Betydelse, värderingar och attityder |
M1 väcka elevens intresse för det omgivande samhället och för samhällslära som vetenskap
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kunskapskrav | M1 väcka elevens intresse för det omgivande samhället och för samhällslära som vetenskap | Vardagskompetens och kontroll över det egna livet Ett demokratiskt samhälle Aktivt medborgarskap och påverkan Ekonomisk verksamhet | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven intresserar sig för det omgivande samhället och för samhällslära som vetenskap.
|
|
|
M2 stödja eleven att öva sin etiska omdömesförmåga i olika mänskliga, samhälleliga och ekonomiska frågor
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kunskapskrav | M2 stödja eleven att öva sin etiska omdömesförmåga i olika mänskliga, samhälleliga och ekonomiska frågor | Vardagskompetens och kontroll över det egna livet Ett demokratiskt samhälle Aktivt medborgarskap och påverkan Ekonomisk verksamhet | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att öva sin etiska omdömesförmåga i mänskliga, samhälleliga och ekonomiska frågor.
|
|
|
Att inhämta kunskaper och färdigheter som behövs i samhället och förståelse för samhällsfrågor |
M3 stödja eleven att uppfatta sig själv som en individ och medlem i olika grupper och handleda eleven att förstå betydelsen av de mänskliga rättigheterna och jämlikhet samt att känna till grunderna för rättssystemet
Lokal precisering
Mål för undervisning Att inhämta kunskaper och färdigheter som behövs i samhället och förståelse för samhällsfrågor | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 stödja eleven att uppfatta sig själv som en individ och medlem i olika grupper och handleda eleven att förstå betydelsen av de mänskliga rättigheterna och jämlikhet samt att känna till grunderna för rättssystemet | Vardagskompetens och kontroll över det egna livet Ett demokratiskt samhälle Aktivt medborgarskap och påverkan | K2, K3, K4, K7 | Förmåga att reflektera över gemensamma spelregler och principen om lika värde | För vitsordet 5: Eleven vet vad gemensamma spelregler är med handledning. Eleven vet att det finns mänskliga rättigheter.
För vitsordet 7: Eleven kan berätta varför gemensamma spelregler behövs. Eleven känner till de mänskliga rättigheterna. För vitsordet 8: Eleven förstår betydelsen av gemensamma spelregler. Eleven känner till de mänskliga rättigheterna och rättsväsendets grunder.
För vitsordet 9: Eleven förstår betydelsen av gemensamma spelregler och kan motivera varför spelregler är viktiga för grupper. Elever känner till de mänskliga rättigheterna och rättsväsendets grunder samt kan ge exempel på hur de bör tillämpas i samhället. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uppfatta sig själv som en individ och medlem i olika grupper, att förstå betydelsen av de mänskliga rättigheterna och jämlikhet samt att känna till grunderna för rättssystemet.
|
Förmåga att reflektera över gemensamma spelregler och principen om lika värde
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven redogör för den betydelse gemensamma spelregler, rättsväsendet och mänskliga rättigheter har för hur samhället fungerar och för dess medlemmar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar betydelsen av gemensamma spelregler också i praktiken.
Eleven kan motivera varför de mänskliga rättigheterna är betydelsefulla och varför ett rättsväsende behövs.
Eleven ger exempel på hur rättssystemet fungerar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven berättar varför gemensamma spelregler behövs.
Eleven beskriver betydelsen av jämlikhet och mänskliga rättigheter.
Eleven ger ett exempel på hur rättssystemet fungerar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger exempel på gemensamma spelregler.
Eleven känner igen saker i vardagen i anknytning till de mänskliga rättigheterna och jämlikhet.
Eleven känner under handledning igen centrala rättsliga principer.
|
M4 handleda eleven att analysera mediernas roll och betydelse i den egna vardagen och i samhället
Lokal precisering
Mål för undervisning Att inhämta kunskaper och färdigheter som behövs i samhället och förståelse för samhällsfrågor | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att analysera mediernas roll och betydelse i den egna vardagen och i samhället | Vardagskompetens och kontroll över det egna livet Ett demokratiskt samhälle Aktivt medborgarskap och påverkan Ekonomisk verksamhet | K2, K4, K5 | Förmåga att uppfatta mediernas roll | För vitsordet 5: Eleven förstår vad medier är.
För vitsordet 7: Eleverna förstår vad medier är och kan ge exempel på olika typer av medier. För vitsordet 8: Eleven förstår att medier kan användas för att påverka.
