Maantieto

Opetussuunnitelman perusteet

Maantiedon opetuksessa kannustava ja rakentava palaute eli formatiivinen arviointi tukee opintojen aikana oppilaiden motivaation rakentumista, tutkimustaitojen kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin maantiedon tavoitteisiin. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti omassa lähiympäristössä ja soveltamaan käytännössä oppimaansa tietoa. Maantiedon summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaiden tiedolliseen osaamiseen että maantiedon taitoihin, kuten geomediataitoihin ja tiedon kriittiseen arviointitaitoon. Lisäksi arvioidaan taitoa käyttää maantiedolle ominaista välineistöä sekä tieto- ja viestintäteknologiaa. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on osaltaan kehittää jokaisen oppilaan työskentelytaitoja.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona maantiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut maantiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt maantiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on maantiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan maantiedon oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy maantiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Maantiedossa oppilaan osaaminen kehittyy yleensä eri tavoitealueilla oppimäärän päättövaiheeseen saakka. Oppilaan työskentelyn ohjaamisella maantiedossa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista työskentelyn aikana. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin osa-alueet ovat muiden muassa kirjalliset näytöt, osallistuminen opetuskeskusteluihin, ryhmätyöt ja kotitehtävät. Oppilas tekee myös itsearvion. Arviointikeskustelussa oppilas esittää oman käsityksensä edisytymisestään oppiaineessa ja opettaja perustelee oman näkemyksensä; oppilas saa arvosanan.

On suotavaa, että epämuodollista arviointia annetaan myös lukukauden aikana. Jos se sisältää oppilaan kannalta epäsuotuisaa tietoa, annetaan palaute kahdenkesken, mutta kehut voidaan antaa myös luokan kuullen.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Maantieteellinen tieto ja ymmärrys
T2 ohjata oppilasta tutkimaan luonnonmaantieteellisiä ilmiöitä sekä vertailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja muualla maapallolla
Paikallinen tarkennus
Oppilas tuntee ja osaa selittää luonnonmaantieteellisiä ilmiöitä kuten vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelun sekä maapallon vyöhykkeisyyden. Hän osaa vertailla luonnonmaisemia sekä Suomessa että muualla maailmassa. Oppilaiden omia kokemuksia esimerkiksi matkoilta on mahdollista hyödyntää oheismateriaalina. Oppimateriaalina käytetään myös internetistä ja koulun ohjelmistovalikoimasta löytyvää aineistoa. Näiden yhdistäminen lisää monilukutaitoa (L4) sekä TVT-osaamista. (L5)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii luonnonmaantieteellisten ilmiöiden vaikutuksia. Hän oppii tunnistamaan ja kuvailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja muualla maapallolla.
Luonnonmaantieteellisten ilmiöiden tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää Maan planetaarisuuden sekä osaa selittää maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamia ilmiöitä ja kertoa miten ne vaikuttavat ihmisen toimintaan. Oppilas osaa vertailla maapallon keskeisimpiä ilmasto- ja kasvillisuusalueita ja selittää niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä. Oppilas selittää luonnonmaisemien syntyyn vaikuttaneita tekijöitä Suomessa ja maapallolla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa selittää maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamia ilmiöitä esimerkkien avulla. Oppilas nimeää ja sijoittaa kartalle keskeisimmät maapallon ilmasto- ja kasvillisuusalueet ja kertoo joitakin niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä. Oppilas antaa esimerkkejä luonnonmaisemien syntyyn vaikuttaneista tekijöistä Suomessa ja maapallolla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamista ilmiöistä esimerkkien avulla. Oppilas nimeää lämpövyöhykkeet. Oppilas nimeää ja antaa esimerkkejä joistakin ilmasto- ja kasvillisuusalueista. Oppilas tunnistaa ja kuvailee luonnonmaisemia Suomessa ja maapallolla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä maapallon muodon ja liikkeiden aiheuttamista ilmiöistä. Oppilas nimeää erilaisia luonnonmaisemia.

