Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
5.
Tavoitteet
VISUAALINEN HAVAITSEMINEN JA AJATTELU, T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä, T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan , T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
KUVALLINEN TUOTTAMINEN, T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja, T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa, T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
VISUAALISEN KULTTUURIN TULKINTA, T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään, T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
ESTEETTINEN, EKOLOGINEN JA EETTINEN ARVOTTAMINEN, T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja, T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Sisällöt
S1 Omat kuvakulttuurit: Väriopin kertaaminen työskentelyn kautta. Ihmisen mittasuhteet, perspektiivin alkeet esim. esineissä ja perusmuodoissa.
S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Media- ja kuvaviestintä: digikuva ja kuvan käsittely sekä graafinen suunnittelu eli kuvan ja tekstin yhdistäminen ja sommittelun alkeet. Televisio-ohjelmien ja omien katselutottumuksien tarkastelu. Elokuvakerronnan perusteet: Videonteon alkeet, kuvakulmat ja kuvakoot.
S3 Taiteen maailmat: Kuvataiteen välineistön ja materiaalien käyttäminen kestävän kehityksen mukaisesti sekä ekologiseen taiteeseen tutustuminen kierrättämällä. Taiteen kuvien tarkastelu, tekeminen ja niistä keskusteleminen. Tutustuminen eri kulttuurien kuvamaailmoihin. Taidehistorian tyylisuuntia sekä arkkitehtuuri toisissa kulttuureissa esim. Egyptissä, alkuperäiskansoilla.
Tekniikat ja välineet
Piirustus: Piirtämisen, luonnostelun ja ääriviivapiirrosten opettelu. Erilaisten piirtimien kuten lyijykynän eri vahvuudet, hiili, värikynät, grafiittikynät, tussit ja vahaliidut monipuolinen käyttö.
Maalaus: Maalaustekniikkojen monipuolinen käyttö kuten laveeraus ja sekatekniikat. Maalausvälineisiin kuten vesi- ja peiteväreihin, öljypastelliliituihin, tussiin, pastelliliituihin ja valmisväreihin sekä erilaisiin siveltimiin tutustuminen.
Grafiikka: Sabloonapainantaan tutustuminen.
Muovailu ja rakentelu: Erilaisten muovailumateriaalien kuten saven, massojen, kipsin ja/tai muovailuvahan käyttö.
Paperityöt ja askartelu: Askartelutekniikkojen kertaaminen eli paperin leikkaaminen, taittelu ja liimaaminen sekä luonnonmateriaalien ja kierrätysmateriaalien käyttö
Media- ja kuvaviestintä: Valokuvaaminen ja videokuvaaminen esim. kännykällä tai tabletilla.
Laaja-alaiset
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Mielikuvituksen kehittäminen omien töiden sekä taiteen kuvien tarkastelun kautta
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Juhlien, perinteiden ja vuodenaikojen vaihtelun huomioon ottaminen yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyssä
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Mainonnan vaikutuksen tarkastelua sekä kuvataiteen välineiden turvallisen sekä kestävän kehityksen mukaisen käytön opettelua
L4 Monilukutaito Kuvanlukutaidon harjoittelua mediassa: valokuvissa, sarjakuvissa, mainoskuvissa sekä elokuvassa
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Omien kuvien tallentaminen Onedriveen: portfolio muutamasta parhaasta työstä. Kuvien taltiointi ja esittäminen. Digikuva ja kuvankäsittely esim. Paint tai muu kuvankäsittelyohjelma. Videonteon alkeet esim. Moviemakerilla tai Imoviella. Tekijänoikeudet yli aineryhmien esim. musiikin käyttö videossa.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Taiteen harrastusmahdollisuuksiin ja kuvataideammatteihin tutustuminen esim. Taikon. Yritysmainostamisen ja julisteiden maailma.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Koulun, luokan sekä juhlien koristeluun osallistuminen.
Monialaiset
Energinen Vaasa: Monialaiset oppimiskonaisuudet tehdään yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa opetusta eheyttämällä. Kuvataiteessa voidaan toteuttaa piirtäen, värittäen, valokuvaten, tietokoneella tai videona esim. juliste tai mainos energian säästämisestä, liike-energiasta, ympäristönsuojelusta tai kestävästä kehityksestä.
