Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Oman kuvakulttuurin sisältöjä voidaan havainnoida esim. esittelemällä kuvallisesti keskeisiä hahmoja itselle tärkeistä visuaalisen median sisällöistä, kuten sarjakuvat, pelit, elokuvat, musiikkivideot jne. (S1, L3, L4, L5)
Median sisältöjen havainnollistaminen esim. ruutukaappauksin ja internetin kuvagalleriahakujen printteinä tai tekemällä esitys kuvasarjaksi esitysgrafiikkaohjelmalla, esim. Powerpoint, Google Slides
Maalataan akryylivärein muotokuva itselle läheisestä mediahahmosta (pop- tai elokuvatähti, sarjakuva- tai pelihahmo) tutkien pop-taiteen ilmaisutapoja
Piirrosmalleiksi valitaan itselle tärkeitä mediahahmoja
Ympäristön kuvakulttuuria voidaan havainnoida teematyöskentelyn avulla ryhmätöissä, joissa ryhmä valitsee itseään kiinnostavan aiheen. Ryhmissä voidaan etsiä eri vuosikymmenten tai ilmiöiden ympärille liitettyä mediakuvastoa ja/tai taidekuvia internet-hakuja käyttäen, luokan käsikirjastoa tutkien sekä haastatteluin. Rakennetaan esim. fanikylttinäyttely tai tehdään esitysgrafiikkaohjelmalla kuvasarja valitun vuosikymmenen populaarikulttuurista. Myös muihin oppiaineisiin liittyvä kuvamaailma tai eri aikojen kauneuskäsitykset taidekuvien, oman kuvakulttuurin sekä oppilaan itsensä kuvaamina (valokuvat) voivat toimia havaintopohjaisen kuvallisen ilmaisun lähtökohtina näissä ryhmätöissä. Mahdollisuuksien mukaan tämä teemallinen työskentely voidaan toteuttaa yhdessä eri oppiaineiden kanssa oppimiskokonaisuuksien osana. (S1, S2, S3, L1, L4, L5)
Havaintomateriaaleina internetin kuvahaut, luokan taidekirjasto, kirjasto mahdollisuuksien mukaan, haastattelut, omat valokuvat
Toteutusmateriaaleina esim. akryylivärit, paksut huopakynät, piirtimet
Havaintovälineinä digikamerat ja kuvasarjojen jatkotyöstöön kuvankäsittelyohjelmat sekä esitysgrafiikkaohjelmat
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria.
|
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää useita kuvallisen tuottamisen menetelmiä ja eri aisteja tehdessään havaintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen tuottamisen menetelmiä tehdessään havaintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja yksilöllisesti ohjeistettuna.
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Voidaan sanallistaa oppilaiden töissä näkyviä omaehtoisen kuvakulttuurin piirteitä ja tunnistetaan eri ikäkausien kuvallisen ilmaisun vaiheita ja lähtökohtia kuvakulttuurin käytössä esim. sukupolvittain ja eri kulttuuritaustasta tulevien kesken. Voidaan oppia tunnistamaan eri taidekäsitysten mukaisia ilmaisupyrkimyksiä taidekuvissa; realistinen, ekspressionistinen, muotoon perustuva ei-esittävä ilmaisu ja postmoderni nykytaide, joka lainaa aiheita ja tarinoita vanhasta taiteesta nykymedian kuvastoon asti. (S1, S2, S3, L2, L4, L6)
Keskustellaan tältä pohjalta omista ja oman kotiympäristön kuvista, media- ja taidekuvista sekä eläydytään eri lähtökohtiin ja ilmaisupyrkimyksiin kuvallisessa ilmaisussa. Voidaan edetä 7. luokan realististen, ekspressionististen ja ei-esittävien ilmaisukokeilujen jälkeen postmodernia ilmaisutapaa kokeileviin työtapoihin, joissa oma havaintopohjainen piirros tai maalaus täydennetään esim. vanhasta kuvataiteesta tai median kuvamaailmasta valitulla kuva-aiheella. Voidaan rinnastaa myös eri aikojen ja alakulttuurien saman aihepiirin kuvauksia toisiinsa tekemällä niistä seinälehtiä tai digitaalisia kuvasarjoja. (S3, L2, L4)
Keskustelujen pohjana oppilaiden havainnot esim. eri ikäkausien ja asumis- sekä toimintaympäristöjen kuvamaailmasta, luokan taidekirjasto, opettajan keräämä havaintomateriaali erilaisista taidekuvista, internetin taidegalleriat, mahdollisuuksien mukaan taidenäyttelyt
Erilaisten kuvailmaisupyrkimysten toteuttamiseen lyijykynät, hiili, puuvärit, pullopeitevärit, akvarellit ja akryylivärit
Kuvasarjat mahdollisuuksien mukaan erilaisten ympäristöjen kuvista otetuista valokuvaprinteistä isoille värikartongeille seinälehtinä tai tehdään esitys kuvasarjaksi esitysgrafiikkaohjelmalla, esim. Powerpoint, Google Slides.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista perustellen näkemyksiään.
