Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Oppilas arvioi itse omaa oppimistaan, omaa työskentelyään ja työskentelytaitojaan ympäristöopin tunneilla etenkin oppimisjaksojen tai -projektien lopussa. Hän arvioi myös ryhmätöitä yhdessä toisten kanssa ja harjoittelee kannustavan ja rakentavan palautteen antamista luokkatovereille. Yhtenä arviointikohteena on tietojen luotettavuus.

Opettajalta oppilas saa arviointipalautetta päivittäisissä tilanteissa ympäristöopin tunneilla ja myös lukuvuosittaisissa arviointikeskusteluissa. 1-2 luokkien oppilaat saavat sanallisen todistuksen, johon opettaja voi myös kirjata huomioitaan ympäristöopin opiskelusta.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Ympäristöopin tavoitteena on, että oppilas kokee käsitellyt asiat mielekkäiksi ja merkitykselliseksi itselleen ja omalle elinpiirilleen. Oppilas kokee, että pääsee ympäristöopin tunneilla ihmettelemään ja selvittämään asioita, jotka hän kokee kiinnostaviksi ja jotka herättävät hänen uteliaisuuttaan.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ympäristöopin tunneilla havainnoimaan omaa oppimistaan ja jakamaan omasta osaamisestaan myös toisille. Hän arvioi yksinkertaisin visuaalisin, suullisin ja mahdollisesti myös kirjallisin keinoin omaa oppimistaan oppimisprosessin eri vaiheissa. Oppilasta tuetaan näkemään vahvuuksiaan ja huomaamaan erityisesti onnistumisiaan. Oppilasta ohjataan huomaamaan millaisia uuden löytämisen mahdollisuuksia sisältyy uusiin haasteisiin tarttumiseen ja mitkä asiat auttavat oppimisessa. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat olennaisia asioita. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Leikkiä, taidetta, liikettä, mielikuvitusta ja tarinallisuutta hyödyntävä lähestymistapa ympäristön ilmiöiden tutkimisessa kehittää ajattelua ja muistamista sekä motivoi oppimaan. Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Oppilaita ohjataan huomaamaan edistymisensä ja iloitsemaan siitä. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Koulussamme käytössä oleva Young Leadership -työskentelytapa sopii hyvin ympäristöopin tunneille. Sitä kautta oppilaille tulevat tutuiksi tiimityö, vastuunkanto omasta ja ryhmän yhteisestä toiminnasta, hyvä johtajuus ja ongelmien ratkominen yhdessä neuvotellen ja ponnistellen. Tiimityö edellyttää jokaisen vahvuuksien tunnistamista. Vertaisarviointia toteutetaan antaen rakentavaa palautetta muille ryhmille ja omille ryhmäläisille. Nämä kaikki ovat myös työelämään ja yrittäjyyteen valmentavia taitoja. Young Leadership -tiimityöskentely rohkaisee oppilasta toimimaan uusissa tilanteissa itseen ja ryhmään luottaen ja tunnistamaan jokaisen ryhmäläisen panoksen merkityksen ryhmän toiminnalle.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tekemään havaintoja lähiympäristöistään, säästä, vuodenajoista ja eri eliölajeista. Hän huomaa lähiympäristössään tapahtuvia muutoksia sekä pohtii ja selvittää muutosten syitä. Oppilas huomaa ihmisen vaikutuksen lähiympäristöönsä ja häntä ohjataan mieltämään itsensä henkilöksi, joka voi vaikuttaa lähiympäristön ja kouluyhteisön asioihin. Oppilas pohtii, mitä materialle tapahtuu, kun sitä ei enää käytetä. Hän ymmärtää, että on tärkeää käyttää materiaalia säästäen ja miettii jätteen vähentämisen keinoja sekä harjoittelee jätteiden lajittelua ja kierrättämistä. