Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 uppmuntra eleven att lägga märke till finskan och dess kulturella mångfald i omgivningen, väcka intresse för finska och motivera hen att värdesätta svenskans och finskans ställning som nationalspråk
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 uppmuntra eleven att lägga märke till finskan och dess kulturella mångfald i omgivningen, väcka intresse för finska och motivera hen att värdesätta svenskans och finskans ställning som nationalspråk | Eleven bekantar sig med talad finska i klassen, skolan och omgivningen. Eleven diskuterar nationalspråk. Eleven bekantar sig med finska högtider och traditioner kring dem. | K2 | Förmåga att bilda sig en uppfattning om den språkliga och kulturella mångfalden i närmiljön samt om finskans ställning och betydelse | För vitsordet 5: Eleven kan ge ett exempel på traditioner i samband med högtider. För vitsordet 7: Eleven kan nämna traditioner i samband med högtider. För vitsordet 8: Eleven kan berätta om traditioner i samband med högtider. För vitsordet 9: Eleven kan berätta om traditioner i samband med högtider. Eleven kan berätta vilka språk som används i hens närmiljö samt om finskans betydelse i hens närmiljö. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen finskan och olika språk och kulturer i sin närmiljö. Eleven lär sig att förstå svenskans och finskans ställning som nationalspråk.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om den språkliga och kulturella mångfalden i närmiljön samt om finskans ställning och betydelse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva den språkliga mångfalden i hens närmiljö.
Eleven kan jämföra de kulturella dragen i finska med andra språk.
Eleven kan jämföra finskans ställning i Finland i relation till andra språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om den språkliga mångfalden i närmiljön samt om bakgrunden till varför man talar svenska och finska i Finland.
Eleven kan berätta om kulturella drag i finskan.
Eleven kan berätta om finskans ställning som nationalspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta vilka språk som används i hens närmiljö samt om finskans betydelse i hens närmiljö.
Eleven kan ge några exempel på kulturella drag i finskan.
Eleven kan berätta om finskans ställning som nationalspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några språk som används i hens närmiljö och vilka nationalspråken i Finland är.
Eleven kan nämna enskilda kulturella drag i finskan.
|
M2 motivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och att bemöta människor fördomsfritt
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 motivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och att bemöta människor fördomsfritt | Eleven funderar över sin egen språkliga och kulturella bakgrund. Eleven tränar sig artigt språkbruk i olika kommunikationssituationer. Eleven tränar bemötandet av personer i olika åldrar, olika ställningar och från olika kulturer. | K2 | Används inte som bedömningsgrund. Eleven handleds att som en del av sjävvärderingen reflektera över sina egna erfarenheter. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund. Eleven lär sig att bemöta människor fördomsfritt.
|
Föremål för bedömningen i läroämnet
|
|
M3 handleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja hen att utveckla nyfikenhet för språket och språklig förmåga
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja hen att utveckla nyfikenhet för språket och språklig förmåga | Eleven bekantar sig med skillnader mellan skriftspråk och talspråk. Eleven jämför texter på olika språk (finska och modersmål). | K1, K4 | Språklig förmåga | För vitsordet 5: Eleven kan nämna någon likhet och olikhet mellan finska och svenska eller andra språk hen kan. För vitsordet 7: Eleven kan nämna likheter och olikheter mellan finska och svenska eller andra språk hen kan. För vitsordet 8: Eleven uppfattar likheter och olikheter i t.ex. strukturer, ordförråd och betydelser mellan finskan och modersmålet eller andra språk hen kan. För vitsordet 9: Eleven kan berätta om likheterna och olikheterna mellan finska och svenska eller andra språk hen kan. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen likheter och olikheter mellan finska och andra språk. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga förmåga i finska.
