Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Jatketaan oppilaan ohjausta näkemään ympäristönsä käsityötuotteet sekä käsityön mahdollisuudet itseilmaisun välineenä. Oppilasta ohjataan edelleen näkemään kokonaisen käsityöprosessin tärkeys ongelmanratkaisutaitojen kehittymisessä. Annetaan mahdolisuus kokeilevaan ja keksivään toimintaan tarjoamalla erilaisia käsityömateriaaleja oppilaan omaan työskentelyprosessiin.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta edelleen kuvien ja vaiheistamisen avulla hahmottamaan ja kuvaamaan kokonainen käsityöprosessin suunnitelusta aina valmiiseen tuotokseen asti. Ohjataan myös näkemään epäonnistunut työ uutena mahdollisuutena toisenlaiseen produktiin tai uuteen prosessiin. Ohjataan oppilasta raportoiman työn eri vaiheista sekä lopputuloksesta. Kannustetaan oppilasta arvostamaan kokonaista käsityöprosessia.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
Vahvistetaan oppilaan valmiuksia ideoida, suunnitella ja kokeilla erilaisia ratkaisuja käsityön tekemisessä. Valmiiden vastausten, mallien ja kopioiden sijaan annetaan oppilaalle mahdollisuus keksiä ja luoda itse erilaisia ratkaisuja käsityön menetelmien ja sisältöjen pohjalta. Rohkaistaan luovuuteen.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Työstetään pehmeillä ja kovilla materiaaleilla yhdistellen. Tutustuminen aloitetaan omasta lähiympäristöstä ja suomalaisesta käsityökulttuurista ja -perinteestä. Ohjataan oppilasta tiedostavaan, vastuuntuntoiseen ja säästäväiseen kuluttamiseen, jonka lähtökohtana on työn suunnittelu.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Annetaan oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään käsityön keinoin sekä opetetaan ymmärtämään käsityön merkitys kulttuurisena ilmiönä. Jatketaan opettamista näkemään käsityötaitojen merkitys arkielämän ongelmanratkaisussa. Jatketaan tutustumista sekä historiallisiin että moderneihin käsityöläisammatteihin ja mahdollisuuksiin opiskella käsityötä.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • omat tunteet, tarinat ja mielikuvitusympäristöt suunnittelun lähtökohtana
  • havainnoidaan rakennettua ja luonnon ympäristöä ja käytetään niitä ideoinnin lähtökohtina
  • visuaaliset ja materiaaliset menetelmät apuna suunnittelussa
  • harjoitellaan muodon, värin ja pinnan kehittämistä
  • tutkitaan ja havainnoidaan liikettä ja tasapainoa
  • käsityön merkitys kulttuuriperinnön säilyttämisessä ja suojaamisessa
S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • tutustutaan materiaalien ominaisuuksia ja teknologiseen ympäristöön
  • kokeillaan käsityössä käytettäviä perusmateriaaleja esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuitua, lankaa, kangasta ja kierrätysmateriaaleja.
  • kokeiluja käytetään tuotteen tai teoksen työstämiseen
S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • kokonainen suunnitteluprosessi
  • prosessin ja tuotteen kuvailun taidot
S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • käsityötuotteiden tai teoksien valmistus omia tai yhteisöllisiä suunnitelmia hyödyntäen.
  • erilaisten käsityövälineiden ja laitteiden käyttö esimerkiksi leikkaamisessa, liittämisessä, yhdistämisessä, muokkaamisessa tai materiaalien tarkoituksenmukaisessa työstössä.
S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ideoiden etsiminen tieto- ja viestintätekniikan avulla töiden suunnittelussa.
  • harjoitellaan dokumentoimaan käsitöitä ja teoksia tieto- ja viestintätekniikan avulla.
S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • erilaiset itse- ja vertaisarviointitavat.
  • palautteen antaminen.
ePerusteet