Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilaita ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kuvataiteen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kuvataiteen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kuvataiteen oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kuvataiteen oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kuvataiteen päättöarvioinnin kriteereissä alemman arvosanan kriteerissä kuvattu osaaminen kumuloituu ylemmän arvosanan kriteerissä edellytettyyn osaamisen tasoon. Oppilaan työskentelyä arvioidaan osana oppilaan osoittamaa osaamisen tasoa suhteessa kaikkiin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. Kuvataiteessa oppilaan osaamista kehitetään kaikissa opetuksen tavoitealueissa oppimäärän päättymiseen saakka.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilaita ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kuvataiteen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kuvataiteen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso kuvataiteen valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. Kuvataiteessa oppilaan osaaminen kehittyy kaikissa opetuksen tavoitteissa kuvatuilla taideoppimisen ulottuvuuksilla oppimäärän päättymiseen saakka. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle vastaava tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.

Kuvataiteen arviointi on sekä numeerista että suullista. Se on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja jatkuvaa. Oppilas arvioi omia taitojaan ja työskentelyään keskusteluissa opetustilanteessa. Valmiiden töiden tarkasteluvaiheessa voidaan antaa vertaisarviointia ja palautetta.Seitsemännellä vuosiluokalla on kaksi pakollista kuvataiteen kurssia, jotka arvioidaan numeroin. Oppilas saa ensimmäisen kurssin jälkeen väliarvioinnin ja toisen kurssin päätteeksi päättöarvosanan, joka tulee päättötodistukseen yhdeksännellä luokalla. 8. ja 9. vuosiluokan kuvataiteen kaksivuotisissa valinnaisopinnoissa, joissa on kaksi kurssia vuosiluokalla, oppilas saa sekä väliarvioinnin että vuosiluokan päätteeksi numeroarvosanan. Yhdeksännen luokan päättötodistukseen tulee valinnaiskursseista oma numeroarvosana todistuksen kohtaan valinnaisaineet. 8. ja 9. vuosiluokan yksivuotisissa valinnaisopinnoissa arviointi on sanallista. Todistukseen tulee merkintä hyväksytty / hylätty kohtaan valinnaisaineet.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Ympäristön kuvakulttuuria voidaan havainnoida teematyöskentelyn avulla, jossa valitaan itseä kiinnostava teema. Voidaan etsiä esim. eri ilmiöiden ympärille liitettyä mediakuvastoa ja/tai taidekuvia internet-hakuja käyttäen, luokan käsikirjastoa tutkien sekä haastatteluin. Voidaan tehdä esitysgrafiikkaohjelmalla tai piirtäen ja maalaten kuvasarja valitusta aiheesta. Myös muihin oppiaineisiin liittyvä kuvamaailma tai esim. eri aikojen kauneuskäsitykset taidekuvien, oman kuvakulttuurin sekä oppilaan itsensä kuvaamina (valokuvat) voivat toimia havaintopohjaisen kuvallisen ilmaisun lähtökohtina. Mahdollisuuksien mukaan tämä teemallinen työskentely voidaan toteuttaa yhdessä eri oppiaineiden kanssa oppimiskokonaisuuksien osana. (S1, S2, S3, L1, L4, L5) Havaintomateriaaleina internetin kuvahaut, luokan taidekirjasto, kirjasto mahdollisuuksien mukaan, haastattelut, omat valokuvat ja videot Toteutusmateriaaleina esim. akryylivärit, paksut huopakynät, piirtimet Havaintovälineinä digikamerat, videokamera ja kuvasarjojen jatkotyöstöön kuvankäsittelyohjelmat,videoleikkausohjelmat sekä esitysgrafiikkaohjelmat Taiteen maailmaa voidaan havainnoida valitsemalla esim. erilaisia tunnesisältöjä, kauneusihanteita tai historiaa esittäviä yksityiskohtia taiteen eri tyylikausilta. Havainnot esitetään esim. maalaus- tai piirrossarjoina tai liittämällä internetin kuvagallerioiden taidekuvia ja niiden yksityiskohtia kuvasarjaksi esitysgrafiikkaohjelmalla kuvaten tunnusomaisia osia valitusta taiteen tyylikaudesta. Mahdollisuuksien mukaan tämä teemallinen työskentely voidaan toteuttaa yhdessä eri oppiaineiden kanssa oppimiskokonaisuuksien osana. (S1, S3, L1, L4, L5) Havaintomateriaalina esim. sarjakuvat, kirjaston taidekirjaosasto, internetin kuvahaut, luokan taidekirjasto, mahdollisuuksien mukaan taidenäyttelyt Kuvasarjan toteutus eri piirtimin (lyijykynät, ohuet piirtämiseen tarkoitetut tussit) ja värein (esim. puuvärit, vahaliidut, öljypastelli- ja pastelliliidut, akvarellit) Kuvasarjojen jatkotyöstöön esitysgrafiikkaohjelmat
