Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tutustuttaa oppilas kirkkovuoden kulkuun sekä sen tapoihin ja juhliin. L2 kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu: kristillinen kulttuuriperintö L7 osallistuminen: arkeen ja juhliin liittyviä kokemuksia ja toimintaa
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on laajentaa oppilaan uskonnollisten tapojen ja perinteiden tuntemusta. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu: myönteinen vuorovaikutus ja yhteistyö, muiden perinteiden ja tapojen tunteminen ja arvostaminen L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavat L7 Osallistuminen: Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilaita itseilmaisuun rohkaisevassa ilmapiirissä. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu: Oppilaat oppivat tuntemaan Lapsen oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet ja pohtivat, mitä ne tarkoittavat heidän elämässään ja toiminnassaan. L3 yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavat L3 Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kehittää oppilaiden oikeudentajua ja empatiakykyä. L2 Oppilaat oppivat tuntemaan Lapsen oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet ja pohtivat, mitä ne tarkoittavat heidän elämässään ja toiminnassaan. L3 yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavat L3 Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista L6 Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien ideoiden sovittamista yhteen toisten kanssa sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa sekä miettimään, mitä voisi tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona. L7 Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät. Oppilaiden kanssa pohditaan, mitä heille merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kasvattaa oppilasta vastuullisuuteen ja yhteisen hyvän ymmärtämiseen. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista L6 Elämäntaitoja: Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien ideoiden sovittamista yhteen toisten kanssa sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa sekä miettimään, mitä voisi tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen: Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät. Oppilaiden kanssa pohditaan, mitä heille merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta itseilmaisuun kannustavassa ilmapiirissä. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen: eettisen ajattelun kehittyminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu: oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita myönteisessä vuorovaikutuksessa L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista ja esimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Vastuullinen ja turvallinen toiminta tvt-ympäristöissä. L6 oppilaita kannustetaan miettimään, missä itse on erityisen hyvä. Heitä rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen ja sovittamaan omia ideoita yhteen toisten kanssa. L7 osallistuminen ja vaikuttaminen: Omien kokemusten kautta oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • kirkkovuoden keskeiset juhlat: joulu ja pääsiäinen, niihin liittyviä Raamatun kertomuksia ja perinteitä
  • tutusta kertominen, hyväksyntä ja avoimuus
  • laulut ja virret
  • keskeisiä symboleja
  • kirkko rakennuksena
  • kristillinen jumalakäsitys
S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • luokan katsomukset ja niihin liittyviä keskeisiä juhlia ja tapoja
  • lähiympäristön katsomukset ja uskonnot
  • uskonnottomuus
S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Raamatun kertomukset
  • Kultainen sääntö
  • tunnetaidot
  • toisen huomioiminen
  • vastuu toisista, ympäristöstä ja luonnosta
  • erilaisuuden hyväksyminen
  • empatia
  • ihmisarvo ja lasten oikeuksien merkitys
  • oppilaiden elämänkysymyksiä, eettistä pohdintaa ja niihin liitettäviä Raamatun ekrtomuksia
  • YK:n Lapsen oikeuksien sopimus
  • omien tekojen seuraukset
  • omien ajatuksien ilmaisu ja muiden kuunteleminen
ePerusteet