T4 kannustaa oppilasta pohtimaan ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta sekä ymmärtämään luonnonvarojen kestävän käytön merkitys
Paikallinen tarkennus
Tavoitellaan sitä, että oppitunneilla käsitellään luonnonympäristön vaikutusta ihmisen toimintaan ja päinvastoin. Lisäksi pohditaan, miten luonnonvaroja käytetään kestävällä tavalla. Yhtymäkohtana tässä on esimerkiksi fysiikassa käsitellyt energialähteet ja kemian puolelta ympäristölle vaarallisten aineiden käyttö ja loppusijoitus. Seurataan esimerkiksi Talvivaaran kaivoksen tapahtumia ja muita T4-tavoitteeseen liittyviä kohteita jopa globaalilla tasolla. Maantieteellinen tieto liittyen T4-aihepiirin tavoitteisiin kartuttaa oppilaan ymmärrystä globaaleista syy-seuraussuhteista, jotka liittyvät esimerkiksi globaaleihin ympäristöongelmiin. Laaja-alaisen osaamisen alue L7 liittyy tavoitteeseen T4. Laaja-alaisessa oppimisessa yhdistetään tietoja eri oppiaineista, tässä yhteydessä lähinnä kemiaa ja soveltuvilta osin muitakin oppiaineita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta. Oppilas ymmärtää luonnonvarojen kestävän käytön merkityksen.
Luonnon ja ihmisen toiminnan välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen sekä luonnonvarojen kestävä käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan ja nimeää alueellisia esimerkkejä niistä. Oppilas perustelee, miten ihmisen toiminta aiheuttaa erilaisia ympäristöongelmia. Oppilas osaa selittää luonnonvarojen kestävän käytön ja ympäristöongelmien suhteita ja perustella luonnonvarjojen kestävän käytön merkityksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan Suomessa ja eri puolilla maapalloa. Oppilas kertoo, miksi luonnonvarojen kestävä käyttö on tärkeää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan. Oppilas luokittelee luonnonvaroja niiden kestävyyden näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan, kuten elinkeinoihin. Oppilas nimeää erilaisia luonnonvaroja.

Maantieteelliset taidot
T5 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä
Paikallinen tarkennus
On tavoitteena huomata, että maantieteellinen ajattelu on tärkeä taito. Sitä vahvistetaan Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa käyttämällä monipuolisia lähteitä, jotka tuottavat ajattelun pohjaa. Lähteinä käytetään esimerkiksi sanoma- ja aikakauslehtiä sekä erilaisten yhteisöjen tuottamaa oheismateriaalia (esimerkiksi Subjectaid-palvelusta). Läpikäydyn aineiston pohjalta herää keskustelua, pohdintaa ja kysymyksiä. Pohditaan, miten kysymyksiä asetetaan, jotta saadaan tietoa kohdennetulta vastausalueelta. Kysymyksten ja käsiteltyjen aiheiden teemat liikkuvat paikallisesta tasosta kuntaan kohti globaalia tasoa. Tavoitteeseen T5 liittyy runsaasti ajatustyötä, joka yhdistyy alueeseen L1. Oppitunneilla harjoitellaan ajattelun tukikeinoja tarpeen vaatiessa. Äidinkielessä opittua opiskelutaitotekniikkaa käytetään tässä hyväksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä ajattelutaitoja. Oppilas oppii esittämään maantieteellisiä kysymyksiä.
Maantieteellinen ajattelutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ilmiöitä käyttämällä tarkoituksenmukaisesti maantieteellisiä käsitteitä. Oppilas vertailee maantieteellisiä ilmiöitä eri aluetasoilla ja selittää syitä alueiden välisiin eroihin. Oppilas esittää perusteltuja maantieteellisiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ilmiöitä käyttäen maantieteen peruskäsitteitä. Oppilas kuvailee alueiden välisiä eroja joillakin aluetasoilla. Oppilas esittää maantieteellisiä kysymyksiä ja pohtii vastauksia niihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa määritellä maantieteellisiä peruskäsitteitä. Oppilas tunnistaa eri aluetasoja, kuten oma lähiympäristö, kunta, Suomi, Eurooppa ja koko maailma. Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista. Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia maantieteellisiä kysymyksiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa keskeisten maantieteen peruskäsitteiden merkityksen. Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.