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää useita kuvallisen tuottamisen menetelmiä ja eri aisteja tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen tuottamisen menetelmiä tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja yksilöllisesti ohjeistettuna.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Voidaan sanallistaa oppilaiden töissä näkyviä omaehtoisen kuvakulttuurin piirteitä ja tunnistetaan eri ikäkausien kuvallisen ilmaisun vaiheita ja lähtökohtia kuvakulttuurin käytössä esim. sukupolvittain ja eri kulttuuritaustasta tulevien kesken. Voidaan tunnistaa eri taidekäsitysten mukaisia ilmaisupyrkimyksiä taidekuvissa; realistinen, ekspressionistinen, muotoon perustuva ei-esittävä ilmaisu ja postmoderni nykytaide, joka lainaa aiheita ja tarinoita vanhasta taiteesta nykymedian kuvastoon asti. (S1, S2, S3, L2, L4, L6) Voidaan keskustella tältä pohjalta omista ja oman kotiympäristön kuvista, media- ja taidekuvista sekä eläytyä eri lähtökohtiin ja ilmaisupyrkimyksiin kuvallisessa ilmaisussa esim. tekemällä kuvasarja valitusta aiheesta neljän em. taidekäsityksen mukaisena. Oppilasta autetaan tunnistamaan itselle mieluisia kuvallisen ilmaisun tyylejä, ja kehittymään niissä. Myös eri ikäkausien, oman lähiympäristön ja eri kulttuuriryhmien kuvallista ympäristöä voidaan havainnollistaa kuvasarjoin. Koostetaan havainnoista mahdollisuuksien mukaan seinälehti tai kuvasarja sähköiselle oppimisalustalle itse otetuista kuvista ja/tai verkosta löytyvästä luvallisesta materiaalista. (S1, S2, S3, L2, L4, L5, L6) Keskustelujen pohjana oppilaiden havainnot esim. eri ikäkausien ja asumis- sekä toimintaympäristöjen kuvamaailmasta, luokan taidekirjasto, opettajan keräämä havaintomateriaali erilaisista taidekuvista, internetin taidegalleriat, mahdollisuuksien mukaan taidenäyttelyt Erilaisten kuvailmaisupyrkimysten toteuttamiseen lyijykynät, hiili, puuvärit, pullopeitevärit, akvarellit, akryyli- ja öljyvärit Kuvasarjat mahdollisuuksien mukaan erilaisten ympäristöjen kuvista otetuista valokuvaprinteistä isoille värikartongeille seinälehtinä tai tehdään esitys kuvasarjaksi esitysgrafiikkaohjelmalla, esim. Powerpoint, Google Slides.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista perustellen näkemyksiään.
Havaintojen ja ajatusten sanallinen pohdinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti keskusteluihin ja perustelee ajatuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteiseen keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti opettajalle jonkin havaintonsa.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Toteutetaan mahdollisuuksien mukaan monialaisia oppimiskokonaisuuksia yhdessä eri oppiaineiden kanssa. Kuvallisen ilmaisun avulla esitetään havaintoja ja ajatuksia valitusta teemasta. Aineksia kuvalliseen toteutukseen voidaan tuottaa piirtämällä, maalaamalla, valokuvaamalla ja videoimalla valittua aihepiiriä sekä käyttämällä muita teeman tutkimiseen soveltuvia lähteitä, kuten haastatteluja, internethakuja, taidemuseoiden nettigallerioita ja painettuja lähteitä. Kuvallinen tuotos voi olla kuvaa ja tekstiä yhdistävä seinälehti tai kuvakollaasi, piirros- ja maalaussarja, sarjakuva, esitysgrafiikkaohjelmalla toteutettu kuvasarja, animaatio, video tai valokuvasarja. Kuvallisen työskentelyn tulokset julkaistaan mahdollisuuksien mukaan teemanäyttelyssä ja koulun sähköisillä opiskelualustoilla. Kuvallisten harjoitustöiden toteutuksessa pyritään huomioimaan näköaistin lisäksi muut aistit; työt voivat vedota kosketusaistimuksiin (esim. kolmiulotteiset savityöt, rakennepienoismallit, ympäristöteokset), liikeaistimuksiin (esim. mobilet ja optisiin ilmiöihin perustuva kineettinen taide), ääniin (esim.videot ja animaatio) sekä tuoksuihin (esim. ympäristötaide). Työskentelyn lähtökohdaksi tutkitaan nykytaiteen moniaistisia teoksia. Erilaisia työvälineitä ja oppimisympäristöjä pyritään hyödyntämään harjoitustöitä tehtäessä ja esiteltäessä. (S1,S2,S3,L1,L3,L4,L5) Lisäksi rohkaistaan monien eri tekniikoiden käyttöön samassakin työkokonaisuudessa 9. luokalla esim. seuraavilla sekatekniikoilla:​ Surrealistinen työ toteutetaan varjokuvapiirroksen, tussipiirrosten ja maalauksen yhdistelmänä, jota voidaan täydentää kuvatulostein Kolmiulotteista aihetta kuvaava pastelliliitupiirros täydennetään maalaamalla panpastellein tai akvarellein Peitevärein sävytetyn maalauspohjan tai aiheen hahmottelumaalauksen päälle jatketaan kuva-aiheen työstöä esim. pastelli- tai öljypastelliliiduin Grafiikan menetelmin painettua kuvaa tai siirtokuvaa jatketaan piirtäen tai maalaten Tussipiirros pistein ja viivoin kineettisen liikevaikutelman aikaansaamiseksi täydennetään puuvärein Maisema yksityiskohtineen viivapiirroksena perspektiivimenetelmien avulla, piirros viimeistellään lyijykynävarjostuksilla, puuväreillä tai tussilla Rakennuksen pienoismalli tai käyttöesine savesta levytekniikalla tukimuotteja käyttäen, työ viimeistellään maalaten tai lasittaen Omia mielikuvia ja havaintoja esittelevät käsitekuvat ja -kartat sanoista sekä muodonmuutoksia ja tapahtumasarjoja animaation tyyliin piirrossarjoina tai vahahahmoina, joista kuvataan mahdollisuuksien mukaan animaatio Videoita ja valokuvia yhdistetään esitysgrafiikkaohjelmilla kuvasarjoiksi ilmiöitä esiteltäessä ja tarinoita kerrottaessa Ympäristötaideteos toteutetaan luonnonmateriaaleista kasaamalla, järjestelemällä ja siirtämällä materiaaleja. Työ videoidaan tai valokuvataan ennen ja jälkeen muutoksen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Taitojen syventäminen eri tekniikoissa 9. luokalla