Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Kuka minä olen? Millainen minä olen? Millainen on minun perheeni? Millaisia perinteitä, tapoja minun perheelläni/suvullani on?

- Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin, kuten jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Samalla tutustutaan Raamatun kertomuksiin ja Jeesuksen opetuksiin.

- Tutustutaan kristillisen elämänkaareen liittyviin sekä kalenterivuoden juhliin.

- Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin.

- Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia.

- Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen. Mahdollisuuksien mukaan käydään vierailulla Janakkalan Pyhän Laurin kirkossa tai seurakuntatalolla ja tehdään yhteistyötä Janakkalan seurakunnan kanssa.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

Paikallinen opetussuunnitelma

Uskonnon opetusta toteutetaan usein teemakokonaisuuksina, joissa otetaan huomioon oppilaiden elämäntilanteet. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaan kouluyhteisön ja lähiympäristön uskonnot sekä niiden keskeiset tavat ja juhlat. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus ja uskonnottomuus. Luokassa on hyvä keskustella oppilaiden erilaisista näkemyksistä ja opetella kunnioittamaan toisten mielipiteitä ja ajatuksia. Samalla harjoitellaan toisen ihmisen kunnioittamista sekä yhdessä elämisen periaatteita (hyvät tavat).

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Miltä minusta tuntuu? Opetellaan tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteita.

- Harjoitellaan eläytymistä toisen asemaan.

- Opetellaan suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden hyväksymistä. Totutellaan ryhmässä olemiseen ja keskustelun käymiseen.

- Painotetaan kristillisessä etiikassa keskeistä kultaisen säännön periaatetta, jonka mukaan ihmisen tulee kohdella toista niin kuin hän toivoo itseään kohdeltavan. (lähimmäisen rakkaus) Samalla tutustutaan Jeesuksen muihinkin opetuksiin ja Raamatun kertomuksiin.

- Tuetaan oppilaiden eettisyyden ja vastuullisuuden kasvua pohtimalla omia tekoja ja niiden seurauksia.

ePerusteet