8
taide- ja taitoaine
valinnainen
2v, 2t
|
VISUAALINEN HAVAITSEMINEN JA AJATTELU
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
KUVALLINEN TUOTTAMINEN
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
VISUAALISEN KULTUURIN TULKINTA
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
ESTEETTINEN, EKOLOGINEN JA EETTINEN ARVOTTAMINEN
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
|
S1 Omat kuvat
Ihmiskasvot sekä ihmisen mittasuhteet. Elävän mallin piirtäminen.Sommittelun perusteet kuten piste, viiva, pinta, volyymi, rytmi, tasapaino, jännite, kolmanneksen sääntö sekä kultainen leikkaus esim. kollaasin keinoin.
Väriopin soveltaminen.
S2 Ympäristön kuvat
Rakennettuun ja luonnonympäristöön sekä ympäristötaiteeseen tutustuminen. Yhden pakopisteen perspektiivi. Valojen ja varjojen tutkiminen.
Esineympäristöön sekä muotoilun tyylisuuntiin tutustuminen sekä tärkeimpiä muotoilun suomalaisia edustajia. Lavastus ja somistus.
S3 Taiteen kuvat
Taideteosten havainnointi, tarkastelu ja analysointi. Tutustuminen eri kulttuurien kuvamaailmoihin sekä erilaisiin tyylisuuntiin. Taiteilijoiden työhön tutustuminen hyödyntäen paikallisia yhteistyötahoja mahdollisuuksien mukaan.
|
Erilaisten tekniikoiden, materiaalien ja välineiden soveltaminen ja niiden kertaaminen.
Piirustus ja luonnostelu:
Erilaisten piirtimien monipuolinen käyttö kuten lyijykynän eri vahvuudet, hiili, värikynät, grafiittikynät, tussit, vahaliidut.
Maalaus:
Eri maalaustekniikoiden monipuolinen käyttö kuten laveeraus ja sekatekniikat. Maalausvälineiden kuten vesi- ja peitevärit, öljypastelliliidut, sekatekniikat sekä valmisvärit, tussi ja pastelliliidut sekä erilaisten maalauspohjien opettelu.
Grafiikka:
Muovailu ja rakentelu:
Lavastaminen ja somistaminen
Valokuvaaminen:
Järjestelmäkameran ja videokameran käytön opettelua. Välineinä eri tilanteissa voidaan käyttää myös muita kuvaamisen välineitä kuten kännyköitä tai Ipadejä. Erilaisten kuvausympäristöjen käyttämistä ja lavastamista.
|
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Mielikuvituksen kehittäminen omien töiden sekä taiteen kuvien tarkastelun kautta
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Juhlien, perinteiden ja vuodenaikojen vaihtelun huomioon ottaminen yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyssä
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Mainonnan vaikutuksen tarkastelua sekä kuvataiteen välineiden turvallinen sekä kestävän kehityksen mukainen käyttö
L4 Monilukutaito
Kuvanlukutaidon harjoittelua mediassa sekä taiteessa.
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Omien kuvien tallentaminen Onedriveen: portfolio Ipadia käyttäen.
Media- ja kuvaviestintä: valokuva mediassa ja taiteena sekä digikuvauksen ja kuvan käsittelyn, elokuvakerronnan perusteiden ja animaation, kuvakulmien ja kuvakokojen sekä videonteon opettelua esim. Ipadilla. Kuvien haku netistä kuvahaulla sekä tekijänoikeudet.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Taiteen harrastusmahdollisuuksiin ja kuvataideammatteihin tutustuminen esim. Taikon ja Vaasa-opisto.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Koulun ja luokan koristeluun osallistuminen.
|
Merellinen Vaasa:
Ympäristötaidetta luonnonmateriaalein. Merellisen Vaasan valokuvaaminen/ videokuvaaminen. Kuvien hyödyntäminen esim. eri oppiaineiden välisissä yhteisissä esitelmissä, lavasteissa, tapahtumissa. Näyttelytilojen tai sosiaalisen median käyttö mahdollisesti töiden julkaisemisessa.
|
Sanallinen ja numeroarviointi.
Arviointi on rohkaisevaa ja kannustavaa. Käytetään keskustelevaa toimintatapaa ja esimerkiksi vertaisarviointia kun rakennetaan yhdessä oppilastyönäyttelyitä.
Oppilaat opettelevat kuvataiteen sanastoa sekä myös antamaan kannustavaa palautetta arvioimalla toistensa töitä sekä taiteen kuvia.
Itsearviointia tapahtuu niin oman työskentelyn, vuorovaikutustaitojen kuin myös töihin asetettujen tavoitteiden kautta.
Portfoliotyöskentely tekee näkyväksi kehityksen kaaren oppilaan työskentelystä ja oppimisesta. Portfolio antaa niin oppilaan itsearviointiin kuin myös opettajan arviointiin työkalun. Portfoliotyöskentely tapahtuu digitaalisessa muodossa, jossa oppilaat sekä opettaja seuraavat ja dokumentoivat työskentelyn etenemistä tekstein ja kuvin.
|