Arviointi
Sanallinen ja numeroarviointi. Arviointi on rohkaisevaa ja kannustavaa. Käytetään keskustelevaa toimintatapaa ja esimerkiksi vertaisarviointia kun rakennetaan yhdessä oppilastyönäyttelyitä. Oppilaat opettelevat kuvataiteen sanastoa sekä myös antamaan kannustavaa palautetta arvioimalla toistensa työskentelyä ja töitä sekä taiteen kuvia. Itsearviointia tapahtuu niin oman työskentelyn, vuorovaikutustaitojen kuin myös töihin asetettujen tavoitteiden kautta. Portfoliotyöskentely tekee näkyväksi kehityksen kaaren oppilaan työskentelystä ja oppimisesta. Portfolio antaa niin oppilaan itsearviointiin kuin myös opettajan arviointiin työkalun. Portfoliotyöskentely tapahtuu digitaalisessa muodossa, jossa oppilaat sekä opettaja seuraavat ja dokumentoivat työskentelyn etenemistä tekstein ja kuvin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
|
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
|
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen.
Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun.
Oppilas osaa perustella näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa.
Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti.
Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
|
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.
Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on käyttää jokaisesta seuraavasta osa-alueesta jotakin/joitakin tekniikoita ja välineitä.
Piirustus: Piirtämisen, luonnostelun ja ääriviivapiirrosten opettelu. Erilaisten piirtimien kuten lyijykynän eri vahvuudet, hiili, värikynät, grafiittikynät, tussit ja vahaliidut monipuolinen käyttö.
Maalaus: Maalaustekniikkojen monipuolinen käyttö kuten laveeraus ja sekatekniikat. Maalausvälineisiin kuten vesi- ja peiteväreihin, öljypastelliliituihin, tussiin, pastelliliituihin ja valmisväreihin sekä erilaisiin siveltimiin tutustuminen.
Grafiikka: Sabloonapainantaan tutustuminen.
Muovailu ja rakentelu: Erilaisten muovailumateriaalien kuten saven, massojen, kipsin ja/tai muovailuvahan käyttö.
Paperityöt ja askartelu: Askartelutekniikkojen kertaaminen eli paperin leikkaaminen, taittelu ja liimaaminen sekä luonnonmateriaalien ja kierrätysmateriaalien käyttö
Media- ja kuvaviestintä: Valokuvaaminen ja videokuvaaminen esim. kännykällä tai tabletilla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
|
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan.
Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan.
Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä.
Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.
|
T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
|
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.
|
T6 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
|
Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti erilaisia vaikuttamisen keinoja kuvissaan.
Oppilas ilmaisee näkemyksiään kuvissaan ja osallistuu niillä keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee ja käyttää joitakin vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin vaikuttamisen keinoa kuvissaan.
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee monipuolisesti erilaisia kuvia. Hän oppii pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta.
|
Kuvien tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella monipuolisesti sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.
Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa perustellen näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.
Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee erilaisia kuvia ja huomioi ohjatusti niiden lähtökohtia ja yhteyksiä.
Oppilas ilmaisee näkemyksiään todellisuuden ja fiktion suhteesta joissakin kuvissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tarkastelee ohjatusti kuvia sekä pohtii todellisuuden ja fiktion suhdetta jossakin kuvassa.
|
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pohtimaan historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta kuviin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee visuaalisen kulttuurin merkityksiä eri näkökulmista. Hän oppii käyttämään kuvatulkinnan menetelmiä.
|
Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti kuvatulkinnan menetelmiä tulkitessaan kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmasta.
Oppilas hyödyntää tulkintojaan perustellessaan näkemyksiään kuvista keskusteltaessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Oppilas kertoo kuvista teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista.
Oppilas käyttää tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä.
Oppilas käyttää ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.
|
T9 innostaa oppilasta kokeilemaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja omissa kuvissaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin. Hän oppii käyttämään niitä omassa kuvailmaisussaan.
|
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee joitakin kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tutustuu ja kokeilee ohjatusti jotakin kulttuurista kuvailmaisun tapaa tehdessään kuvia.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista
Paikallinen tarkennus
Taiteen kuvien tarkastelu ja niistä keskusteleminen. Kuvataiteen välineistön ja materiaalien käyttäminen kestävän kehityksen mukaisesti sekä ekologiseen taiteeseen tutustuminen kierrättämällä. Tutustuminen eri kulttuurien kuvamaailmoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.
|
Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
|
Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.
|