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen on edellytys hyvälle kasvulle. Itsestä huolehtimisen taitoihin kuuluu muun muassa kyky toimia turvallisesti ja järkevästi eri tilanteissa ja ympäristöissä sekä hakea tarvittaessa apua. Psyykkinen hyvinvointi nähdään osana terveyttä ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen sen ylläpitämisenä. Lasta autetaan ymmärtämään itsestä huolehtimisen ja turvallisen liikennäkäyttäytymisen merkitys lähiympäristölle ja kouluyhteisölle. Oppilas huomaa oman toimintansa vaikutuksen myös toisten henkiseen hyvinvointiin. Ympäristötiedon tunneilla lapset harjoittelevat tekemään arjen valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään ympäristöopin tunneilla vahvistamaan niin, että omatoimisuus kasvaa. Tällainen aloitteellisuus ja usko omiin vaikuttamisen mahdollisuuksiin näkyy myönteisesti myös lähiympäristöissä. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin, tavoitteisiin ja ilmiöihin, joihin lähdetään yhdessä tutustumaan tarkemmin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Nämä periaatteet liitetään oppilaiden arjen kokemuksiin ja käsityksiin sekä globaalisti että paikallisella tasolla. Ympäristöherkkyyden kehittymistä tuetaan tutkimalla ja ihmettelemällä oman elinympäristön ja lähiluonnon ilmiöitä sekä pyrkimällä huomaamaan niiden merkitys ihmisen elämälle nyt ja tulevaisuudessa. Tämä johtaa pohtimaan niitä konkreettisia toimenpiteitä, kuinka yhteisen hyvän kannalta tärkeitä asioita voidaan vaalia. Lapsia ohjataan tekemään kestäviä arjen valintoja, esimerkiksi kierrättämään, säästämään ja harkitsemaan sitä, minkä asioiden omistaminen on tarpeellista ja mistä voisi kenties luopua esimerkiksi toisten hyväksi.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas saa kokemuksia lähiympäristöstään ja sen luonnosta eri vuodenaikoina. Hän tutkii ja kuvailee lähiympäristönsä luontoa ja siihen liittyviä ilmiöitä. Hän tutustuu lähiympäristöönsä myös kartan lukemista harjoitellen. Oppilas tunnistaa lähimaastossa liikkuessaan tavallisimpia eliölajeja ja niiden elinympäristöjä. Hän liikkuu lähiympäristöissään tuvallisesti turvallisuusohjeita ja liikennesääntöjä noudattaen sekä osaa tunnistaa ennalta mahdollisia vaaratilanteita. Oppilas harjoittelee avun hakemista ja yksinkertaisia itsehoitotaitoja tehden yhteistyötä toisten kanssa. Oppilas tutustuu Kuopion keskustaan ja Neulamäkeen koulupaikan kaupunginosana ja tunnistaa ihmisen moninaisia vaikutuksia rakennetussa ympäristössä. Oppilaita kannustetaan edistämään kouluyhteisön ja lähiympäristöjen hyvinvointia. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi ovat keskeinen osa ympäristötiedon opetusta. Oppilaita ohjataan näkemään heidän oman toimintansa vaikutus toisten ihmisten hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen. Teemme retkiä lähiympäristöön ja Kuopion keskustaan. Retkillä oppilaita ohjataan tunnistamaan turvallisuutta vaarantavia tekijöitä. Yhdessä harjoitellaan myös avun hakemisen taitoja, pieniä itsehoitotaitoja sekä sään mukaista pukeutumista. Liikkuessaan ja retkeillessään lähiympäristössä lapset harjoittelevat tekemään valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä.