voidaan toteuttaa näitä tekniikoita soveltavien tehtäväkokonaisuuksien alussa esim. seuraavilla harjoitustehtävillä tai yhteisillä työkokonaisuuden aloituksilla, joista edetään omaan ilmaisuun: Öljyvärien käsittely värejä sekoitettaessa, kerrataan kylmät ja lämpimät päävärit, sekoitetaan useita eri sävyisiä välivärejä kustakin väliväristä päävärien osuutta vaihdellen, taitetut ja murretut värit Kolmiulotteisen muodon maalaus öljyvärein puolivarjoa ja täysvarjoa käyttäen sekä häivytystekniikka varjojen rajalla (tasainen häivytys, sivellinvedot näkyviin jättävä häivytys tai pointillistien tekniikka) Öljyvärikokeilu maalinesteen määrää vaihdellen ja useaa maalauskerrosta sekä kuullotusta kokeillen Ääriviivan seuraaminen piirrettäessä käsivaralta kolmiulotteisesta mallista, mittapistemenetelmän ja ruutusuurennoksen soveltaminen Kolmiulotteisen muodon rakentaminen savesta levytekniikalla tukimuotteja käyttäen esim. rakennuspienoismalleissa, saviliitokset Pienoismallien mittakaavojen soveltaminen omaan työskentelyyn Perspektiivipiirrosten pakopisteiden avulla piirtäminen sekä muut tilan kuvaamisen menetelmät Kuvauskohteen valaisu ja kuvaus kameralla valonheittimiä ja jalustaa käyttäen Eri kuvakokojen käyttö valokuvasarjoissa (ELK, LK, PK, KK, YK) ja kuvien värisävyjen, kontrastin ja valoisuuden käsittely kuvankäsittelyohjelmassa, tulostus tai tekemällä esitys kuvasarjaksi esitysgrafiikkaohjelmalla. Kuvaussuunnitelman laadinta. Videokuvausharjoituksia kuvatessa leikaten (lyhyt kuvaussuunnitelma pohjana) ja jalustaa käyttäen, mahdollisuuksien mukaan kuvatun materiaalin jälkityöstö leikkausohjelmalla. Mahdollisuuksien mukaan animaation kuvausta. Lisäksi työprosessin aikana ohjataan tavoitteelliseen luonnosteluun ja väline- sekä materiaalikokeiluun. Tavoitteena on varmistaa riittävät työskentelytaidot, jotta omaa ilmaisua tukeva taitojen soveltaminen ja materiaalituntemuksen syventyminen on mahdollista. (S1,S2,S3, L1,L2,L5,L6)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan.
Kuvailmaisun taitojen syventäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
Paikallinen tarkennus
Kuvallisen ilmaisun taitojen syventäminen eri tekniikoiden lyhyillä harjoitustehtävillä työkokonaisuuksien alussa ohjaa tutkivaan lähestymistapaan eri tekniikoiden harjoittelussa ja materiaalien käytössä. Samoin oppilaita ohjataan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa teematyöskentelyssä tutkimaan aluksi kulloisenkin tehtävän kuvien aihepiiriä itsenäisesti eri näkökulmista aiheen rajausta varten ja vasta sitten etenemään materiaalikokeilujen kautta valitsemaan työn toteutustapaa. Näin voidaan edetä omaan ilmaisuun, jota tukevat riittävät työskentelytaidot kuva-aiheen sisällön käsittelyssä ja toteutustekniikassa. ( L1,L2,L3) Harjoitustöiden kuvien aihepiirejä voidaan ohjata tutkimaan ensinnäkin vertailemalla niiden sisältöjä oppilaan omaehtoisiin kuvakulttuureihin. Oppilaita kannustetaan tuomaan töissään esiin omia heille läheisiä ilmiöitä ja vertailemaan niitä esim. eri alakulttuurien ja kuvataiteen aikakausien vastaaviin kuviin. (S1) Kuvallisen työskentelyn aihepiirejä pyritään vertailemaan myös ajankohtaisiin ilmiöihin ja tuomaan esiin useita aikatasoja aiheen kuvaustavoissa. Esim. oppilaan ja opettajan havainnot aihepiiristä ovat erilaisia, ja näiden rinnastus voi avata uusia näkökulmia aiheeseen. Myös eri alakulttuurien tulkinnat samasta kuva-aiheesta ja sen merkityksestä vaihtelevat. Samalla kuva-aiheella voi olla hyvinkin erilainen merkitys eri ikäkausien, harrastuspiirien ja tiedonalojen edustajille sekä eri maanosien kulttuureissa (S2). Myös saman aihepiirin kuvallinen esittäminen taiteen eri aikakausina on vaihdellut. Lisäksi aihepiirin kuvaukseen ovat vaikuttaneet eri taidekäsitysten mukaiset ilmaisupyrkimykset kuten realistinen, ekspressionistinen, muotoon perustuva ei-esittävä ilmaisu ja postmoderni nykytaide, joka lainaa aiheita ja tarinoita vanhasta taiteesta nykymedian kuvastoon asti (S3). Oppilasta ohjataan siten tutkimaan mahdollisuuksien mukaan yhtä lukuvuoden aikana käsiteltyä aihepiiriä suhteessa omaan kuvakulttuuriinsa, eri ympäristöjen alakulttuureihin ja taiteen eri aikakausiin sekä ilmaisupyrkimyksiin (L1). Aihepiirin tutkimista voidaan 9. luokalla tehdä esim. seuraavasti:​ Tutki symbolikirjoja ja kaupallisia tavaramerkkejä, onko kuva-aiheesi jonkun asian merkki? Liitä aiheesi kuvalliset symbolit ja mahdolliset tavaramerkki- sekä mainoskuvaversiot aiheestasi seinälehteen tai esitysgrafiikalla koostamaasi kuvasarjaan, jossa on myös alkuperäinen aiheesta tekemäsi kuva. (L2,L3,L5) Jos kuva-aiheellasi on ollut esikuva tai se on saanut vaikutteita jostakin kuvallisen kulttuurin ilmaisutavasta tai taiteen tyylikaudesta, liitä näitä esikuvia havainnollistavat kuvat työsi yhteyteen seinälehdeksi tai tee niistä kuvasarja esitysgrafiikkaohjelmalla.(L2,L3,L5) Nämä aihepiirejä tutkivat kuvasarjat esitellään mahdollisuuksien mukaan luokassa ja sähköisillä alustoilla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään.

