Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilasta ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan oppilaan edistymistä kuvien tuottamisen, vastaanottamisen ja tulkitsemisen taitojen kehittämisessä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä kehittää ja arvioida oppilaan osaamista kaikissa opetuksen tavoitealueissa jokaisella vuosiluokalla.

Kuvataiteen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 kuvataiteen lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan.  Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä kuvataiteen valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 kuvataiteen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen kuvataiteen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.  Kuvataiteen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereissä alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
4. Tavoitteet VISUAALINEN HAVAITSEMINEN JA AJATTELU, T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä, T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan, T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla KUVALLINEN TUOTTAMINEN, T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa VISUAALISEN KULTTUURIN TULKINTA, T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä ESTEETTINEN, EKOLOGINEN JA EETTINEN ARVOTTAMINEN, T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja Sisällöt S1 Omat kuvakulttuurit: Värioppi, väriympyrä: päävärit ja välivärit, kylmät ja lämpimät värit, vastavärit ja lähivärit, valööri, sävy, värien sekoittaminen. Perusmuodot sekä valo ja varjo. S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Muotoilu ympäristössämme ennen ja nyt. Lähiympäristöön tutustuminen kuten koti, koulu, luokkahuone. Kolmiulotteinen työskentely. Tila- ja ympäristötaide ja luonnonmateriaalien käyttö. Media- ja kuvaviestintä. Valokuva ja mainoskuva mediassa. Kuvan rajaaminen/jatkaminen ja kuvakerronta. S3 Taiteen maailmat: Kuvataiteen välineistön ja materiaalien käyttäminen kestävän kehityksen mukaisesti sekä ekologiseen taiteeseen tutustuminen kierrättämällä. Taiteen kuvien tarkastelu ja niistä keskusteleminen. Tutustuminen paikalliseen taidetarjontaan, ympäristöestetiikkaan ja arkkitehtuuriin. Rakennukset ja suomalainen kulttuurimaisema, kuvanveisto ja patsaat. Kultiva. Tekniikat ja välineet Piirustus: Piirtämisen, luonnostelun ja ääriviivapiirrosten opettelu. Erilaisiin piirtimiin kuten lyijykynä, hiili, tussit, vahaliidut. Maalaus: Maalaustekniikkojen monipuolinen opettelu kuten laveeraus ja sekatekniikat. Maalausvälineisiin kuten vesi- ja peiteväreihin, öljypastelliliituihin sekä valmisväreihin sekä erilaisiin siveltimiin ja pensseleihin tutustuminen. Grafiikka: Yksinkertaiset painomenetelmät kuten leimasinpainanta, monotypia tai eri materiaaleilla painaminen. Muovailu ja rakentelu: Muovailutekniikkojen kuten palasta muovailun opettelu sekä erilaisten muovailumateriaalien kuten saven, massojen ja muovailuvahan käyttö. Pienoismalli esim. huonekalu, nähtävyys ja/tai patsas. Paperityöt ja askartelu: Askartelutekniikkojen harjoittelu. Paperin leikkaamisen, taittelun ja liimaamisen harjoittelu sekä luonnonmateriaalien sekä kierrätysmateriaalien käyttö. Kollaasiin ja/tai montaasiin tutustuminen. Media- ja kuvaviestintä: Valokuvaaminen esim. kännykällä tai tabletilla. Laaja-alaiset L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Mielikuvituksen kehittäminen omien töiden sekä taiteen kuvien tarkastelun kautta. Oman toiminnan ohjaaminen sekä ohjeiden kuuntelu- ja lukutaito. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, Juhlien, perinteiden ja vuodenaikojen vaihtelun huomioon ottaminen yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyssä. Oman alueen kulttuuriorganisaatioihin tutustuminen. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, Mainonnan vaikutuksen tarkastelua sekä kuvataiteen välineiden turvallisen sekä kestävän kehityksen mukaisen käytön opettelua. L4 Monilukutaito Kuvanlukutaidon harjoittelua mediassa: valokuvissa, sarjakuvissa sekä mainoskuvissa. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Omien kuvien tallentaminen Onedriveen: portfolio muutamasta parhaasta työstä. Kuvien taltiointi ja esittäminen. Kuvien haku netistä kuvahaulla sekä tekijänoikeudet. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Taiteen harrastusmahdollisuuksiin ja kuvataideammatteihin tutustuminen esim. Taikon. Tuotesuunnitteluprosessiin tutustuminen: suunnittelu, toteutus ja arviointi. Kilpailuun osallistuminen tai myytävän tuotteen valmistaminen. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Koulun, luokan sekä juhlien koristeluun osallistuminen. Monialaiset Elämysten Vaasa: Monialaiset oppimiskonaisuudet tehdään yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa opetusta eheyttämällä. Kuvataiteessa voidaan tutustua esim. Vaasan kaupunginteatteriin ja kädentaitoja vaativiin ammatteihin mm. lavastamoon ja puvustamoon tai käyttää paikallisten museoiden tarjontaa käymällä museossa ja/tai tuomalla museosta esim. paja kouluun. Arviointi Sanallinen arviointi. Arviointi on rohkaisevaa ja kannustavaa. Käytetään keskustelevaa toimintatapaa ja esimerkiksi vertaisarviointia kun rakennetaan yhdessä oppilastyönäyttelyitä. Oppilaat opettelevat kuvataiteen sanastoa sekä myös antamaan kannustavaa palautetta arvioimalla toistensa työskentelyä ja töitä sekä taiteen kuvia. Itsearviointia tapahtuu niin oman työskentelyn, vuorovaikutustaitojen kuin myös töihin asetettujen tavoitteiden kautta. Portfoliotyöskentely tekee näkyväksi kehityksen kaaren oppilaan työskentelystä ja oppimisesta. Portfolio antaa niin oppilaan itsearviointiin kuin myös opettajan arviointiin työkalun. Portfoliotyöskentely tapahtuu digitaalisessa muodossa, jossa oppilaat sekä opettaja seuraavat ja dokumentoivat työskentelyn etenemistä tekstein ja kuvin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen. Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun. Oppilas osaa perustella näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa. Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti. Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla. Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on käyttää jokaisesta seuraavasta osa-alueesta jotakin/joitakin tekniikoita ja välineitä. Piirustus: Piirtämisen, luonnostelun ja ääriviivapiirrosten opettelu. Erilaisiin piirtimiin kuten lyijykynä, hiili, tussit, vahaliidut. Maalaus: Maalaustekniikkojen monipuolinen opettelu kuten laveeraus ja sekatekniikat. Maalausvälineisiin kuten vesi- ja peiteväreihin, öljypastelliliituihin sekä valmisväreihin sekä erilaisiin siveltimiin ja pensseleihin tutustuminen. Grafiikka: Yksinkertaiset painomenetelmät kuten leimasinpainanta, monotypia tai eri materiaaleilla painaminen. Muovailu ja rakentelu: Muovailutekniikkojen kuten palasta muovailun opettelu sekä erilaisten muovailumateriaalien kuten saven, massojen ja muovailuvahan käyttö. Pienoismalli esim. nähtävyys ja/tai patsas. Paperityöt ja askartelu: Askartelutekniikkojen harjoittelu. Paperin leikkaamisen, taittelun ja liimaamisen harjoittelu sekä luonnonmateriaalien sekä kierrätysmateriaalien käyttö. Kollaasiin ja/tai montaasiin tutustuminen. Media- ja kuvaviestintä: Valokuvaaminen esim. kännykällä tai tabletilla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan. Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan. Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä. Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee monipuolisesti erilaisia kuvia. Hän oppii pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta.
Kuvien tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella monipuolisesti sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee erilaisia kuvia ja huomioi ohjatusti niiden lähtökohtia ja yhteyksiä. Oppilas ilmaisee näkemyksiään todellisuuden ja fiktion suhteesta joissakin kuvissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tarkastelee ohjatusti kuvia sekä pohtii todellisuuden ja fiktion suhdetta jossakin kuvassa.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista
Paikallinen tarkennus
Taiteen kuvien tarkastelu ja niistä keskusteleminen. Kuvataiteen välineistön ja materiaalien käyttäminen kestävän kehityksen mukaisesti sekä ekologiseen taiteeseen tutustuminen kierrättämällä. Tutustuminen eri kulttuurien kuvamaailmoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.
Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Omat kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