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilas tekee useita yksinkertaisia kokeiluja, tutkimistehtäviä ja ongelmanratkaisutehtäviä, jotka liittyvät esimerkiksi lähiympäristöön, luontoon, arjen ilmiöihin, teknologiaan ja ihmisen toimintaan. Ryhmien yhteisten pohdintojen tuottamia kysymyksiä hyödynnetään tutkimustehtäviä mietittäessä. Oppilas tutustuu tutkimuksen tekemisen eri vaiheisiin. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat olennaisia asioita. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Leikkiä, taidetta, liikettä, mielikuvitusta ja tarinallisuutta hyödyntävä lähestymistapa ympäristön ilmiöiden ja ongelmien tutkimisessa kehittää ajattelua ja muistamista sekä motivoi oppimiseen. Oppilaiden kanssa keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja autetaan heitä ymmärtämään niiden merkitystä. Oppilaita rohkaistaan miettimään oman ja yhteisen toiminnan syitä ja seurauksia. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään ympäristöopin tunneilla vahvistamaan. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin, tavoitteisiin ja ilmiöihin, joihin lähdetään yhdessä tutustumaan tarkemmin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilaita kannustetaan ihmettelemään ja kyselemään. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Oppilaita ohjataan miettimään, miten nämä asiat näkyvät heidän arjessaan ja kuinka niiden pitäisi näkyä oppilaan elämässä ja paikallisissa sekä globaaleissa yhteisöissä. Ympäristöherkkyyden kehittymistä tuetaan tutkimalla ja ihmettelemällä oman elinympäristön ja lähiluonnon ilmiöitä sekä pyrkimällä huomaamaan niiden merkitys ihmisen elämälle nyt ja tulevaisuudessa. Tämä johtaa pohtimaan konkreettisia toimenpiteitä sille, kuinka yhteisen hyvän kannalta tärkeitä asioita voidaan vaalia.
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Toimiessaan ympäristöopin tunneilla eri eliöiden, elinympäristöjen, ilmiöiden, materiaalien ja tilanteiden parissa oppilas harjoittelee täsmällistä, tarkoituksenmukaista ja monipuolista ilmaisua. Hän pyrkii käyttämään oikeita käsitteitä ja hänen sanavarastonsa laajenee. Hän pystyy luokittelemaan asioita eri ryhmiin valintojaan loogisesti perustellen sekä vertailemaan niiden ominaisuuksia. Oppilas havainnoi liikettä ja tutkii siihen vaikuttavia asioita. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöoppi on oppiaineena luonteeltaan sellainen, että ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat siinä keskiössä. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taidot pääsevät kehittymään vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä oman reflektoinnin avulla. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, luokitella perustellen, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Oppilaita ohjataan alusta asti käyttämään oikeita käsitteitä ajattelun jäsentämisen tukena. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Ympäristöopissa monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida tietoa eri tavoin monipuolisissa ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Oppilaat tutustuvat erilaisten kuvien, kaavioiden, diagrammien ja karttojen käyttöön. He myös harjoittelevat omien tutkimustensa kuvaamista näiden avulla. Monilukutaitoa harjoitellaan monipuolisissa ja moniaistillisissa ympäristöissä sanallisten, kuvallisten ja auditiivisten ja numeeristen tekstien muodossa. Teknologiaa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Oppilas liikkuu lähiympäristöissään turvallisesti ja tietää turvallisuuden kannalta olennaiset jalankulkijoita ja pyöräilijöitä koskevat liikennesäännöt sekä tiedostaa kaiken liikenteen toimivan yhteisten pelisääntöjen mukaan. Oppilas ymmärtää liikennesääntöjen ja muiden turvallisuusohjeiden merkityksen itselleen ja toisille. Hän toimii lähiympäristöissään turvallisuusohjeet huomioiden ja luontoa kunnioittaen. Oppilas ymmärtää itsestä ja toisesta huolehtemisen yhdeksi elämän perusedellytyksistä. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi ovat keskeinen osa ympäristötiedon opetusta. Oppilaita ohjataan näkemään heidän oman toimintansa vaikutus toisten ihmisten hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen. Teemme retkiä lähiympäristöön ja Kuopion keskustaan. Retkillä oppilaita ohjataan tunnistamaan turvallisuutta vaarantavia tekijöitä. Yhdessä harjoitellaan myös avun hakemisen taitoja, pieniä itsehoitotaitoja sekä sään mukaista pukeutumista. Liikkuessaan ja retkeillessään lähiympäristössä lapset harjoittelevat tekemään valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä.
