Svenska som andraspråk och litteratur

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska handleda och sporra eleverna. Genom att diskutera med eleverna och genom att ge och ta emot respons styr läraren såväl hela undervisningsgruppen som den enskilda elevens lärande och framsteg. I årskurs 1–2 är utgångspunkten och målet för bedömningen av lärandet att ge en helhetsbild av elevens språkliga utveckling inom alla målområden. Genom den respons som baserar sig på bedömningen ska elevens kommunikativa färdigheter, verbala uttrycksförmåga samt utvecklingen av grundläggande läs- och skrivfärdigheter beaktas. Genom respons som baserar sig på utvärdering av elevens språkliga utveckling ska eleven få information om sina språkliga styrkor och om hur de språkliga och kommunikativa färdigheterna har utvecklats. Eleven ska också få mångsidig feedback om hur hen förstår och använder språket, uttrycker sig, deltar i diskussioner och tolkar och producerar texter. Det är viktigt med uppmuntrande respons inom de olika färdighetsområdena. Eleven ska uppmuntras att observera sina egna modersmålskunskaper och vårdnadshavarna ska ges tillräcklig information om hur deras barns språkliga färdigheter, inklusive läs- och skrivfärdigheter, utvecklas.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen inom alla lärokurser i läroämnet modersmål och litteratur är följande

  • framsteg i förmågan att uttrycka sig och kommunicera samt att utveckla ordförrådet
  • framsteg i läsfärdigheten, textförståelsen och läsintresset
  • framsteg i förmågan att producera texter, speciellt att skriva för hand och använda tangentbord
  • framsteg i förmågan att förstå språk och kultur, speciellt då det gäller att reflektera över vardagsspråket och ords betydelser.

Mål

Mål
Att kommunicera
M1 uppmuntra eleven att använda sina kommunikations- och samarbetsfärdigheter i olika kommunikationssituationer i skolan och i vardagen samt stärka förmågan att lyssna och förstå det som sägs
Lokal precisering
Eleven kan uttrycka sina egna tankar och åsikter. Eleven kan lyssna och förstå det som sägs.
M2 träna och uppmuntra eleven att berätta om sina tankar och känslor och att diskutera olika ämnen samt stärka ordförrådet och de uttryckssätt som behövs för det
Lokal precisering
Eleven kan berätta om sina tankar och känslor. Eleven kan diskutera olika ämnen. Eleven har stärkt sitt ordförråd.
M3 uppmuntra eleven att utveckla sitt mod att uttrycka sig språkligt och kroppsligt samt stärka elevens fantasiförmåga genom att uppmuntra eleven att delta och uttrycka sig mångsidigt, även med hjälp av drama
Lokal precisering
Eleven uttrycker sig på olika sätt.
Att tolka texter
M4 motivera och handleda eleven att lära sig läsa och utveckla sitt ord- och begreppsförråd
Lokal precisering
Eleven kan läsa. Eleven har utvecklat sitt ord- och begreppsförråd.
M5 uppmuntra eleven att läsa och diskutera texter och litteratur som lämpar sig för åldern och språkkunskaperna
Lokal precisering
Eleven förstår åldersenliga texter.  Eleven kan återge och dela med sig av sina läsupplevelser.
Att producera texter
M6 handleda eleven att träna produktion av olika textgenrer och att behärska de ord och språkstrukturer som behövs i dem
Lokal precisering
Eleven känner till olika texttyper och orden i dem.
M7 handleda eleven att träna att skriva för hand och att använda tangentbord samt att planera och producera texter
Lokal precisering
Eleven kan skriva läsligt för hand. Eleven kan skriva digitalt.
M8 uppmuntra eleven att träna grunderna i rättstavning
Lokal precisering
Eleven kan grunderna i rättstavning.
Att förstå språk, litteratur och kultur
M9 motivera eleven att utveckla sin språkmedvetenhet genom att iaktta olika varianter av talspråk i den närmaste omgivningen och hjälpa eleven att märka att det egna språkbruket kan påverka andras språkliga beteende
Lokal precisering
Eleven känner till olika talspråk. Eleven förstår hur det egna språkbruket påverkar andra.
M10 motivera eleven att lyssna på och läsa litteratur som lämpar sig för åldern och språkkunskaperna och handleda eleven att välja litteratur som intresserar samt lära eleven använda biblioteket och bli bekant med barnkultur
Lokal precisering
Eleven kan återge och dela med sig av sina läsupplevelser. Eleven har intresse och lust att läsa.
M11 handleda eleven att känna igen och uppskatta olika språk och kulturer i sin miljö och att kunna sätta sig in i olika människors situationer och livsskeden
Lokal precisering
Eleven uppskattar sin egen och andras kultur och språk.
Att använda språket som stöd för allt lärande
M12 hjälpa eleven att utveckla en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att kommunicera, läsa, skriva och lära sig språk
Lokal precisering
Eleven har en positiv uppfattning om sig själv och sitt sätt att kommunicera, läsa, skriva och lära sig språk.
M13 handleda eleven att utveckla sina språkfärdigheter i olika läroämnen och att studera i skolan viktiga textgenrer och genretypiska drag
Lokal precisering
Eleven har utvecklat sina språkfärdigheter i olika läroämnen.
M14 handleda eleven att observera sitt eget språkbruk och att utvärdera sitt eget språklärande
Lokal precisering
Eleven observerar sitt eget språkbruk. Eleven kan utvärdera sin egen språkinlärning.

