Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Ympäristöopin tavoitteena on, että oppilas kokee käsitellyt asiat mielekkäiksi ja merkitykselliseksi itselleen ja omalle elinpiirilleen. Oppilas kokee, että pääsee ympäristöopin tunneilla ihmettelemään ja selvittämään asioita, jotka hän kokee kiinnostaviksi ja jotka herättävät hänen uteliaisuuttaan.
|
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ympäristöopin tunneilla havainnoimaan omaa oppimistaan ja jakamaan omasta osaamisestaan myös toisille. Hän arvioi yksinkertaisin visuaalisin, suullisin ja mahdollisesti myös kirjallisin keinoin omaa oppimistaan oppimisprosessin eri vaiheissa. Oppilasta tuetaan näkemään vahvuuksiaan ja huomaamaan erityisesti onnistumisiaan. Oppilasta ohjataan huomaamaan millaisia uuden löytämisen mahdollisuuksia sisältyy uusiin haasteisiin tarttumiseen ja mitkä asiat auttavat oppimisessa.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ympäristöopissa ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat olennaisia asioita. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Leikkiä, taidetta, liikettä, mielikuvitusta ja tarinallisuutta hyödyntävä lähestymistapa ympäristön ilmiöiden tutkimisessa kehittää ajattelua ja muistamista sekä motivoi oppimaan.
Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Oppilaita ohjataan huomaamaan edistymisensä ja iloitsemaan siitä.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Koulussamme käytössä oleva Young Leadership -työskentelytapa sopii hyvin ympäristöopin tunneille. Sitä kautta oppilaille tulevat tutuiksi tiimityö, vastuunkanto omasta ja ryhmän yhteisestä toiminnasta, hyvä johtajuus ja ongelmien ratkominen yhdessä neuvotellen ja ponnistellen.
Tiimityö edellyttää jokaisen vahvuuksien tunnistamista. Vertaisarviointia toteutetaan antaen rakentavaa palautetta muille ryhmille ja omille ryhmäläisille. Nämä kaikki ovat myös työelämään ja yrittäjyyteen valmentavia taitoja. Young Leadership -tiimityöskentely rohkaisee oppilasta toimimaan uusissa tilanteissa itseen ja ryhmään luottaen ja tunnistamaan jokaisen ryhmäläisen panoksen merkityksen ryhmän toiminnalle.
|
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tekemään havaintoja lähiympäristöistään, säästä, vuodenajoista ja eri eliölajeista. Hän huomaa lähiympäristössään tapahtuvia muutoksia sekä pohtii ja selvittää muutosten syitä. Oppilas huomaa ihmisen vaikutuksen lähiympäristöönsä ja häntä ohjataan mieltämään itsensä henkilöksi, joka voi vaikuttaa lähiympäristön ja kouluyhteisön asioihin. Oppilas pohtii, mitä materialle tapahtuu, kun sitä ei enää käytetä. Hän ymmärtää, että on tärkeää käyttää materiaalia säästäen ja miettii jätteen vähentämisen keinoja sekä harjoittelee jätteiden lajittelua ja kierrättämistä.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen on edellytys hyvälle kasvulle. Itsestä huolehtimisen taitoihin kuuluu muun muassa kyky toimia turvallisesti ja järkevästi eri tilanteissa ja ympäristöissä sekä hakea tarvittaessa apua. Psyykkinen hyvinvointi nähdään osana terveyttä ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen sen ylläpitämisenä.
Lasta autetaan ymmärtämään itsestä huolehtimisen ja turvallisen liikennäkäyttäytymisen merkitys lähiympäristölle ja kouluyhteisölle. Oppilas huomaa oman toimintansa vaikutuksen myös toisten henkiseen hyvinvointiin. Ympäristötiedon tunneilla lapset harjoittelevat tekemään arjen valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään ympäristöopin tunneilla vahvistamaan niin, että omatoimisuus kasvaa. Tällainen aloitteellisuus ja usko omiin vaikuttamisen mahdollisuuksiin näkyy myönteisesti myös lähiympäristöissä. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin, tavoitteisiin ja ilmiöihin, joihin lähdetään yhdessä tutustumaan tarkemmin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina.
Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Nämä periaatteet liitetään oppilaiden arjen kokemuksiin ja käsityksiin sekä globaalisti että paikallisella tasolla.