S1 Omat kuvakulttuurit:

Värioppi, väriympyrä: päävärit ja välivärit, kylmät ja lämpimät värit, vastavärit ja lähivärit, valööri, sävy, värien sekoittaminen. Perusmuodot sekä valo ja varjo.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.

Paikallinen opetussuunnitelma

S2 Ympäristön kuvakulttuurit:

Muotoilu ympäristössämme ennen ja nyt. Lähiympäristöön tutustuminen kuten koti, koulu, luokkahuone. Kolmiulotteinen työskentely. Tila- ja ympäristötaide ja luonnonmateriaalienkäyttö.

Media- ja kuvaviestintä. Valokuva ja mainoskuva mediassa. Kuvan rajaaminen/jatkaminen ja kuvakerronta.

S3 Taiteen maailmat:

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Taiteen maailmat: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

S3 Taiteen maailmat:

Kuvataiteen välineistön ja materiaalien käyttäminen kestävän kehityksen mukaisesti sekä ekologiseen taiteeseen tutustuminen kierrättämällä.

Taiteen kuvien tarkastelu ja niistä keskusteleminen.

Tutustuminen paikalliseen taidetarjontaan, ympäristöestetiikkaan ja arkkitehtuuriin. Rakennukset ja suomalainen kulttuurimaisema, kuvanveisto ja patsaat. Kultiva.

ePerusteet