T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa käsitellään oppilaan omien kuvakulttuurien merkitystä elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta. Sosiaalisen median käytännöt ja pelimaailman vuorovaikutteisuus muuttavat myös kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia yhä enemmän kuvia hyödyntävässä arkisessa elinympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa. Samalla yhä useammalla on mahdollisuus osallistua yhteiseen keskusteluun kestävän kehityksen ja turvalliseksi koetun yhteiskunnan puolesta. Myös kuvallista viestintää käytetään tämän keskustelun osana. Medialukutaito on kykyä ymmärtää, kyseenalaistaa ja arvioida sitä, miten media tuottaa merkityksiä, välittää ja rakentaa todellisuuskuvaa. Tätä taitoa oppilas tarvitsee hahmottaakseen vaikutuspyrkimykset ja ilmaistakseen omia mielipiteitään ja kyetäkseen erottamaan erilaiset todellisuuskäsitykset mediatekstien ja -kuvien takana. Kuvallista viestintää voidaan tarkastella ja harjoitella 9. luokalla valitsemalla mahdollisuuksien mukaan seuraavista tehtävistä: Elokuvat Toteutetaan videoimalla toisinto suosikkielokuvasi tärkeästä kohtauksesta tai osuvasti elokuvakerrontaa hyödyntävästä tv-mainoksesta; samalla analysoidaan sitä miksi kohtaus on vaikuttava, toteutetaan mahdollisesti suosikkielokuvan traileri Elokuvakerrontaa hyödyntävä tietoisku tärkeästä mielipiteestä, tulevaisuuden pelosta tai toiveesta Animaatio Käsikirjoitus, hahmosuunnittelu ja kuvaus oman harrastuksen tai mielipiteen esittelemiseksi Sosiaalinen media Oman visuaalisen identiteetin rakentaminen valokuvaten ja kuvaa käsitellen; realistinen ja vahvasti muokattu versio Kokeillaan identiteetin rakentamista kuvakollaasin avulla kokoamalla itselle tärkeiden asioiden kuvista kokonaisuus kuvankäsittelyohjelmalla, kollaasisovelluksella tai leikaten ja liimaten printeistä ja valokuvista. Voidaan koota kokonaisuus myös itselle mahdollisimman vieraista kuva-aiheista. Kokeillaan ryhmässä tunnistaa kunkin kuvakokonaisuuden tekijä. Tietokonepelit Oman pelihahmon suunnittelu Oma pelitraileri animaationa tai videona
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja.
Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tulkitsemaan kuvia kertomalla sanallisesti kuvien sisällöstä, rinnastamalla niitä toisiin kuviin ja muuntamalla kuvien merkitystä. Varsinkin kuvarinnastuksin ja kuvia muuntamalla tehdyt tulkinnat ovat tyypillisiä nykytaiteen toimintatapoja. Näin voidaan oppia samalla tiedostamaan kuvien sisältöjä ja käyttämään kuvia oikeissa yhteyksissä. 1. Sanallinen kuvien tulkinta voi edetä 9. luokalla näin: Valitaan omaa kulttuuria, ympäristön kuvakulttuuria tai taidemaailmaa edustava kuva Kuvaillaan sanallisesti mitä kuvassa nähdään (kuvan silmin havaittava sisältö), mitä nähty tarkoittaa kuvan tuottaneessa kulttuurissa (kuvan kulttuurisidonnainen sisältö) ja mitä mielikuvia kuvan sisältö herättää kuvan tarkastelijassa (kuvan herättämät yksityiset assosiaatiot) Eläydy kuvan tilanteeseen; mitä kuulet, miten liikkuisit, mitä tuoksuja ja makuja kuva tuo mieleen, mitä on tapahtunut ennen kuvaa ja mitä tapahtuu seuraavaksi? Mihin kuvajoukkoon tai ympäristöön kuva voisi kuulua samankaltaisuuden perusteella (konteksti)? Kuva voi viitata myös kuvan sisällön kanssa yhteistä sisältöä käsiteleviin teksteihin, musiikkiin ja elokuviin. Lopuksi voidaan vielä tarkastaa, onko kuvassa symbolia (joka edustaa kuvassa poissa olevaa asiaa tai yksityiskohtaa), metaforaa (kuvassa on kaksi melkein samankaltaista yksityiskohtaa, jotka siten esitellään samanlaisina eroista huolimatta), metonymiä (erilaiset yksityiskohdat, jotka samastuvat läheisen sijainnin ansiosta toisiinsa) ja indeksiä (joka viittaa kuvan ulkopuoliseen näkymättömään vaikuttajaan, esim. jäljet hiekassa). 