T6 ohjata oppilasta kehittämään tilatajua sekä symboleiden, mittasuhteiden, suuntien ja etäisyyksien ymmärrystä
Paikallinen tarkennus
Maantietoon liittyviä symboleja käydään oppitunneilla huolellisesti läpi. Mittasuhteet, suunnat ja etäisyydet saavat muista oppiaineista syventävää tietoa esimerkiksi liikunnan tunneilta suunnistustehtävissä suunnalla ja etäisyydellä on keskeinen merkitys. Suunnistaminen ja mittasuhteet ovat matematiikassakin esillä kuten osin myös kuvataiteessakin. Myös rakennetussa ympäristössä esiintyy aiheita, joita voidaan tämän tavoitealueen puitteissa käsitellä. Monilukutaito L4 liittyy tähän siten, että esimerkiksi matematiikassa opetellaan mittakaavoihin ja karttoihin sekä suunnistamiseenkin liittyviä asioita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan karttataitoja käytännössä. Oppilas oppii käyttämään kartan symboleja ja mittasuhteita sekä ottamaan suuntia ja mittaamaan etäisyyksiä.
Tilatajun kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti eri karttatyyppejä sekä ilma- ja satelliittikuvia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa suunnata maastokartan todellisuuden mukaisesti ja liikkua maastossa kartan avulla. Oppilas mittaa suhdelukumittakaavan avulla etäisyyksiä kartalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ilmaista kohteen sijainnin ilmansuuntien avulla. Oppilas tunnistaa ja nimeää karttamerkkejä. Oppilas mittaa janamittakaavan avulla etäisyyksiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmansuunnat. Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin karttamerkkejä.

T7 ohjata oppilasta harjaannuttamaan arkielämän geomediataitoja sekä lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä
Paikallinen tarkennus
Geomediaan liittyvän materiaalin etsitä eri tietolähteistä on tavoite. Lisäksi pohditaan materiaalin rajoituksia, luotettavuutta ja hyviä puolia. Laaditaan kartta kodin tai koulun lähiympäristöstä. Tehdään diagrammi esimerkiksi tietyn ajanjakson säähavainnoista halutusta paikasta. Tässä on yhtymäkohtia tieto- ja viestintätekniikkaan ja matematiikkaan. Mahdollisuuksien mukaan näissä oppiaineissa käsitellään diagrammeja yhtä aikaa ja jopa laajennetaan aihepiiriä diagrammiprojektiksi. Voidaan käyttää avointa dataa esimerkiksi Ilmatieteen laitokselta. Internetin karttapalvelut oheistoimintoineen tulevat tutuiksi; käydään läpi kokemuksia niiden mahdollisista ongelmista. Geomediataitojen yhteydessä käytetään runsaasti tieto- ja viestintätekniikkaa, jonka osaaminen edistyy. (L5) Opitaan myös työelämässä tarvittavia taitoja, esimerkiksi TVT-käyttötaitoa ja tavoitteellista yhteistyötä ryhmän sisällä sekä kommunikaatiota.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii geomediataitoja. Oppilas oppii lukemaan, tulkitsemaan ja laatimaan karttoja ja muita malleja maantieteellisistä ilmiöistä.
Geomediataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä laatimistaan kartoista, diagrammeista, muusta geomedia-aineistosta sekä muista maantieteellisistä malleista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja, karttapalveluja sekä muuta geomediaa maantieteellisistä ilmiöistä. Oppilas laatii karttoja, diagrammeja sekä muita maantieteellisiä malleja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tulkita kuvia, diagrammeja, karttoja sekä karttapalveluja maantieteellisistä ilmiöistä. Oppilas laatii yksinkertaisia karttoja ja diagrammeja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa yksinkertaisia asioita kartoilta, diagrammeista ja kuvista.

T8 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellisiä tutkimustaitoja
Paikallinen tarkennus
Maantieteellinen tutkimustoiminta voi kohdistua oppilaan lähiympäristöön tai hänen kiinnostuksensa mukaiseen kohteeseen. Se voi olla kenttätutkimus tai perustua kirjalliseen ainieistoon. Lisäksi tutkimus on hyvä tehdä kahden tai useamman oppilaan pienryhmässä. Tutkimustoiminta kehittää ajattelun taitoa (L1) varsinkin tehtynä pari- tai pienryhmätyönä, jolloin on mahdollista reflektoida omia näkemyksiään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä tutkimustaitoja.
Maantieteelliset tutkimustaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toteuttaa rakenteeltaan selkeän maantieteellisen tutkimuksen. Oppilas havainnollistaa ja esittää tuloksiaan monipuolisesti geomedian avulla ja liittää tutkimustulokset osaksi maantieteellisiä ilmiöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toteuttaa maantieteellisen tutkimuksen. Oppilas havainnollistaa tutkimustuloksia geomedian avulla sekä esittää tutkimustuloksia maantieteelle ominaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toteuttaa pienimuotoisen maantieteellisen tutkimuksen. Oppilas osaa valita sopivan tavan tutkimustulosten esittämiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu pienimuotoisen tutkimuksen toteutukseen ja osaa kertoa, mitä tutkimuksessa on tehty.

