Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liikunnassa 50 % arvosanasta muodostuu oppimisesta (T2 - T6) eli tavoitteiden mukaisesta oppimisesta sekä 50 % työskentelystä liikuntatunneilla ( T1, T7 - T10).

2.luokka: tavoitteena 10 metrin uinti sekä vatsallaan että selällään.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Kestävyyttä voidaan harjoittaa 1.luokalla mm. juoksu- ja kiinniottoleikeissä, pallopeleissä, maastossa liikuttaessa ja uinnissa. Voimaa voidaan harjoittaa esim. riippuen, kiipeillen, hyppien, voimistellen ja leikkimielellä kamppaillen. Nopeutta voidaan harjoittaa juoksu- ja kiinniottoleikeillä, peleissä, viestikisailuissa, erilaisilla hypyillä, loikilla ja heitoilla. Liikkuvuutta voidaan harjoittaa monipuolisella liikkumisella, ojennuksilla, kurkotuksilla ja lyhyillä venytyksillä. L1: Liikunnassa monipuolisten opetusmenetelmien käyttö, esim. parityöskentely, ongelmanratkaisu ja ryhmäytymisharjoitukset. Oppilaan itsetunnon vahvistaminen monipuolisen liikkumisen ja motoristen harjoitusten avulla. Erilaisten leikkien ja pelien avulla annetaan tilaa oppilaiden omalle oivaltamiselle ja ihmettelylle. Säilytetään oppimaan oppimisen ilo. L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Oppilas osallistuu aktiivisesti liikuntatunneille ja kokeilee itsenäisesti erilaisia liikuntatehtäviä.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Havaintomotorisia taitoja ja kehon hahmotusta voidaan harjoittaa piirtämällä/muodostamalla erilaisia muotoja, kirjaimia ja numeroita oman kehon avulla, koko vartalon jännitystä ja rentoutta vaihtelemalla erilaisissa tehtävissä. Edelleen, liikkumalla erilaisilla nopeuksilla, erilaisilla pujottelua ja väistämistä sisältävillä tehtävillä ja leikeillä sekä uinnilla. L1: Liikunnassa monipuolisten opetusmenetelmien käyttö, esim. parityöskentely, ongelmanratkaisu ja ryhmäytymisharjoitukset. Oppilaan itsetunnon vahvistaminen monipuolisen liikkumisen ja motoristen harjoitusten avulla. Erilaisten leikkien ja pelien avulla annetaan tilaa oppilaiden omalle oivaltamiselle ja ihmettelylle. Säilytetään oppimaan oppimisen ilo. L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. L4: Liikunnassa erilaisten havaintomateriaalien käyttö, esim. kuvien, numroiden, värien ja geometristen muotojen hyödyntäminen opetuksessa. Mahdollisuuksien mukaan hyödynnetään erilaisia tietoteknisiä laitteita, esim. tablettitietokoneita ja mobiililaitteita. Oppilas osaa havainnoida itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekee liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Tasapainoilua lattiakuvioiden päällä, kävely esim. katukiveyksen, voimistelupenkin, liikuntasalin kenttäviivojen, maassa olevan hyppynarun päällä tai vaihtelevassa metsämaastossa, voimistelu sekä hippaleikit. Liikkumistaitoja voidaan harjoittaa erilaisilla temppuradoilla, juoksu- ja kiinniottoleikeillä, erilaisissa maastoissa kävelemällä ja juoksemalla. Välineenkäsittelytaitoja ovat mm. vieritys, työntö, pomputtaminen, heittäminen, kiinniottaminen, potkaiseminen ja kämmenellä (tai lyhytvartisella) mailalla lyöminen osana erilaisia ratoja, leikkejä ja pelejä. L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Oppilas soveltaa motorisia perustaitoja erilaisissa ympäristöissä eri vuodenaikoina.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Oppimisympäristöjen käyttö on tarkoituksenmukaista ja monipuolista. Opetuksessa hyödynnetään monipuolisesti eri vuodenaikojen ja paikallisten olosuhteiden, kuten lähiympäristön ja koulun tarjoamia mahdollisuuksia. L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Oppilas ottaa huomioon turvallisuuden erilaisissa liikuntaympäristöissä ja erilaisilla välineillä ja telineillä liikkuessaan.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Veteen totuttautumista ja erilaisia uintiharjoituksia vesileikkien avulla. L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. 1.luokka: oppilas osaa uida 10 m joko vatsallaan tai selällään.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Yhteisen tekemisen, toisten auttamisen, jaetun vastuun kantamisen ja omissa taidoissa kehittymisen kautta vahvistetaan myönteistä minäkäsitystä turvallisen yhteisön jäsenenä. L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. L6: Liikunnassa yhteistyö paikallisten seurojen, yhteisöjen ja toimijoiden kanssa. L7: Liikunnassa välituntiliikunnan kehittäminen. Hyödynnetään oppilaiden liikunnallista osaamista tuntien ja juhlien suunnittelussa. Oppilas noudattaa liikuntatunnin sääntöjä ja ottaa huomioon toiset oppilaat.