Ympäristöherkkyyden kehittymistä tuetaan tutkimalla ja ihmettelemällä oman elinympäristön ja lähiluonnon ilmiöitä sekä pyrkimällä huomaamaan niiden merkitys ihmisen elämälle nyt ja tulevaisuudessa. Tämä johtaa pohtimaan niitä konkreettisia toimenpiteitä, kuinka yhteisen hyvän kannalta tärkeitä asioita voidaan vaalia. Lapsia ohjataan tekemään kestäviä arjen valintoja, esimerkiksi kierrättämään, säästämään ja harkitsemaan sitä, minkä asioiden omistaminen on tarpeellista ja mistä voisi kenties luopua esimerkiksi toisten hyväksi.
|
Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas saa kokemuksia lähiympäristöstään ja sen luonnosta eri vuodenaikoina. Hän tutkii ja kuvailee lähiympäristönsä luontoa ja siihen liittyviä ilmiöitä. Hän tutustuu lähiympäristöönsä myös kartan lukemista harjoitellen. Oppilas tunnistaa lähimaastossa liikkuessaan tavallisimpia eliölajeja ja niiden elinympäristöjä. Hän liikkuu lähiympäristöissään tuvallisesti turvallisuusohjeita ja liikennesääntöjä noudattaen sekä osaa tunnistaa ennalta mahdollisia vaaratilanteita. Oppilas harjoittelee avun hakemista ja yksinkertaisia itsehoitotaitoja tehden yhteistyötä toisten kanssa.
Oppilas tutustuu Kuopion keskustaan ja Neulamäkeen koulupaikan kaupunginosana ja tunnistaa ihmisen moninaisia vaikutuksia rakennetussa ympäristössä. Oppilaita kannustetaan edistämään kouluyhteisön ja lähiympäristöjen hyvinvointia.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi ovat keskeinen osa ympäristötiedon opetusta. Oppilaita ohjataan näkemään heidän oman toimintansa vaikutus toisten ihmisten hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen.
Teemme retkiä lähiympäristöön ja Kuopion keskustaan. Retkillä oppilaita ohjataan tunnistamaan turvallisuutta vaarantavia tekijöitä. Yhdessä harjoitellaan myös avun hakemisen taitoja, pieniä itsehoitotaitoja sekä sään mukaista pukeutumista. Liikkuessaan ja retkeillessään lähiympäristössä lapset harjoittelevat tekemään valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä.
|
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilas tekee useita yksinkertaisia kokeiluja, tutkimistehtäviä ja ongelmanratkaisutehtäviä, jotka liittyvät esimerkiksi lähiympäristöön, luontoon, arjen ilmiöihin, teknologiaan ja ihmisen toimintaan. Ryhmien yhteisten pohdintojen tuottamia kysymyksiä hyödynnetään tutkimustehtäviä mietittäessä. Oppilas tutustuu tutkimuksen tekemisen eri vaiheisiin.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ympäristöopissa ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat olennaisia asioita. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää.
Leikkiä, taidetta, liikettä, mielikuvitusta ja tarinallisuutta hyödyntävä lähestymistapa ympäristön ilmiöiden ja ongelmien tutkimisessa kehittää ajattelua ja muistamista sekä motivoi oppimiseen.
Oppilaiden kanssa keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja autetaan heitä ymmärtämään niiden merkitystä. Oppilaita rohkaistaan miettimään oman ja yhteisen toiminnan syitä ja seurauksia.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään ympäristöopin tunneilla vahvistamaan. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin, tavoitteisiin ja ilmiöihin, joihin lähdetään yhdessä tutustumaan tarkemmin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilaita kannustetaan ihmettelemään ja kyselemään.
Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Oppilaita ohjataan miettimään, miten nämä asiat näkyvät heidän arjessaan ja kuinka niiden pitäisi näkyä oppilaan elämässä ja paikallisissa sekä globaaleissa yhteisöissä.
Ympäristöherkkyyden kehittymistä tuetaan tutkimalla ja ihmettelemällä oman elinympäristön ja lähiluonnon ilmiöitä sekä pyrkimällä huomaamaan niiden merkitys ihmisen elämälle nyt ja tulevaisuudessa. Tämä johtaa pohtimaan konkreettisia toimenpiteitä sille, kuinka yhteisen hyvän kannalta tärkeitä asioita voidaan vaalia.
|
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Toimiessaan ympäristöopin tunneilla eri eliöiden, elinympäristöjen, ilmiöiden, materiaalien ja tilanteiden parissa oppilas harjoittelee täsmällistä, tarkoituksenmukaista ja monipuolista ilmaisua. Hän pyrkii käyttämään oikeita käsitteitä ja hänen sanavarastonsa laajenee. Hän pystyy luokittelemaan asioita eri ryhmiin valintojaan loogisesti perustellen sekä vertailemaan niiden ominaisuuksia. Oppilas havainnoi liikettä ja tutkii siihen vaikuttavia asioita.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ympäristöoppi on oppiaineena luonteeltaan sellainen, että ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat siinä keskiössä.
