Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kannustaa oppilasta löytämään liikunnan ilo monipuolisten liikuntatehtävien avulla yksin ja yhdessä liikkuen. L1 Opetuksessa annetaan tilaa mielikuvitukselle, leikeille ja peleille. Tavoitteena on ilo oppimisessa. Opetuksessa voidaan käyttää narratiivisia aineksia: satuja ja tarinoita. Oppilaiden ideat ja ajatusmaailma tuodaan esiin oppitunneilla. Yhdessä pohditaan, milloin pelissä tai leikissä on onnistuttu ja mistä sen tietää. L3 Yhteisten pelisääntöjen, hyvien tapojen sekä kannustavan palautteen merkitys korostuu. Harjoitellaan hygieniasta huolehtimista liikuntatuntien jälkeen.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kokonaisvaltaisen ja moniaistillisuutta sisältävän liikunnan opetuksen avulla ohjata oppilasta havainnoimaan taitojaan erilaisissa liikuntatilanteissa. L1 Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on tilaa. Oppilaita kannustetaan huomaamaan omia onnistumisia ja iloitsemaan niistä. L3 Arvioidaan oman ja yhteisen toiminnan, esimerkiksi pelien ja leikkien onnistumista. Liikunnassa pelisääntöjen, hyvien tapojen sekä kannustavan palautteen merkitys korostuu. L4 Monilukutaidon kehittymistä tuetaan huomioimalla opetuksessa moniaistillisuus ja kokonaisvaltaisuus. Opetuksessa käytetään runsaasti erilaisia ikätasolle sopivia käsitteitä.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on vahvat motoriset perustaidot ja että oppilas oppii soveltamaan niitä erilaisissa oppimisympäristöissä. L3 Oppilas oppii havainnoimaan omaa toimintaa ja liikkumaan turvallisesti erilaisissa lähiympäristöissä. Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista sekä harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on opettaa ja ohjata oppilaiden turvataitoja liikuntatunneilla. L3 Liikuntatilanteissa oppilaita ohjataan ymmärtämään, että jokainen vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin toistenkin hyvinvointiin ja turvallisuuteen.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tutustuttaa oppilas vesielementtiin ja oppia alkeisuimataito. L3 Oppilaita kannustetaan harjoittelemaan oman elämän kannalta tärkeää taitoa.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on turvallinen ja toiset oppijat huomioiva toiminta liikuntatunneilla. L3 Kiinnitetään huomio itsenäiseen ja turvalliseen liikkumiseen lähiympäristössä, turva-ja suojavälineiden käyttöön sekä omien tietojen ja taitojen kehittämiseen kävelijänä ja pyöräilijänä. Harjoitellaan vaaratilanteissa tarvittavan toiminnan ja avun hakemisen taitoja. L6 Oppilaat toimivat aktiivisesti osallisina yhteisessä toiminnassa. Harjoitellaan työskentelemistä yksin ja yhdessä toisten kanssa pitkäjänteisesti. Oppilaita rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen. L7 Oppilaat harjoittelevat erilaisia vuorovaikutustapoja ja työskentelemään yhdessä.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta itsesäätelyyn ja hyvään käytökseen liikunnallisissa vuorovaikutustilanteissa. L2 Oppilaat harjoittelevat käyttämään liikettä vuorovaikutuksen ja ilmaisun välineinä. Oppilaita ohjataan arvostamaan ja hallitsemaan omaa kehoaan ja käyttämään sitä tunteiden ja näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen sekä antamaan arvoa muiden tekemiselle. L3 Liikuntatilanteissa ohjataan ymmärtämään, että jokainen vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin toistenkin hyvinvointiin ja turvallisuuteen. L6 Harjoitellaan pettymysten ja epäonnistumisen kestämistä. Oppilaita kannustetaan sisukkuuteen ja tekemisen loppuunsaattamiseen. L7 Oppilaat harjoittelevat pitkäjänteisesti yksin ja yhdessä työskentelemistä. Heitä rohkaistaan toimimaan erilaisissa ja uusissa tilanteissa itseensä luottaen.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tukea yhteistyötaitoja yhdessä harjoitellen. L2 Oppilaat harjoittelevat asettumaan toisen asemaan ja tarkastelemaan asioita ja tilanteita eri näkökulmista L6 Harjoitellaan yhdessä työskentelyä, pitkäjänteisyyttä ja ponnistelua yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. L7​ Oppilaat oppivat työskentelemään yhdessä ja saavat tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on vahvistaa liikunnan keinoin oppilaan myönteistä minäkäsitystä. L1 Oppilasta ohjataan ja kannustetaan löytämään omat liikunnalliset vahvuutensa. Oppimisen ilolle on tilaa. L2 Oppilaita ohjataan arvostamaan ja hallitsemaan omaa kehoaan ja käyttämään sitä tunteiden ja näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen. L3 Harjoitellaan itsestä huolehtimisen taitoja ja itsenäisyyden lisäämistä. Muistetaan yhteiset pelisääntöjen ja hyvät tavat.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on että oppilas kokee liikunnan iloa ja saa myönteisiä kokemuksia liikunnasta. L1 Monipuolinen liikkuminen ja motoriset harjoitukset tukevat ajattelun kehittymistä ja oppimista. L2 Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista. Harjoitellaan erilaisia vuorovaikutustapoja. esim. sanallinen ohjaaminen ja kehollinen vuorovaikutus.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • liikuntaleikit ja -pelit
  • musiikkileikit
  • rytmitehtävät
  • välineiden käsittely
  • kehonhallinta
  • kehonhahmotus
  • vesi liikuntaelementtinä
S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • sääntöleikit
  • tunnetaidot
  • itsehillintä
  • toisen huomiointi
  • rohkeus
  • vuoron odottaminen
S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • monipuoliset pelit ja leikit
  • ilo
  • yhteistyö
  • toisen auttaminen
  • ilo omasta ja toisen onnistumisesta
  • pettymystensietokyky
  • vastuullisuus
ePerusteet