Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaan oppimisen arviointivälineenä käytetään erillistä itsearviointi-lomaketta. Arviointi toteutetaan yläkoulussa ohjauksellisesti oppilaan, huoltajan, oppilaanohjaajan ja luokanohjaajan yhteistyönä. Myös vertaisarviointia ja vuorovaikutteista arviointia harjoitellaan koko opintojen ajan. Luokkamuotoisessa ohjauksessa sekä henkilökohtaisessa ohjauksessa harjoitellaan itsearviointitaitoja mahdollisimman monipuolisesti ja yksilöllisesti opetussuunnitelman perusteiden sisältöjen mukaisesti. TET-jaksojen arviointi toteutetaan yhteistyössä työelämän ohjaajien kanssa ja oppilaat saavat jaksoilta TET-todistuksen, jota he voivat käyttää työtodistuksen omaisesti hakiessaan esimerkiksi kesätöitä. Lisäksi oppilaat arvioivat tutustumisjaksojen onnistumista itsearviointina.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus ja aktiivinen toiminta
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena tukea oppilaan oman opiskelun haltuun ottamista. Pyrkimyksenä vastuu omasta ja myös yhteisestä koulunkäynnistä. Tuetaan oppilaan aktiivisuutta ja osallisuutta niin yksilö- kuin ryhmätasolla.
Oppimaan oppimisen taidot
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Tuetaan edelleen oppilaan omia oppimaan oppimisen taitoja ja pyritään auttamaan oppilasta löytämään itselleen sopivia opiskelutapoja ja muistitekniikoita. Asetetaan tavoitteita ja prosessoidaan omia oppimistuloksia monipuolisin keinoin.
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena tukea oppilaan itsearviointitaitoja ja siirtää näkökulmaa kohti omaa urasuunnittelua ja jatko-opintoja. Elinikäisen oppimisen taitojen harjoittaminen edelleen.
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tukea oppilaan itsetuntemusta ja auttaa häntä monipuolisin menetelmin kartoittamaan omia kykyjään ja edellytyksiään. Jos oppilaalla ei ole tässä vaiheessa kiinnostuksen kohteita eikä intressejä pohtia omaa tulevaisuuttaan painotetaan motivaation löytämistä. Tässä on tukena luokkamuotoisen ohjauksen lisäksi henkilökohtainen ohjaus ja / tai pienryhmäohjaus sekä mahdollisesti myös yksilökohtainen oppilashuollollinen tuki.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tukea edelleen oppilaan tavoitteiden asettamista ja tehdä jo pitkän aikavälin suunnitelmia esimerkiksi päättötodistuksen ja jatko-opintoihin sijoittumisen näkökulmasta. Oppilas asettaa tavoitteet myös omalle TET-jaksolleen ja arvioi onnistumistaan eri menetelmillä.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Oppilas saa monipuolisesti tietoa eri ammattien vaatimuksista ja voi vertailla niitä koulussa oppimaansa ja jo saavuttamaansa osaamiseen. TET-jaksolla oppilas voi käytännössä nähdä opiskeltavien oppiaineiden merkityksen työelämässä ja tulevaisuudessa. Jatko-opintovierailujen yhteydessä painotetaan myös niissä tarvittavaa osaamista.
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Työelämään suuntaavaa oppimista tuetaan TET-paikan omatoimiseen hankkimiseen kannustamalla, työsopimuksen tekemisen ja työelämän pelisääntöjen opettelun kautta. Työelämän taitoja oppilas oppii tietenkin myös varsinaisella TET-jaksollaan. TET-jaksoa arvioidaan sekä itsearviointina, että työnantajan antaman palautteen kautta. TET-jaksoon liittyviä vaiheita toteutetaan myös sähköisesti.
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena tarjota oppilaalle monipuolisesti tietoa ja kokemuksia jatko-opinnoista sekä työelämästä (TET, yrittäjyys, 2. asteen oppilaitoksiin tutustuminen teoriassa ja käytännössä, Suomen koulutusjärjestelmään perehtyminen, TVT tiedonhankinnan välineenä)
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena oppilaan hankkiman koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa monilukutaitoa harjoitellen.

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetut sisällöt:

- valinnaisaineiden valinta ja opiskelu

- tavoitteiden asettaminen ja oppimistulosten arviointi

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetut sisällöt:

- itsearviointi - apuna käytetään oppilaanohjauksen sivustolta löytyvää itsearviointilomaketta

- itsetuntemus ja ammatinvalinta

S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetut sisällöt:

- vuorovaikutus- viestintä ja yhteistyötaitojen harjoittelu

- työelämän muutos, vaatimukset ja työelämässä vaadittavat taidot

- TET : työturvallisuus (Laki nuoresta työntekijästä), raportointi

S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetut sisällöt:

- Suomen elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen

- työn hakemisen ja työelämän pelisääntöjen harjoittelu

- TET: työelämätaitojen harjoittaminen työelämään tutustumisen yhteydessä

- yrittäjyys

S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetut sisällöt:

- 2. asteen ammatillisiin opintoihin tutustuminen vierailujen muodossa

- Suomen koulutusjärjestelmä

- toisen asteen koulutusalat

- ammatillisen perustutkinnon rakentuminen

- tiedon hakeminen jatko-opintomahdollisuuksista

ePerusteet