Ajattelun ja oppimaan oppimisen taidot pääsevät kehittymään vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä oman reflektoinnin avulla. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, luokitella perustellen, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Oppilaita ohjataan alusta asti käyttämään oikeita käsitteitä ajattelun jäsentämisen tukena.
L4 Monilukutaito
Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa.
Ympäristöopissa monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida tietoa eri tavoin monipuolisissa ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Oppilaat tutustuvat erilaisten kuvien, kaavioiden, diagrammien ja karttojen käyttöön. He myös harjoittelevat omien tutkimustensa kuvaamista näiden avulla. Monilukutaitoa harjoitellaan monipuolisissa ja moniaistillisissa ympäristöissä sanallisten, kuvallisten ja auditiivisten ja numeeristen tekstien muodossa. Teknologiaa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
|
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Oppilas liikkuu lähiympäristöissään turvallisesti ja tietää turvallisuuden kannalta olennaiset jalankulkijoita ja pyöräilijöitä koskevat liikennesäännöt sekä tiedostaa kaiken liikenteen toimivan yhteisten pelisääntöjen mukaan. Oppilas ymmärtää liikennesääntöjen ja muiden turvallisuusohjeiden merkityksen itselleen ja toisille. Hän toimii lähiympäristöissään turvallisuusohjeet huomioiden ja luontoa kunnioittaen. Oppilas ymmärtää itsestä ja toisesta huolehtemisen yhdeksi elämän perusedellytyksistä.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi ovat keskeinen osa ympäristötiedon opetusta. Oppilaita ohjataan näkemään heidän oman toimintansa vaikutus toisten ihmisten hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen.
Teemme retkiä lähiympäristöön ja Kuopion keskustaan. Retkillä oppilaita ohjataan tunnistamaan turvallisuutta vaarantavia tekijöitä. Yhdessä harjoitellaan myös avun hakemisen taitoja, pieniä itsehoitotaitoja sekä sään mukaista pukeutumista.
Liikkuessaan ja retkeillessään lähiympäristössä lapset harjoittelevat tekemään valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä.
|
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Oppilas tekee arjen teknologiaan liittyviä ongelmanratkaisu ja tutkimustehtäviä. Tehtäviä tehdessään oppilas pääsee hyödyntämään omia ideoitaan, rakentamaan ja luomaan uutta. Oppilas harjoittelee työskennellessään huomioimaan toimintansa vaikutusta lähiympäristöönsä. Arjen teknologiaan tutustuminen liitetään osaksi esimerkiksi elämän pedusedellytyksistä nousevia teemoja, joita ovat vesi, lämpö, ravinto, ilma, ja huolenpito.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ympäristöopissa ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen, oppimaan oppimisen taidot ja tutkiminen ovat olennaisia asioita. Ne pääsevät kehittymään vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä oman toiminnan reflektoinnin avulla. Oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää.
Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja monia aisteja käyttäen, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia.
Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Oppilaita rohkaistaan myös kyseenalaistamaan havaitsemiaan asioita ja huomaamaan, että tieto voi olla joskus ristiriitaista ja epäselvää.
Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan. Yhdessä pohditaan, milloin työssä on onnistuttu ja mistä sen tietää. Oppilaiden kanssa keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja autetaan ymmärtämään niiden merkitys.
Lähiympäristöstä tehdään tutkimuksia ja havaintoja olemalla vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja yhdistämällä toimintaan monipuolista liikuntaa sekä eri taiteen muotoja. Motoriset harjoitukset tukevat ajattelun kehittymistä ja oppimista. Moniaistillinen ja monipuolinen oppiminen auttaa muistamisessa ja avaa tutkimisen kohteesta eri puolia.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi ovat keskeinen osa ympäristötiedon opetusta. Oppilaita ohjataan näkemään heidän oman toimintansa vaikutus toisten ihmisten hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen.
