Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilaita ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kuvataiteen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kuvataiteen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kuvataiteen oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kuvataiteen oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kuvataiteen päättöarvioinnin kriteereissä alemman arvosanan kriteerissä kuvattu osaaminen kumuloituu ylemmän arvosanan kriteerissä edellytettyyn osaamisen tasoon. Oppilaan työskentelyä arvioidaan osana oppilaan osoittamaa osaamisen tasoa suhteessa kaikkiin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. Kuvataiteessa oppilaan osaamista kehitetään kaikissa opetuksen tavoitealueissa oppimäärän päättymiseen saakka.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilaita ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kuvataiteen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kuvataiteen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso kuvataiteen valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. Kuvataiteessa oppilaan osaaminen kehittyy kaikissa opetuksen tavoitteissa kuvatuilla taideoppimisen ulottuvuuksilla oppimäärän päättymiseen saakka. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle vastaava tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.

Kuvataiteen arviointi on sekä numeerista että suullista. Se on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja jatkuvaa. Oppilas arvioi omia taitojaan ja työskentelyään keskusteluissa opetustilanteessa. Valmiiden töiden tarkasteluvaiheessa voidaan antaa vertaisarviointia ja palautetta.Seitsemännellä vuosiluokalla on kaksi pakollista kuvataiteen kurssia, jotka arvioidaan numeroin. Oppilas saa ensimmäisen kurssin jälkeen väliarvioinnin ja toisen kurssin päätteeksi päättöarvosanan, joka tulee päättötodistukseen yhdeksännellä luokalla. 8. ja 9. vuosiluokan kuvataiteen kaksivuotisissa valinnaisopinnoissa, joissa on kaksi kurssia vuosiluokalla, oppilas saa sekä väliarvioinnin että vuosiluokan päätteeksi numeroarvosanan. Yhdeksännen luokan päättötodistukseen tulee valinnaiskursseista oma numeroarvosana todistuksen kohtaan valinnaisaineet. 8. ja 9. vuosiluokan yksivuotisissa valinnaisopinnoissa arviointi on sanallista. Todistukseen tulee merkintä hyväksytty / hylätty kohtaan valinnaisaineet.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Oman kuvakulttuurin sisältöjä havainnoidaan esim. kuvaamalla henkilökohtaisen tilan, kuten oman huoneen kuvia ja/tai esine-asetelmia ja harrastetavaroita sekä esittelemällä kuvallisesti keskeisiä hahmoja itselle tärkeistä visuaalisen median sisällöistä, esim. sarjakuvat, pelit, elokuvat jne. Oma työkansio/portfolio voidaan tehdä oman kuvakulttuurin kuvilla ja tekstityypillä omannäköiseksi. (S1, L3, L4, L5) työkansion/portfolion kuvien ja tekstin toteutus erilaisin piirtimin (lyijykynät, paksut huopakynät, tussit, puuvärit) ja mahdollisuuksien mukaan digitaalisen portfolion tekeminen esitysgrafiikkaohjelmalla tai muulla sähköisellä sovelluksella esim. omaa huonetilaa kuvataan kännykällä tai digikameralla eri kuvakokoja käyttäen, kuvat tuodaan tunnille muokattaviksi kuvankäsittelyohjelmin ja tulostetaan tulosteiksi (laserprintteri, mustesuihkuprintteri) Ympäristön kuvakulttuuria havainnoidaan esim. teematyöskentelyn avulla ryhmätöissä, joissa ryhmä valitsee itseään kiinnostavan aiheen. Ryhmissä voidaan etsiä eri vuosikymmenten tai ilmiöiden ympärille liitettyä mediakuvastoa ja/tai taidekuvia internet-hakuja käyttäen, luokan käsikirjastoa tutkien sekä haastatteluin. Rakennetaan esim. fanikylttinäyttely. Myös vuodenaikateemat ja muihin oppiaineisiin liittyvä kuvamaailma voivat toimia havaintopohjaisen kuvallisen ilmaisun lähtökohtina näissä ryhmätöissä. Mahdollisuuksien mukaan