Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Käsityön arvioinnin tulee olla kannustavaa ja ohjaavaa. Palautetta tulee antaa monipuolisesti koko käsityöprosessin ajan oppilaan edistymisestä sekä osaamisesta. Tavoitteena on ohjata oppilaan laaja-alaisen käsityötaidon kehittymistä.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota kokonaisen käsityöprosessin arvioimiseen. Prosessin vaiheita dokumentoidaan kirjallisesti ja kuvallisesti, mahdollisesti myös sähköisiä välineitä hyödyntäen. Prosessin aikana arvioinnissa voidaan hyödyntää itsearviointia sekä vertaisarviointia.

Arvioinnissa kiinniteään huomiota erilaisten, monimateriaalisten tekniikoiden hyödyntämiseen, työskentelyn sujuvuuteen, taidon kehittymiseen, tuotosten laatuun sekä omaan luovaan ideointiin.

1-2 luokkien lukuvuositodistuksessa käsityön tavoitteiden saavuttamista arvioidaan sanallisesti.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Oppilas tekee kokeiluja valituissa aiheissa.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu koko työnsä tekemiseen.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu oman työnsä ulkonäön suunnitteluun.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu erilaisiin pehmeisiin ja koviin materiaaleihin.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Oppilas huomaa onnistumisen ja oppii epäonnistumisesta. Työskentely on kiireetöntä, mutta tavoitteellista.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Lähtökohtana tunteet, tarinat sekä mielikuvitus-, luonnon- ja rakennetut kohteet.

Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Kehitetään käsityölle muoto, väri, pinta.

Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista - integrointi ympäristöoppiin.

Huomioidaan, että tehtävä voidaan ratkaista usealla eri tavalla.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kokeillaan ohjatusti sekä kovia ja pehmeitä materiaaleja. Kokeilujen pohjalta jatketaan ideointia ja suunnittelua ohjatusti. Kokeilu ja siitä tulevat johtopäätökset voivat myös olla itsessään tavoite.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ideointi ja kokeilu ovat suunnittelun pohjana eli esimerkiksi piirtäminen, muovailu, rakentelu tms.

Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia.

Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja – laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään kovia ja pehmeitä materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan TVT:n mahdollisuuksiin ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Kirjaaminen/kuvaaminen johonkin(drive?)?

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille ja ottamaan vastaan palautetta muilta.

ePerusteet