Käyttäessään omaan arkeensa liittyvää teknologiaa, keksiessään, kokeillessaan ja rakennellessaan oppilaat harjoittelevat tekemään valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä. Yhdessä toimiessa turvallisuusnäkökulmien huomioimisen harjoitteleminen on olennaista.
|
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ryhmätyötaitoja ja oppii tunnistamaan omia ja toisten vahvuuksia sekä pohtii niiden merkitystä myös oppimiselleen. Hänen vuorovaikutustaitonsa kehittyvät, kun hän harjaantuu tunteiden tunnistamisessa, nimeämisessä ja säätelemisessä sekä oppii ymmärtämään paremmin tunteiden syitä. Oppilas kunnioittaa ryhmän yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia, ymmärtää, että kiusaaminen on väärin ja toimii vuorovaikutustilanteissa sitä ehkäisevällä tavalla. Oppilas tietää, että osa toisen kunnoittamista on turvata hänelle fyysinen koskemattomuus ja että se on myös hänen oma oikeutensa.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle.
Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaava henkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Omien vaikutusmahdollisuuksien oivaltaminen on olennainen osa ympäristön kannalta merkityksellisen ja rakentavan yhteistyön tekemistä.
Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan ympäristöopin tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen on olennainen osa ympäristötiedon opetusta ja on tärkeä edellytys hyvälle kasvulle. Unen, hyvän ravinnon ja liikunnan merkitystä korostetaan. Niillä on vaikutusta kaikkeen oppimiseen.
Tärkeä osa itsestä huolehtimista ja terveyttä on psyykkinen hyvinvointi, jonka ylläpitämiseen tarvitaan fyysisen hyvinvoinnin lisäksi muun muassa merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka rakentuvat huolenpidon sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pohjalle. Niiden pohjalle rakentuu ryhmän jäsenten keskinäinen luottamus. Kyky toimia turvallisesti eri ympäristöissä ja tilanteissa edellyttää myös rakentavassa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa yhteistyötä toisten kanssa.
Oppilaiden on tärkeää saada kokemus siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja omatoimisuus lisääntyy. Itseohjautuvuuden kehittymiseen vaikuttaa olennaisesti kyky omien tunteiden säätelyyn.
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee myös ympäristöopin tunneilla tieto- ja viestintäteknologian käyttämistä tiedonhankintaan tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän pystyy hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa tuotostensa tallentamisessa ja esittämisessä.
L4 Monilukutaito
Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ympäristöopissa monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Ympäristöopin tunneilla oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen. Oppilaat käyttävät yksinkertaisia hakupalveluita ja etsivät tietoa eri ilmiöistä yksin ja ryhmässä. Tiedon luotettavuudesta keskustellaan. Leikki on alkuopetuksessa keskeinen ympäristöopin työväline. Tietokonepelit ja -sovellukset ovat myös leikkejä ja ne motivoivat oppilaita oppimaan uutta. Kuvaaminen, videokuvaaminen ja esimerkiksi sähköisten animaatioiden teko sopivat hyvin työvälineiksi ympäristöopin tunneille.
|
Tiedot ja ymmärrys |
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu oikeiden käsitteiden käyttämisessä tutkiessaan ja jäsentäessään ympäristöön ja ihmisen toimintaan liittyviä ilmiöitä. Oppilas ymmärtää aikaan liittyviä käsitteitä kuten viikonpäivät, kuukaudet, vuorokausi, ja vuodenajat.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ympäristöoppi on oppiaineena luonteeltaan sellainen, että ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat siinä keskiössä.
Ajattelun ja oppimaan oppimisen taidot pääsevät kehittymään vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä oman reflektoinnin avulla. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, luokitella perustellen, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Oppilaita ohjataan alusta asti käyttämään oikeita käsitteitä ajattelun jäsentämisen tukena.
|
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Oppilaat harjoittelevat ympäristöä kuvaavien mallien ja kuvien tulkitsemista. He ymmärtävät mikä on karttojen tehtävä ja tutustuvat lähialueen karttoihin sekä niissä esiintyvien merkkien tarkoituksiin. Heille alkaa muodostua myös käsitys Suomesta ja sen naapurivaltioista Euroopan ja maailman kartoilla.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ympäristöoppi on oppiaineena luonteeltaan sellainen, että ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat siinä keskiössä.