|
Språklig förmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra och dra nytta av likheter och olikheter mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
Eleven kan använda lämpliga sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om likheterna och olikheterna mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
Eleven kan nämna några lämpliga sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på likheter och olikheter mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna någon likhet och olikhet mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
|
M4 handleda eleven att hitta finskspråkigt material
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att hitta finskspråkigt material | Eleven bekantar sig med olika former av skriven finska. Eleven lär sig hitta finskspråkigt material i omgivningen, på nätet, i bibliotek osv. | K4, K5 | Förmåga att hitta finskspråkigt material | För vitsordet 5: Eleven kan ge ett exempel på hur den kan hitta för hen finskspråkigt material. För vitsordet 7: Eleven kan ge några exempel på hur den kan hitta för hen finskspråkigt material. För vitsordet 8: Eleven känner till för hen intressant finskspråkigt material. För vitsordet 9: Eleven känner till och kan ge exempel på finskspråkigt material som är intressant för hen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta och välja finskspråkigt material som är lämpligt och intressant för hen själv.
|
Förmåga att hitta finskspråkigt material
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra finskspråkiga material som är intressanta och lämpliga för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om finskspråkiga material som är lämpliga och intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på finskspråkigt material som är intressant för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på något för hen själv lämpligt finskspråkigt material.
|
Färdigheter för språkstudier |
M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär som stöder och uppmuntrar eleverna att lära sig och lära av varandra
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär som stöder och uppmuntrar eleverna att lära sig och lära av varandra | Eleven bekantar sig med målen och prövar på olika sätt att lära sig språk tillsammans med och av varandra. Eleven lär sig planera arbetet tillsammans. Eleven lär sig ge och ta emot respons. | K1, K7 | Förmåga att berätta om mål för sina studier i finska, att samarbeta och fungera i grupp | För vitsordet 5: Eleven kan stundvis delta i gemensamma arbetsuppgifter och samarbeta. För vitsordet 7: Kan ge några exempel på mål för sina studier. Eleven kan oftast samarbeta och delta i gemensamma arbetsuppgifter. För vitsordet 8: Känner till mål för sina studier i finska. Eleven deltar i gemensamma arbetsuppgifter och kan samarbeta. För vitsordet 9: Kan berätta om sina mål för studier i finska. Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett mångsidigt sätt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att berätta om mål för sina studier i finska. Eleven lär sig att samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
|
Förmåga att be-rätta om mål för sina studier i finska, att samarbeta och fungera i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta om målen för sina studier i finska och berätta hur hen arbetar för att nå sina mål.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett mångsidigt sätt och som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om mål för sina studier i finska.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge några exempel på mål för sina studier i finska.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i finska.
Eleven kan stundvis samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
|
M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier och modigt öva sina kunskaper i finska, också med hjälp av digitala verktyg, samt att få insikt i vilket sätt att lära sig språk som bäst passar var och en
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier och modigt öva sina kunskaper i finska, också med hjälp av digitala verktyg, samt att få insikt i vilket sätt att lära sig språk som bäst passar var och en | Eleven lär sig effektiva sätt att studera språk, som t.ex. att använda nya ord och strukturer i olika egna sammanhang. Eleven övar sig i studieteknik. | K5, K6 | Förmåga att ta ansvar för sina studier i finska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk. | För vitsordet 5: Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i finska. För vitsordet 7: Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i finska. Eleven kan använda några olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet. För vitsordet 8: Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i finska. Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet. För vitsordet 9: Eleven kan ta ansvar för sina studier i finska. Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i finska. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i finska samt för sina språkstudier. Eleven lär sig att modigt använda sina språkfärdigheter.
|
Förmåga att ta ansvar för sina studier i finska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda några olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M7 ordna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får öva muntlig och skriftlig kommunikation
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 ordna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får öva muntlig och skriftlig kommunikation | Eleven lär sig att lyssna, tala, läsa och skriva på finska och att behandla olika teman som bl.a. fritid och tiden. Innehållet väljs med beaktande av elevernas dagliga omgivning, intressen och aktualitet. | K2, K4, K5, K7 | Förmåga att kommunicera i olika situationer | För vitsordet 5: Eleven klarar sporadiskt av att med stöd utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer. För vitsordet 7: Eleven kan med stöd utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer. För vitsordet 8: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer. För vitsordet 9: Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera muntligt och skriftligt i olika situationer
|
Förmåga att kommunicera i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan i allt högre grad ta initiativ i en kommunikationssituation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.
|
M8 handleda eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier | Eleven övar sig i muntliga anföranden. | K2, K4 | Förmåga att använda kommunikationsstrategier | För vitsordet 5: Eleven kan uttrycka sig på finska. För vitsordet 7: Eleven kan hålla ett kort muntligt anförande med handledning. För vitsordet 8: Eleven kan hålla ett kort muntligt anförande. För vitsordet 9: Eleven kan hålla ett tydligt muntligt anförande. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda kommunikationsstrategier.
|
Förmåga att använda kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder vid behov standarduttryck för att be om precisering av nyckelord.
