Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ensimmäisillä vuosiluokilla oppilaiden taitotasot äidinkielessä ovat hyvin eri tasolla. Tästä syystä opettajalla tulee olla hyvä oppilaantuntemus. Arvioinnin tulee olla yksilöllistä oppilaan lähtötaso huomioiden. Erityisesti arvioidaan taitojen edistymistä ja tavoitteiden saavuttamista. Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja positiivista. Jokaisesta oppilaasta löydetään yhdessä oppimisen edistysaskeleita. Tarkoitus onkin saada oppilas itse näkemään oma edistymisensä. Arviointi on jatkuvaa ja oppilaan ja opettajan vuorovaikutuksessa viikoittaista. Huoltajille tiedotetaan syyslukukauden aikana äidinkielen tavoitteista. Näiden pohjalta käydään myöhemmin lukuvuoden aikana arviointikeskustelua oppilaan osaamisesta ja edistymisestä sekä päätetään myös mahdollisista tukimuodoista. Opetustilanteiden yhteydessä käydään lyhyitä arviointikeskusteluja siitä, missä oppilas on onnistunut tai missä on kehitettävää.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii työskentelemään parin kanssa ja ryhmässä. Hän opettelee kuuntelutaitoa erilaisissa tilanteissa. Oppilas harjoittelee ryhmätyön tekemistä esimerkiksi lemmikkieläimestä tai muusta tutusta aiheesta.
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilaiden ja opettajan kesken ryhmäkeskustelua luokassa ja suunnittelua tulevasta. Omien kokemusten jakamista.
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu luokassa tapahtuviin yhteisiin ilmaisu- ja draamaharjoituksiin.
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa omia ja toisten tunnetiloja. Oppilas harjoittelee empatiataitoja.
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee sujuvaa lukemista oman tasonsa mukaisesti. Oppilas harjoittelee kuullun- ja luetunymmärtämistä. Hän osaa kertoa lukemastaan.
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää helppoja tekstejä, sanoja ja peruskäsitteitä.
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ohjatusti tiedonhakua esimerkiksi lasten tietokirjoista ja mediateksteistä.
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilaassa herää kiinnostus lastenkirjallisuuteen. Oppilas pystyy lukemaan omalle tasolleen sopivan kirjan ja kertomaan siitä muille.
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa kertoa johdonmukaisesti esimerkiksi arkipäivän asioista.
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa kirjoittaa sanoja, virkkeitä ja lyhyitä tekstejä.
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee oikeinkirjoituksen perusasioita, esimerkiksi geminaatan ja pitkän vokaalin oikeinkirjoitusta, sanavälin merkitsemistä, virkkeen lopetusmerkkejä ja ison alkukirjaimen käyttöä. Oppilas harjoittelee näppäintaitoja. Hän tutustuu sähköisiin oppimisympäristöihin ja osaa käyttää niitä ohjatusti.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu kirjastopalveluihin ja osaa käyttää niitä.
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Hyödynnetään esimerkiksi KiVa-koulua, Askeleittain-ohjelmaa tai jotakin muuta koulussa käytössä olevaa toimintamallia vuorovaikutustaitojen kehittämisessä. Harjoitellaan tunnetilojen nimeämistä.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan laajemmin tekstinymmärtämisen taitoja ja strategioita sekä tiedonhankintaa ja lähdekritiikkiä. Harjoitellaan vastavuoroista keskustelua ja kuuntelutaitoa.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kirjoitetaan helppoja virkkeitä ja pieniä tekstejä käsin ja koneella tekstinkäsittelyohjelman (esim. Word) avulla. Tekstit voivat olla esimerkiksi mielikuvitustarinoita, omaan elämään liittyviä asioita ja pieniä tieto- tai mediatekstejä. Harjoitellaan suullista ilmaisua esimerkiksi kertomalla tarinoita, mielipiteitä ja kuvaamalla arkipäivän kokemuksia. Kootaan ja pidetään esitys jostakin itselle tutusta tai kiinnostavasta aiheesta, samalla harjoitellaan ohjatusti tiedonhankintataitoja ja lähdekritiikkiä, kuvan ja tekstin yhdistämistä esitysmateriaaliksi (esim. Google, kamera, Sway). Esitys voidaan toteuttaa yhteistyössä jonkin toisen oppiaineen kanssa tai monialaisena oppimiskokonaisuutena.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan lastenkulttuuriin monipuolisesti esimerkiksi kirjastokäyntien, teatterivierailujen, juhlaperinteiden ja tapakulttuurien avulla. Hyödynnetään Vaasan kaupungin kulttuuriopetussuunnitelmaa.

ePerusteet