Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ympäristöopissa harjoitellaan ja tehdään itsearviointia eri tavoin heti ensimmäisestä vuosiluokasta alkaen. Arviointi on kannustavaa, suullista palautetta suoraan oppilaalle sekä lisäksi mahdollinen todistukseen kirjattu kannustava lause luonnon tutkijan ja luonnossa toimijan innosta ja/tai taidoista.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa havainnoida, tutkia ja toimia lähiympäristössään turvallisesti. Oppilas oppii arvostamaan lähiympäristöään ja tuntee lähiympäristöstä huolehtimisen tapoja.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä lähiympäristössä jalan. Oppilas osaa ohjatusti tehdä havaintoja ja pieniä tutkimuksia lähiympäristössä.
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa tehdä pieniä ympäristöopin tutkimuksia ja esitellä niiden tuloksia. Oppilas oppii tutkijan taitoja sekä yhdessä työskentelyn taitoja. Oppilas osaa kysyä tutkittavaan aiheeseen liittyviä kysymyksiä, sekä hyödyntää pienimuotoisesti tieto- ja viestintäteknologiaa.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa noudattaa luonnontieteellisissä pienissä tutkimuksissa yhdessä sovittuja ohjeita ja toimia turvallisesti. Oppilas ymmärtää turvallisen työskentelyn perusteluita.
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii toimimaan erilaisissa ryhmissä. Oppilas oppii arvostamaan erilaisia näkökantoja.
Tiedot ja ymmärrys
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa havainnoida ja käyttää yksinkertaisia ympäristöopin kuvia, malleja ja karttoja.
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa kuunnella toisia ja kertoa oman mielipiteensä. Oppilas oppii myös perustelemaan näkemyksiään.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tunne- ja yhteistyötaitoja harjoitellaan ryhmätöissä, leikeissä ja peleissä. Laulujen ja lorujen kautta tuodaan kielirikasteinen oppiminen osaksi kasvua ja kehitystä. Tutkitaan ihmistä monesta eri näkökulmasta: kehon osat, kehitys vauvasta vanhukseksi, tunteet, sekä yhtäläisyydet ja erot ihmisten välillä. Tutustutaan terveellisten elämäntapojen ja ravinnon merkitykseen kehon ja mielen hyvinvoinnille.

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Koulun ja luokan yhteiset säännöt ja toimintamallit sovitaan ja kerrataan joka lukuvuoden aluksi. Erityisesti lähiympäristön liikenneturvallisuusasioita opeteltaessa tehdään yhteistyötä jo varttuneempien kummioppilaiden kanssa. Liikenneturvallisuuskasvatus on ajankohtaista läpi lukuvuoden yhteistyössä kotien kanssa. Maastoretkillä painotetaan itselle ja ympäristölle turvallista liikkumista jalan.

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ympäristön havainnointia tehdään mahdollisuuksien mukaan koulupihassa ja koulumetsässä, eri vuodenaikoina, näin huomioiden myös säähän sopiva pukeutuminen. Harjoitellaan lähiympäristön lajien havainnoimista, tutkimista, tunnistamista ja ryhmittelyä. Lähialueen tarkastelussa keskitytään 1.vuosiluokalla kotikunta Janakkalaan sekä kotimaahan Suomeen. Harjoitellaan lukemaan, tulkitsemaan ja itse piirtämään karttoja omasta lähiympäristöstä, luokasta ja koulupihasta.

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan tutkijan taitoja sekä itsenäisesti että pari- ja ryhmätöiden avulla. Opitaan tekemään yksinkertaisia luonnontieteellisiä tutkimuksia. Opetellaan tekemään tutkimus ja esittelemään tutkimustulokset. Ympäristö- ja luonnontiedon aiheita käsitellään useamman oppiaineen yhteistyönä eri työtavoin ja eri näkökulmista tarkastellen. Itse tekeminen ja tutkiminen ovat olennainen osa jokaisen ilmiön tarkastelua. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään mahdollisimman monipuolisesti yhtenä tiedon hankinta tapana.

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan terveellisiä elämäntapoja. Opetellaan huolehtimaan omasta puhtaudesta, syömään terveellisesti, sekä liikkumaan monipuolisesti ja turvallisesti. Harjoitellaan vuorovaikutustaitoja. Jakamalla luontokokemuksia ja keskustelemalla luonnon merkityksestä itselle, harjoitellaan oman mielipiteen ilmaisemista ja perustelemista.

Mielipiteen esittämistä harjoitellaan keskustelemalla yhdessä luonnontieteellisistä havainnoista ja kokemuksista. Opetellaan arvostamaan erilaisia näkökantoja.

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kokemuksellisen ja elämyksellisen ympäristökasvatuksen avulla luodaan edellytykset myönteisen ja välittävän luontosuhteen kehittymiselle. Havainnoimalla ja yhdessä pohtimalla sekä harjoittelemalla opetellaan lähiympäristöstä huolehtimisen tapoja.

Harjoitellaan kestävän kehityksen ja ympäristövastuullisuuden taitoja: säästävä kulutus, kierrättäminen ja roskien lajittelu. Rakennetaan omaa luontosuhdetta monipuolisten luontokokemusten ja luontoelämysten kautta. Jaetaan kokemuksia sekä keskustellen, kirjallisesti ja taiteilemalla. Koetaan yhdessä iloa ja myös vastuuta ympäristöstä. Monipuolisten luontokokemusten kautta oppilaalle tarjotaan tilaisuuksia kokea luonnon suojelu tärkeänä ja itselleen mahdollisena.

ePerusteet