2. Kuvarinnastuksin toteutettava kuvien tulkinta voi edetä 9. luokalla näin: Valitaan omaa kulttuuria, ympäristön kuvakulttuuria tai taidemaailmaa edustava kuva Kuvan ympärille kootaan kollaasi muista kuvista, jotka saavat alkuperäisen kuvan esiintymään uudessa yhteydessä Kuvan ympärille sijoitetaan sitä täydentäviä esineitä asetelmaksi (installaatio), joka täydentää kuvaa kertomalla esim. kertomalla muotokuvahahmon kiinnostuksista, tilanteesta ja elinpaikasta. Alkuperäinen kuva siirretään osaksi monikerroksellista kuvaa esim. painamalla/piirtämällä/muokkaamalla kuvankäsittelysovelluksella se toisen kuvan päälle. Alkuperäisen kuvan osia korvataan toisten kuvien yksityiskohdilla, esim. yleisesti tunnetuilla taidehistorian kuvien osilla (kuvakierrätys) Siirrä yleisesti tunnettu vanha kuvasisältö (esim. antiikin Kreikan patsashahmo tai Gallen-Kallelan Väinämöis-hahmo) ajankohtaisen mediakuvan tai modernin kuvataideteoksen osaksi. 3. Kuvan merkitystä muuttamalla tehty kuvallinen tulkinta voi edetä 9. luokalla näin: Valitaan omaa kulttuuria, ympäristön kuvakulttuuria tai taidemaailmaa edustava kuva Alkuperäinen kuva toteutetaan toisen tyylikauden ilmaisutavalla, esim. renessanssimaalauksesta tehdään pop-taideversio tai fanivalokuva pop-tähdestä tai arkisesta käyttöesineestä maalataan öljyvärein renessanssimaalauksen tai ekspressionismin ilmaisukeinoja soveltaen. Alkuperäinen kuva toteutetaan toisella tekniikalla, esim. renessanssimaalaus valokuvataan tai piirretään tai tehdään siitä pointillistinen versio pullopeitevärein tai painetaan grafiikan menetelmin (esim. kuivaneula tai kuvasiirto huopapohjalle, jota sävytetään vielä pastelliliiduin) Toteuta tunnettu taidekuva tai mediakuva kierrätysmateriaaleista ja löytöesineistä liimattuna kollaasina. Muuta tunnettu taidekuva tai mediakuva mainoskuvaksi ottamalla siitä valokuva ja lisäämällä mainosteksti kuvankäsittelysovelluksella Toteuta lyhytelokuva, jonka loppukuvana on näytelty toisinto valitusta tunnetusta taide- tai mediakuvasta (Lyhytelokuvan sisältö; mitä on tapahtunut ennen loppukuvaa?)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan nuorten oman ja ympäristön eri kuvakulttuurien sekä taiteen maailman kuvien yhteydessä sitä tarkoitusta, mihin kyseiset kuvat on tuotettu. Kuvia pyritään tarkastelemaan tällöin niihin liittyvien käytäntöjen näkökulmasta. Voidaan tehdä erilaisia kuvallisia harjoitustöitä, jotka havainnollistavat näitä kuviin liittyviä käytäntöjä ja merkityksiä. Oppilaan omista kuvakulttuureista voidaan huomioida 9.luokalla esim. sosiaalisen median identiteettiä rakentavat omakuvat ja kuvakokonaisuudet omasta elämästä, fanikulttuurikuvat, harrastuspiirien kuvat sekä pelimaailman, musiikkivideoiden ja elokuvien kuvasto harjoitustöiden aihepiireissä. Näistä lähtökohdista voidaan tehdä omia kuvallisia tulkintoja ko. aiheista, esim. omakuvasarjoja (realismiin pyrkiviä ja muokattuja), valokuvasarjoja ja videoita omasta ja ikätoverien elämästä (tyylilajeina realismi ja fantasia), fanikuvia, harrastusmaailmoja esitteleviä kuvia ja kuvasarjoja, suunnitella pelihahmoja sekä tehdä videoita musiikkivideoiden ja elokuvien kuvakerrontaa kokeillen ja tulkiten. (S1) Taiteen maailmasta voidaan huomioida 9. luokalla esim. eri yhteisöjen tilaamat kuvat (maallinen ja uskonnollinen valta, kansallisuusaate) sekä taiteen instituutioiden ja keräilijöiden tukema kuvataide, jonka on katsottu olevan arvokasta sen syntyaikana. Näistä lähtökohdista voidaan esim. valokuvata tai maalata oppilasmallia tai median henkilöhahmoa käyttäen arvokas hallitsija- tai presidenttimuotokuva, tehdä hallitsijapatsas, palvontaesine ja rituaalimaalaus (vrt. kivikauden seinämaalaus, muinaisen Egyptin hautamaalaukset, pyhimyskuvat). Voidaan myös muodostaa taidehistorian kuvista oma taidekeräilijän sarja tai museokokonaisuus, joka puhuttelee itseä.(S3). Kokonaisuus voidaan esittää sähköisellä alustalla tai vastaavana näyttelynä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin erilaisia merkityksiä.
Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu tulkinnoillaan keskusteluun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä sekä tutustuu niistä käytävään keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisen kulttuurin merkityksen.

