Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys |
T2 ohjata oppilasta kehittämään valmiuksiaan tunne- ja vuorovaikutustaidoissa ja kykyä toimia erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa
Paikallinen tarkennus
Sisällöissä painotetaan tässä tavoiteosiossa kasvun ja kehityksen monimuotoisuutta. lisäksi painottuvat identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentuminen, seksuaalinen kehittyminen, huolenpidon ja perheen ja läheisten merkitys, mielen hyvinvointi, itsensä arvostaminen ja turvataidot. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen sisällöissä painotetaan tunteiden säätelyä sekä ristiriitojen ja ongelmatilanteiden rakentavaa käsittelyä.
Tässä tavoitealueessa painottuvat erityisesti L2, L3 ja L7.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä erilaisia keinoja ristiriita- ja kriisitilanteiden käsittelyyn.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa luokitella erilaisia tunteita, analysoida niiden taustatekijöitä sekä esitellä keinoja käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen säätelyyn.
Oppilas osaa luokitella ristiriitatilanteiden syitä ja esitellä perusteltuja keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata perustunteiden lisäksi muita tunteita sekä antaa esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta ja käyttäytymisen säätelystä.
Oppilas osaa kuvata keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä perustunteet sekä antaa joitakin esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta.
Oppilas osaa nimetä keinoja ristiriitatilanteiden selvittämiseen ja stressin ja kriisien käsittelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä perustunteita ja tietää, että ne vaikuttavat käyttäytymiseen.
Oppilas osaa nimetä ristiriitatilanteita sekä stressin ja kriisien piirteitä.
|
T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä
Paikallinen tarkennus
Tämän tavoiteosion sisällöissä painotetaan omien kokemusten ja vahvuuksien käyttämistä oman oppimisen kehittämiseen. Oppilasta tuetaan aktiiviseen ja tavoitteelliseen toimintaan sekä käyttämään tunne-, vuorovaikutus-, ajattelu-, ja yhteistyötaitoja omassa oppimisessaan ja arjen ympäristössään.
Laaja-alaisen osaamisen alueista painottuvat L1 ja L3.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään itsetuntemustaan ja säätelemään käyttäytymistään ja oppimistaan.
|
|
|
T4 ohjata oppilasta pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä tukea oppilaan valmiuksia luoda vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tämän tavoiteosion sisällöissä painotetaan kasvun ja kehityksen monimuotoisuutta ja henkilökohtaisuutta sekä identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentumista. Tässä painotetaan myös seksuaalista kehittymistä, huolenpidon, perheen ja läheisten merkitystä mielen hyvinvoinnille sekä vuorovaikutustilanteissa toimimista. Sisältöjä käsiteltäessä otetaan huomioon kulttuurinen herkkyys, kansalaisten yhdenvertaisuus, ihmisoikeuksien kunnioittaminen sekä lapsuus ja lasten oikeudet. Laaja-alaisista osaamisista tässä tavoitealueessa painotetaan erityisesti L2 ja L3.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä oppii luomaan vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa toimimiseen.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida perustellen yksilölliseen kehitykseen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta ja arvioida sosiaalisten suhteiden merkitystä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle.
Oppilas osaa arvioida yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä arvioida ja perustella niihin liittyviä ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida esimerkkien avulla yksilölliseen kehitykseen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta ja analysoida sosiaalisten suhteiden merkitystä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle.
Oppilas osaa analysoida yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin vastuullisia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä antaa esimerkkejä sosiaalisten suhteiden merkityksestä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle.
Oppilas osaa kuvata yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä antaa yksittäisen esimerkin sosiaalisten suhteiden yhteydestä mielen hyvinvointiin ja terveyteen.
Oppilas osaa nimetä yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin ohjatusti ratkaisuja.
|
Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy |
T5 ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti
Paikallinen tarkennus
Tämän tavoitealueen sisällöissä otetaan huomioon mielen pahoinvointi, riippuvuudet sekä päihteet ja niiden käytön ehkäisy. Vastapainoksi tarkastellaan terveyden voimavaroista erityisesti hyvinvointia tukevia ympäristöjä ja yhteisöjä sekä mielekästä vapaa-ajantoimintaa. Sisällöissä otetaan esille työ- ja toimintakyky nuoruudessa. Laaja-alaisista osaamisista painottuvat tässä erityisesti L1 ja L3.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä vahvistavia ja vaarantavia tekijöitä ja mekanismeja sekä oppii käyttämään niihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida ja arvioida terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä selittää näiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Oppilas osaa käyttää terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä kuvata näiden välisiä yhteyksiä.