tämä teemallinen työskentely voidaan toteuttaa yhdessä eri oppiaineiden kanssa oppimiskokonaisuuksien osana. (S1, S2, S3, L1, L4, L5) havaintomateriaaleina internetin kuvahaut, luokan taidekirjasto, kirjasto mahdollisuuksien mukaan, haastattelut toteutusmateriaaleina esim. pullopeitevärit, puolipeitevärinapit, paksut huopakynät, piirtimet havaintovälineinä digikamerat Taiteen maailmaa voidaan havainnoida tutkimalla esim. miten kuvittaja tai taiteilija luo visuaalisen tyylinsä avulla oman kuvallisen maailman ja sovelletaan havaintoja omaan kuvasarjaan. Kuvittajien työhön tutustutaan perehtymällä kuvalliseen tarinan kerrontaan eri kuvakokoja ja kuvitustekniikoita käyttäen sekä havainnoiden esim. lapsuudesta tuttuja kuvakirjoja ja sarjakuvia.Taiteen maailmaa voidaan tutkia myös valitsemalla esim. erilaisia tunnesisältöjä, kauneusihanteita tai historiaa esittäviä yksityiskohtia Suomen kultakauden taideteoksista. Havainnot esitetään maalaamalla ja piirtämällä. Mahdollisuuksien mukaan tämä teemallinen työskentely voidaan toteuttaa yhdessä eri oppiaineiden kanssa oppimiskokonaisuuksien osana. (S1, S3, L1, L4, L5) havaintomateriaalina esim. sarjakuvat, kirjaston taidekirjaosasto ja kuvitetut lastenkirjat, internetin kuvahaut, luokan taidekirjasto kuvasarjan toteutus eri piirtimin (lyijykynät, ohuet piirtämiseen tarkoitetut tussit) ja värein (esim. puuvärit, vahaliidut, öljypastelli- ja pastelliliidut, vesivärit, pullopeitevärit),
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää useita kuvallisen tuottamisen menetelmiä ja eri aisteja tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen tuottamisen menetelmiä tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja yksilöllisesti ohjeistettuna.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Sanallistetaan oppilaiden töissä näkyviä omaehtoisen kuvakulttuurin piirteitä ja tunnistetaan eri ikäkausien kuvallisen ilmaisun vaiheita ja lähtökohtia kuvakulttuurin käytössä esim. sukupolvittain ja eri kulttuuritaustasta tulevien kesken. Opitaan tunnistamaan esim. eri taidekäsitysten mukaisia ilmaisupyrkimyksiä taidekuvissa; realistinen, ekspressionistinen, muotoon perustuva ei-esittävä ilmaisu ja postmoderni nykytaide, joka lainaa aiheita ja tarinoita vanhasta taiteesta nykymedian kuvastoon asti. (S1, S2, S3, L2, L4, L6) Keskustellaan tältä pohjalta omista ja oman kotiympäristön kuvista, media- ja taidekuvista sekä eläydytään eri lähtökohtiin ja ilmaisupyrkimyksiin kuvallisessa ilmaisussa. Realistiseen kuvaustapaan voidaan pyrkiä esim. tarkalla lyijykynäpiirroksella, ekspressiiviseen ilmaisuun esim. hiilipiirroksella tai pullopeitevärein toteutetulla maalauksella samasta aiheesta, muotoon perustuvaan ei-esittävään ilmaisuun esim. pilkkomalla esittävä kuva-aihe väripaperikollaasiksi tai tekemällä aiheen väreistä värikartta tai palapeli, josta esittävä aihe löytyy piilokuvana (esim. esineen tai nimen piilokuva).(S3, L2, L4) Keskustelujen pohjana oppilaiden havainnot esim. eri ikäkausien ja asumis- sekä toimintaympäristöjen kuvamaailmasta, luokan taidekirjasto, opettajan ja oppilaiden keräämä havaintomateriaali erilaisista taidekuvista, internetin taidegalleriat, mahdollisuuksien mukaan taidenäyttelyt Erilaisten kuvailmaisupyrkimysten toteuttamiseen lyijykynät, hiili, pullopeitevärit, puuvärit, vesivärit, väripaperit
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista perustellen näkemyksiään.
