Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
1. Tavoitteet VISUAALINEN HAVAITSEMINEN JA AJATTELU T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä KUVALLINEN TUOTTAMINEN T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja VISUAALISEN KULTUURIN TULKINTA T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä ESTEETTINEN, EKOLOGINEN JA EETTINEN ARVOTTAMINEN T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja Sisällöt S1 Omat kuvakulttuurit: Omaan kuvailmaisuun sekä kuvakerrontaan tutustuminen. Värioppi; päävärit ja värien sekoittaminen. Värit/havainnot, ajatukset, tunteet sekä haaveet. Kolmiulotteinen työskentely. S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Lähialueen kulttuuriympäristöön tutustuminen. Media- ja kuvaviestintään kuten valokuvaan tutustuminen. S3 Taiteen maailmat: Kuvataiteen välineiden turvallisen sekä kestävän kehityksen mukaisen käytön opettelua. Kuvailmaisu taiteen historiassa esim. luolamaalaukset -ihminen haluaa ilmaista itseään ja kertoa itsestään. Opetellaan arvostamaan omia, muiden oppilaiden sekä taiteen kuvia mm. näyttelyiden kautta.Töiden signeeraaminen, esittely, kuvatulkinta. Taiteen harrastusmahdollisuuksiin tutustuminen. Tekniikat ja välineet Piirustus: Piirtämisen, luonnostelun ja ääriviivapiirrosten opettelu. Erilaisiin piirtimiin kuten lyijykynä, hiili, tussit, vahaliidut tutustuminen. Maalaus: Maalaustekniikat kuten laveeraus ja sekatekniikat. Maalausvälineisiin kuten vesi- ja peiteväreihin, sekä valmisväreihin sekä erilaisiin siveltimiin tutustuminen. Muovailu ja rakentelu: Muovailutekniikkojen kuten palasta muovailun opettelu sekä erilaisten muovailumateriaalien kuten saven, massojen ja muovailuvahan käyttö. Paperityöt ja askartelu: Askartelutekniikkojen harjoittelu. Paperin leikkaamisen, taittelun ja liimaamisen harjoittelu sekä luonnonmateriaalien sekä kierrätysmateriaalien käyttö. Grafiikka: Media- ja kuvaviestintä: Valokuvaaminen esim. kännykällä tai tabletilla. Valokuvan käyttäminen töiden taltioimisessa. Laaja-alaiset L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Mielikuvituksen kehittäminen omien töiden sekä taiteen kuvien tarkastelun kautta. Tutustuminen omaan kuvailmaisuun. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Juhlien, perinteiden ja vuodenaikojen vaihtelun huomioon ottaminen yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyssä. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Kuvailmaisu havaintojen, ajatuksien, tunteiden ja haaveiden sekä luovuuden välineenä sekä kuvataiteen välineiden turvallisen sekä kestävän kehityksen mukaisen käytön opettelua. L4 Monilukutaito Kuvanlukutaidon harjoittelua sekä kuvalla ilmaiseminen ja kertominen. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Kuvien taltiointi ja töiden julkinen esittäminen esim. Sway tai Powerpoint. Mahdollinen julkaiseminen sosiaalisessa mediassa. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Taiteen harrastusmahdollisuuksiin ja kuvataideammatteihin tutustuminen. Pitkäjänteisen työskentelyn harjoittelua. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Koulun, luokan sekä juhlien koristeluun osallistuminen. Opetellaan arvostamaan omia, muiden oppilaiden sekä taiteen kuvia mm. näyttelyiden kautta. Monialaiset Elämysten Vaasa: Monialaiset oppimiskonaisuudet toteutetaan muiden oppiaineiden kanssa yhteistyössä opetusta eheyttämällä. Kuvataiteessa hyödynnetään paikallisten museoiden tarjontaa käymällä museossa tai tuomalla museosta esim. paja kouluun. Luokan/koulun oma taidenäyttely. Arviointi Sanallinen arviointi Arviointi on rohkaisevaa ja kannustavaa. Käytetään keskustelevaa toimintatapaa ja esimerkiksi vertaisarviointia kun rakennetaan yhdessä oppilastyönäyttelyitä. Oppilaat opettelevat kuvataiteen sanastoa sekä myös antamaan kannustavaa palautetta arvioimalla toistensa töitä sekä taiteen teoksia. Itsearviointia tapahtuu niin oman työskentelyn, vuorovaikutustaitojen kuin myös töihin asetettujen tavoitteiden kautta.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on käyttää jokaisesta seuraavasta osa-alueesta jotakin/joitakin tekniikoita ja välineitä. Piirustus: Piirtämisen, luonnostelun ja ääriviivapiirrosten opettelu. Erilaisiin piirtimiin kuten lyijykynä, hiili, tussit, vahaliidut tutustuminen. Maalaus: Maalaustekniikat kuten laveeraus ja sekatekniikat. Maalausvälineisiin kuten vesi- ja peiteväreihin, öljypastelliliituihin sekä valmisväreihin sekä erilaisiin siveltimiin ja pensseleihin tutustuminen. Muovailu ja rakentelu: Muovailutekniikkojen kuten palasta muovailun opettelu sekä erilaisten muovailumateriaalien kuten saven, massojen ja muovailuvahan käyttö. Paperityöt ja askartelu: Askartelutekniikkojen harjoittelu. Paperin leikkaamisen, taittelun ja liimaamisen harjoittelu sekä luonnonmateriaalien sekä kierrätysmateriaalien käyttö. Grafiikka: Yksinkertaisiin painomenetelmiin kuten leimasinpainanta tai monotypia tutustuminen. Media- ja kuvaviestintä: Valokuvaaminen esim. kännykällä tai tabletilla. Valokuvan käyttäminen töiden taltioimisessa.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Opetellaan arvostamaan omia, muiden oppilaiden sekä taiteen kuvia mm. näyttelyiden kautta.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

S1 Omat kuvakulttuurit:

Omaan kuvailmaisuun sekä kuvakerrontaan tutustuminen.

Värioppi; päävärit ja värien sekoittaminen. Värit/havainnot, ajatukset, tunteet sekä haaveet.

Kolmiulotteinen työskentely.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

S2 Ympäristön kuvakulttuurit:

Lähialueen kulttuuriympäristöön tutustuminen.

Media- ja kuvaviestintään tutustuminen kuten valokuvaan, sarjakuvaan tai mainoskuvaan.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

S3 Taiteen maailmat:

Kuvataiteen välineiden turvallisen sekä kestävän kehityksen mukaisen käytön opettelua.

Kuvailmaisu taiteen historiassa esim. luolamaalaukset -ihminen haluaa ilmaista itseään ja kertoa itsestään.

Opetellaan arvostamaan omia, muiden oppilaiden sekä taiteen kuvia mm. näyttelyiden kautta. Töiden signeeraaminen, esittely, kuvatulkinta.

Taiteen harrastusmahdollisuuksiin tutustuminen.

ePerusteet