|
Havaintojen ja ajatusten sanallinen pohdinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti keskusteluihin ja perustelee ajatuksiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteiseen keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti opettajalle jonkin havaintonsa.
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Toteutetaan mahdollisuuksien mukaan monialaisia oppimiskokonaisuuksia yhdessä eri oppiaineiden kanssa. Kuvallisen ilmaisun avulla voidaan esittää havaintoja ja ajatuksia valitusta teemasta. Aineksia kuvalliseen toteutukseen voidaan tuottaa piirtämällä, maalaamalla, valokuvaamalla ja videoimalla valittua aihepiiriä sekä käyttämällä muita teeman tutkimiseen soveltuvia lähteitä, kuten haastatteluja, internethakuja, taidemuseoiden nettigallerioita ja painettuja lähteitä. Kuvallinen tuotos voi olla kuvaa ja tekstiä yhdistävä seinälehti tai kuvakollaasi, piirros- ja maalaussarja, sarjakuva, esitysgrafiikkaohjelmalla toteutettu kuvasarja, animaatio, video tai valokuvasarja. Kuvallisen työskentelyn tulokset julkaistaan mahdollisuuksien mukaan teemanäyttelyssä ja koulun sähköisillä opiskelualustoilla.
Kuvallisten harjoitustöiden toteutuksessa pyritään huomioimaan näköaistin lisäksi muut aistit; työt voivat vedota kosketusaistimuksiin (esim. kolmiulotteiset savityöt), liikeaistimuksiin (esim. mobilet), ääniin (esim.videot ja animaatio) sekä tuoksuihin (esim. esinekoosteet). Työskentelyn lähtökohdaksi tutkitaan nykytaiteen moniaistisia teoksia. Erilaisia työvälineitä ja oppimisympäristöjä pyritään hyödyntämään harjoitustöitä tehtäessä ja esiteltäessä. (S1,S2,S3,L1,L3,L4,L5)
Lisäksi rohkaistaan monien eri tekniikoiden käyttöön samassakin työkokonaisuudessa 8. luokalla esim. seuraavilla sekatekniikoilla:
Esim. muotokuva-aiheessa muotoja, valöörejä ja pintarakenteita esittävä lyijykynäpiirros viimeistellään hiilellä, valko-, rusko- ja mustaliidulla tai pastelliliiduin. Myös pastellein toteutettu muotokuva voidaan viimeistellä puuvärein.
Värikynä- tai tussipiirros yksityiskohdasta täydennetään laveeraamalla eri sävyisin mustein tai taustamaalauksella havaittua tilaa ja valoilmiöitä kuvaten
Kolmiulotteista maisemaa kuvaava maalaus toteutetaan akvarelliliiduin (yhdistetään kuiva- ja märkätekniikkaa), batiikkitekniikalla (esinekuvassa yhdistetään vahaliitutekniikka ja akvarelli/mustelaveeraus) pesutekniikalla (symbolikuvassa peitetään pullopeiteväriaihe musteella ja pestään kuva auki) ja akvarellipuuvärein (tilannekuvassa yhdistetään kuiva- ja märkätekniikkaa).
