Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla käsitellään ja tutkitaan jo ortodoksista minäkuvaa ja kirkon jäsenyyttä, miten se näkyy omassa arjessa.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla tutustutaan mysterioihin, erityisesti kasteeseen ja mirhallavoiteluun. Jatketaan tutustumista kirkkoveisuihin, kirkkorakennukseen ja sen esineistöön sekä kirkkotaiteeseen - erityisesti tapahtumaikoneihin.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Suurista juhlista käsitellään toisella luokalla Herran kaste eli teofania, Herran ratsastaminen Jerusalemiin, tutustutaan suureen paastoon ja joulupaastoon.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Toisluokkalainen tutustuu juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin yhteisiin piirteisiin, katolilaisuuden ja ortodoksisuuden yhteisiin tekijöihin, kouluympäristön uskontojen ja uskonnottomien perinteiden ja tapojen viettoon.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla rohkaistutaan vapaasti ilmaisemaan omia ajatuksia, niitä opetellaan jo hieman perustelemaan ja hyväksymään ja ottamaan huomioon toisten mielipiteet. Tunteita opitaan hallitsemaan.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla pohditaan lasten oikeuksien julistuksen merkitystä omassa elämässä, syvennetään taitoja asettua tosen asemaan ja kunnioittaa muita, erilaisia mielipiteitä. Käsitellään tasa-arvoa, samanarvoisuutta, välittämistä ja huolenpitoa.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Kohtuullisuus, välittäminen, vastuu ja elämän kunnioittaminen ovat toisella luokalla käsiteltäviä asioita.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Toisluokkalaista oppilasta kuunnellaan, hänen annetaan kertoa näkemyksiään, opetetaan perustelemaan niitä. Toisen kuuntelemisen taitoa opetellaan keskittyneesti.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Raamattu kirkon kirjana: Vanha ja Uusi Testamentti, evankeliumit

- koululaisjumalanpalvelukset

- on erilaisia jumalanpalveluksia: liturgia, hautajaiset

- pyhä ja arki

- kaste, mirhavoitelu, kummi

- tapahtumaikoneja ja pyhien ihmisten ikoneja

- evankelistat, apostolit

- Jumalansynnyttäjä

- Herran rukous, Jeesuksen rukous, kerrataan keskeiset kirkkoveisut ja opetellaan uusia, esim. Totisesti on kohtuullista.

- kirkkovuosi: teofania, Kristuksen

Jerusalemiin ratsastaminen

- joulupaasto ja suuri paasto

-kirkkorakennus: kirkon osat ja sisältö

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

- juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon yhteiset juuret ja piirteet

- koulun lähialueen uskontoja, erityisesti Vaasan monimuotoinen protestanttisuus, uskonnottomuus

- katolisuuden ja ortodoksisuuden yhteiset piirteet

- omassa koulussa vietettäviä juhlia, niin uskonnollisia kuin maallisiakin

- erilaisia ortodoksisia perinteitä ja paikalliskirkkoja

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

- vastuu ympäristöstä, luomakunnan päivä

- hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä

- paasto, hyvän tekeminen

- eriarvoisuus, samanarvoisuus, avuliaisuus, tasa-arvo

- huolenpito, toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rakkaus

- Kristuksen vertaukset tuhlaajapojasta, laupiaasta samarialaisesta, hyvästä paimenesta, Vuorisaarna

- Lapsen oikeuksien sopimus omassa elämässä

ePerusteet