T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan tutkimaan eri aikakausien ja kulttuurialueiden kuvallista ilmaisua ja soveltamaan löydettyä omassa kuvailmaisussaan. Tämä on taiteilijoille ominainen työtapa, jossa nähdään taiteen tekeminen eri ilmaisutapojen tutkimuksena. Taiteilijat tutkivat aiemmin tehtyjä teoksia oman kuvallisen tuottamisen avulla, jonka sovelluksena syntyy kullekin taiteilijalle oma ominainen ilmaisutapa. Kuvallisen ilmaisun tutkimiseen soveltuvat mahdollisuuksien mukaan paikalliset ja valtakunnalliset taidenäyttelyt erityisesti nykytaiteen ilmiöiden ja toimintatapojen osalta sekä virtuaaliset verkkogalleriat. Muina kuvallisen ilmaisun tutkimuslähteinä käytetään kuvataideluokan käsikirjastoa, paikallisen kirjaston taidekirjaosastoa ja saatavilla olevia sähköisiä oppimateriaaleja sekä netin materiaaleja. Oppilas voi 9. luokalla keskittyä soveltamaan taiteen maailmaan (S3) erilaisia kuvailmaisun tapoja esim. seuraavissa tehtävissä: Muodostamalla taidehistorian aikakausista kuvallisen jatkumon printtikuvina seinälehdeksi tai tekemällä esitysgrafiikkaohjelmalla kuvasarjan, johon on valittu itseä kiinnostava taideteos kultakin taiteen aikakaudelta tai valitsemalla kolmesta kiinnostavimmasta taidesuuntauksesta niiden ilmaisupyrkimyksiä havainnollistavat kuvat Valitun teeman, esim. mies- tai naisihanteen, muutokset taiteen eri aikakausina ja eri kulttuureissa. Lopputuloksena muutoksia havainnollistava valokuva-, piirros- tai maalaussarja seinälehtenä tai esitysgrafiikkaohjelmalla tehty kuvasarja. Taidekuvasta tehdään muunnos, jossa oppilas korostaa tärkeimpänä pidettyä kuvasisältöä tai ominaisuutta Taidekuvasta tehdään rikastettu muunnos, jossa liioitellaan sen ilmaisulle ominaisia piirteitä Taidekuvasta tehdään pelkistetty versio, jossa joitakin kuvan piirteitä vähätellään Etsitään taidekuvista vastakohtainen pari, joissa samaa ilmiötä on käsitelty eri tavoin Etsitään eri taideaikakausien kuvista samankaltaisuuksia sisältävä pari Muutetaan tunnetun maalauksen kuvallinen ilmaisutyyli toiseksi, toteutetaan esim. kubistinen tai ekspressionistinen versio renessanssimaalauksesta Muunnetaan länsimaisen taidehistorian tunnettu teos alkuperäiskulttuurien ilmaisutavoilla kuvatuksi, esim. Afrikan taide, intiaanien ja aboriginaalien taide, Aasia, Oceania sekä eskimoiden ja saamelaisten kulttuuri voivat olla tyylilainan lähteenä. Tämä erilaisten kuvallisten ilmaisutapojen tehtäväsarja voi toimia esim. valinnaisen kuvataiteen kurssien päättötyönä yhdessä 9. luokan kuvallisen kuvatulkinnan tehtävien kanssa (kts. T7).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
Paikallinen tarkennus
Taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevät arvot ja tavoitteet on aina asetettu jonkin tiedonalan, instituution tai alakulttuurin lähtökohdista. Keskeisiä arvoja, joita kuvista ja ympäröivästä kuvakulttuurista voi löytää, ovat esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot. Tarkasteltaessa nuorten omaa kuvakulttuuria (S1), ympäristön kuvakulttuuria (S2) ja taiteen maailman kuvia(S3) pyritään havaitsemaan ja sitä kautta ilmaisemaan näkemyksiä kuvien taustalla vaikuttavista arvoista, ajattelusta ja pyrkimyksistä. Voidaan myös huomioida tilanne- ja ryhmäsidonnaisuus kuvien, ympäristön ja visuaalisen kulttuurin arvojen havaitsemisessa ja ilmaisussa. 9. luokalla voidaan keskittyä ilmaisemaan omia näkemyksiä ympäristön kuvakulttuurien alueella (S2) vallitsevista arvoista esim. seuraavasti: Tarkastellaan julkista tilaa, esim. keskeisiä aukioita ja katutilaa; missä määrin niissä näkyvät esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot? Tarkastellaan lähimaisemaa; missä määrin siinä näkyvät esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot? Vai onko maisema myös muiden arvojen muokkaamaa? Tarkastellaan median kuvia; missä määrin niissä näkyvät esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot? 9. luokalla voidaan keskittyä ilmaisemaan omia näkemyksiä taiteen kuvakulttuurien alueella (S3) vallitsevista arvoista esim. seuraavasti: Tarkastellaan tehtävänantojen teemaan liittyvän kuvataiteen arvoja, painottuvatko esteettiset, ekologiset vai eettiset arvot? Tarkastellaan kuvataiteen eri tyylikausia; painottuvatko eri tyylikausina esteettiset, ekologiset vai eettiset arvot tai muut pyrkimykset? Tarkastellaan yksittäistä aihetta läpi kuvataiteen historian: miten esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot näkyvät esim. ihmisen kehonkuvan, eläinten ja maiseman kuvauksessa? Tehdään mahdollisuuksien mukaan vierailuja taidetta (S3) ja esim. rakennusperintöä (S2) esitteleviin museoihin. Näin voidaan oppia tunnistamaan taiteen ja ympäristösuunnittelun maailmassa eri yhteisöjen ja instituutioiden tilaamien ja tukemien taideteosten, rakennusten ja julkisten tilojen arvoja (esteettisiä, ekologisia ja eettisiä) ja muuta mahdollista sanomaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan tarkastelemaan ja soveltamaan esteettisiä, ekologisia ja eettisiä arvoja sekä kehittämään omaa kuvakulttuuria (S1) ja muuta elinympäristöä (S2) tältä arvoperustalta omassa kuvailmaisussaan.Lisäksi oppilaita rohkaistaan soveltamaan eri kulttuurien mahdollisuuksia lähiympäristön kehittämiseen. Taiteen maailmasta (S3) sekä omista ja ympäristön kuvakulttuureista voi etsiä esimerkkejä ja toimintamuotoja, joilla oppilaat voivat vaikuttaa omaan lähiympäristöönsä. Kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia voidaan kokeilla eri sisältöalueiden tehtävissä, kun on ensin harjaannuttu tunnistamaan esteettisiä, eettisiä ja ekologisia arvoja taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa (kts. T10). 9. luokalla voidaan keskittyä tarkastelemaan eri arvojen ilmenemistä ja kuvilla vaikuttamista taiteen maailmassa esim. seuraavista tehtävistä valiten: Kuvataan julkista tilaa ulkona ja sisällä, ideoidaan tilaan sitä elävöittävä taideteos tai tapahtuma ja toteutetaan se mahdollisuuksien mukaan.Tarkastellaan ympäristö- ja tilataideteoksia sekä valoteoksia, graffiteja ja seinämaalauksia ideoinnin aluksi.Teos valokuvataan tai videoidaan. Muodostetaan kaupallisesta mediakuvastosta taideteos, joka toteutetaan tekstimuunnoksena, kollaasina tai videona (esim. Jani Leinosen tekstimuunnokset, esinekoosteet tavaroista ja kulutuskriittiset videokollaasit mainoksista) Etsitään lähistöltä mahdollisuuksien mukaan luonnonympäristö, jonne voi tehdä luonnonmateriaaleista ympäristötaideteoksen. Paikka kuvataan ennen ja jälkeen muutoksen. Etsitään lähiympäristöstä huomaamaton paikka, joka muutetaan visuaalisesti kiinnostavaksi Perehdytään katutaiteeseen ja ideoidaan omaan lähiympäristöön tie- tai katunäkymää elävöittävä taideteos (valotaide, julkiset veistokset liikenteenjakajissa, aukioilla ja näköalapaikoilla, metroasemia elävöittävät maalaukset ja keramiikkareliefit, graffitit, neulegraffitit, katutaiteen tekijät kuten Banksy, tuunatut kadunkalusteet). Pohditaan ideaa kehiteltäessä sen esteettisyyttä, kestävyyttä ja viihtyisyyttä lisäävää arvoa. Dokumentoidaan videoimalla tai valokuvaten tekoprosessi. Tehdään taideteos tai mobile löytötavarasta, kierrätysmateriaalista tai luonnonmateriaalista (esim. Kaarina Kaikkosen ja Anni Rapinojan teokset)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla.
Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt omien kuvakulttuurien tarkastelussa ja kuvallisessa työskentelyssä tätä aihepiiriä käsitellen ovat

