdä valintansa. Tavoitteena on, että oppilas tunnistaa omat kykynsä, edellytyksensä ja kiinnostuksen kohteensa ja osaa suunnata omaa toimintaansa sen mukaisesti. L3 Oppilaita ohjataan ja kannustetaan ottamaan vastuuta itsestään.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas osaa tehdä realistisia sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään suunnitelmia tavoitteiden saavuttamiseksi ja pystyy arvioimaan niiden toteutumista totuudenmukaisesti. L1 Oppilaiden aktiivista roolia omassa elämässään vahvistetaan ja heitä kannustetaan ottamaan siitä vastuuta. L3 Oppilaita ohjataan ja kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omaa hyvinvointia edistäviä tekijöitä.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas hahmottaa työn merkityksen oman elämänsä ja yhteiskunnalta niin, että oppilaille syntyy sisäinen motivaatio hankkia itselleen sopiva ammatti. Oppilaita kannustetaan vahvistamaan tarvitsemaansa osaamistaan ja kulkemaan päämäärätietoisesti eteenpäin sopivan työn saavuttamiseksi. Tavoitteena on, että oppilas konkreettisesti ymmärtää yhteyden opiskeltavien oppiaineiden ja työelämässä tarvittavien taitojen välillä. Pyritään vahvistamaan oppilaan kokemusta siitä, että opiskeltavilla oppiaineilla on henkilökohtaista merkitystä tulevaisuuden työllistymisen kanssa omassa elämässä. L6 Oppilaita rohkaistaan tekemään opintoihin ja työhön liittyvät valintansa perustellusti ja omista lähtökohdistaan käsin. L7 Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen ja tekojen merkitys itselle.
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas tutustuu eri ammattialoihin. Tavoitteena on, että oppilas syventää arviointitaitojaan ja tietojaan eri työtehtävissä tarvittavasta osaamisesta ja taidoista ja osaa verrata niitä omiin vahvuuksiinsa ja osaamisalueisiinsa. Tavoitteena on, että oppilas löytää itselleen sopivia ammattialoja. Tavoitteena on, että oppilas osaa hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen. L5 Oppilaat saavat valmiuksia käyttää tieto-ja viestintäteknologiaa etsiessään tietoa eri ammattialoista. L6 Opetuksessa edistetään oppilaiden kiinnostusta ja myönteistä asennetta työtä ja työelämää kohtaan ja vahvistetaan siihen liittyvää tietopohjaa. Oppilaalle annetaan kokemuksia erilaisista mmattialoista ja näin autetaan häntä muodostamaan kuvaa eri työtehtävissä tarvittavasta osaamisesta.
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat ja huoltajat ymmärtävät Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteet ja sen mahdollisuudet. Tavoitteena on, että oppilaat osaavat käyttää koulutus- ja työelämätietoa tarjoavia sivustoja ja löytävät tarvitsemansa tiedot sekä Suomen että ulkomaiden osalta. L4 Syvennetään oppilaiden medialukutaitoa. L5 Oppilaat saavat valmiuksia käyttää tieto-ja viestintäteknologiaa etsiessään koulutus- ja työelämätietoa.
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas osaa käyttää tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ja pystyy arvioimaan tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukasuutta oman urasuunnittelunsa näkökulmasta. L4 Harjoitellaan analyyttista ja kriittistä lukutapaa tiedon etsimisessä. L5 Oppilaille syntyy käsitys siitä, miten miten tieto- ja viestintäteknologiaa voi hyödyntää myöhemmissä opinnoissa ja työelämässä. L6 Oppilaita opastetaan ottamaan selvää opintoihin ja työhän liittyvistä mahdollisuuksista ja uravalinnoista.
Monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
T10 tukea oppilaan taitoja tunnistaa kulttuuritaustansa sekä kykyä toimia kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa, opastaa oppilasta hankkimaan ja omaksumaan tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista monikansallisissa työympäristöissä sekä ulkomailla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas tunnistaa oman kulttuuritaustansa ja että hän osaa toimia rakentavasti kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa. Tavoitteena on, että oppilas hankkii ja omaksuu tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksiin monikansallisissa työympäristöissä sekä ulkomailla. L2 Oppilaiden oman kulttuuri-identiteetin muodostumista tuetaan. Oppilaita ohjataan näkemään kulttuurinen moninaisuus myönteisenä voimavarana. Oppilaita ohjataan tunnistamaan miten eri kulttuurit vaikuttavat yhteiskunnassamme ja rikastuttavat sitä.

Sisällöt

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • itsetuntemus
  • itsearviointi
  • päätöksenteko ja tulevaisuudensuunnittelutaidot
  • ongelmanratkaisutaidot
  • urasuunnittelu- ja urahallintataidot
  • analysointivalmiudet
S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • toimiminen erilaisissa ympäristöissä
  • opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot
  • vuorovaikutus- ja viestintätaidot
  • tiedon luotettavuuden arviointi
S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen
  • työn hakemisen harjoittelu
  • TET-jakso
  • TET-jakson hyödyntäminen
  • TET-messu
  • työelämän tasa-arvokysymykset
  • työelämän yhteys omaan tulevaisuuteen
S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen syventyminen
  • Suomen koulutusjärjestelmään tutustuminen
  • jatko-opintovaihtoehtoihin tutustuminen ja tarkemman tiedon etsiminen
  • eri tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen hyödyntäminen
ePerusteet