Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
3.
Tavoitteet
VISUAALINEN HAVAITSEMINEN JA AJATTELU, T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
KUVALLINEN TUOTTAMINEN, T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
VISUAALISEN KULTTUURIN TULKINTA, T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä, T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
ESTEETTINEN, EKOLOGINEN JA EETTINEN ARVOTTAMINEN, T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Sisällöt
S1 Omat kuvakulttuurit: Värioppi, väriympyrä: päävärit ja välivärit, kylmät ja lämpimät värit, värien sekoittaminen ja värien vaikutus.
S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Kolmiulotteinen työskentely: tila- ja ympäristötaide esim. luonnonmateriaalien käyttö.
S3 Taiteen maailmat: Kuvataiteen välineistön ja materiaalien käyttäminen kestävän kehityksen mukaisesti sekä ekologiseen taiteeseen tutustuminen kierrättämällä. Taiteen kuvien tarkastelu ja niistä keskusteleminen.
Taide ajan kuvana: yhteen taidesuuntaukseen tai taiteilijaan perehtyminen esim. pointillismi ja Georges Seurat tai ekspressionismi ja Vincent van Gogh tai kubismi ja Pablo Picassoon.
Pyrkimys taiteen arvostamiseen ja ymmärtämiseen. Taiteen harrastusmahdollisuuksiin tutustuminen.
Tekniikat ja välineet
Piirustus: Piirtämisen, luonnostelun ja ääriviivapiirrosten opettelu. Erilaisiin piirtimiin kuten lyijykynä, hiili, tussit, vahaliidut tutustuminen.
Maalaus: Maalaustekniikkojen monipuolinen opettelu kuten laveeraus ja sekatekniikat. Maalausvälineisiin kuten vesi- ja peiteväreihin, öljypastelliliituihin sekä valmisväreihin sekä erilaisiin siveltimiin ja pensseleihin tutustuminen.
Grafiikka: Yksinkertaisiin painomenetelmiin kuten leimasinpainanta sekä monotypiaan tutustuminen esim. lasilevylle maalaaminen ja painaminen.
Muovailu ja rakentelu: Muovailutekniikkojen kuten palasta muovailun opettelu sekä erilaisten muovailumateriaalien kuten saven, massojen ja/tai muovailuvahan käyttö.
Paperityöt ja askartelu: Askartelutekniikkojen harjoittelu. Paperin leikkaamisen, taittelun ja liimaamisen harjoittelu sekä luonnonmateriaalien sekä kierrätysmateriaalien käyttö.
Media- ja kuvaviestintä: Valokuvaaminen esim. kännykällä tai tabletilla, peli- tai sarjakuvahahmon sekä sarjakuvan piirtäminen.
Laaja-alaiset
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Mielikuvituksen kehittäminen omien töiden sekä taiteen kuvien tarkastelun kautta.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Juhlien, perinteiden ja vuodenaikojen vaihtelun huomioon ottaminen yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyssä.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Taiteen vaikutuksen tarkastelua sekä kuvataiteen välineiden turvallisen sekä kestävän kehityksen mukaisen käytön opettelua.
L4 Monilukutaito Kuvanlukutaidon harjoittelua taiteen kuvissa.
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Valokuvaaminen, aiheena esim. meri. Kuvien taltiointi ja esittäminen esim. Sway tai Powerpoint ja julkinen esittäminen. Kuvien haku netistä kuvahaulla
sekä tekijänoikeuksiin tutustuminen.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Taiteen harrastusmahdollisuuksiin ja kuvataideammatteihin tutustuminen esim. Taikon. Pitkäjänteisen työskentelyn harjoittelua.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Koulun, luokan sekä juhlien koristeluun osallistuminen.
Monialaiset
Merellinen Vaasa: Monialaiset oppimiskokonaisuudet tehdään yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa opetusta eheyttämällä. Kuvataiteessa voidaan esim. ensin kuunnella merellistä musiikkia
(esim. Sibeliuksen myrsky) ja maalata oma merellinen teos –miten vesi voidaan kuvata? Minkä väristä vesi on? Miten meri ja aallot muuttuvat eri säällä tai eri vuodenaikoina? Ympäristötaide.
Arviointi
Sanallinen arviointi. Arviointi on rohkaisevaa ja kannustavaa. Käytetään keskustelevaa toimintatapaa ja esimerkiksi vertaisarviointia kun rakennetaan yhdessä oppilastyönäyttelyitä. Oppilaat opettelevat
kuvataiteen sanastoa sekä myös antamaan kannustavaa palautetta arvioimalla toistensa töitä sekä taiteen teoksia. Itsearviointia tapahtuu niin oman työskentelyn, vuorovaikutustaitojen kuin myös töihin asetettujen tavoitteiden kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
|
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
|
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen.
Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun.
Oppilas osaa perustella näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa.
Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti.
Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on käyttää jokaisesta seuraavasta osa-alueesta jotakin/joitakin tekniikoita ja välineitä.
Piirustus: Piirtämisen, luonnostelun ja ääriviivapiirrosten opettelu. Erilaisiin piirtimiin kuten lyijykynä, hiili, tussit, vahaliidut tutustuminen.
Maalaus: Maalaustekniikkojen monipuolinen opettelu kuten laveeraus ja sekatekniikat. Maalausvälineisiin kuten vesi- ja peiteväreihin, öljypastelliliituihin sekä valmisväreihin sekä erilaisiin siveltimiin ja pensseleihin tutustuminen.
Grafiikka: Yksinkertaisiin painomenetelmiin kuten leimasinpainanta sekä monotypia tutustuminen esim. lasilevylle maalaaminen ja painaminen.
Muovailu ja rakentelu: Muovailutekniikkojen kuten palasta muovailun opettelu sekä erilaisten muovailumateriaalien kuten saven, massojen ja/tai muovailuvahan käyttö.
Paperityöt ja askartelu: Askartelutekniikkojen harjoittelu. Paperin leikkaamisen, taittelun ja liimaamisen harjoittelu sekä luonnonmateriaalien sekä kierrätysmateriaalien käyttö.
Media- ja kuvaviestintä: Valokuvaaminen esim. kännykällä tai tabletilla, peli- tai sarjakuvahahmon sekä sarjakuvan piirtäminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
|
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan.
Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan.
Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä.
Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.
|
T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
|
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee monipuolisesti erilaisia kuvia. Hän oppii pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta.
|
Kuvien tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella monipuolisesti sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.
Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa perustellen näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.
Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee erilaisia kuvia ja huomioi ohjatusti niiden lähtökohtia ja yhteyksiä.
Oppilas ilmaisee näkemyksiään todellisuuden ja fiktion suhteesta joissakin kuvissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tarkastelee ohjatusti kuvia sekä pohtii todellisuuden ja fiktion suhdetta jossakin kuvassa.
|
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pohtimaan historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta kuviin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee visuaalisen kulttuurin merkityksiä eri näkökulmista. Hän oppii käyttämään kuvatulkinnan menetelmiä.
|
Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti kuvatulkinnan menetelmiä tulkitessaan kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmasta.
Oppilas hyödyntää tulkintojaan perustellessaan näkemyksiään kuvista keskusteltaessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Oppilas kertoo kuvista teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista.
Oppilas käyttää tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä.
Oppilas käyttää ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista
Paikallinen tarkennus
Taiteen kuvien tarkastelu ja niistä keskusteleminen. Kuvataiteen välineistön ja materiaalien käyttäminen kestävän kehityksen mukaisesti sekä ekologiseen taiteeseen tutustuminen kierrättämällä. Tutustuminen eri kulttuurien kuvamaailmoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.
|
Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.
|