Innehåll

I1 Att kommunicera

Grunderna för läroplanen

Eleverna tränar artigt språkbruk, att fråga, svara, begära, berätta, uttrycka åsikter och berätta om sina känslor i olika situationer i vardagen och i skolan. Eleverna övar sig på att lägga märke till hur språket fungerar i olika situationer: artighetsfraser, åsikts- och känsloyttringar, frågeformulering samt att ange nutid och förfluten tid i berättelser. Eleverna tränar uttal, hörförståelse och att lyssna och lära sig av andra. Roll- och teaterlekar samt andra interaktiva övningar utnyttjas i samband med att sagor, berättelser, ramsor och faktatexter behandlas i undervisningen.

Lokala läroplanen

  • lyssna och diskutera
  • uttrycka sina egna tankar och åsikter
  • leva sig in i och fördjupa sig i berättelser; deras karaktärer och miljöer
  • använda drama på ett mångsidigt sätt t.ex. rollekar, dockteater, inlevelseövningar
  • uppträda inför publik
  • uttrycka sig mångsidigt (t.ex. genom lek)
I2 Att tolka texter

Grunderna för läroplanen

Elevernas läsfärdigheter och läsförståelse främjas genom användning av begreppen text, bild, rubrik, stycke, mening, punkt, ord, stavelse, bokstav och fonem. Eleverna tränar att läsa gemensamt och individuellt valda skönlitterära texter och faktatexter, undersöker vad de betyder och hur de är uppbyggda samt kopplar det lästa till de egna erfarenheterna och delar med sig av sina läsupplevelser. Eleverna arbetar bland annat med bilder, barnlitteratur och enkla fakta- och medietexter. Eleverna bekantar sig med olika sätt att uttrycka tid, ordningsföljd och miljö i synnerhet i berättande och beskrivande texter. Eleverna tränar lässtrategier, vidgar ordförrådet och uttrycksförmågan och lär sig att känna igen berättelsens grundelement (huvudperson, plats, tid och händelseförlopp).

Lokala läroplanen

  • känna igen bokstäver, ljudning av bokstäver, stavelser och ord
  • mekanisk läsning
  • läsa och förstå texter
  • strategier för läsförståelse
  • samband mellan text och bild
  • enkla faktatexter
  • observera texter i omgivningen
I3 Att producera texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med olika textgenrer och deras typiska drag, såsom ordförråd, fraseologi och språkliga strukturer. Eleverna övar sig på att producera olika slags skrivna och talade texter både individuellt och tillsammans med andra. Skrivfärdigheterna tränas både för hand och på tangentbord.

Lokala läroplanen

  • grunder i rättstavning
  • forma bokstäver
  • bilda meningar
  • mellanrum mellan ord
  • bygga upp berättelser utgående från egna upplevelser och fantasier, ensam, i par och i grupp
I4 Att förstå språk, litteratur och kultur

Grunderna för läroplanen

Eleverna reflekterar över språkets och kulturens betydelser i olika kommunikationssituationer i skolan samt i olika texter som eleverna hör eller läser. Eleverna tränas att ge akt på olika språk och talspråkliga varianter i skolan, i medier och på fritiden. Eleverna övar sig att använda språkliga begrepp för att förstå hur en diskussion fungerar. Eleverna söker litteratur som intresserar och bekantar sig med berättelser, lekar och festtraditioner inom olika kulturer.

Lokala läroplanen

  • språklekar t.ex. rim och ramsor, dikter, ordspråk, rebusar, rimord
  • mångsidig läsning: högläsning, parläsning, individuell läsning, sambandet mellan att läsa och lyssna
  • skillnaden mellan tal- och skriftspråk
  • delta i skolans gemensamma kulturverksamhet och bekanta sig med finlandssvenska traditioner
I5 Att använda språket som stöd för allt lärande

Grunderna för läroplanen

Eleverna ges modeller för olika språksituationer som har med skolan och lärandet att göra och de får bekanta sig med texter i olika läroämnen. Eleverna genomför enkla uppgifter i informationssökning med koppling till olika läroämnen, både självständigt och tillsammans med andra. Eleverna observerar sin omgivning, tolkar bilder och skriva texter samt tränar att förmedla information genom att berätta. Eleverna övar sig att använda digitala verktyg för att skaffa information, för att lära sig och för att utvärdera sitt lärande. Elevens kunskaper i det egna modersmålet används som stöd för lärandet.

Lokala läroplanen

  • texter i olika läroämnen
  • uppgifter i informationssökning med koppling till olika läroämnen, både självständigt och tillsammans med andra
  • tränar att förmedla information genom att berätta
  • använda digitala verktyg för att skaffa information, för att lära sig och för att utvärdera sitt lärande
  • det egna modersmålet används som stöd för lärandet
eGrunder