Bildkonst

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i bildkonst ska vara uppmuntrande och handledande och beakta elevernas individuella framsteg. Bedömningen ska stödja eleven att utveckla sin förmåga att skapa och tolka bilder, kunskapen om konst och övrig visuell kultur, långsiktiga arbetssätt och färdigheter i självbedömning. Responsen ska vara mångsidig och uppmuntra eleverna att uttrycka sina tankar och att värdesätta andras synpunkter. Bedömningen av lärandet ska omfatta alla dimensioner av det konstnärliga lärandet som definieras i målen för undervisningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i bildkonst är följande

  • framsteg i förmågan att ställa upp mål för sitt arbete
  • framsteg i att pröva olika material och öva olika tekniker
  • framsteg i att använda uttryckssätt inom bildkonsten och diskutera om dem
  • framsteg i förmågan att diskutera sina egna och andras bilder.

Mål

Mål
Att iaktta och tänka visuellt
M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder
Lokal precisering
Eleven kan iaktta konst och omgivningen med olika sinnen. Eleven kan skapa bilder och annan konst på olika sätt.
M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar
Lokal precisering
Eleven kan beskriva sina iakttagelser om bilder, konst, omgivningen och visuell kultur samt beskriva någon detalj i dem. Eleven kan uttrycka sin åsikt och lyssna på andras åsikter om egna och andras bilder.
M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder
Lokal precisering
Eleven använder sina iakttagelser och tankar som inspiration för sitt skapande. Eleven är kreativ och har egna idéer.
Att skapa bilder
M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt
Lokal precisering
Eleven skapar bilder och annan konst med olika material i olika storlekar. Eleven tillämpar inlärda tekniker inom teckning, målning, modellering, konstruktion och fotografering.
M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra
Lokal precisering
Eleven kan planera, påbörja och slutföra skapande arbeten. Eleven arbetar individuellt och i grupp och kan i viss mån ta ansvar för det gemensamma arbetet. Eleven kan ta hand om vanliga redskap på rätt sätt.
M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder
Lokal precisering
Eleven kan göra några iakttagelser om motiv, färg, form och komposition i sina egna och andras bilder.
Att tolka visuell kultur
M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder
Lokal precisering
Eleven kan namnge vanliga redskap, tekniker och material inom bildkonsten. Eleven känner igen skillnader mellan, ritade bilder, fotografier och målningar.
M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen
Lokal precisering
Eleven kan skilja på tavlor, fotografier, illustrationer och filmer. Eleven känner till några konstföremål i närmiljön. Eleven kan namnge vanliga tekniker inom bildkonsten.
M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer
Lokal precisering
Eleven kan skapa bilder och annan visuell konst utgående från olika inspirationskällor. Eleven känner till grunderna i bildkomposition och kan i någon mån beakta dem i sitt eget arbete.
Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden
M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen
Lokal precisering
Eleven kan skilja reklam från andra bilder och visuell media.
M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt bildskapande
Lokal precisering
Eleven skapar åtminstone ett projekt med återvinningsmaterial och deltar i diskussioner om hållbar utveckling och måttlig konsumtion. 

Innehåll

I1 Egna bildkulturer

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer. Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.

Lokala läroplanen

  • bilder i böcker, virtuella bilder, bilder i medier eller andra bilder som eleven kommit i kontakt med
  • bekanta sig med varandras bilder och bildkulturer.
  • ​iaktta och välja bilder eller fenomen som utgångspunkt för bildskapandet
  • kreativ, målinriktad och ändamålsenlig skapande verksamhet
  • självutvärdering och kamratrespons övas under bildskapandet
I2 Bildkulturer i omgivningen

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier. Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.

Lokala läroplanen

  • olika sätt används för att väcka nyfikenhet och kreativitet för skapande arbete
  • bilder och visuell konst i närmiljön och i medier
  • bilder och annan konst samt bygda och naturliga miljöer undersöks med flera sinnen
  • visuella påverkningsmetoder iakttas och tillsammans diskuteras hur motiv, färg och form påverkar bilden
  • reklamens roll i vardagen
  • olika sätt att skapa bilder och konst undersöks
  • genom iakttagelser, reflektioner och diskussioner läggs grunden för visuellt tänkande
I3 Konstens världar

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna bekantar sig med bildkonstens värld genom att titta på olika verk, teman och fenomen. Man använder sig av konstverk som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen behandlar man det kulturella mångfald som konstverken och upplevelsen av dem ger.

Lokala läroplanen

  • mångsidiga och varierande möjligheter att skapa bilder och konst med olika material, redskap och uttryckssätt
  • betrakta konstverk ur olika perspektiv, diskussion kring motiv, tema och teknik
  • bekanta sig med några kända finländska och internationella konstverk.
  • konstverk och fenomen i konst som en av utgångspunkterna vid elevens eget bildskapande
  • exempel på tekniker, material och teman:
    • teckning; blyertspenna, färgpenna, krita
    • målning; penselteknik, blanda färg
    • modellering och konstruktion: lera, collage, återvinningskonst
    • bildframställning; namn på färger, enkel färglära, motiv och bakgrund, helbild-närbild
    • grafik; frottage, stämpeltryck
    • fotografering, bildberättande (även digitalt), grunder i animation
eGrunder