Tussipiirros pistein ja viivoin valöörejä, muotoja ja pintarakenteita kuvaten (pistepiirros, karikatyyri erilaisin pintarakentein)
Kolmiulotteinen savityö aihetta kuvaten, työ viimeistellään maalaten tai lasittaen
Kolmiulotteinen laminoimalla ja maalaamalla toteutettu aihe muovimuotin tai itse tehdyn savimuotin päälle, työ täydennetään kierrätys- ja muilla materiaaleilla sekä viimeistellään maalaten.
Tilan kuvaus viivapiirroksena perspektiivimenetelmien avulla, piirros viimeistellään lyijykynävarjostuksilla, puuväreillä tai tussilla
Valokuva omaa asetelmaa varten, asetelma maalataan akvarellein käyttäen valokuvasta tehtyjä havaintoja
Valokuvasarja tapahtumasta tai ympäristöhavainnoista, sarja esitetään tekstein täydennettynä seinälehtenä, taitettuna kirjana tai esitysgrafiikkaohjelmalla tehtynä kuvasarjana
Tapahtumasarjoja animaation tyyliin piirrossarjoina tai vahahahmoina, joista kuvataan mahdollisuuksien mukaan animaatio
Teeman mukainen esinekooste muodostetaan kierrätysmateriaalista ja vanhoista käyttöesineistä, ja se viimeistellään maalaten sopivalle jalustalle asettaen (readymade-taide, mobile).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja.
|
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Taitojen syventäminen eri tekniikoissa 8. luokalla voidaan toteuttaa näitä tekniikoita soveltavien tehtäväkokonaisuuksien alussa esim. seuraavilla harjoitustehtävillä tai yhteisillä työkokonaisuuden aloituksilla, joista edetään omaan ilmaisuun:
Akryylivärien käsittely värejä sekoitettaessa, kerrataan kylmät ja lämpimät päävärit, sekoitetaan useita eri sävyisiä välivärejä kustakin väliväristä päävärien osuutta vaihdellen, taitetut ja murretut värit
Kolmiulotteisen muodon maalaus akryylivärein puolivarjoa ja täysvarjoa käyttäen sekä häivytystekniikka varjojen rajalla
Harjoitellaan kuiva- ja märkätekniikan käyttöä akvarelliliitu- ja akvarellipuuväritekniikoissa valoa ja varjoa kuvattaessa
Harjoitellaan valon ja varjon kuvausta tussitekniikassa
Valöörisarja ja pintarakenteet hiilellä
Ääriviivan seuraaminen piirrettäessä käsivaralta kolmiulotteisesta ja elävästä mallista, ruutusuurennos
Ihmisen mittasuhteet ja liikeradat piirroksessa
Kolmiulotteisen muodon rakentaminen savesta kovertamalla ja levytekniikalla, saviliitokset
Perspektiivipiirrosten pakopisteiden avulla piirtäminen sekä muut tilan kuvaamisen menetelmät
Kuvauskohteen valaisu ja kuvaus kameralla valonheittimiä ja jalustaa käyttäen
Eri kuvakokojen harjoittelu valokuvasarjoissa (ELK, LK, PK, KK, YK) ja mahdollisuuksien mukaan kuvien värisävyjen, kontrastin ja valoisuuden käsittely kuvankäsittelyohjelmassa, tulostus tai tekemällä esitys kuvasarjaksi esitysgrafiikkaohjelmalla. Kuvaussuunnitelman laadinta.
Videokuvausharjoituksia kuvatessa leikaten (lyhyt kuvaussuunnitelma pohjana) ja jalustaa käyttäen, mahdollisuuksien mukaan kuvatun materiaalin jälkityöstö leikkausohjelmalla. Mahdollisuuksien mukaan animaation kuvausta.