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Toisten kuunteleminen, oman vuoron odottaminen ja toisen auttaminen. L2: Liikunnassa kehon taitojen monipuolinen harjoittaminen esim. tanssin ja musiikin avulla. Hyödynnetään oppilaiden omaa mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä. L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. L6: Liikunnassa yhteistyö paikallisten seurojen, yhteisöjen ja toimijoiden kanssa. L7: Liikunnassa välituntiliikunnan kehittäminen. Hyödynnetään oppilaiden liikunnallista osaamista tuntien ja juhlien suunnittelussa. Oppilas kuuntelee, odottaa omaa vuoroaan ja auttaa tarvittaessa toisia oppilaita.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Liikutaan ja pelataan fair play -hengessä. Harjoitellaan toisen auttamista, yhteistyötä, toisen näkökulman huomioonottamista sekä neuvottelu- ja päätöksentekotaitoja. Pelit, leikit ja kisailut ovat erinomainen tapa opiskella sosiaalista kanssakäymistä. L2: Liikunnassa kehon taitojen monipuolinen harjoittaminen esim. tanssin ja musiikin avulla. Hyödynnetään oppilaiden omaa mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä. L6: Liikunnassa yhteistyö paikallisten seurojen, yhteisöjen ja toimijoiden kanssa. L7: Liikunnassa välituntiliikunnan kehittäminen. Hyödynnetään oppilaiden liikunnallista osaamista tuntien ja juhlien suunnittelussa. Oppilas pelaa ja liikkuu fair play -hengessä.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Pyritäään luomaan ilmapiiri, jossa jokaisella on mahdollisuus tehdä omia edellytyksiään vastaavia tehtäviä, kokea onnistumisia ja iloita omasta edistymisestään. L1: Liikunnassa monipuolisten opetusmenetelmien käyttö, esim. parityöskentely, ongelmanratkaisu ja ryhmäytymisharjoitukset. Oppilaan itsetunnon vahvistaminen monipuolisen liikkumisen ja motoristen harjoitusten avulla. Erilaisten leikkien ja pelien avulla annetaan tilaa oppilaiden omalle oivaltamiselle ja ihmettelylle. Säilytetään oppimaan oppimisen ilo. L2: Liikunnassa kehon taitojen monipuolinen harjoittaminen esim. tanssin ja musiikin avulla. Hyödynnetään oppilaiden omaa mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä. L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Oppilas liikkuu omien taitojen mukaisesti ja tekee itsenäisiä ratkaisuja. Oppilas osa iloita omasta edistymisestään.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan itselle mieluisia tapoja liikkua, sekä pitämään huolta omasta hyvinvoinnistaan. L1: Liikunnassa monipuolisten opetusmenetelmien käyttö, esim. parityöskentely, ongelmanratkaisu ja ryhmäytymisharjoitukset. Oppilaan itsetunnon vahvistaminen monipuolisen liikkumisen ja motoristen harjoitusten avulla. Erilaisten leikkien ja pelien avulla annetaan tilaa oppilaiden omalle oivaltamiselle ja ihmettelylle. Säilytetään oppimaan oppimisen ilo. L2: Liikunnassa kehon taitojen monipuolinen harjoittaminen esim. tanssin ja musiikin avulla. Hyödynnetään oppilaiden omaa mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä. Oppilas löytää itselleen sopivat liikuntatavat ja -muodot ja pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kestävyyttä voidaan harjoittaa 1.luokalla mm. juoksu- ja kiinniottoleikeissä, pallopeleissä, maastossa liikuttaessa ja uinnissa. Voimaa voidaan harjoittaa esim. riippuen, kiipeillen, hyppien, voimistellen ja leikkimielellä kamppaillen. Nopeutta voidaan harjoittaa juoksu- ja kiinniottoleikeillä, peleissä, viestikisailuissa, erilaisilla hypyillä, loikilla ja heitoilla. Liikkuvuutta voidaan harjoittaa monipuolisella liikkumisella, ojennuksilla, kurkotuksilla ja lyhyillä venytyksillä.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toisten kuunteleminen, oman vuoron odottaminen ja toisen auttaminen.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaan huolen aiheiden kuunteleminen ja turhien pelkojen poistaminen, pätevyyden kokemusten vahvistaminen onnistumisista kehumalla, myönteinen ja toiminnallinen ilmapiiri sekä kannustaminen.

ePerusteet