Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas ilmaisee itseään sanallisesti ja kehollisesti ja käyttää tässä mielikuvitustaan.
Tekstien tulkitseminen
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas lukee omalle ikäkaudelleen ja kielitaidolleen sopivia tekstejä ja kirjoja. Hän keskustelee toisten kanssa lukemastaan.
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kirjoittamaan eri tekstilajeja. Hän käyttää niissä tarvittavaa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas tekee havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään. Oppilas huomaa, että hänen kielenkäytöllään on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen.
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa ja arvostaa eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään. Hän osaa eläytyä erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin.
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
Oppilaalla on myönteinen käsitys itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana ja kielenoppijana.
T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää eri oppiaineissa käytettävää kieltä ja hän on perehtynyt koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin.
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa havainnoida itseään kielenkäyttäjänä. Hän osaa arvioida omaa kielenoppimistaan.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen sisällöt:

- Harjoitellaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja.

- Kiinnitetään huomiota kohteliaaseen kielenkäyttöön.

- Vahvistetaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitoja.

- Harjoitellaan kertomaan omista ajatuksista ja ilmaisemaan omia mielipiteitä.

- Harjoitellaan tunnistamaan erilaisia tunteita ja kertomaan omista tunteista.

- Vahvistetaan ilmaisurohkeutta esim. erilaisten teatteri- ja roolileikkien avulla.

- Opetellaan huomaamaan, miten nykyhetkeä ja mennyttä aikaa käytetään kerronnassa ja harjoitellaan käyttämään näitä ilmaisuja.

Arvioinnin kohteet:

- Miten oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä.

- Käyttääkö oppilas kohteliasta kieltä.

- Miten oppilas osaa kuunnella toisia.

- Miten oppilas osaa kertoa omista ajatuksistaan ja tunteistaan.

- Miten oppilas osaa ilmaista oman mielipiteensä.

- Miten rohkeasti oppilas ilmaisee itseään suomeksi.

- Miten oppilas hallitsee puheessaan preesensin ja imperfektin käytön.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

Paikallinen opetussuunnitelma

Optetuksen sisällöt:

- Hiotaan lukutaitoa sujuvammaksi.

- Tehdään tutuiksi käsitteet kappale, otsikko ja teksti.

- Etsitään teksteistä vieraita sanoja ja selitetään niitä.

- Kartutetaan sana- ja käsitevarastoa.

- Luetaan oman taitotason mukaisia kirjoja (kaunokirjallisuutta ja tietotekstejä).

- Liitetään luettu omiin kokemuksiin ja jaetaan lukukokemuksia toisten kanssa.

- Tutustutaan eri tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa.

- Opitaan tunnistamaan, mitä tarkoittavat kertomuksissa päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni.

- Osallistutaan taitojen mukaan lukudiplomitoimintaan.

- Käytetään kirjaston palveluja.

Arvioinnin kohteet:

- Miten oikein ja sujuvasti oppilas lukee erilaisia tekstejä.

- Miten oppilas ymmärtää lukemansa.

- Miten oppilas jakaa lukukokemuksiaan toisten kanssa.

- Miten oppilas tunnistaa kertomuksesta päähenkilön, tapahtumapaikan ja -ajan ja kertoo juonen pääpiirteissään.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen sisällöt:

- Harjoitellaan selkeää ja luettavaa käsinkirjoittamista.

- Opetellaan näppäintaitoja.

- Opetellaan kirjoittamaan virkkeitä mallista, sanelusta ja itse tuottaen. Opetellaan käyttämään niissä isoa alkukirjainta ja lopetusmerkkiä.

- Kirjoitetaan yksin ja ryhmässä pieniä loruja tai runoja, satuja, kertomuksia ja tietotekstejä.

Arvioinnin kohteet:

- Miten selkeää ja luettavaa oppilaan kirjoitus on.

- Miten oppilas osaa kirjoittaa virkkeitä.

- Miten oppilas tuottaa omaa tekstiä.

- Miten oppilaan taidot ovat kehittyneet ensimmäisen luokan tasosta.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen sisällöt:

- Havainnoidaan erilaista kielenkäyttöä eri tilanteissa: koulussa, vapaa-ajalla ja mediassa.

- Opetellaan keskustelemaan toisia kuunnellen, omaa vuoroa odottaen, oma mielipide ilmaisten ja toisten mielipiteitä rakentavasti kommentoiden.

- Kuunnellaan, kun luetaan ääneen.

- Käydään kirjastossa ja valitaan itseä kiinnostavia kirjoja.

- Luetaan kirjoja ja keskustellaan niistä.

- Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan muuhunkin lastenkulttuuriin kuin kirjallisuuteen.

- Keskustellaan esimerkiksi kirjojen pohjalta eri kulttuureista ja eri ihmisten elämäntilanteista. Syvennetään toisen ihmisen asemaan eläytymistä esim. draamaharjoitusten avulla.

- Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

Arvioinnin kohteet:

- Millaiset oppilaan keskustelutaidot ovat: kunnteleeko hän toisia, odottaako omaa vuoroaan, uskaltaako sanoa oman mielipiteensä ja kommentoiko toisten mielipiteitä rakentavasti.

- Miten oppilas jaksaa kuunnella ääneen lukemista.

- Miten kiinnostunut oppilas on lukemaan erilaisia kirjoja.

- Miten oppilas löytää kirjastosta itseään kiinnostavia kirjoja.

- Ovatko oppilaan taidot edistyneet ensimmäisen luokan tasosta.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen sisällöt:

- Luetaan muiden oppiaineiden tekstejä. Etsitään niistä vieraita sanoja ja selitetään niitä.

- Tehdään tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmissä.

- Käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa.

- Vahvistetaan oppilaan myönteistä käsitystä itsestään kielen oppijana.

Arvioinnin kohteet:

- Miten oppilas lukee ja ymmärtää muiden oppiaineiden tekstejä.

- Osaako oppilas hakea itsenäisesti tietoa.

- Miten tiedonhankinta ryhmässä sujuu.

- Miten oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa.

- Luottaako oppilas omiin kykyihinsä kielen oppijana.

- Ovatko oppilaan taidot edistyneet ensimmäisen luokan tasosta.

ePerusteet