Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Oppilas havainnoi taidetta ja lähiympäristöään (rakennettu ja rakentamaton ympäristö) sekä oppilasta ympäröivää visuaalista maailmaa.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu taiteeseen yleisenä käsitteenä. Rohkaistaan kyselemään ja keskustelemaan havainnoistaan.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas huomaa yhteyden omien ajatusten ja havaintojen sekä kuvallisen tuottamisen välillä.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvanteko- ja rakentelutapoihin sekä materiaaleihin ja välineisiin leikin ja kokeilun avulla.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kiireettömään työskentelyyn ja saattamaan työnsä huolellisesti valmiiksi.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tunnistamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa. Pohditaan mm. koon, muodon ja värien vaikutusta kuvaan ja tunnelmaan.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu kuvataiteen käsitteistöön (esim. työskentelyvälineet, materiaalit, kuvan tarkasteluun liittyviä käsitteitä) ja tunnistaa erilaisia kuvatyyppejä (esim. valokuva, piirustus, maalaus).
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tutkimaan fyysistä ja kuvallista lähiympäristöä esim. arjen esineitä, liikennemerkkejä, mainoksia ja julisteita.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tekee kuvia oman elinympäristön ja eri aikojen tarkastelun pohjalta. Voidaan tarkastella esim. kotiseutua, Kalevalaa, vanhoja esineitä tai omia leluja.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutkii taiteessa ja ympäristössä ilmeneviä arvoja, joita voidaan käsitellä esim. animaatiohahmojen ja mainonnan kuvamaailman kautta. Ohjataan oppilasta pohtimaan niiden vaikutusta katsojaan.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu työskennellessään paikalliseen ja suomalaiseen kulttuuriin ja kansainvälistyvään maahamme. Oppilas käyttää myös kierrätysmateriaaleja ja oppii kuvataiteessa syntyvän jätteen lajittelua.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Jokaisella vuosiluokalla otetaan huomioon oppilaan omat kuvakulttuurit, joita ovat mm. omat piirustukset, itse muokatut mediahahmot, itse otetut valokuvat.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Jokaisella vuosiluokalla otetaan huomioon ympäristön kuvakulttuurit, joita ovat mm. rakennettu ja rakentamaton ympäristö, arkkitehtuuri, esineet, muotoilu, virtuaalimaailma, mediakulttuuri.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Jokaisella vuosiluokalla otetaan huomioon taiteen maailmat. Taiteen maailmoja voi lähteä tarkastelemaan esim.alueittain, aikakausittain, tyylisuunnittain tai tekniikan näkökulmasta.

ePerusteet