Havaintojen ja ajatusten sanallinen pohdinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti keskusteluihin ja perustelee ajatuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteiseen keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti opettajalle jonkin havaintonsa.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Toteutetaan mahdollisuuksien mukaan monialaisia oppimiskokonaisuuksia yhdessä eri oppiaineiden kanssa. Kuvallisen ilmaisun avulla esitetään havaintoja ja ajatuksia valitusta teemasta. Aineksia kuvalliseen toteutukseen voidaan tuottaa piirtämällä, maalaamalla, valokuvaamalla ja videoimalla valittua aihepiiriä sekä käyttämällä muita teeman tutkimiseen soveltuvia lähteitä, kuten haastatteluja, internethakuja, taidemuseoiden nettigallerioita ja painettuja lähteitä. Kuvallinen tuotos voi olla kuvaa ja tekstiä yhdistävä seinälehti tai kuvakollaasi, piirros- ja maalaussarja, sarjakuva, esitysgrafiikkaohjelmalla toteutettu kuvasarja, animaatio, video tai valokuvasarja. Kuvallisen työskentelyn tulokset julkaistaan mahdollisuuksien mukaan teemanäyttelyssä ja koulun sähköisillä opiskelualustoilla. Kuvallisten harjoitustöiden toteutuksessa pyritään huomioimaan näköaistin lisäksi muut aistit; työt voivat vedota kosketusaistimuksiin (esim. kolmiulotteiset savityöt, rakennepienoismallit, tilateokset), liikeaistimuksiin ja ääniin (esim.videot ja animaatio) sekä tuoksuihin (esim. ympäristötaide). Tilateosten lähtökohdiksi tarkastellaan erilaisia nykytaidenäyttelyjen ripustusratkaisuja. Erilaisia työvälineitä ja oppimisympäristöjä pyritään hyödyntämään harjoitustöitä tehtäessä ja esiteltäessä. (S1,S2,S3,L1,L3,L4,L5) Lisäksi rohkaistaan monien eri tekniikoiden käyttöön samassakin työkokonaisuudessa 7. luokalla esim. seuraavilla sekatekniikoilla: Havaittuja muotoja, valöörejä ja pintarakenteita esittävä lyijykynäpiirros viimeistellään hiilellä tai valko-, rusko- ja mustaliidulla Kolmiulotteista aihetta kuvaava piirros täydennetään esim. kuvitustyössä liitutekniikalla valo- ja varjokohtia korostaen (vaha-, öljypastelli- ja kuivapastelliliidut) sekä tarvittaessa puuvärein. Kuvitussarja voidaan viimeistellä myös vesivärein ja tussiääriviivoin. Maisemamaalauksessa yhdistetään peite- ja vesivärien eri märkä- ja kuivatekniikoita. Tussipiirros pistein ja viivoin valöörejä, muotoja ja pintarakenteita kuvaten (pistepiirros tai karikatyyri erilaisin pintarakentein) Savityö kolmiulotteisesti aihetta kuvaten, työ viimeistellään maalaten tai lasittaen Tilan kuvaus viivapiirroksena perspektiivimenetelmien avulla, piirros viimeistellään lyijykynävarjostuksilla, puuväreillä tai tussilla Pienoismalli rakenteesta tikuin ja pahvein, joka täydennetään luonnonmateriaalein, kierrätysmateriaalein, maalaten ja/tai väripaperein Omia mielikuvia esittelevät käsitekuvat ja -kartat sanoista sekä muodonmuutoksia ja tapahtumasarjoja animaation tyyliin piirrossarjoina tai vahahahmoina, joista kuvataan mahdollisuuksien mukaan animaatio Tilateos tai näyttely omista töistä kouluympäristöä elävöittämään. Työ videoidaan tai valokuvataan ennen ja jälkeen muutoksen. Animaatioihin tuotetaan rakentamalla, piirtämällä ja muovailemalla hahmoja ja taustoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Taitojen syventäminen eri tekniikoissa 7. luokalla voidaan toteuttaa näitä tekniikoita soveltavien tehtäväkokonaisuuksien alussa esim. seuraavilla harjoitustehtävillä tai yhteisillä työkokonaisuuden aloituksilla, joista edetään omaan ilmaisuun: Värioppikaavio maalaten, kerrataan kylmät ja lämpimät päävärit, sekoitetaan useita eri sävyisiä välivärejä kustakin väliväristä päävärien osuutta vaihdellen, taitetut ja murretut värit, väriliukuma laveeraten. Sivellinharjoitus eri siveltimin ja pintojen käsittely veden määrää vaihdellen. Kolmiulotteisen muodon maalaus peitevärein puolivarjoa ja täysvarjoa käyttäen sekä häivytystekniikka varjojen rajalla Ääriviivan seuraaminen piirrettäessä käsivaralta mallista ja piirroslevyn läpi sekä mittapistemenetelmällä Valöörisarja ja pintarakenteet lyijykynällä Värisekoitus puuvärein Kolmiulotteisen muodon toteutus eri liitutekniikoin Kasvojen yksityiskohtien piirtämistavat ja mittasuhteet Kasvojen yksityiskohtien muotoilu savesta ja liittäminen kolmiulotteiseen savialustaan