Lisäksi työprosessin aikana ohjataan tavoitteelliseen luonnosteluun sekä väline- ja materiaalikokeiluun. Tavoitteena on varmistaa riittävät työskentelytaidot, jotta omaa ilmaisua tukeva taitojen soveltaminen ja materiaalituntemuksen syventyminen on mahdollista. (S1,S2,S3, L1,L2,L5,L6)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan.
|
Kuvailmaisun taitojen syventäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.
|
T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
Paikallinen tarkennus
Kuvallisen ilmaisun taitojen syventäminen eri tekniikoiden lyhyillä harjoitustehtävillä työkokonaisuuksien alussa ohjaa tutkivaan lähestymistapaan eri tekniikoiden harjoittelussa ja materiaalien käytössä. Samoin oppilaita ohjataan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa teematyöskentelyssä tutkimaan aluksi kulloisenkin tehtävän kuvien aihepiiriä itsenäisesti eri näkökulmista aiheen rajausta varten ja vasta sitten etenemään materiaalikokeilujen kautta valitsemaan työn toteutustapaa. Näin on mahdollista edetä omaan ilmaisuun, jota tukevat riittävät työskentelytaidot kuva-aiheen sisällön käsittelyssä ja toteutustekniikassa. ( L1,L2,L3)
Harjoitustöiden kuvien aihepiirejä ohjataan tutkimaan ensinnäkin vertailemalla niiden sisältöjä oppilaan omaehtoisiin kuvakulttuureihin. Oppilaita kannustetaan tuomaan töissään esiin omia heille läheisiä ilmiöitä ja vertailemaan niitä esim. eri alakulttuurien ja kuvataiteen aikakausien vastaaviin kuviin. (S1)
Kuvallisen työskentelyn aihepiirejä pyritään vertailemaan myös ajankohtaisiin ilmiöihin ja tuomaan esiin useita aikatasoja aiheen kuvaustavoissa. Esim. oppilaan ja opettajan havainnot aihepiiristä ovat erilaisia, ja näiden rinnastus voi avata uusia näkökulmia aiheeseen. Myös eri alakulttuurien tulkinnat samasta kuva-aiheesta ja sen merkityksestä vaihtelevat. Samalla kuva-aiheella voi olla hyvinkin erilainen merkitys eri ikäkausien, harrastuspiirien ja tiedonalojen edustajille sekä eri maanosien kulttuureissa (S2).
Myös saman aihepiirin kuvallinen esittäminen taiteen eri aikakausina on vaihdellut. Lisäksi aihepiirin kuvaukseen ovat vaikuttaneet eri taidekäsitysten mukaiset ilmaisupyrkimykset kuten realistinen, ekspressionistinen, muotoon perustuva ei-esittävä ilmaisu ja postmoderni nykytaide, joka lainaa aiheita ja tarinoita vanhasta taiteesta nykymedian kuvastoon asti (S3).
Oppilasta ohjataan tutkimaan mahdollisuuksien mukaan vähintään yhtä lukuvuoden aikana käsiteltyä aihepiiriä suhteessa omaan kuvakulttuuriinsa, eri ympäristöjen alakulttuureihin ja taiteen eri aikakausiin sekä ilmaisupyrkimyksiin (L1).
Aihepiirin tutkimista voidaan 8. luokalla tehdä esim. seuraavasti:
Haastattele luokkasi ja/tai rinnakkaisluokkasi oppilaita ja/tai tee internet-hakuja valitusta kuva-aiheesta; onko kuva-aiheella yhteyksiä ajankohtaiseen mediailmiöön, kirjallisuuteen, elokuviin, musiikkiin tai johonkin muuhun harrastuspohjaiseen alakulttuuriin ja liitä tulokset tekstinä alkuperäisen kuvasi yhteyteen seinälehteen tai esitysgrafiikkaohjelmalla laatimaasi kuvasarjaan.(S1,S2,S3,L2,L3,L5)
Nämä aihepiirejä tutkivat kuvasarjat esitellään mahdollisuuksien mukaan luokassa tai sähköisellä oppimisalustalla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
|
Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään.