  • oppilaan oma henkilökohtainen lähiympäristö (esim. oman huoneen sisustus, kuvat ja koriste-esineet, harrastetavarat, omaa tyyliä ilmentävät kulutustuotteet, esim. asusteet)
  • oppilaan itsensä valitsema mediaympäristö ja sen hahmot (esim. sarjakuvat, elokuvat, pelit, lehdet, kirjat kuvituksineen, sosiaalisen median ja musiikin kuvasto, internetin kuvahaut)
  • oppilaan omaehtoiset piirustukset ja maalaukset sekä itse kuvatut valokuvat ja videot (voidaan esim. etsiä näistä yhteyksiä muun visuaalisen kulttuurin teoksiin, tuotteisiin ja ilmiöihin sekä taiteeseen)

Tämä omien kuvakulttuurien sisältökokonaisuus käsitellään vuosiluokkien 7-9 aikana jakaen sisältöä eri luokkatasoille tarkastellen oppilaan omaa henkilökohtaista lähiympäristöä, mediaympäristöä ja omaehtoisesti tuotettuja kuvia.

Tavoite-välilehdellä on esitelty ainekohtaisten tavoitteiden T1 - T11 jälkeen niitä omien kuvakulttuurien sisältöjä, joita kunkin tavoitteen jälkeen voidaan käsitellä tavoitelähtöisessä opiskelussa 9. luokan valinnaisen kuvataiteen kursseilla. Sisällöt on kuvailtu tehtäväesimerkeissä, jotka havainnollistavat omien kuvakulttuurien tutkimista ja käsittelyä jokaisen tavoitteen osalta. Sisällöt täydentävät 7. ja 8. luokalla käsiteltyjä sisältöjä.