Oppilas osaa käyttää terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä pääosin asianmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä näiden välisiä yhteyksiä pääpiirteissään.
Oppilas osaa käyttää joitakin terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä.
Oppilas osaa käyttää ohjatusti joitakin terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä.
|
T 6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tämän tavoitealueen sisällöissä painotetaan erityisesti turvallisuustaitoja ja valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista. Sairauksien ehkäisyyn liittyvistä sisällöistä valitaan keskeiset ja ajankohtaiset tartuntataudit. Tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyötä paikallisen pelastuslaitoksen kanssa esimerkiksi no hätä-kilpailun merkeissä. Tarkastellaan tiedon luotettavuutta eri lähteistä terveysvaikutusten näkökulmasta. Laaja-alaisen osaamisen alueista painottuvat tässä erityisesti L3, L5.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hakemaan ja käyttämään terveyteen ja sairauteen liittyvää tietoa sekä oppii toimimaan tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa monipuolisesti eri tietolähteistä, muodostaa hakusanoja ja rajata tiedonhakua sekä käyttää tietoa asianmukaisesti.
Oppilas osaa arvioida erilaisia toimintatapoja itsehoidossa, avun hakemisessa ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa erilaisista lähteistä ja käyttää sitä pääosin asianmukaisesti.
Oppilas osaa kuvata asianmukaisia toimintatapoja itsehoidossa, avun hakemisessa ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa muutamista lähteistä sekä käyttää tietoa paikoitellen asianmukaisesti.
Oppilas osaa nimetä toimintatapoja itsehoitoon, avun hakemiseen ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin liittyen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa ohjatusti.
Oppilas osaa nimetä jonkin toimintatavan liittyen itsehoitoon, avun hakemiseen sekä terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin.
|
T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja
Paikallinen tarkennus
Sisällöissä painotetaan terveyden erin osa-alueiden kokonaisvailtaista hahmottamista terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn näkökulmasta. Lisäksi perehdytään ristiriitojen ja ongelmatilanteiden rakentavaan käsittelyyn. Terveyteen liittyvistä valinnoista nostetaan esiin liikkumattomuus ja passiivinen elämäntapa. Tässä kohdassa painottuvat L2 ja L7
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä sekä oppii pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja.
|
|
|
Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri |
T 9 ohjata oppilasta ymmärtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin, ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille
Paikallinen tarkennus
Sisällöissä otetaan huomioon kestävään elämäntapaan liittyvä sosiaalinen kestävyys ja vastuullinen kuluttaminen, kulttuurin terveyttä edistävä merkitys ja kestävä elämäntapa. Haetaan tietoa eri lähteitä käyttäen ja pohditaan niiden luotettavuutta. L2, L4, L5.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin, ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida elinympäristön aiheuttamia keskeisiä suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen sekä arvioida yhteisöjen, kulttuurin ja tvt:n yhteyksiä terveyteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida elinympäristön aiheuttamia keskeisiä suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen sekä selittää yhteisöjen, kulttuurin ja tvt:n yhteyksiä terveyteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata elinympäristön aiheuttamia vaikutuksia terveyteen sekä antaa esimerkkejä yhteisöjen, kulttuurin tai tvt:n yhteyksistä terveyteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä elinympäristön aiheuttamia vaikutuksia terveyteen sekä yhteisöjen, kulttuurin tai tvt:n yhteyksiä terveyteen.
|
T 11 ohjata oppilasta ymmärtämään ja arvioimaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistamaan niiden merkitystä itselle sekä muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
Paikallinen tarkennus
Terveyden edistämisen sisällöissä otetaan huomioon kulttuurin terveyttä edistävä merkitys ja kulttuurinen herkkyys, kestävä elämäntapa, kansalaisten yhdenvertaisuus ja osallisuus sekä ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Syvennetään identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentumista sekä pohditaan perheen ja läheisten merkitystä terveydelle. L2 , L7
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistaa niiden merkitystä itselle sekä oppii muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä arvioida niiden merkitystä omille terveyskäsityksille.
Oppilas osaa analysoida omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida asianmukaisten esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä kuvata, mikä on niiden merkitys omille terveyskäsityksille.
Oppilas osaa kuvata omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä tunnistaa niiden vaikutuksen omiin terveyskäsityksiin.
Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvata esimerkin avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä.
Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevan tekijän.
|