Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ensimmäisillä vuosiluokilla s2-oppilaiden taitotasot suomen kielessä ovat hyvin eri tasolla, ei vain lukemisessa ja kirjoittamisessa vaan myös puhumisessa ja kuullun ymmärtämisessä. Nämä taidot riippuvat pitkälti lapsen erilaisista taustoista. Arvioinnin tulee olla yksilöllistä oppilaan lähtötaso huomioiden. Erityisesti arvioidaan taitojen edistymistä ja tavoitteiden saavuttamista. Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja positiivista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee vuorovaikutustaitoja ryhmässä. Kehittää kieltään ja mielikuvitustaan sekä rohkaistuu enemmän osallistumaan draamaharjoituksiin. Oppilas ymmärtää ihmisten viestivän eri tavoin.
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta jakamaan jotain ajatuksiaan ja tunteitaan sekä osallistumaan tuttua aihepiiriä koskevaan keskusteluun. Oppilas kartuttaa sanavarastoaan.
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas rohkaistuu osallistumaan ilmaisutaitoharjoituksiin ja eläytymään erilaisiin rooleihin.
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee ymmärtämään erilaisia tekstejä.
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus
​Kannustetaan oppilasta lukemaan tasolleen sopivia tekstejä. Rohkaistaan oppilasta kertomaan ja keskustelemaan lukemastaan.
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta harjoittelemaan kertomuksen ja kuvailun tekemistä. Oppilasta ohjataan laajentamaan sanavarantoaan ja kieliopillisia rakenteita.
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kirjoittamaan käsin ja tutustumaan kymmensormijärjestelmään. Harjaannutetaan oppilasta tekstien suunnittelun ja tuottamisen taidoissa.
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita. Kannustetaan oppilasta ison alkukirjaimen ja virkkeen lopetusmerkkien käyttöön.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta harjaannutetaan tekemään havaintoja erilaisista puhetavoista koulussa ja kotona sekä huomaamaan oman kielenkäytön vaikutukset toisiin ihmisiin.
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
Innostutetaan oppilasta etsimään itselle omantasoista, häntä itseään kiinnostavaa lukemista. Tutustutetaan oppilasta kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin.
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kunnioittamaan toisen oppilaan kieltä ja kulttuuria. Harjaannutetaan oppilasta eläytymään toisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin, esim. kirjallisuuden avulla.
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
Oppilasta harjaannutetaan arvostamaan itseänsä ja kaveria kielenoppijana. Oppilasta tuetaan rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana.
T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta toimimaan erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Ohjataan oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa. Ohjataan oppilasta perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä. Kannustetaan oppilasta opettelemaan arvioimaan omaa kielitaitoaan ja kielenoppimistaan.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Harjoitellaan vuorovaikutustilanteissa toimimista ryhmässä: kysymistä, vastaamista, pyytämistä, toisen puheen kuuntelua ja keskustelun jatkamista omalla vuorolla.
  • Ohjataan kohteliaaseen ja keskustelukumppaneita kunnioittavaan puhetapaan.
  • Harjoitellaan ääntämistä: ohjataan kiinnittämään huomiota vokaalien ja konsonanttien kestojen vaihteluun niin omassa kuin toistenkin puheessa.
  • Harjoitellaan omista kokemuksista ja tunteista kertomista sekä mielipiteen ilmaisemista. Opetellaan niissä käytettäviä ilmaisutapoja, sanastoa ja fraseologiaa.
  • Huomioidaan ajan ilmaiseminen kerronnassa ja opetellaan aikakäsitteitä.
  • Ohjataan toisen puheen keskittyvään kuunteluun ja omaksutaan siitä omaan viestintään soveltuvaa ja tarpeellista ainesta.
  • Käsitellään tekstejä ja eri aihepiirejä näytellen, leikkien ja pelaten.
  • Ohjataan kokonaisilmaisuun.
S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Sujuvoitetaan lukutaitoa harjoittelemalla. Hyödynnetään käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne.
  • Luetaan kiinnostuksen mukaista ja taitotasolle soveltuvaa kaunokirjallisuutta sekä tieto- ja mediatekstejä ja keskustellaan niistä.
  • Mietitään ja keskustellaan, miten luettua voi liittää omiin kokemuksiin.
  • Tutkitaan tekstien rakenteita ja merkityksiä.
  • Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita.
  • Autetaan oppilaita laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan.
  • Huomioidaan, millä eri tavoilla kertovissa ja kuvaavissa teksteissä ilmaistaan aikaa, järjestystä ja paikkaa.
  • Opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika sekä juoni).
S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä.
  • Perehdytään eri tekstilajeille tyypilliseen sanastoon, fraseologiaan ja kieliopillisiin rakenteisiin.
  • Työstetään käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja eteenpäin.
  • Harjoitellaan ottamaan yleiskielen normit (oikeinkirjoitussopimukset) huomioon omassa tuotoksessa.
  • Ohjataan oikeakielisyyteen kielen rakenteissa (vokaalien ja konsonanttien kestojen vaihtelu).
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa.
  • Keskustellaan kielen merkityksestä ja vaikutuksesta koulun vuorovaikutustilanteissa sekä kuulluissa ja luetuissa teksteissä.
  • Korostetaan kirjaston merkitystä ikä- ja taitotasolle soveltuvan, kiinnostavan luettavan, kuunneltavan ja katseltavan materiaalin lähteenä.
  • Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.
  • Ohjataan oppilasta arvostamaan omaa ja toisten oppilaiden kulttuuria ja äidinkieltä osana monikulttuurista kouluyhteisöä.
S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Tarjotaan malleja koulutyöskentelyn kielenkäyttötilanteista.
  • Tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin.
  • Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja tekstejä.
  • Harjoitellaan tiedon kertomista toisille.
  • Opetellaan hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhankinnassa.
  • Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä oman oppimisen arvioinnissa.
  • Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.
  • Tuetaan oppilasta löytämään omat vahvuutensa kielenkäyttäjänä.
ePerusteet