|
T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa voidaan käsitellä oppilaan omien kuvakulttuurien merkitystä elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta. Sosiaalisen median käytännöt ja pelimaailman vuorovaikutteisuus muuttavat myös kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia yhä enemmän kuvia hyödyntävässä arkisessa elinympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa. Samalla yhä useammalla on mahdollisuus osallistua yhteiseen keskusteluun kestävän kehityksen ja turvalliseksi koetun yhteiskunnan puolesta. Myös kuvallista viestintää käytetään tämän keskustelun osana. Medialukutaito on kykyä ymmärtää, kyseenalaistaa ja arvioida sitä, miten media tuottaa merkityksiä, välittää ja rakentaa todellisuuskuvaa. Tätä taitoa oppilas tarvitsee hahmottaakseen vaikutuspyrkimykset ja ilmaistakseen omia mielipiteitään ja kyetäkseen erottamaan erilaiset todellisuuskäsitykset mediatekstien ja -kuvien takana.
Tarkastellaan ja harjoitellaan kuvallista viestintää 8. luokalla valitsemalla mahdollisuuksien mukaan seuraavista tehtävistä:
Julisteet ja julistavat kuvat, ohjaavat merkit
Ilmaistaan oma mielipide ajankohtaisesta asiasta tekemällä juliste esim. valokuvaten ja liittämällä teksti päälle kuvankäsittelysovelluksella tai piirtäen, maalaten ja tekstaten
Toteutetaan graffiti tai seinämaalaus ajankohtaisesta tärkeäksi koetusta aihepiiristä
Suunnittele ympäristöuhasta tiedottava kuvallinen varoitusmerkki
Valokuvat
Toteutetaan valokuvasarja lähiympäristön hyvistä ja huonoista puolista ajankohtaisella teemalla
Sarjakuvat
Tehdään sarjakuva arkipäivää parantavasta muutoksesta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja.
|
Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia.
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tulkitsemaan kuvia kertomalla sanallisesti kuvien sisällöstä, rinnastamalla niitä toisiin kuviin ja muuntamalla kuvien merkitystä. Varsinkin kuvarinnastuksin ja kuvia muuntamalla tehdyt tulkinnat ovat tyypillisiä nykytaiteen toimintatapoja. Näin voidaan oppia samalla tiedostamaan kuvien sisältöjä ja käyttämään kuvia oikeissa yhteyksissä.
1. Sanallinen kuvien tulkinta voi edetä 8. luokalla näin:
Valitaan omaa kulttuuria, ympäristön kuvakulttuuria tai taidemaailmaa edustava kuva
Kuvaillaan sanallisesti mitä kuvassa nähdään (kuvan silmin havaittava sisältö), mitä nähty tarkoittaa kuvan tuottaneessa kulttuurissa (kuvan kulttuurisidonnainen sisältö) ja mitä mielikuvia kuvan sisältö herättää kuvan tarkastelijassa (kuvan herättämät yksityiset assosiaatiot)
Eläydy kuvan tilanteeseen; mitä kuulet, miten liikkuisit, mitä tuoksuja ja makuja kuva tuo mieleen, mitä on tapahtunut ennen kuvaa ja mitä tapahtuu seuraavaksi?
Mihin kuvajoukkoon tai ympäristöön kuva voisi kuulua samankaltaisuuden perusteella (konteksti)? Kuva voi viitata myös kuvan sisällön kanssa yhteistä sisältöä käsiteleviin teksteihin, musiikkiin ja elokuviin.
2. Kuvarinnastuksin toteutettava kuvien tulkinta voi edetä 8. luokalla näin:
Valitaan omaa kulttuuria, ympäristön kuvakulttuuria tai taidemaailmaa edustava kuva
Kuvan ympärille kootaan kollaasi muista kuvista, jotka saavat alkuperäisen kuvan esiintymään uudessa yhteydessä
Kuvan ympärille sijoitetaan sitä täydentäviä esineitä asetelmaksi (installaatio), joka täydentää kuvaa kertomalla esim. kertomalla muotokuvahahmon kiinnostuksista, tilanteesta ja elinpaikasta.