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Oppilas tekee arjen teknologiaan liittyviä ongelmanratkaisu ja tutkimustehtäviä. Tehtäviä tehdessään oppilas pääsee hyödyntämään omia ideoitaan, rakentamaan ja luomaan uutta. Oppilas harjoittelee työskennellessään huomioimaan toimintansa vaikutusta lähiympäristöönsä. Arjen teknologiaan tutustuminen liitetään osaksi esimerkiksi elämän pedusedellytyksistä nousevia teemoja, joita ovat vesi, lämpö, ravinto, ilma, ja huolenpito. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen, oppimaan oppimisen taidot ja tutkiminen ovat olennaisia asioita. Ne pääsevät kehittymään vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä oman toiminnan reflektoinnin avulla. Oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja monia aisteja käyttäen, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Oppilaita rohkaistaan myös kyseenalaistamaan havaitsemiaan asioita ja huomaamaan, että tieto voi olla joskus ristiriitaista ja epäselvää. Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan. Yhdessä pohditaan, milloin työssä on onnistuttu ja mistä sen tietää. Oppilaiden kanssa keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja autetaan ymmärtämään niiden merkitys. Lähiympäristöstä tehdään tutkimuksia ja havaintoja olemalla vuorovaikutuksessa toisten kanssa ja yhdistämällä toimintaan monipuolista liikuntaa sekä eri taiteen muotoja. Motoriset harjoitukset tukevat ajattelun kehittymistä ja oppimista. Moniaistillinen ja monipuolinen oppiminen auttaa muistamisessa ja avaa tutkimisen kohteesta eri puolia. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi ovat keskeinen osa ympäristötiedon opetusta. Oppilaita ohjataan näkemään heidän oman toimintansa vaikutus toisten ihmisten hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen. Käyttäessään omaan arkeensa liittyvää teknologiaa, keksiessään, kokeillessaan ja rakennellessaan oppilaat harjoittelevat tekemään valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä. Yhdessä toimiessa turvallisuusnäkökulmien huomioimisen harjoitteleminen on olennaista.
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ryhmätyötaitoja ja oppii tunnistamaan omia ja toisten vahvuuksia sekä pohtii niiden merkitystä myös oppimiselleen. Hänen vuorovaikutustaitonsa kehittyvät, kun hän harjaantuu tunteiden tunnistamisessa, nimeämisessä ja säätelemisessä sekä oppii ymmärtämään paremmin tunteiden syitä. Oppilas kunnioittaa ryhmän yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia, ymmärtää, että kiusaaminen on väärin ja toimii vuorovaikutustilanteissa sitä ehkäisevällä tavalla. Oppilas tietää, että osa toisen kunnoittamista on turvata hänelle fyysinen koskemattomuus ja että se on myös hänen oma oikeutensa. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaava henkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Omien vaikutusmahdollisuuksien oivaltaminen on olennainen osa ympäristön kannalta merkityksellisen ja rakentavan yhteistyön tekemistä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan ympäristöopin tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen on olennainen osa ympäristötiedon opetusta ja on tärkeä edellytys hyvälle kasvulle. Unen, hyvän ravinnon ja liikunnan merkitystä korostetaan. Niillä on vaikutusta kaikkeen oppimiseen. Tärkeä osa itsestä huolehtimista ja terveyttä on psyykkinen hyvinvointi, jonka ylläpitämiseen tarvitaan fyysisen hyvinvoinnin lisäksi muun muassa merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka rakentuvat huolenpidon sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pohjalle. Niiden pohjalle rakentuu ryhmän jäsenten keskinäinen luottamus. Kyky toimia turvallisesti eri ympäristöissä ja tilanteissa edellyttää myös rakentavassa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa yhteistyötä toisten kanssa. Oppilaiden on tärkeää saada kokemus siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja omatoimisuus lisääntyy. Itseohjautuvuuden kehittymiseen vaikuttaa olennaisesti kyky omien tunteiden säätelyyn.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee myös ympäristöopin tunneilla tieto- ja viestintäteknologian käyttämistä tiedonhankintaan tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän pystyy hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa tuotostensa tallentamisessa ja esittämisessä. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ympäristöopissa monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Ympäristöopin tunneilla oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen. Oppilaat käyttävät yksinkertaisia hakupalveluita ja etsivät tietoa eri ilmiöistä yksin ja ryhmässä. Tiedon luotettavuudesta keskustellaan. Leikki on alkuopetuksessa keskeinen ympäristöopin työväline. Tietokonepelit ja -sovellukset ovat myös leikkejä ja ne motivoivat oppilaita oppimaan uutta. Kuvaaminen, videokuvaaminen ja esimerkiksi sähköisten animaatioiden teko sopivat hyvin työvälineiksi ympäristöopin tunneille.