lieteliitoksin Ihmisen mittasuhteet ja liikeradat piirroksessa Perspektiivipiirrosten pakopisteiden avulla piirtäminen sekä muut tilan kuvaamisen menetelmät Pienoismallien mittakaavojen soveltaminen omaan työskentelyyn Eri kuvakokojen harjoittelu valokuvasarjoissa (ELK, LK, PK, KK, YK) ja mahdollisuuksien mukaan kuvien värisävyjen, kontrastin ja valoisuuden käsittely kuvankäsittelyohjelmassa, tulostus tai esitysgrafiikkaohjelmalla tuotettu kuvasarja Videokuvausharjoituksia kuvatessa leikaten (lyhyt kuvaussuunnitelma pohjana) ja jalustaa käyttäen, mahdollisuuksien mukaan kuvatun materiaalin jälkityöstö leikkausohjelmalla. Mahdollisuuksien mukaan animaation kuvausta. Lisäksi työprosessin aikana ohjataan tavoitteelliseen luonnosteluun ja väline- sekä materiaalikokeiluun. Tavoitteena on varmistaa riittävät työskentelytaidot, jotta omaa ilmaisua tukeva taitojen soveltaminen ja materiaalituntemuksen syventyminen käynnistyy. Tällöin oppilas voi kyetä itsenäisesti ideoimaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan visuaalisen teoksen. (S1,S2,S3, L1,L2,L5,L6)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan.
Kuvailmaisun taitojen syventäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
Paikallinen tarkennus
Kuvallisen ilmaisun taitojen syventäminen eri tekniikoiden lyhyillä harjoitustehtävillä työkokonaisuuksien alussa ohjaa tutkivaan lähestymistapaan eri tekniikoiden harjoittelussa ja materiaalien käytössä. Samoin oppilaita ohjataan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa teematyöskentelyssä tutkimaan aluksi kulloisenkin tehtävän kuvien aihepiiriä itsenäisesti eri näkökulmista aiheen rajausta varten ja vasta sitten etenemään materiaalikokeilujen kautta valitsemaan työn toteutustapaa. Näin edetään omaan ilmaisuun, jota tukevat riittävät työskentelytaidot kuva-aiheen sisällön käsittelyssä ja toteutustekniikassa. ( L1,L2,L3) Harjoitustöiden kuvien aihepiirejä ohjataan tutkimaan ensinnäkin vertailemalla niiden sisältöjä oppilaan omaehtoisiin kuvakulttuureihin. Oppilaita kannustetaan tuomaan töissään esiin omia heille läheisiä ilmiöitä ja vertailemaan niitä esim. eri alakulttuurien ja kuvataiteen aikakausien vastaaviin kuviin. (S1) Kuvallisen työskentelyn aihepiirejä pyritään vertailemaan myös ajankohtaisiin ilmiöihin ja tuomaan esiin useita aikatasoja aiheen kuvaustavoissa. Esim. oppilaan ja opettajan havainnot aihepiiristä ovat erilaisia, ja näiden rinnastus avaa uusia näkökulmia aiheeseen. Myös eri alakulttuurien tulkinnat samasta kuva-aiheesta ja sen merkityksestä vaihtelevat. Samalla kuva-aiheella voi olla hyvinkin erilainen merkitys eri ikäkausien, harrastuspiirien ja tiedonalojen edustajille sekä eri maanosien kulttuureissa (S2). Myös saman aihepiirin kuvallinen esittäminen taiteen eri aikakausina on vaihdellut. Lisäksi aihepiirin kuvaukseen ovat vaikuttaneet eri taidekäsitysten mukaiset ilmaisupyrkimykset kuten realistinen, ekspressionistinen, muotoon perustuva ei-esittävä ilmaisu ja postmoderni nykytaide, joka lainaa aiheita ja tarinoita vanhasta taiteesta nykymedian kuvastoon asti (S3). Oppilasta ohjataan siten tutkimaan vähintään yhtä lukuvuoden aikana käsiteltävää aihepiiriä suhteessa omaan kuvakulttuuriinsa, eri ympäristöjen alakulttuureihin ja taiteen eri aikakausiin sekä ilmaisupyrkimyksiin (L1). Aihepiirin tutkimista voidaan 7. luokalla tehdä esim. seuraavasti: Etsi vähintään kolme toteuttamasi kuva-aiheen rinnakkaisversiota esim. käyttämästäsi mediasta, maapallon toiselta puolelta olevasta kulttuurista ja valitsemaltasi taidehistorian aikakaudelta, tulosta kuvat seinälehdeksi työsi oheen tai tee esitys kuvasarjaksi esitysgrafiikkaohjelmalla, johon olet kuvannut myös oman alkuperäisen työsi. (L2,L3L5). Nämä aihepiirejä tutkivat kuvasarjat pyritään esittelemään luokassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään.