För vitsordet 9: Eleven beskriver vilken betydelse medier har i hens liv och hur olika medier kan användes för att påverka. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig uppfatta medias roll och betydelse i den egna vardagen och i samhället.
|
Förmåga att uppfatta mediernas roll
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven redogör för mediers olika sätt att påverka i samhället och granskar användningen av media och mediers betydelse kritiskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver vilken betydelse media har i hens eget liv och hur olika medier kan användas för att påverka.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på olika sätt på vilka media påverkar hens eget liv och i samhället.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uppfattar hur media påverkar hens eget liv.
|
M5 hjälpa eleven att inse betydelsen av arbete och entreprenörskap i närmiljön
Lokal precisering
Mål för undervisning Att inhämta kunskaper och färdigheter som behövs i samhället och förståelse för samhällsfrågor | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav |
M5 hjälpa eleven att inse betydelsen av arbete och entreprenörskap i närmiljön | Vardagskompetens och kontroll över det egna livet Ekonomisk verksamhet | K3, K4, K6, K7 | Förmåga att förstå betydelsen av arbete och entreprenörskap | För vitsordet 5: Eleven kan nämna några yrken i hens närmiljö.
För vitsordet 7: Eleven uppfattar skillnaden mellan lönearbete och entreprenörskap. För vitsordet 8: Eleven beskriver betydelsen av arbete och entreprenörskap i närmiljön (t.ex. den egna familjen).
För vitsordet 9: Elever förstår betydelsen av arbete och entreprenörskap i närmiljön. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig förstå betydelsen av arbete och entreprenörskap i närmiljön.
|
Förmåga att förstå betydelsen av arbete och entreprenörskap
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven analyserar betydelsen av lönearbete och entreprenörskap i sin närmiljö.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver betydelsen av arbete och entreprenörskap som utkomstkälla för familjen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på drag i lönearbete och entreprenörskap och nämner yrken som representerar dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uppfattar skillnaderna mellan lönearbete och entreprenörskap.
|
M6 handleda eleven att förstå att information om samhällsfrågor som produceras av olika aktörer förmedlar olika värderingar och perspektiv och har olika syften
Lokal precisering
Mål för undervisning Att inhämta kunskaper och färdigheter som behövs i samhället och förståelse för samhällsfrågor | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att förstå att information om samhällsfrågor som produceras av olika aktörer förmedlar olika värderingar och perspektiv och har olika syften | Vardagskompetens och kontroll över det egna livet Ett demokratiskt samhälle Aktivt medborgarskap och påverkan | K1, K2, K4 | Förmåga att uppfatta olika värderingar, perspektiv och syften | För vitsordet 5: Eleven förstår att det finns olika perspektiv, syften och värderingar.
För vitsordet 7: Eleven förstår att olika aktörer förmedlar olika perspektiv, syften och värderingar. För vitsordet 8: Eleven förstår att samhällsinformation som produceras av olika aktörer förmedlar olika värden och perspektiv och har olika syften.
För vitsordet 9: Eleven ger exempel på olika perspektiv och syften i anknytning till samhällsinformation som produceras av olika aktörer och kan ge exempel på olika aktörer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå att det finns olika värderingar, perspektiv och syften i anknytning till information om samhällsfrågor.
|
Förmåga att uppfatta olika värderingar, perspektiv och syften
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar med hjälp av exempel hur samhällsinformation som produceras av olika aktörer anknyter till olika värderingar, perspektiv och syften.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ger exempel på olika perspektiv och syften i anknytning till samhällsinformation som produceras av olika aktörer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uppfattar att information om samhällsfrågor som produceras av olika aktörer innehåller olika perspektiv och har olika syften.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uppfattar under handledning att olika aktörer som producerar information om samhällsfrågor har olika perspektiv.
|
Att implementera kunskaper om samhället |
M7 uppmuntra eleven att öva grundläggande demokratiska färdigheter att påverka och att diskutera olika åsikter konstruktivt
Lokal precisering
Mål för undervisning Att implementera kunskaper om samhället | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 uppmuntra eleven att öva grundläggande demokratiska färdigheter att påverka och att diskutera olika åsikter konstruktivt | Vardagskompetens och kontroll över det egna livet Ett demokratiskt samhälle Aktivt medborgarskap och påverkan | K2, K6, K7 | Förmåga att tillämpa grundläggande färdigheter i att påverka på ett demokratiskt sätt samt samhällskunskaper och -färdigheter i praktiken | För vitsordet 5: Eleven kan ge några exempel på hur eleven kan påverka frågor som gäller hen. För vitsordet 7: Eleven kan tillämpa någon demokratisk färdighet. För vitsordet 8: Eleven kan tillämpa demokratiska färdigheter, till exempel att lyssna, ta ställning och anpassa sig till majoritetsbeslut. För vitsordet 9: Eleven kan tillämpa demokratiska färdigheter och kan argumentera för sin åsikt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig grundläggande färdigheter att påverka på ett demokratiskt sätt och att diskutera olika åsikter konstruktivt.