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu oikeiden käsitteiden käyttämisessä tutkiessaan ja jäsentäessään ympäristöön ja ihmisen toimintaan liittyviä ilmiöitä. Oppilas ymmärtää aikaan liittyviä käsitteitä kuten viikonpäivät, kuukaudet, vuorokausi, ja vuodenajat. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöoppi on oppiaineena luonteeltaan sellainen, että ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat siinä keskiössä. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taidot pääsevät kehittymään vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä oman reflektoinnin avulla. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, luokitella perustellen, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Oppilaita ohjataan alusta asti käyttämään oikeita käsitteitä ajattelun jäsentämisen tukena.
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Oppilaat harjoittelevat ympäristöä kuvaavien mallien ja kuvien tulkitsemista. He ymmärtävät mikä on karttojen tehtävä ja tutustuvat lähialueen karttoihin sekä niissä esiintyvien merkkien tarkoituksiin. Heille alkaa muodostua myös käsitys Suomesta ja sen naapurivaltioista Euroopan ja maailman kartoilla. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöoppi on oppiaineena luonteeltaan sellainen, että ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat siinä keskiössä. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taidot pääsevät kehittymään vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä oman reflektoinnin avulla. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Näitä taitoja vahvistetaan ohjaamalla oppilaita ohjataan käyttämään ajatustensa jäsentämiseen ja tulostensa esittelemiseen kuvia, malleja ja karttoja. Oppilaiden kanssa keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja heitä autetaan ymmärtämään niiden merkitys. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Ympäristöopissa monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida tietoa eri tavoin monipuolisissa ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Oppilaat tutustuvat erilaisten kuvien, kaavioiden, diagrammien ja karttojen käyttöön. He myös harjoittelevat omien tutkimustensa kuvaamista näiden avulla. Monilukutaitoa harjoitellaan monipuolisissa ja moniaistillisissa ympäristöissä sanallisten, kuvallisten ja auditiivisten ja numeeristen tekstien muodossa. Teknologiaa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilas kertoo eri tavoin ympäristöopin tunneilla omia kokemuksiaan, ajatuksiaan ja näkemyksiään, hän myös harjoittelee niiden perustelemista. Oppilas pyrkii täsmällisten ja tarkoituksenmukaisten käsitteiden käyttöön ja hänen sanavarastonsa laajenee. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaava henkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan myös ympäristöopin tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen sekä omien mielipiteiden perustelemiseen. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Ympäristöopissa monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida tietoa eri tavoin monipuolisissa ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Oppilaat tutustuvat erilaisten kuvien, kaavioiden, diagrammien ja karttojen käyttöön. He myös harjoittelevat omien tutkimustensa kuvaamista näiden avulla. Monilukutaitoa harjoitellaan monipuolisissa ja moniaistillisissa ympäristöissä sanallisten, kuvallisten ja auditiivisten ja numeeristen tekstien muodossa. Monilukutaitojen harjoitteleminen laajentaa oppilaan viestintätaitoja sekä viestien vastaanottajana että lähettäjänä.
