Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas toimii vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä toisten kanssa erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa kuunnella suomenkielistä puhetta ja hän ymmärtää kuulemansa.
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa ja uskaltaa kertoa ajatuksistaan ja tunteistaan. Hän keskustelee erilaisista aiheista käyttäen niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua.
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii lukemaan. Hänen sana- ja käsitevarantonsa kasvaa.
Tekstien tuottaminen
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas kirjoittaa käsin ja harjoittelee näppäintaitoja. Hän osaa kirjoittaa lyhyitä omia tekstejä.
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee oikeinkirjoituksen perusasioita.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas kuuntelee ja lukee omalle ikäkaudelleen ja kielitaidolleen sopivia kirjoja. Oppilas osaa valita häntä itseään kiinnostavia kirjoja. Oppilas osaa toimia kirjastossa ja on tutustunut lastenkulttuuriin.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen sisällöt:

- Harjoitellaan äänteiden erottamista ja niiden oikeaa ääntämistä.

- Harjoitellaan kuuntelemaan erilaisia suomenkielen puhujia.

- Rohkaistaan oppilasta puhumaan eri tilanteissa.

- Opetellaan kysymysten tekemistä ja niihin vastaamista.

- Opetellaan pyytämään apua.

- Harjoitellaan toisten kuuntelemista.

- Harjoitellaan ilmaisurohkeutta ja kehon kielen käyttämistä.

Arvioinnin kohteet:

- Miten oppilas ymmärtää puhuttua suomen kieltä.

- Miten oppilas ääntää suomen kieltä.

- Miten oppilas käyttää suomen kieltä eri tilanteissa: kohtelias kielenkäyttö, kysymysten tekeminen ja niihin vastaaminen, kertominen arjen asioista ja avun pyytäminen.

- Miten rohkeasti oppilas ilmaisee itseään suomeksi.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen sisällöt:

- Tehdään tutuiksi käsitteet äänne, kirjain, tavu, sana, lopetusmerkki ja virke.

- Opetellaan lukemaan.

- Etsitään tekstistä vieraita sanoja ja selitetään niitä.

- Kartutetaan sana- ja käsitevarastoa.

- Tutkitaan luettuun tekstiin liittyviä kuvia ja kerrotaan niistä.

- Luetaan taitojen mukaan lastenkirjallisuutta (kaunokirjallisuutta ja tietotekstejä).

- Osallistutaan taitojen mukaan lukudiplomitoimintaan.

- Käytetään kirjaston palveluja.

Arvioinnin kohteet:

- Miten oikein oppilas lukee äänteitä, tavuja ja sanoja.

- Miten oikein ja sujuvasti oppilas lukee lauseita.

- Miten oikein ja sujuvasti oppilas lukee pieniä tekstejä.

- Miten oppilas ymmärtää lukemansa.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen sisällöt:

- Harjoitellaan käsin kirjoittamista.

- Kirjoitetaan sanoja ja lyhyitä lauseita mallista, sanelusta ja itse tuottaen.

- Opetellaan sanatasoista oikeinkirjoitusta.

- Yksin ja ryhmässä kirjoitetaan ja esitetään suullisesti pieniä runoja tai loruja, lyhyitä kertomuksia ja satuja sekä mahdollisuuksien mukaan tietotekstejä.

Arvioinnin kohteet:

- Miten selkeää ja luettavaa oppilaan käsiala on.

- Miten oikein oppilas kirjoittaa sanoja ja lyhyitä lauseita.

- Miten oppilas tuottaa omaa tekstiä.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen sisällöt:

- Verrataan kirjakieltä ja puhekieltä toisiinsa.

- Kiinnitetään huomiota kohteliaaseen ja kauniiseen puhetapaan sekä aikuisille että omille kavereille puhuttaessa.

- Kuunnellaan ääneen lukemista.

- Käydään kirjastossa ja valitaan itseä kiinnostavia kirjoja.

- Luetaan taitojen mukaan erilaisia kirjoja ja keskustellaan niistä.

- Tutustutaan suomalaiseen kulttuuriin, leikkeihin ja juhliin.

Arvioinnin kohteet:

- Miten kiinnostunut oppilas on lukemaan erilaisia kirjoja.

- Miten oppilas osaa keskustella lukemistaan kirjoista.

- Miten oppilas jaksaa kuunnella ääneen lukemista.

- Miten oppilas osaa toimia kirjastossa.

ePerusteet