T10 tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa
Paikallinen tarkennus
Tavoite on edelleen oppia ryhmätyöskentelytaitoja - ryhmätyöt antavat hyvän pohjan vuorovaikutustaitojen harjoittelulle. Kannustetaan kysymyksiin ryhmätöiden esitysten päätteeksi. Lisäksi tuntitilanteissa harjoitellaan argumentointia ja asioiden selkeää esittämistä. Voi olla väittelyitäkin maantieteellisistä aiheista kuten ilmastonmuutoksen jostakin soveltuvasta osa-alueesta. Kirjallisesti argumentaatioharjoittelu tapahtuu esimerkiksi vihko- ja kotitehtävien parissa sekä esitelmissä. Tämä tukee myös laaja-alaista osaamista L2.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja ja reflektoimaan omaa toimintaansa ryhmän jäsenenä. Hän oppii argumentoimaan ja esittämään maantieteellistä tietoa selkeästi.
Ryhmässä työskentelyn, maantieteellisen tiedon esittämisen ja argumentoinnin taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia kannustavana ryhmän jäsenenä. Oppilas perustelee esittämäänsä maantieteellistä tietoa. Oppilas perustelee maantieteellisen tiedon pohjalta johdonmukaisesti omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti ryhmän jäsenenä. Oppilas esittää maantieteellistä tietoa oppiaineelle ominaisella tavalla. Oppilas esittää perusteluja omille näkemyksilleen maantieteellisistä asioista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia ryhmän jäsenenä. Oppilas esittää maantieteellistä tietoa omin sanoin. Oppilas kuuntelee toisten näkemyksiä ja esittää omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia ohjatusti osana ryhmää. Oppilas erottaa toisistaan maantieteellisen tiedon ja mielipiteen.

T11 ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Tavoite on oppilaiden kanssa pohtia lähiluonnon tilaa ja sen kehitystä viime aikoina sekä muutokseen johtaneita syitä. Huomataan omien valintojen kytkös ympäristön tilaan esimerkiksi kulutusvalinnat ja roskaaminen. Pohditaan luonnonvarojen riittävyyttä. Tässä on myös taloudellinen näkökulma, joka liittyy yhteiskuntaoppiin, matematiikkaan ja kotitalouteen. Myös fysiikkaan ja kemiaan on ilmeinen liitos. Äidinkieleen voi soveltua mielipidekirjoitus, joka on maantieteen aiheesta vaikkapa kaavoituksesta. Alue L7 sisältyy luontevasti tavoitteeseen T11. Laaja-alaisen osaamisen aluen L7 käsittelyn myötä on yhtymäkohtia muihinkin oppiaineisiin kuten kemiaan ja fysiikkaan sekä yhteiskuntaoppiin. Tällöin maantieteellinen tieto syvenee ja saa tuekseen myös yhteiskunnallista näkökulmaa yhteiskuntaopista. Tässä yhteydessä on mahdollisuus projektityöhön, joka ylittää oppiainerajat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja eri aluetasoilla.
Osallistumis- ja vaikuttamistaitojen soveltaminen eri aluetasoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa suunnitella keinoja lähiympäristön vaalimiseen ja toteuttaa niistä jonkin. Oppilas vertailee ja arvioi eri osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja osallistuu lähiympäristön vaalimiseen. Oppilas selittää, miten voi osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu lähiympäristön vaalimiseen. Oppilas antaa esimerkkejä tavoista osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ohjatusti lähiympäristön vaalimiseen, kuten viihtyisyyden tai turvallisuuden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen.

Maantiedon asenne- ja arvotavoitteet
T12 tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi
Paikallinen tarkennus
Keskustellaan kestävästä kehityksestä ja siihen liittyvistä tunnusmerkeistä ja miten niitä voi omilla valinnoillaan edistää. Puhutaan myös siitä, miten edistysaskeleita otetaan kansallisesti ja kansainväliselläkin tasolla ja mitä vaikutuskeinoja mahdollisesti on olemassa. Fysiikassa on myös keskustelua esimerkiksi kulutusvalintojen (hankinnat, liikenne, rakennusten energiankulutus) vaikutuksista luonnonvaroihin. Keskustellaan motivointimielessä myös, miten kestävä kehitys on jo toteutunut, vaikka paljon on tehtävää. Tämä tukee alueen L7 toteutumaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi.

Sisällöt

S1 Maapallon karttakuva ja alueet

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että oppilaiden ymmärrys kartan peruskäsitteistä sekä erilaisista maasto- ja teemakartoista syvenee. Sisällöissä keskitytään koko maailman hahmottamiseen sekä Suomen, Euroopan ja maailman keskeisen paikannimistön omaksumiseen. Karttojen, paikkatiedon ja muun geomedian käyttö yhdistetään maantiedon kaikkien muiden sisältöjen opiskeluun.

