Omgivningslära

Grunderna för läroplanen

Att dela in lärostoffet i helheter med egna mål och bedömningsgrunder stödjer en mångsidig bedömning. Konstruktiv respons, frågor och konkreta utvecklingsförslag bidrar till att arbetet framskrider. Positiv respons och uppmuntran stärker elevernas motivation och ökar deras intresse för att utforska sin omgivning. Eleverna ska ges möjligheter att visa sina kunskaper och färdigheter på många olika sätt, inte endast skriftligt. I slutet av helheten bedöms hur väl de överenskomna målen uppnåtts. Eleverna ska öva sig att observera sitt eget lärande och sin aktivitet. Elevernas värderingar, attityder, hälsobeteende, sociala färdigheter, temperament eller andra personliga egenskaper är inte föremål för bedömningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i omgivningslära är följande

  • framsteg i förmågan att undersöka, agera och röra sig i närmiljön
  • framsteg i förmågan att iaktta och observera
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och säkert
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp.

Mål

Mål
Betydelse, värderingar, attityder
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
Lokal precisering
Eleven känner till olika fenomen och företeelser i sin omgivning samt förstår vikten av att lära sig nya saker.
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Eleven känner till laboration och observation som arbetssätt. Eleven kan arbeta självständigt och i grupp.
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
Eleven förstår några olika sätt som kan bidra till hållbar utveckling.
Undersöknings- och arbetsfärdigheter
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
Eleven känner till olika undersökningsmetoder i närmiljön. Eleven deltar i utflykter i närmiljön och tar hänsyn till naturens mångfald.
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Eleven iakttar olika företeelser i närmiljön och kan tillsammans med andra reflektera över dem.
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
Eleven observerar och kan gör enkla experiment. Eleven känner till och kan använda enkla undersökningsredskap. Eleven kan presentera sina iakttagelser och resultat för andra.
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Eleven känner igen och kan beskriva vanliga djur och växter i närmiljön. Eleven känner till olika organismer och livsmiljöer. Eleven känner till olika fenomen, material och situationer.
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
Eleven vet hur man agerar på ett tryggt och säkert sätt i vardagen samt kan tillkalla hjälp i nödsituationer. Eleven vet hur man rör sig i närmiljön och känner till trafikregler för fotgängare. Eleven förstår betydelsen av gemensamma regler och hen tar ansvar för sin egen och andras trygghet och säkerhet.
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Eleven kan använda vardagsteknik.
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Eleven kan uttrycka sina tankar och åsikter samt lyssna på andra. Eleven arbetar självständigt och tillsammans med andra. Eleven kan identifiera och uttrycka sina känslor samt ta hänsyn till andras känslor.
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
Eleven kan använda något digitalt hjälpmedel. Eleven kan söka information och övar sig att dokumentera och presentera observationer.
Kunskap och förståelse
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Eleven förstår vardagssituationer och hur människor agerar. Eleven kan i viss mån använda rätt begrepp inom de olika ämnesområdena.
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
Eleven förstår enkla beskrivningar och modeller. Eleven förstår idén med kartor och kan rita en enkel karta.
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Eleven kan uttrycka sin åsikt och delta i diskussioner samt lyssna på andra.
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
Eleven förstår hur kroppen fungerar och känner till samt kan beskriva goda vanor.

Innehåll

I1 Att växa och utvecklas

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs så att eleverna får en uppfattning om människokroppens olika delar och livsfunktioner samt om livets gång och den egna åldersgruppens växande och utveckling i huvuddrag. Eleverna får träna sina emotionella färdigheter och att främja psykiskt välbefinnande, som att respektera sig själva och andra, i enlighet med åldern.

Lokala läroplanen

  • kroppens vitala funktioner
  • livets olika skeden
  • den egna åldersgruppens tillväxt och utveckling
  • kamratfärdigheter
I2 Livet hemma och i skolan

Grunderna för läroplanen

Innehållet och uppgifterna väljs så att de anknyter till livet hemma och i skolan. Lärmiljöerna iakttas ur säkerhetsperspektiv. Eleverna får öva att röra sig på ett säkert sätt i närmiljön och i trafiken. De fördjupar sig i säkerhetsfärdigheter och -anvisningar och motiveringarna till att dessa behövs. Begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära används för att beskriva fenomen, teknik och vardagliga situationer, till exempel att klä sig enligt väderlek. Eleverna får öva sig att samarbeta och att arbeta i olika grupper. Dessutom får eleverna lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, att förhindra mobbning, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp.

Lokala läroplanen

  • gott uppförande i olika situationer och händelser
  • små vardagliga första hjälpen färdigheter och hur man söker hjälp, nödläge
  • förebyggande av mobbning
I3 Närmiljön och dess förändringar

Grunderna för läroplanen

Eleverna övar sig att iaktta och undersöka naturen i olika naturmiljöer och byggda miljöer i närheten av skolan. De lär sig att identifiera de vanligaste organismerna och deras livsmiljöer samt objekt i den byggda miljön. Naturens särdrag, fenomen och egenskaper under alla årstider studeras. Miljön och dess fenomen, såsom vädret, beskrivs med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära. Eleverna får skapa en gårdskarta över ett bekant område för att lära sig att förstå idén med kartor.

Lokala läroplanen

  • kartritning (gårdskarta, klasskarta), väderstrecken, Vanda identitet
  • (Finlands och Vandas karta)
  • observation av närmiljön: arter och deras livsmiljöer
  • bekanta sig med: klassificering, människans påverkan på miljön, trivsam miljö, bebyggd miljö
  • Identifiering av sin egen skolas närmiljö ur miljöhänsyn med hjälp av olika djur- och växtarter
  • tekniska färdigheter: el i vardagen
I4 Att undersöka och experimentera

Grunderna för läroplanen

Som innehåll väljs problemlösnings- och undersökningsuppgifter med anknytning till naturen, den byggda miljön, vardagliga fenomen och teknik samt människan och människans verksamhet. Med hjälp av uppgifterna får eleven insikt i de olika faserna av en undersökning. Man experimenterar och hittar tillsammans på alternativ och lösningar till vardagliga problem. Man iakttar rörelse och funderar på orsaker till att en rörelse förändras. Småskaliga experiment och undersökningar görs i närmiljön och genom att odla växter.

Lokala läroplanen

  • lära känna närmiljön genom att utforska och observera,
  • små forskningar och olika forskningsskeden
  • rörelse och konkretisering av friktion (till exempel ett pappersflygplan, cyklar, utförsåkning)
I5 Att reflektera över de grundläggande förutsättningarna för liv

Grunderna för läroplanen

Eleverna fördjupar sig i de grundläggande förutsättningarna för liv – näring, vatten, luft, värme och omsorg. De får insikt i näringsproduktion och varifrån dricksvattnet kommer. Vardagliga hälsovanor och -färdigheter tränas. Man funderar över vad som gör en människa glad och på gott humör och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande.

Lokala läroplanen

  • matsmältning
I6 Att träna en hållbar livsstil

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs mångsidigt från olika delområden inom hållbar utveckling. Eleverna övar sig att ta hand om sina egna och gemensamma saker. De får lära sig att minska mängden avfall samt att återvinna och sortera avfall. Eleverna får kunskap om den egna hembygden och dess betydelse. Man medverkar i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan. Man funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen.

Lokala läroplanen

  • bekanta sig med återvinning, återvinningspunkter nära skola, avfallshantering och återvinning av avfall: Vart förs avfallet?
  • gemensam omsorg för miljön
  • hur våra handlingar inverkar på miljön (till exempel; skolans städdag)
eGrunder