Alkuperäisen kuvan osia korvataan toisten kuvien yksityiskohdilla, esim. yleisesti tunnetuilla taidehistorian kuvien osilla (kuvakierrätys)
3. Kuvan merkitystä muuttamalla tehty kuvallinen tulkinta voi edetä 8. luokalla näin:
Valitaan omaa kulttuuria, ympäristön kuvakulttuuria tai taidemaailmaa edustava kuva
Alkuperäinen kuva toteutetaan toisella tekniikalla, esim. renessanssimaalaus valokuvataan tai piirretään tai tehdään siitä pointillistinen versio pullopeitevärein
Toteuta tunnettu taidekuva tai mediakuva kierrätysmateriaaleista ja löytöesineistä liimattuna kollaasina.
Muuta alkuperäisen kuvan kokoa ja/tai sommittelua
Toteuta lyhytelokuva, jonka loppukuvana on näytelty toisinto tunnetusta taide- tai mediakuvasta (Lyhytelokuvan sisältö; mitä on tapahtunut ennen loppukuvaa?)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
|
Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää.
|
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan nuorten oman ja ympäristön eri kuvakulttuurien sekä taiteen maailman kuvien yhteydessä sitä tarkoitusta, mihin kyseiset kuvat on tuotettu. Kuvia pyritään tarkastelemaan tällöin niihin liittyvien käytäntöjen näkökulmasta. Voidaan tehdä erilaisia kuvallisia harjoitustöitä, jotka havainnollistavat näitä kuviin liittyviä käytäntöjä ja merkityksiä.
Oppilaan omista kuvakulttuureista voidaan huomioida 8. luokalla esim. sosiaalisen median identiteettiä rakentavat omakuvat ja kuvakokonaisuudet omasta elämästä, fanikulttuurikuvat, harrastuspiirien kuvat sekä pelimaailman, musiikkivideoiden ja elokuvien kuvasto harjoitustöiden aihepiireissä. Näistä lähtökohdista voidaan tehdä omia kuvallisia tulkintoja ko. aiheista, esim. omakuvasarjoja (realismiin pyrkiviä ja muokattuja), valokuvasarjoja ja videoita omasta ja ikätoverien elämästä (tyylilajeina realismi ja fantasia), fanikuvia, harrastusmaailmoja esitteleviä kuvia ja kuvasarjoja, suunnitella pelihahmoja sekä tehdä videoita musiikkivideoiden ja elokuvien kuvakerrontaa kokeillen ja tulkiten. (S1)
Ympäristön kuvakulttuureista voidaan huomioida 8. luokalla esim. eri alakulttuurien kuvasto, opetus- ja kuvituskuvat, sarjakuvat, arkkitehtuuri- ja muotoilukuvasto sekä median välittämät kuvat harjoitustöiden aiheina. Tämän alueen kuvia tulkitaan esim. dokumentoimalla nuorten eri alakulttuuriryhmien tyyliä valokuvin, tekemällä opetuskuvasarjoja ja -videoita sekä omia sarjakuvia kokeillen eri tyylilajeja, piirtäen perspektiivipiirroksia rakennuksista ulkoa ja sisältä, suunnitellen oma käyttöesine persoonalliseksi koristellen ja tuottamalla kuvia esim. oppilaitoksen sisäisen median käyttöön. (S2)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin erilaisia merkityksiä.
|
Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu tulkinnoillaan keskusteluun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä sekä tutustuu niistä käytävään keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisen kulttuurin merkityksen.
|
T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan tutkimaan eri aikakausien ja kulttuurialueiden kuvallista ilmaisua ja soveltamaan löydettyä omassa kuvailmaisussaan. Tämä on taiteilijoille ominainen työtapa, jossa nähdään taiteen tekeminen eri ilmaisutapojen tutkimuksena. Taiteilijat tutkivat aiemmin tehtyjä teoksia oman kuvallisen tuottamisen avulla, jonka sovelluksena syntyy kullekin taiteilijalle oma ominainen ilmaisutapa.