T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa käsitellään oppilaan omien kuvakulttuurien merkitystä elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta. Sosiaalisen median käytännöt ja pelimaailman vuorovaikutteisuus muuttavat myös kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia yhä enemmän kuvia hyödyntävässä arkisessa elinympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa. Samalla yhä useammalla on mahdollisuus osallistua yhteiseen keskusteluun kestävän kehityksen ja turvalliseksi koetun yhteiskunnan puolesta. Myös kuvallista viestintää käytetään tämän keskustelun osana. Medialukutaito on kykyä ymmärtää, kyseenalaistaa ja arvioida sitä, miten media tuottaa merkityksiä, välittää ja rakentaa todellisuuskuvaa. Tätä taitoa oppilas tarvitsee hahmottaakseen vaikutuspyrkimykset ja ilmaistakseen omia mielipiteitään ja kyetäkseen erottamaan erilaiset todellisuuskäsitykset mediatekstien ja -kuvien takana. Tarkastellaan ja harjoitellaan kuvallista viestintää 7. luokalla valitsemalla mahdollisuuksien mukaan esim. seuraavista tehtävistä: Mainoskuvat Tehdään oman suosikkipelin/elokuvan/konsertin/tuotteen mainosjuliste tai traileri Suunnitellaan antimainos, joka kyseenalaistaa kulutuskokemuksen Suunnitellaan kestävää kehitystä edistävän tuotteen logo Uutiskuvat ​Tarkastellaan uutiskuvia ajankohtaisesta ilmiöstä arvioiden kuvan ilmaisupyrkimyksiä; missä määrin kuva pyrkii olemaan realistisen toteava, tunteita välittävä tai tarinaa kertova sekä aikaisempiin tapahtumiin viittaava? Muutetaan kuvan viestiä muuttamalla kuvateksti. Pohditaan kuvankäsittelyn rajoja uutis- ja muissa kuvissa, esim. luontokuvat ja henkilökuvat; milloin muokataan liikaa? Missä kulkee todellisuuden ja fiktion raja eri yhteyksiin tarkoitetuissa kuvissa? Otetaan uutiskuvia koulun tai lähiympäristön tapahtumasta huomioiden asiapohjainen tiedotus ja tunteiden sekä tunnelmien välittäminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja.
Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tulkitsemaan kuvia kertomalla sanallisesti kuvien sisällöstä, rinnastamalla niitä toisiin kuviin ja muuntamalla kuvien merkitystä kuvallisesti. Varsinkin kuvarinnastuksin ja kuvia muuntamalla tehdyt tulkinnat ovat tyypillisiä nykytaiteen toimintatapoja. Näin opitaan samalla tiedostamaan kuvien sisältöjä ja käyttämään kuvia oikeissa yhteyksissä. 1. Sanallinen kuvien tulkinta voi 7. luokalla edetä näin: Valitaan omaa kulttuuria, ympäristön kuvakulttuuria tai taidemaailmaa edustava kuva Kuvaillaan sanallisesti mitä kuvassa nähdään (kuvan silmin havaittava sisältö), mitä nähty tarkoittaa kuvan tuottaneessa kulttuurissa (kuvan kulttuurisidonnainen sisältö) ja mitä mielikuvia kuvan sisältö herättää kuvan tarkastelijassa (kuvan herättämät yksityiset assosiaatiot) Eläydy kuvan tilanteeseen; mitä kuulet, miten liikkuisit, mitä tuoksuja ja makuja kuva tuo mieleen, mitä on tapahtunut ennen kuvaa ja mitä tapahtuu seuraavaksi? 2. Kuvarinnastuksin toteutettava kuvien tulkinta voi 7. luokalla edetä näin: Valitaan omaa kulttuuria, ympäristön kuvakulttuuria tai taidemaailmaa edustava kuva Kuvan ympärille kootaan kollaasi muista kuvista, jotka saavat alkuperäisen kuvan esiintymään uudessa yhteydessä Siirretään yleisesti tunnettu vanha kuvasisältö (esim. antiikin Kreikan patsashahmo, Mona Lisa tai Gallen-Kallelan Väinämöis-hahmo) ajankohtaisen mediakuvan tai modernin kuvataideteoksen osaksi; kuvan viesti muuttuu, miten? Vaihdetaan esim. Suomen kultakautta edustavaan maalaukseen tai renessanssimaalaukseen uusi tätä aikaa edustava hahmo kuvan viestin muuttamiseksi 3. Kuvan merkitystä muuttamalla tehty kuvallinen tulkinta voi 7. luokalla edetä näin: Valitaan omaa kulttuuria, ympäristön kuvakulttuuria tai taidemaailmaa edustava kuva Alkuperäinen kuva toteutetaan toisella tekniikalla, esim. renessanssimaalaus valokuvataan käyttäen oppilaita mallina tai piirretään tai tehdään siitä pointillistinen versio pullopeitevärein Alkuperäinen kuva toteutetaan jonkin taiteen tyylikauden ilmaisutavalla, esim. fanivalokuva pop-tähdestä pullopeitevärein ekspressionistiseen tyyliin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan nuorten oman ja ympäristön eri kuvakulttuurien sekä taiteen maailman kuvien yhteydessä sitä tarkoitusta, mihin kyseiset kuvat on tuotettu. Kuvia pyritään tarkastelemaan tällöin niihin liittyvien käytäntöjen näkökulmasta. Voidaan tehdä erilaisia kuvallisia harjoitustöitä, jotka havainnollistavat näitä kuviin liittyviä käytäntöjä ja merkityksiä. Voidaan vertailla kuvantekemisen lähtökohtia eri aikoina (esim. esihistoria - nykypäivä) ja eri tilanteissa (esim. oma arki ja taidemaailma). Oppilaan omista kuvakulttuureista huomioidaan 7. luokalla esim. sosiaalisen median identiteettiä rakentavat omakuvat ja kuvakokonaisuudet omasta elämästä, fanikulttuurikuvat, harrastuspiirien kuvat sekä pelimaailman, musiikkivideoiden ja elokuvien kuvasto harjoitustöiden aihepiireissä. Näistä aiheista voidaan tehdä omia kuvallisia tulkintoja käyttämällä niitä piirros- ja maalausmalleina sekä täydentämällä harjoitustöitä omien kuvakulttuurien yksityiskohdilla. (S1) Taiteen maailmasta ja ympäristön kuvakulttuureista huomioidaan 7. luokalla esim. eri yhteisöjen tilaamat kuvat (maallinen ja uskonnollinen valta, kansallisuusaate).Näistä lähtökohdista voidaan esim. tehdä rituaalimaalaus tai hallitsijamuotokuva (vrt. kivikauden seinämaalaus, muinaisen Egyptin hautamaalaukset, pyhimyskuvat) ja etsiä esim. Suomen kuvataiteen kultakauden ihannemaisemia ja ihmistyyppejä sekä tehdä vastaava kuvasarja nykyajan Suomesta. (S2, S3)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin erilaisia merkityksiä.
Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu tulkinnoillaan keskusteluun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä sekä tutustuu niistä käytävään keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisen kulttuurin merkityksen.