Ajattelun ja oppimaan oppimisen taidot pääsevät kehittymään vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä oman reflektoinnin avulla. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Näitä taitoja vahvistetaan ohjaamalla oppilaita ohjataan käyttämään ajatustensa jäsentämiseen ja tulostensa esittelemiseen kuvia, malleja ja karttoja. Oppilaiden kanssa keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja heitä autetaan ymmärtämään niiden merkitys.
L4 Monilukutaito
Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa.
Ympäristöopissa monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida tietoa eri tavoin monipuolisissa ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Oppilaat tutustuvat erilaisten kuvien, kaavioiden, diagrammien ja karttojen käyttöön. He myös harjoittelevat omien tutkimustensa kuvaamista näiden avulla. Monilukutaitoa harjoitellaan monipuolisissa ja moniaistillisissa ympäristöissä sanallisten, kuvallisten ja auditiivisten ja numeeristen tekstien muodossa. Teknologiaa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
|
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilas kertoo eri tavoin ympäristöopin tunneilla omia kokemuksiaan, ajatuksiaan ja näkemyksiään, hän myös harjoittelee niiden perustelemista. Oppilas pyrkii täsmällisten ja tarkoituksenmukaisten käsitteiden käyttöön ja hänen sanavarastonsa laajenee.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle.
Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaava henkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan myös ympäristöopin tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen sekä omien mielipiteiden perustelemiseen.
L4 Monilukutaito
Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa.
Ympäristöopissa monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida tietoa eri tavoin monipuolisissa ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Oppilaat tutustuvat erilaisten kuvien, kaavioiden, diagrammien ja karttojen käyttöön. He myös harjoittelevat omien tutkimustensa kuvaamista näiden avulla. Monilukutaitoa harjoitellaan monipuolisissa ja moniaistillisissa ympäristöissä sanallisten, kuvallisten ja auditiivisten ja numeeristen tekstien muodossa. Monilukutaitojen harjoitteleminen laajentaa oppilaan viestintätaitoja sekä viestien vastaanottajana että lähettäjänä.
|
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Oppilas pohtii ihmisen elämänkaaren eri vaiheita. Hän tutustuu ikäkautensa kasvuun ja kehitykseen sekä tiedostaa hyvään kasvuun vaikuttavia elämän perusedellytyksiä. Oppilas ymmärtää mielen hyvinvoinnin merkityksen hyvälle kasvulle ja pohtii miten mielenterveyttä voidaan tukea. Oppilaalla on käsitys ruuan ja veden alkuperästä. Hän ymmärtää auringon merkityksen lämmön ja ravinnon lähteenä sekä ilman merkityksen kaikkien eliöiden toiminnalle.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen on olennainen osa ympäristötiedon opetusta. Oppilas tutustuu ihmisen kasvuun, kehon osiin ja elintoimintoihin. Oppilas ymmärtää, että huolenpito, ravinto, vesi, ilma ja lämpö ovat elämän kannalta välttämättömiä. Unen, hyvän ravinnon ja liikunnan merkitystä korostetaan. Itsestä huolehtimisen taitoihin kuuluu muun muassa kyky toimia turvallisesti eri tilanteissa ja ympäristöissä. Harjoittelemme turvallista liikennekäyttäytymistä tekemällä retkiä lähiympäristöön ja Kuopion keskustaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan turvallisuutta vaarantavia tekijöitä kotona ja koulussa. Yhdessä harjoitellaan myös avun hakemisen taitoja, pieniä itsehoitotaitoja sekä sään mukaista pukeutumista.
Tärkeä osa terveyttä on psyykkinen hyvinvointi, jonka ylläpitämiseen tarvitaan fyysisen hyvinvoinnin lisäksi muun muassa merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka rakentuvat huolenpidon sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pohjalle. Oppilaiden on tärkeää myös saada kokemus siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja omatoimisuus lisääntyy. Ympäristötiedon tunneilla lapset harjoittelevat tekemään valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä.
Aikaan ja paikkaan liittyvien käsitteiden ymmärtäminen auttaa alkuopetusikäistä oppilasta jäsentämään ja ennakoimaan paremmin arkeaan. Käsitteet liittävät oppilaan osaksi suurta aikajatkumoa ja auttavat oppilasta arvioimaan paremmin omien valintojen merkitystä tulevaisuudelle. Ajan kulun ymmärtäminen opettaa täsmällisyyttä ja auttaa oman päivärytmin suunnittelussa.
|