Kuvallisen ilmaisun tutkimiseen soveltuvat mahdollisuuksien mukaan paikalliset ja valtakunnalliset taidenäyttelyt erityisesti nykytaiteen ilmiöiden ja toimintatapojen osalta sekä virtuaaliset verkkogalleriat. Muina kuvallisen ilmaisun tutkimuslähteinä käytetään kuvataideluokan käsikirjastoa, paikallisen kirjaston taidekirjaosastoa ja saatavilla olevia sähköisiä oppimateriaaleja sekä netin materiaaleja.
Oppilas keskittyy 8. luokalla soveltamaan ympäristön kuvakulttuuriin (S2) erilaisia löytämiään kuvailmaisun tapoja esim. seuraavissa tehtävissä:
Muokataan jonkun alkuperäiskulttuurin korun, vaatteen tai kulttiesineen kuvasta mainos tai sijoitetaan vaate tai esine muotikuvaan (tutkimuskohteena esim. Afrikan taide, intiaanien ja aboriginaalien taide, Aasia, Oceania, eskimoiden ja saamelaisten kulttuuri)
Etsitään taidemaalaukselle pari samankaltaisuuksia sisältävästä joukkotiedotus-, mainos- tai muusta valokuvasta, lopputulos esitellään kuvaparina
Muunnetaan vanhan taidekuvan sisältö nykyaikaiseksi sijoittamalla tilalle nykymediasta tuttua kuvastoa muuttamatta kuvan pääsommittelua ja värejä, lopputulos esitellään kuvaparina
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja.
|
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
Paikallinen tarkennus
Taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevät arvot ja tavoitteet on aina asetettu jonkin tiedonalan, instituution tai alakulttuurin lähtökohdista. Keskeisiä arvoja, joita kuvista ja ympäröivästä kuvakulttuurista voi löytää, ovat esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot. Tarkasteltaessa nuorten omaa kuvakulttuuria (S1), ympäristön kuvakulttuuria (S2) ja taiteen maailman kuvia(S3) pyritään havaitsemaan ja sitä kautta ilmaisemaan näkemyksiä kuvien taustalla vaikuttavista arvoista, ajattelusta ja pyrkimyksistä. Voidaan myös harjaantua huomioimaan tilanne- ja ryhmäsidonnaisuus kuvien, ympäristön ja visuaalisen kulttuurin arvojen havaitsemisessa ja ilmaisussa.
8. luokalla voidaan ilmaista omia näkemyksiä ympäristön kuvakulttuurien (S2) alueella vallitsevista arvoista esim. seuraavasti:
Tarkastellaan lähiympäristön ja eri tyylikausien rakennuksia; missä määrin niissä näkyvät esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot?
Tarkastellaan lähiympäristön ja muotoiluhistorian esineitä; missä määrin niissä näkyvät esteettiset (ulkoasu), ekologiset (esineen käyttökelpoisuus ja elinkaari) sekä eettiset (tuotantotapa, käyttötarkoitus) arvot?
Tarkastellaan julkista tilaa, esim. keskeisiä aukioita ja katutilaa; missä määrin niissä näkyvät esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot?
Tarkastellaan lähimaisemaa; missä määrin siinä näkyvät esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot? Vai onko maisema myös muiden arvojen muokkaamaa?
Tarkastellaan median kuvia; missä määrin niissä näkyvät esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot?
Tehdään mahdollisuuksien mukaan vierailuja taidetta (S3) ja esim. rakennusperintöä (S2) esitteleviin museoihin. Näin voidaan oppia tunnistamaan taiteen ja ympäristösuunnittelun maailmassa eri yhteisöjen ja instituutioiden tilaamien ja tukemien taideteosten ja rakennusten arvoja (esteettisiä, ekologisia ja eettisiä) ja muuta mahdollista sanomaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
|
Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon.