Paikallinen opetussuunnitelma

Maapallon karttakuva ja alueet: opitaan mittakaava, koordinaatisto, joita yhdistetään matematiikan opintoihin. Euroopan tärkeät paikat opitaan nimeämään. Myös koko maapallon tärkeimmät kohteet nimetään. Lisäksi oppilaat tulkitsevat maasto- ja teemakarttoja.

S2 Ajankohtainen muuttuva maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Seurataan ajankohtaisia uutisia maailman eri alueilta ja sijoitetaan uutiset kartalle. Pohditaan kriittisesti uutistapahtumien taustoja ja alueellisia merkityksiä. Uutisseuranta yhdistetään maantiedon muiden sisältöjen opiskeluun. Tutustutaan työelämässä ja yhteiskunnan eri osa-alueilla tarvittavaan maantieteelliseen osaamiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Seurataan eri lähteistä maapallon eri osista tulevia uutisia ja pohditaan syitä vaihtoehtoineen sekä seurauksia kehityskuluille.

S3 Elämän perusedellytykset maapallolla

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt liittyvät planetaarisuuteen ja sen vaikutuksiin maapallolla. Käsitellään vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelua sekä ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeitä. Tarkastellaan elämän perusedellytyksiä kuten puhdasta ilmaa, vettä ja ravintoa, niiden esiintymistä ja kestävää käyttöä.

Paikallinen opetussuunnitelma

8. luokalla perehdytään planetaarisuuteen liitettynä leveysasteisiin ja perusgeometriaan matematiikan puolelta. Seurauksena opitaan Euroopan ilmasto ja ilmastosta johtuvat kasvillisuus sekä luonnonvarat.

S4 Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan oman kotiseudun erityispiirteitä sekä Suomen maisema-alueita. Tehdään kenttätutkimuksia omassa lähiympäristössä. Osallistutaan oman lähiympäristön monimuotoisuuden vaalimiseen sekä sen viihtyisyyden ja turvallisuuden suunnitteluun ja parantamiseen. Tutkitaan esimerkkien avulla maailman eri alueiden luonnon- ja kulttuurimaisemia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt: Tutustutaan siihen, miten endogeeniset ja eksogeeniset ilmiöt vaikuttavat maapallon pinnanmuotoihin. Esimerkkinä haetaan jääkauden jälkiä. Tämä voi tapahtua retkillä lähiympäristöön kuten Puijolle tai Vuorilammin luonnonsuojelualueelle. Myös karttoja ja kuvia Suomen muista esimerkkikohteista käydään asiaan liittyen läpi.

S5 Ihmiset ja kulttuurit maapallolla

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kulttuureihin, ihmisten elämään, asumiseen ja elinkeinoihin Suomessa, Euroopassa ja eri puolilla maailmaa. Tarkastellaan esimerkkien avulla, miten ympäristö vaikuttaa elinkeinoihin, asumiseen ja muuhun ihmisen toimintaan. Pohditaan ihmisoikeuksia ja hyvän elämän edellytyksiä erityisesti lasten ja nuorten näkökulmasta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutkitaan, miten erilaiset luonnonvarat vaikuttavat ihmisten elinkeinoihin ja kulttuureihin. Voidaan vertailla Pohjois-Savoa ja Venäjän Karjalaa. Ihanteellisinta olisi, jos venäjän kielen ryhmän kanssa olisi mahdollisuus vierailuun paikalliseen suomalais-ugrilaiseen kouluun.

S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö

Opetussuunnitelman perusteet

Keskitytään luonnonvarojen kestävään käyttöön ja biotalouden mahdollisuuksiin Suomessa ja muualla maailmassa. Tutkitaan tuotteiden elinkaaria sekä pohditaan omia kulutusvalintoja ja toimintaa vastuullisena kansalaisena. Perehdytään ympäristönmuutoksiin, erityisesti ilmastonmuutokseen ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemiseen. Käsitellään ympäristön tilaa ja yhteistyömahdollisuuksia Itämeren alueella. Pohditaan esimerkkien avulla globalisaation vaikutuksia ja alueellisia kehityskysymyksiä.

Paikallinen opetussuunnitelma

8. luokalla keskitytään pohtimaan Euroopan tärkeimpiä ja ajankohtaisia ympäristöongelmia. Katsotaan myös, mitä edistysaskeleita on tapahtunut.

ePerusteet