Eleven måste då och då be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven använder till exempel ett närliggande eller allmännare begrepp när hen inte vet det exakta begreppet (hund/djur eller hus/stuga).
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Använder mera sällan nonverbala uttryck. Eleven måste ganska ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel.
Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel ge-nom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.
Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel ges-ter, teckningar, lexikon, internet).
Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper.
Eleven kan uttrycka om hen har förstått.
|
M9 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som kan användas i och som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som kan användas i och som hör till artigt språkbruk | Eleven använder språket för olika syften, som t.ex. att uttrycka en åsikt. | K2, K4 | Kulturellt lämpligt språkbruk | För vitsordet 5: Kan använda inövade artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka, be om hjälp). För vitsordet 7: Eleven klarar av korta rutinmässiga sociala situationer. Kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel sin åsikt. För vitsordet 8: Eleven klarar av korta sociala situationer. Kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel sin åsikt. För vitsordet 9: Eleven klarar av korta sociala situationer. Kan använda flera artiga hälsnings- och tilltalsfraser samt artigt framföra till exempel sin åsikt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera på ett för språket och kulturen artigt sätt.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan räkna upp och beskriva (för sin ålder typiska) saker som anknyter till vardagen med hjälp av vanliga ord, några idiomatiska uttryck samt grundläggande och ibland också lite svårare strukturer.
Eleven kan tilllämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer.
Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M10 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter | Eleven lär sig ordförråd och strukturer i samband med olika typer av texter, som t.ex. kortare berättelser och sångtexter. Eleven lär sig härleda ords betydelse ur en kontext. | K4 | Förmåga att tolka texter | För vitsordet 5: Förstår med handledning en begränsad del av innehållet i korta, enkla budskap. För vitsordet 7: Eleven förstår korta texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Förstår med handledning det centrala innehållet i korta, enkla budskap. För vitsordet 8: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap. Klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten. För vitsordet 9: Eleven förstår längre texter som innehåller bekanta ord och uttryck.Förstår det centrala innehållet i enkla budskap. Klarar av enkel slutledning med hjälp av kontexten. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå budskapet i muntliga och skriftliga texter.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord.
Eleven kan härleda betydelsen av obekanta ord utgående från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal.
Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd.
Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan plocka ut enkel information enligt behov ur en kort text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck.
Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M11 ge eleven många möjligheter att öva sig i att tala och skriva i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 ge eleven många möjligheter att öva sig i att tala och skriva i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll | Eleven lär sig ordförråd och strukturer (t.ex. stadieväxling, presens, imperativ, räkneord, 0-1000, klocka) i samband med olika typer av texter, som t.ex. kortare berättelser och sångtexter. Eleven bekantar sig med objektsregler i texten. Eleven tränar uttal och betoning av ord. | K3, K4, K5, K7 | Förmåga att producera texter | För vitsordet 5: Eleven behärskar en mycket begränsad mängd korta, inövade uttryck och det mest centrala ordförrådet. Eleven kan med handledning berätta och skriva några ord och uttryck. Uttalar några inövade uttryck begripligt. För vitsordet 7: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och en del av grundläggande satsstrukturer. Eleven kan med handledning berätta och skriva i nutid. Uttalar de flesta inövade uttryck begripligt. För vitsordet 8: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan berätta och skriva i nutid. Uttalar inövade uttryck begripligt. För vitsordet 9: Eleven behärskar en mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan berätta och skriva i nutid ett meddelande. Uttalar inövade uttryck begripligt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt och att använda ett lämpligt uttrycksförråd. Eleven lär sig uttala förståeligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen.
Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer.
Eleven kan tilllämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer.
Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen.
Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt.
Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck.
Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt.
Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck.
|