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan tarkastelemaan ja soveltamaan esteettisiä, ekologisia ja eettisiä arvoja sekä kehittämään omaa kuvakulttuuria (S1) ja muuta elinympäristöä (S2) tältä arvoperustalta omassa kuvailmaisussaan.Lisäksi oppilaita rohkaistaan soveltamaan eri kulttuurien mahdollisuuksia lähiympäristön kehittämiseen. Taiteen maailmasta (S3) sekä omista ja ympäristön kuvakulttuureista voidaan etsiä esimerkkejä ja toimintamuotoja, joilla oppilaat voivat vaikuttaa omaan lähiympäristöönsä. Kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia voidaan kokeillaan eri sisältöalueiden tehtävissä, kun on ensin harjaannuttu tunnistamaan esteettisiä, eettisiä ja ekologisia arvoja taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa (kts. T10).
8. luokalla voidaan keskittyä tarkastelemaan eri arvojen ilmenemistä ja kuvilla vaikuttamista ympäristön kuvakulttuureissa esim. seuraavista tehtävistä valiten:
Kuvataan ympäröiviä esineitä ja valitaan niistä esteettisiä, ekologisia ja eettisiä arvoja ilmentävä esine, valinnat perustellaan.
Kuvataan kuvapari vanha ja uusi esine samassa käyttötarkoituksessa sekä arvioidaan niiden suunnittelun ja valmistuksen takana olevia arvoja ja valmistustapaa; kansanperinteen mukainen vai erikseen suunniteltu, materiaalien ekologisuus, valmistustapa (käsityö vai teollinen) ja sen eettisyys, ergonomia, mahdollinen kierrätys uusiokäyttöön.
Suunnitellaan ja valmistetaan statukseltaan kaksi erilaista esinettä, joilla on sama käyttötarkoitus, esim. työtuoli ja johtajan tuoli pienoismallimateriaaleista tai pelkistetty arkikäytön astia ja juhlavampi astia savesta.
Etsitään eri tyylikausien ja kulttuurien arkkitehtuuria, jotka edustavat erilaisia arvoja, löydöt tulostetaan seinälehdeksi tai tehdään kuvasarjaksi esitysgrafiikkaohjelmalla. Tutkimuksen lähtökohtana voidaan käyttää Suomen rakennus- ja arkkitehtuurihistoriaa tai eurooppalaisia tyylikausia (romaaninen,gotiikka,renessanssi,barokki,rokokoo,kertaustyylit) tai esim. funktionalismin ja Wau-arkkitehtuurin vastakkaisia tyyli-ihanteita.
Tehdään kiinnostavinta arkkitehtuurisuuntausta soveltaen esteettinen ja tasapainoinen kantava rakenne pienoismallina, jota jatketaan mahdollisuuksien mukaan valmiiksi rakennukseksi.
Kuvataan paikallista arkkitehtuuria (kokokuvia ja yksityiskohtia) ja luokitellaan kuvat esteettisiä, ekologisia, eettisiä ja monikulttuurisia arvoja ilmentäviksi, perustellaan luokittelu.
Ympäristön suunnittelua; tehdään suunnitelma esim. koulupihan viihtyisyyden lisämiseksi pienoismallina tai karttapiirroksena.
Tarkastellaan seudun maisemaa, ja käydään kuvaamassa sieltä itselle mieluisa näkymä ja paikka.
Etsitään ja kuvataan kaksi toisilleen mahdollisimman vastakkaista paikkaa lähiympäristöstä tai oppilaan kodin läheltä, esitetään kuvat tulostettuna parina.
Esitetään julisteena, kuvasarjana tai videona ajankohtainen ympäristöhuoli tai muu eettinen ongelma (eläinten oikeudet, tasa-arvo, halpatyövoima, suvaitsevaisuuden puute, rauhantyö)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla.
|
Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.
|