Ortodox tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Eleven förstår olika familjers livsåskådliga bakgrund och dess seder.
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Eleven förstår existensen av olika övertygelser samt respekterar dem.
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Eleven förstår betydelsen av gemensamma överenskommelser. Eleven känner till huvuddragen i konventionen om barnets rättigheter.
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Eleven kan i viss mån ta ansvar för sina egna handlingar.
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Eleven kan i viss mån uttrycka sina egna åsikter i diskussionstillfällen. Eleven kan lyssna till och förstå andras åsikter.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen uppmärksammas olika slags familjer och förhållandet till den ortodoxa kyrkan och andra kyrkor eller livsåskådningar. Man granskar mysterierna som en del av familjens och barnets eget liv. Man behandlar inledningsvis den egna religionens särdrag och centrala begrepp, vokabulär och symboler inom kyrkan samt lär sig om olika gudstjänster. Kyrkan som byggnad studeras. Eleverna bekantar sig med den egna församlingen och det ortodoxa kyrkoårets centrala högtider enligt de kristna årshögtiderna. Man behandlar traditioner, seder och några helgon som är förknippade med dem. Eleven bekantar sig med sitt skyddshelgon.

Lokala läroplanen

  • islam utgående från den egna familjen
  • högtiderna i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel
  • grunderna för den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga
  • Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet
  • olika former av islam
  • moskéns betydelse för muslimerna
  • religiösa plikter
I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär känna religioner, livsåskådningar och irreligiositet i den egna klassen, skolan och närmiljön i samband med vardagsevenemang och fester i skolan. Det ortodoxa perspektivet beaktas i samband med fester eller kyrkliga evenemang. Man bekantar sig med elevens ortodoxa traditioner ur ett mångkulturellt perspektiv.

Lokala läroplanen

  • religioner som förekommer i skolan och närmiljön
  • heliga byggnader och festtraditioner som är kopplade till dem
  • seder som hör samman med irreligiositet
I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Vid val av innehåll beaktas läran om frihet och ansvar som hänger ihop med den ortodoxa människosynen samt ett holistiskt välbefinnande. Ansvar för miljön och naturen samt livets unicitet behandlas i undervisningen. Man försöker leva sig in i andra människors situation och funderar över frågor som hör samman med människans liv, såsom omtänksamhet, förlåtelse, ärlighet, omsorg och kärlek i familjen och i skolan. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Man studerar livet och döden samt etiska frågor med hjälp av Gamla och Nya Testamentets berättelser och exempel ur vardagen.

Lokala läroplanen

  • hur allmän etik och människovärde tangerar den muslimska tron
  • kopplingar mellan elevens eget liv och FNs konvention om barnets rättigheter
  • anknyta Koranens berättelser till elevens vardag, t.ex mänskliga rättigheter, naturen, jämställdhet
  • betydelsen av gemensamma överenskommelser, att ta andra i beaktan och gott beteende
  • ta ansvar för sina egna handlingar
  • hjälporganisationer
  • FN-dagen
  • huvuddragen i konventionen om barnets rättigheter
eGrunder