T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan tutkimaan eri aikakausien ja kulttuurialueiden kuvallista ilmaisua ja soveltamaan löydettyä omassa kuvailmaisussaan. Tämä on taiteilijoille ominainen työtapa, jossa nähdään taiteen tekeminen eri ilmaisutapojen tutkimuksena. Taiteilijat tutkivat aiemmin tehtyjä teoksia oman kuvallisen tuottamisen avulla, jonka sovelluksena syntyy kullekin taiteilijalle oma ominainen ilmaisutapa. Kuvallisen ilmaisun tutkimiseen soveltuvat mahdollisuuksien mukaan paikalliset ja valtakunnalliset taidenäyttelyt erityisesti nykytaiteen ilmiöiden ja toimintatapojen osalta sekä virtuaaliset verkkogalleriat. Muina kuvallisen ilmaisun tutkimuslähteinä käytetään kuvataideluokan käsikirjastoa, paikallisen kirjaston taidekirjaosastoa ja saatavilla olevia sähköisiä oppimateriaaleja sekä netin materiaaleja. Oppilas voi keskittyä 7. luokalla soveltamaan omassa kuvakulttuurissaan (S1) erilaisia löytämiään kuvailmaisun tapoja esim. seuraavissa tehtävissä: Toteutetaan omakuva jonkun kuvataiteilijan tyyliä tai alkuperäiskulttuuria soveltaen, esim. omakuva muinaisen Egyptin, Afrikan tai intiaanien kulttuurin tyyliin Siirretään osa taidekuvasta omaa elämää esittävään maalaukseen, piirrokseen tai valokuvaan Toteutetaan oman elämän tilannekuva tai itselle tärkeä esinekuva jonkun taidekuvan tyyliä ja sommittelua käyttäen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
Paikallinen tarkennus
Taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevät arvot ja tavoitteet on aina asetettu jonkin tiedonalan, instituution tai alakulttuurin lähtökohdista. Keskeisiä arvoja, joita kuvista ja ympäröivästä kuvakulttuurista voi löytää, ovat esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot. Tarkasteltaessa nuorten omaa kuvakulttuuria (S1), ympäristön kuvakulttuuria (S2) ja taiteen maailman kuvia(S3) pyritään havaitsemaan ja sitä kautta ilmaisemaan näkemyksiä kuvien taustalla vaikuttavista arvoista, ajattelusta ja pyrkimyksistä. Pyritään huomioimaan tilanne- ja ryhmäsidonnaisuus kuvien, ympäristön ja visuaalisen kulttuurin arvojen havaitsemisessa ja ilmaisussa. 7. luokalla voidaan ilmaista omia näkemyksiä omien ja ympäristön (S1, S2) kuvakulttuurien alueella vallitsevista arvoista esimerkiksi seuraavasti : Tarkastellaan esim. omaa huonetta ja kotiympäristön esineistöä; miten suuri painoarvo esteettisillä, ekologisilla ja eettisillä arvoilla on lähiympäristössäsi? Tarkastellaan kouluympäristöä; miten suuri painoarvo esteettisillä, ekologisilla ja eettisillä arvoilla on lähiympäristössäsi? Sosiaalisen median kehonkuvan ihannetyypin arviointi; mitkä arvot säätelevät ihanteellista kehonkuvaa? Pelien ja elokuvien arvojen havainnollistaminen kuvailemalla hahmoja ja -ympäristöjä; missä määrin niissä näkyvät erilaiset esteettiset, ekologiset ja eettiset arvot? Oppilasta rohkaisemaan kertomaan itselleen mieleisestä ympäristöistä ja kuvakulttuureista sekä niihin littyvistä tunnelmista ja arvoista Tarkastellaan yhdessä oppilastöitä ja harjaannutaan tunnistamaan niiden välittämiä arvoja, esim. esteettisiä, ekologisia ja eettisiä arvoja Tehdään mahdollisuuksien mukaan taidemuseovierailuja, jotta opitaan tunnistamaan myös taiteen maailmassa (S3) eri yhteisöjen ja instituutioiden tilaamien ja tukemien taideteosten arvoja (esteettisiä, ekologisia ja eettisiä) ja muuta mahdollista sanomaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan tarkastelemaan ja soveltamaan esteettisiä, ekologisia ja eettisiä arvoja sekä kehittämään omaa kuvakulttuuria (S1) ja muuta elinympäristöä (S2) tältä arvoperustalta omassa kuvailmaisussaan.Lisäksi oppilaita rohkaistaan soveltamaan eri kulttuurien mahdollisuuksia lähiympäristön kehittämiseen. Taiteen maailmasta (S3) sekä omista ja ympäristön kuvakulttuureista voidaan etsiä esimerkkejä ja toimintamuotoja, joilla oppilaat voivat vaikuttaa omaan lähiympäristöönsä. Kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia voidaan kokeillaan eri sisältöalueiden tehtävissä, kun on ensin harjaannuttu tunnistamaan esteettisiä, eettisiä ja ekologisia arvoja taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa (kts. T10). 7. luokalla voidaan tarkastella eri arvojen ilmenemistä ja kuvilla vaikuttamista omia kuvakulttuureja sivuavista aihepiireistä esim. seuraavista tehtävistä valiten: Kuvataan omasta lähiympäristöstä esteettisiä, ekologisia, eettisiä ja monikulttuurisia arvoja ilmentävä yksityiskohta Piirretään sisänäkymä jonkun arvomaailman perusteella sisustettuun huoneeseen Kuvataan kotoa esteettisenä pidetty sisänäkymä tai pihanäkymä Tehdään kasvomuotokuva ja kokokuva henkilöstä, joka on kehitetty sosiaalisen median ihanteiden mukaiseksi ja tehdään/etsitään tälle vastakuva. Etsi ja tulosta esteettisiä, ekologisia, eettisiä ja jotain muita arvoja korostavan pelin hahmo ja tapahtumamaisema, liitä perustelut kuvien oheen. Tehdään kuvasarja tai video koulurauhan edistämiseksi 7. luokalla voidaan havainnoida erilaisten arvojen ja kestävän kehityksen ilmenemistä ympäristön kuvakulttuurissa esim. pienoismallitehtävällä: Tarkastellaan eri aikojen ja kulttuurien arkkitehtuurin rakenneratkaisuja ja suunnitellaan sekä toteutetaan esteettinen ja tasapainoinen kantava rakenne pienoismallina, jota jatketaan mahdollisuuksien mukaan valmiiksi rakennukseksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla.
Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt omien kuvakulttuurien tarkastelussa ja kuvallisessa työskentelyssä omia kuvakulttuureja käsitellen ovat