Tehtäväesimerkit jättävät tilaa opettajan omalle ja oppilaiden kanssa tapahtuvalle suunnittelulle oman kuvakulttuurin aihepiirejä käsittelevien tehtävien valinnassa ja kehittelyssä paikalliset mahdollisuudet huomioiden. Esitettyjä tehtäviä ja sisältöjä voidaan muunnella erilaiset ryhmät, oppimistyylit, oppimisympäristöt ja mahdolliset oppiaineiden väliset yhteistyöprojektit huomioiden.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt ympäristön kuvakulttuurien tarkastelussa ja kuvallisessa työskentelyssä tätä aihepiiriä käsitellen ovat

  • ympäristössä opastavat kuvat, kuten erilaiset kuvitukset, kartat, symbolit, taulukot, opasteet, julisteet ja mainokset
  • esineet, esim. astiat, lelut, vaatteet, kalusteet, työvälineet, kulkuvälineet (käyttöarvo eli funktionaalisuus ja näyttöarvo eli esineiden ulkoasullaan välittämät viestit)
  • rakennettu kotiympäristö (esim. oman kotitalon tyylivuosikymmen josta talon ulkoasu on saanut vaikutteita)
  • rakennettu julkinen ympäristö (esim. arkkitehtuurin aikakaudet ja tyylisuunnat, piha- ja puistosuunittelu, julkiset taideteokset)
  • rakentamaton ympäristö (esim. erilaiset maisematyypit taiteen ja joukkotiedotuksen kuvastoissa)
  • mediakulttuuri (esim. eri ilmiöiden ja vuosikymmenten kuvastot)
  • virtuaalimaailma (esim. pelien ja sosiaalisen median maailmat, nettigalleriat)

Tämä ympäristön kuvakulttuurien sisältökokonaisuus käsitellään vuosiluokkien 7-9 aikana jakaen sisältöä eri luokkatasoille tarkastellen esim. opastavia kuvia, esineitä, rakennettua ja rakentamatonta ympäristöä sekä mediakulttuuria ja virtuaalimaailmaa.

Tavoite-välilehdellä on kuvattu ainekohtaisten tavoitteiden T1 - T11 jälkeen niitä ympäristön kuvakulttuurien sisältöjä, joita kunkin tavoitteen jälkeen voidaan käsitellä tavoitelähtöisessä opiskelussa 9. luokan valinnaisen kuvataiteen kursseilla. Sisällöt on kuvailtu tehtäväesimerkeissä, jotka havainnollistavat ympäristön kuvakulttuurien tutkimista ja käsittelyä jokaisen tavoitteen osalta. Sisällöt täydentävät 7. ja 8. luokalla käsiteltyjä sisältöjä.

Tehtäväesimerkit jättävät tilaa opettajan omalle ja oppilaiden kanssa tapahtuvalle suunnittelulle ympäristön kuvakulttuurien aihepiirejä käsittelevien tehtävien valinnassa ja kehittelyssä paikalliset mahdollisuudet huomioiden. Esitettyjä tehtäviä ja sisältöjä voidaan muunnella erilaiset ryhmät, oppimistyylit, oppimisympäristöt ja mahdolliset oppiaineiden väliset yhteistyöprojektit huomioiden.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt kuvataiteen tarkastelussa ja kuvallisessa työskentelyssä tätä aihepiiriä käsitellen ovat

  • eri aikojen kuvataide (ajanjaksot)
  • eri kulttuurien kuvataide (eri alueiden alkuperäiskulttuurit, perinteinen kansantaide, nykyajan itetaide)
  • eri taidekäsitysten ilmaisupyrkimykset (tyylisuunnat, esim. realistinen, ekspressionistinen, muotoon perustuva ja postmoderni ilmaisu)
  • eri välineillä tuotettu taide (esim. piirrokset, maalaukset, veistokset, grafiikka, installaatiot, performanssit, valokuva- ja videoteokset, elokuva, vuorovaikutteisella teknologialla tuotetut teokset)

Tämä taiteen maailman sisältökokonaisuus käsitellään vuosiluokkien 7-9 aikana jakaen sisältöä eri luokkatasoille tarkastellen taiteen maailmoja esim. alueittain, aikakausittain, tyylisuunnittain tai tekniikan näkökulmasta.

Tavoite-välilehdellä on kuvattu ainekohtaisten tavoitteiden T1 - T11 jälkeen niitä taiteen maailman sisältöjä, joita kunkin tavoitteen jälkeen voidaan käsitellä tavoitelähtöisessä opiskelussa 9. luokan valinnaisen kuvataiteen kursseilla. Sisällöt on kuvailtu tehtäväesimerkeissä, jotka havainnollistavat taiteen maailman tutkimista ja käsittelyä jokaisen tavoitteen osalta. Sisällöt täydentävät 7. ja 8. luokalla käsiteltyjä sisältöjä.

Tehtäväesimerkit jättävät tilaa opettajan omalle ja oppilaiden kanssa tapahtuvalle suunnittelulle taiteen aihepiirejä käsittelevien tehtävien valinnassa ja kehittelyssä paikalliset mahdollisuudet huomioiden. Esitettyjä tehtäviä ja sisältöjä voidaan muunnella erilaiset ryhmät, oppimistyylit, oppimisympäristöt ja mahdolliset oppiaineiden väliset yhteistyöprojektit huomioiden.

ePerusteet