Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
2. Tavoitteet VISUAALINEN HAVAITSEMINEN JA AJATTELU T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä, T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla KUVALLINEN TUOTTAMINEN T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa VISUAALISEN KULTTUURIN TULKINTA T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään, T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta ESTEETTINEN, EKOLOGINEN JA EETTINEN ARVOTTAMINEN T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys, T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys. Sisällöt S1 Omat kuvakulttuurit: Värioppi; päävärit ja värien sekoittaminen, turvallisuus- ja varoitusvärit. S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Media- ja kuvaviestintään sekä merkkien maailmaan tutustuminen mm. liput, opasteet, tunnukset ja logot, signaalit, emojit, ikonit. S3 Taiteen maailmat: Kuvataiteen välineistön ja materiaalien käyttäminen kestävän kehityksen mukaisesti sekä ekologiseen taiteeseen tutustuminen kierrättämällä. Taiteen harrastusmahdollisuuksiin tutustuminen. Tekniikat ja välineet Piirustus: Piirtämisen, luonnostelun ja ääriviivapiirrosten opettelu. Erilaisiin piirtimiin kuten lyijykynä, hiili, tussit, vahaliidut tutustuminen. Maalaus: Maalaustekniikkojen kuten laveeraus ja sekatekniikat opettelu. Maalausvälineisiin kuten vesi- ja peiteväreihin sekä erilaisiin siveltimiin ja öljypastelliliituihin tutustuminen. Grafiikka: Yksinkertaisiin painomenetelmiin kuten leimasinpainanta tai monotypia tutustuminen. Muovailu ja rakentelu: Paperityöt ja askartelu: Askartelutekniikkojen harjoittelu. Paperin leikkaamisen, taittelun ja liimaamisen harjoittelu sekä luonnonmateriaalien sekä kierrätysmateriaalien käyttö. Media- ja kuvaviestintä: Valokuvaaminen esim. kännykällä tai tabletilla sekä peli- tai sarjakuvahahmon suunnittelu. Laaja-alaiset L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Mielikuvituksen kehittäminen omien töiden sekä taiteen kuvien tarkastelun kautta L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Juhlien, perinteiden ja vuodenaikojen vaihtelun huomioon ottaminen yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyssä L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Merkkien maailmaan tutustuminen eli mm. liput, opasteet, tunnukset ja logot, signaalit, emojit, ikonit ja niihin liittyvä värisymboliikka sekä kuvataiteen välineiden turvallisen sekä kestävän kehityksen mukainen käytön opettelua L4 Monilukutaito Kuvanlukutaidon harjoittelua ja suunnittelua mediassa: mm. liput, opasteet, tunnukset ja logot, signaalit, emojit, ikonit. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Kuvien taltiointi ja töiden julkinen esittäminen esim. Sway tai Powerpoint. Mahdollinen julkaiseminen. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Taiteen harrastusmahdollisuuksiin ja kuvataideammatteihin tutustuminen. Pitkäjänteisen työskentelyn harjoittelua. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Koulun, luokan sekä juhlien koristeluun osallistuminen. Opetellaan arvostamaan omia, muiden oppilaiden sekä taiteen kuvia mm. näyttelyiden kautta. Monialaiset Energinen Vaasa: Monialaiset oppimiskonaisuudet tehdään muiden oppiaineiden kanssa yhteistyössä opetusta eheyttämällä. Kuvataiteessa tutustutaan lähiympäristöön (koti, koulu, luokkahuone ja koulun piha) piirtämällä ja maalaamalla sekä rakentamalla pienoismalleja esim. rakentelupalikoilla. Arviointi Sanallinen arviointi Arviointi on rohkaisevaa ja kannustavaa. Käytetään keskustelevaa toimintatapaa ja esimerkiksi vertaisarviointia kun rakennetaan yhdessä oppilastyönäyttelyitä. Oppilaat opettelevat kuvataiteen sanastoa sekä myös antamaan kannustavaa palautetta arvioimalla toistensa töitä sekä taiteen teoksia. Itsearviointia tapahtuu niin oman työskentelyn, vuorovaikutustaitojen kuin myös töihin asetettujen tavoitteiden kautta.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on käyttää jokaisesta seuraavasta osa-alueesta jotakin/joitakin tekniikoita ja välineitä. Piirustus: Piirtämisen, luonnostelun ja ääriviivapiirrosten opettelu. Erilaisiin piirtimiin kuten lyijykynä, hiili, tussit, vahaliidut tutustuminen. Maalaus: Maalaustekniikkojen kuten laveeraus ja sekatekniikat opettelu. Maalausvälineisiin kuten vesi- ja peiteväreihin, öljypastelliliituihin sekä valmisväreihin sekä erilaisiin siveltimiin ja pensseleihin tutustuminen. Grafiikka: Yksinkertaisiin painomenetelmiin kuten leimasinpainanta tai monotypia tutustuminen. Muovailu ja rakentelu: Kolmiulotteinen työskentely Muovailutekniikkojen kuten palasta muovailun opettelu sekä erilaisten muovailumateriaalien kuten saven, massojen ja muovailuvahan käyttö. Paperityöt ja askartelu: Askartelutekniikkojen harjoittelu. Paperin leikkaamisen, taittelun ja liimaamisen harjoittelu sekä luonnonmateriaalien sekä kierrätysmateriaalien käyttö. Media- ja kuvaviestintä: Valokuvaaminen esim. kännykällä tai tabletilla sekä peli- tai sarjakuvahahmon suunnittelu
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan vertaisarviointia työskentelyn sekä oppilastyönäyttelyiden yhteydessä.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Opetellaan arvostamaan omia, muiden oppilaiden sekä taiteen kuvia mm. näyttelyiden kautta.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Kuvataiteen välineistön ja materiaalien käyttäminen kestävän kehityksen mukaisesti sekä ekologiseen taiteeseen tutustuminen kierrättämällä. Tutustuminen eri kulttuurien kuvamaailmoihin.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

S1 Omat kuvakulttuurit:

Värioppi; päävärit ja värien sekoittaminen, turvallisuus- ja varoitusvärit. Kolmiulotteinen työskentely.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

S2 Ympäristön kuvakulttuurit:

Media- ja kuvaviestintään sekä merkkien maailmaan tutustuminen mm. liput, opasteet, tunnukset ja logot, signaalit, emojit, ikonit.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

S3 Taiteen maailmat:

Kuvataiteen välineistön ja materiaalien käyttäminen kestävän kehityksen mukaisesti sekä ekologiseen taiteeseen tutustuminen kierrättämällä.

Taiteen harrastusmahdollisuuksiin tutustuminen.

ePerusteet