  • oppilaan oma henkilökohtainen lähiympäristö (esim. oman huoneen sisustus, kuvat ja koriste-esineet, harrastetavarat, omaa tyyliä ilmentävät kulutustuotteet, esim. asusteet)
  • oppilaan itsensä valitsema mediaympäristö ja sen hahmot (esim. sarjakuvat, elokuvat, pelit, lehdet, kirjat kuvituksineen, sosiaalisen median ja musiikin kuvasto, internetin kuvahaut)
  • oppilaan omaehtoiset piirustukset ja maalaukset sekä itse kuvatut valokuvat ja videot (voidaan esim. etsiä näistä yhteyksiä muun visuaalisen kulttuurin teoksiin, tuotteisiin ja ilmiöihin sekä taiteeseen)

Tämä omien kuvakulttuurien sisältökokonaisuus käsitellään vuosiluokkien 7-9 aikana jakaen sisältöä eri luokkatasoille tarkastellen oppilaan omaa henkilökohtaista lähiympäristöä, mediaympäristöä ja omaehtoisesti tuotettuja kuvia.

Tavoite-välilehdellä on esitelty ainekohtaisten tavoitteiden T1 - T11 jälkeen niitä omien kuvakulttuurien sisältöjä, joita kunkin tavoitteen jälkeen voidaan käsitellä tavoitelähtöisessä opiskelussa eri vuosiluokilla. Sisältöjä on kuvailtu tehtäväesimerkeissä, jotka havainnollistavat omien kuvakulttuurien tutkimista ja käsittelyä eri tavoitteiden yhteydessä.