|
Förmåga att tillämpa grundläggande färdigheter i att påverka på ett demokratiskt sätt samt samhällskunskaper och -färdigheter i praktiken.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tillämpar principer och färdigheter som gäller i en demokratisk gemenskap på ett mångsidigt sätt.
Eleven utvärderar sitt eget och gemenskapens sätt att agera ur perspektivet att påverka på ett demokratiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tillämpar principer och färdigheter som gäller i en demokratisk gemenskap, till exempel att lyssna, ta ställning, förbinda sig till majoritetsbeslut samt att påverka i närmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder några sätt att påverka på ett demokratiskt sätt.
Eleven lyssnar på andra och motiverar sina egna åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att i en demokrati har hen möjlighet att påverka i frågor som berör hen själv och andra samhällsmedlemmar.
Eleven ger ett exempel på ett sätt att påverka.
|
M8 hjälpa eleven att förstå grunderna för sin egen penninganvändning och sina egna konsumtionsval och öva färdigheter som anknyter till dem
Lokal precisering
Mål för undervisning Att implementera kunskaper om samhället | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 hjälpa eleven att förstå grunderna för sin egen penninganvändning och sina egna konsumtionsval och öva färdigheter som anknyter till dem | Vardagskompetens och kontroll över det egna livet Ekonomisk verksamhet | K3 | Förmåga att tillämpa grunderna för penninganvändning och egna konsumtionsval | För vitsordet 5: Eleven kan ge några exempel på sin egen penninganvändning. För vitsordet 7: Eleven kan ge exempel på följder av sin egen penninganvändning. För vitsordet 8: Eleven kan motivera sin penninganvändning och sina konsumtionsval. För vitsordet 9: Eleven kan motivera sin penninganvändning och sina konsumtionsval, samt utvärdera dem. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå grunderna för sin egen penninganvändning och sina egna konsumtionsval samt färdigheter som anknyter till dem.
|
Förmåga att tillämpa grunderna för penninganvändning och egna konsumtionsval
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven redogör för vilken inverkan individens penninganvändning och konsumtion har på närgemenskapen, miljön och samhället.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utvärderar olika sätt att använda pengar och lösningar i anknytning till konsumtion och berättar om hur hens konsumtionsbeslut inverkar på andra människor och miljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på effekter av hållbar penninganvändning och konsumtionsval.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger exempel på konsumtion och sparande.
|
M9 uppmuntra eleven att delta i olika samhällsaktiviteter och öva sig i medieanvändning på ett säkert och samhällsmedvetet sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Att implementera kunskaper om samhället | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 uppmuntra eleven att delta i olika samhällsaktiviteter och öva sig i medieanvändning på ett säkert och samhällsmedvetet sätt | Vardagskompetens och kontroll över det egna livet Aktivt medborgarskap och påverkan | K3, K4, K5, K7 | Deltagande och mediekompetens | För vitsordet 5: Eleven kan under handledning använda medier. För vitsordet 7: Elever kan under handledning använda medier på ett säkert sätt. För vitsordet 8: Eleven kan grunderna i att använda medier på ett säkert och samhällsmedvetet sätt. För vitsordet 9: Eleven kan reflektera över hur man använder medier på ett säkert och samhällsmedvetet sätt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att delta i olika samhällsaktiviteter och använda media på ett säkert och samhällsmedvetet sätt.
|
Deltagande och mediekompetens
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvärderar olika sätt att använda medier ur säkerhetsperspektiv och ur perspektiv att påverka.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven reflekterar över säkerhetsaspekter i anknytning till att använda medier och att använda medier som verktyg för att tänka och handla i samhällsfrågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på säkra sätt att använda media och känner till risker i anknytning till att använda media.
Eleven ger exempel på sätt att använda media som ett medel för att tänka och handla i samhällsfrågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger ett exempel på ett säkert sätt att använda media.
Eleven kan under handledning ge ett exempel på att använda media som ett medel på samhällsaktivitet.
|