Betydelse, värderingar, attityder |
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
Lokal precisering
Eleven känner till olika fenomen och företeelser i sin omgivning samt förstår vikten av att lära sig nya saker.
|
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Eleven känner till laboration och observation som arbetssätt.
Eleven kan arbeta självständigt och i grupp.
|
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
Eleven förstår några olika sätt som kan bidra till hållbar utveckling.
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
Eleven känner till olika undersökningsmetoder i närmiljön.
Eleven deltar i utflykter i närmiljön och tar hänsyn till naturens mångfald.
|
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Eleven iakttar olika företeelser i närmiljön och kan tillsammans med andra reflektera över dem.
|
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
Eleven observerar och kan gör enkla experiment.
Eleven känner till och kan använda enkla undersökningsredskap.
Eleven kan presentera sina iakttagelser och resultat för andra.
|
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Eleven känner igen och kan beskriva vanliga djur och växter i närmiljön.
Eleven känner till olika organismer och livsmiljöer.
Eleven känner till olika fenomen, material och situationer.
|
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
Eleven vet hur man agerar på ett tryggt och säkert sätt i vardagen samt kan tillkalla hjälp i nödsituationer.
Eleven vet hur man rör sig i närmiljön och känner till trafikregler för fotgängare.
Eleven förstår betydelsen av gemensamma regler och hen tar ansvar för sin egen och andras trygghet och säkerhet.
|
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Eleven kan använda vardagsteknik.
|
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Eleven kan uttrycka sina tankar och åsikter samt lyssna på andra.
Eleven arbetar självständigt och tillsammans med andra.
Eleven kan identifiera och uttrycka sina känslor samt ta hänsyn till andras känslor.
|
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
Eleven kan använda något digitalt hjälpmedel.
Eleven kan söka information och övar sig att dokumentera och presentera observationer.
|
Kunskap och förståelse |
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Eleven förstår vardagssituationer och hur människor agerar.
Eleven kan i viss mån använda rätt begrepp inom de olika ämnesområdena.
|
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
Eleven förstår enkla beskrivningar och modeller.
Eleven förstår idén med kartor och kan rita en enkel karta.
|
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Eleven kan uttrycka sin åsikt och delta i diskussioner samt lyssna på andra.
|
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
Eleven förstår hur kroppen fungerar och känner till samt kan beskriva goda vanor.
|