Tehtäväesimerkit jättävät tilaa opettajan omalle ja oppilaiden kanssa tapahtuvalle suunnittelulle oman kuvakulttuurin aihepiirejä käsittelevien tehtävien valinnassa ja kehittelyssä paikalliset mahdollisuudet huomioiden. Esitettyjä tehtäviä ja sisältöjä voidaan muunnella erilaiset ryhmät, oppimistyylit, oppimisympäristöt ja mahdolliset oppiaineiden väliset yhteistyöprojektit huomioiden.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt ympäristön kuvakulttuurien tarkastelussa ja kuvallisessa työskentelyssä tätä aihepiiriä käsitellen ovat

  • ympäristössä opastavat kuvat, kuten erilaiset kuvitukset, kartat, symbolit, taulukot, opasteet, julisteet ja mainokset
  • esineet, esim. astiat, lelut, vaatteet, kalusteet, työvälineet, kulkuvälineet (käyttöarvo eli funktionaalisuus ja näyttöarvo eli esineiden ulkoasullaan välittämät viestit)
  • rakennettu kotiympäristö (esim. oman kotitalon tyylivuosikymmen josta talon ulkoasu on saanut vaikutteita)
  • rakennettu julkinen ympäristö (esim. arkkitehtuurin aikakaudet ja tyylisuunnat, piha- ja puistosuunittelu, julkiset taideteokset)
  • rakentamaton ympäristö (esim. erilaiset maisematyypit taiteen ja joukkotiedotuksen kuvastoissa)
  • mediakulttuuri (esim. eri ilmiöiden ja vuosikymmenten kuvastot)
  • virtuaalimaailma (esim. pelien ja sosiaalisen median maailmat, nettigalleriat)

Tämä ympäristön kuvakulttuurien sisältökokonaisuus käsitellään vuosiluokkien 7-9 aikana jakaen sisältöä eri luokkatasoille tarkastellen esim. opastavia kuvia, esineitä, rakennettua ja rakentamatonta ympäristöä sekä mediakulttuuria ja virtuaalimaailmaa.

Tavoite-välilehdellä on kuvattu ainekohtaisten tavoitteiden T1 - T11 jälkeen niitä ympäristön kuvakulttuurien sisältöjä, joita kunkin tavoitteen jälkeen voidaan käsitellä tavoitelähtöisessä opiskelussa eri vuosiluokilla. Sisältöjä on kuvailtu tehtäväesimerkeissä, jotka havainnollistavat ympäristön kuvakulttuurien tutkimista ja käsittelyä eri tavoitteiden yhteydessä.

Tehtäväesimerkit jättävät tilaa opettajan omalle ja oppilaiden kanssa tapahtuvalle suunnittelulle ympäristön kuvakulttuurien aihepiirejä käsittelevien tehtävien valinnassa ja kehittelyssä paikalliset mahdollisuudet huomioiden. Esitettyjä tehtäviä ja sisältöjä voidaan muunnella erilaiset ryhmät, oppimistyylit, oppimisympäristöt ja mahdolliset oppiaineiden väliset yhteistyöprojektit huomioiden.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskeiset sisällöt kuvataiteen tarkastelussa ja kuvallisessa työskentelyssä tätä aihepiiriä käsitellen ovat

  • eri aikojen kuvataide (ajanjaksot)
  • eri kulttuurien kuvataide (eri alueiden alkuperäiskulttuurit, perinteinen kansantaide, nykyajan itetaide)
  • eri taidekäsitysten ilmaisupyrkimykset (tyylisuunnat, esim. realistinen, ekspressionistinen, muotoon perustuva ja postmoderni ilmaisu)
  • eri välineillä tuotettu taide (esim. piirrokset, maalaukset, veistokset, grafiikka, installaatiot, performanssit, valokuva- ja videoteokset, elokuva, vuorovaikutteisella teknologialla tuotetut teokset)
  • eri aihepiirit kuvataiteessa

Tämä taiteen maailman sisältökokonaisuus käsitellään vuosiluokkien 7-9 aikana jakaen sisältöä eri luokkatasoille tarkastellen taiteen maailmoja esim. alueittain, aikakausittain, tyylisuunnittain tai tekniikan näkökulmasta.

Tavoite-välilehdellä on kuvattu ainekohtaisten tavoitteiden T1 - T11 jälkeen niitä taiteen maailman sisältöjä, joita kunkin tavoitteen jälkeen voidaan käsitellä tavoitelähtöisessä opiskelussa eri vuosiluokila. Sisällöt on kuvailtu tehtäväesimerkeissä, jotka havainnollistavat taiteen maailman tutkimista ja käsittelyä eri tavoitteiden yhteydessä.

Tehtäväesimerkit jättävät tilaa opettajan omalle ja oppilaiden kanssa tapahtuvalle suunnittelulle taiteen aihepiirejä käsittelevien tehtävien valinnassa ja kehittelyssä paikalliset mahdollisuudet huomioiden. Esitettyjä tehtäviä ja sisältöjä voidaan muunnella erilaiset ryhmät, oppimistyylit, oppimisympäristöt ja mahdolliset oppiaineiden väliset yhteistyöprojektit huomioiden.

ePerusteet