Matematik

Grunderna för läroplanen

Under läsåret är den huvudsakliga uppgiften för bedömningen av lärandet att stödja och främja elevernas matematiska tänkande och kunskapsutveckling inom alla målområden. Bedömningen av matematiklärandet och responsen ska vara uppmuntrande. Eleverna ska sporras att utnyttja sina styrkor och att träna de färdigheter som behöver utvecklas. Eleverna handleds att själva iaktta hur deras eget lärande framskrider.

Elevernas kunskapsnivå och förståelse av matematik kan utredas med hjälp av samtal, konkreta hjälpmedel, figurer eller skriftliga alster. De ska ha möjlighet att visa sina framsteg på olika sätt. Det är viktigt att vid sidan av korrekta lösningar även beakta på vilket sätt och hur obehindrat eleven räknar.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i matematik är följande

  • framsteg i förståelsen av talbegreppet och talföljder
  • framsteg i förståelsen av tiosystemet
  • framsteg i hur obehindrat eleven räknar
  • framsteg i förmågan att klassificera kroppar och figurer
  • framsteg i förmågan att använda matematik vid problemlösning.

Mål

Mål
Betydelse, värderingar och attityder
M1 stödja elevens iver och intresse för matematik samt utvecklingen av en positiv självbild och ett gott självförtroende
Lokal precisering
Eleven får positiva erfarenheter av matematik och hen upplever matematik som intressant.
Arbetsfärdigheter
M2 handleda eleven att utveckla färdigheten att göra matematiska observationer samt tolka och utnyttja dem i olika situationer
Lokal precisering
Eleven kan observera och beskriva olika situationer där matematik behövs.
M3 uppmuntra eleven att framföra sina lösningar och slutledningar med konkreta hjälpmedel, figurer, muntligt och skriftligt, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering
Eleven kan beskriva sina lösningar muntligt och skriftligt med eller utan hjälpmedel.
M4 handleda eleven att utveckla förmågan att dra slutsatser och lösa problem
Lokal precisering
Eleven kan dra några slutsatser och lösa enkla problemlösningsuppgifter i anknytning till det aktuella temat.
Begreppsliga och ämnesspecifika mål
M5 handleda eleven att förstå matematiska begrepp och beteckningar
Lokal precisering
Eleven kan använda vanliga matematiska begrepp, beteckningar och strukturer i samband med addition och subtraktion. Eleven känner igen och kan använda multiplikationsbegrepp och beteckningar
M6 stödja eleven att utveckla förståelsen av talbegreppet och principen för tiosystemet.
Lokal precisering
Eleven känner igen och kan namnge talen 0-1000 samt känner till ental, tiotal och hundratal. Eleven kan placera tal i talföljden samt räkna uppåt och neråt i talramsan.
M7 introducera eleven i principerna för de grundläggande räkneoperationerna och deras egenskaper
Lokal precisering
Eleven kan räkna enkla additioner och subtraktioner inom talområdet 0-1000. Eleven kan räkna additioner och subtraktioner som uppställning med minnessiffra och lån. Eleven kan multiplikationstabellerna 0-5 och 10 samt känner igen begreppen bråk och delning.
M8 handleda eleven att utveckla flytande grundläggande räknefärdigheter med naturliga tal samt att använda olika huvudräkningsstrategier
Lokal precisering
Eleven kan obehindrat räkna additioner och subtraktioner inom talområdet 0-100.
M9 introducera eleven i geometriska former och handleda eleven att uppfatta deras egenskaper
Lokal precisering
Eleven känner till begreppen hörn och sida samt kan beskriva egenskaper för kvadrat, rektangel, cirkel och triangel. Eleven kan räkna omkrets på plangeometriska figurer med raka sidor. Eleven känner igen och kan namnge kub, klot och rätblock.
M10 handleda eleven att förstå principen för mätning
Lokal precisering
Eleven kan uppskatta och mäta längder, vikter och volym på bekanta föremål och med enkla mätredskap. Eleven kan använda vanliga måttenheter vid redovisningen av sina resultat. Eleven kan avläsa analoga och digitala klockor samt göra enkla uträkningar med tid.
M11 introducera eleven i tabeller och diagram
Lokal precisering
Eleven kan avläsa och sammanställa stapeldiagram. Eleven kan avläsa enkla tabeller.
M12 lära eleven att skapa stegvisa instruktioner och att följa dem
Lokal precisering
Eleven kan göra stegvisa instruktioner som kan genomföras i vardagen. (programmering)

Innehåll

I1 Matematiskt tänkande

Grunderna för läroplanen

Eleverna erbjuds möjligheter att finna likheter, skillnader och mönster. De jämför, klassificerar och ordnar samt observerar samband mellan orsak och verkan. De övar sig att se matematiska situationer ur olika perspektiv. Eleverna får kunskap om programmeringens grunder genom att skapa stegvisa instruktioner som också testas.

Lokala läroplanen

  • bekanta sig med och undersöka tal, antal, former, kroppar
  • olika strategier för problemlösning prövas
  • verbalisera matematiska tankar
  • logiskt tänkande tränas individuellt och i grupp
  • programmering via bl.a. stegvisa instruktioner individuellt och i grupp
I2 Tal och räkneoperationer

Grunderna för läroplanen

I räkneoperationerna används naturliga tal. Målet är att eleverna behärskar sambandet mellan antal, talnamn och sifferbeteckning. Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal. Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas. Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering samt lär sig uppdelningarna av talen 1–10.

Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.

Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.

Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas först inom talområdet 0–20 och sedan inom talområdet 0–100. Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter. Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer. Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.

Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multiplikation och division läggs. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation.

Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.

Lokala läroplanen

  • talområde: 0-100 (0-1000)
  • talens namn, talföljd, antalsuppfattning, ental och tiotal, jämna och udda tal
  • addition och subtraktion utan och med tiotalsövergång
  • additons- och subtraktionsuppställning med minnessiffra och lån
  • multiplikationstabellerna 0-5, 10
  • grunderna i bråk
I3 Geometri och mätning

Grunderna för läroplanen

Elevernas förmåga att uppfatta den tredimensionella omgivningen och plangeometrin i den utvecklas. Eleverna övar sig att använda riktnings- och lägesbegrepp.

Kroppar och plana figurer studeras tillsammans. Eleverna övar sig att känna igen, bygga och rita. De handleds att hitta och nämna egenskaper som också utgör grund för klassificering av kroppar och plana figurer.

Eleverna övar och handleds att inse mätningens principer. Man behandlar storheterna längd, massa, volym och tid och övar sig att använda motsvarande måttenheter. De centrala måttenheterna är meter och centimeter, kilogram och gram samt liter och deciliter. Eleverna övar klockslag och tidsenheter.

Lokala läroplanen

  • rumsuppfattning och lägesbeskrivningar
  • plana figurer; hörn sida
  • geometriska kroppar (klot, kub, rätblock)
  • mätning och uppskattning av cm-m, g-kg, dl-l
  • avläsning av analog och digital klocka
  • minuter och timmar och beräkning av tid
I4 Informationsbehandling och statistik

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig samla och registrera information om intressanta ämnesområden. De utarbetar och tolkar enkla tabeller och stapeldiagram.

Lokala läroplanen

  • avläsa enkla tabeller
  • avläsa och sammanställa stapeldiagram
eGrunder