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Oppilas pohtii ihmisen elämänkaaren eri vaiheita. Hän tutustuu ikäkautensa kasvuun ja kehitykseen sekä tiedostaa hyvään kasvuun vaikuttavia elämän perusedellytyksiä. Oppilas ymmärtää mielen hyvinvoinnin merkityksen hyvälle kasvulle ja pohtii miten mielenterveyttä voidaan tukea. Oppilaalla on käsitys ruuan ja veden alkuperästä. Hän ymmärtää auringon merkityksen lämmön ja ravinnon lähteenä sekä ilman merkityksen kaikkien eliöiden toiminnalle. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen on olennainen osa ympäristötiedon opetusta. Oppilas tutustuu ihmisen kasvuun, kehon osiin ja elintoimintoihin. Oppilas ymmärtää, että huolenpito, ravinto, vesi, ilma ja lämpö ovat elämän kannalta välttämättömiä. Unen, hyvän ravinnon ja liikunnan merkitystä korostetaan. Itsestä huolehtimisen taitoihin kuuluu muun muassa kyky toimia turvallisesti eri tilanteissa ja ympäristöissä. Harjoittelemme turvallista liikennekäyttäytymistä tekemällä retkiä lähiympäristöön ja Kuopion keskustaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan turvallisuutta vaarantavia tekijöitä kotona ja koulussa. Yhdessä harjoitellaan myös avun hakemisen taitoja, pieniä itsehoitotaitoja sekä sään mukaista pukeutumista. Tärkeä osa terveyttä on psyykkinen hyvinvointi, jonka ylläpitämiseen tarvitaan fyysisen hyvinvoinnin lisäksi muun muassa merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka rakentuvat huolenpidon sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pohjalle. Oppilaiden on tärkeää myös saada kokemus siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja omatoimisuus lisääntyy. Ympäristötiedon tunneilla lapset harjoittelevat tekemään valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä. Aikaan ja paikkaan liittyvien käsitteiden ymmärtäminen auttaa alkuopetusikäistä oppilasta jäsentämään ja ennakoimaan paremmin arkeaan. Käsitteet liittävät oppilaan osaksi suurta aikajatkumoa ja auttavat oppilasta arvioimaan paremmin omien valintojen merkitystä tulevaisuudelle. Ajan kulun ymmärtäminen opettaa täsmällisyyttä ja auttaa oman päivärytmin suunnittelussa.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ihmisen elämänkulku
  • oman ikäkauden kasvu ja kehitys
  • mielen hyvinvointi
S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • vaaratilanteet
  • avun hakeminen ja itsehoitotaidot
  • yhdessä toimiminen
S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • rakennettu ympäristö (Kuopion kaupunki, Neulamäen kaupunginosa)
  • lähiympäristön keskeisiä eliölajeja ja elinympäristöjä eri vuodenaikoina
  • kartan merkitys ja lähiympäristön kartta
S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • luokitteleminen perustellen
  • pienimuotoiset kokeilut ja tutkimukset lähiympäristön, luonnon, arjen, teknologian ja ihmisen toimintaan liittyen
  • tutkimuksen vaiheet (orientaatio, hypoteesi, tutkiminen, arviointi)
  • liikkeen havainnointi
  • aika (viikonpäivät, kuukaudet, vuorokausi, vuodenajat)
  • kasvin kasvattaminen siemenestä
S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • elämän perusedellytykset: mm. lämpö ja ilma
  • ruuan ja juomaveden alkuperä
  • terveyden vaaliminen arjessa, mielenterveys
S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • materian kiertokulku ja sen säästämisen merkitys
  • kestävän kehityksen eri osa-alueita: mm. lajittelu, kierrätys, säästäminen jne.
ePerusteet