Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Liikunnan oppiaineessa edistyminen arvioidaan alkuopetuksen aikana sanallisesti. Itsearviointia sekä vertaisarviointia hyödynnetään liikunnanopetuksessa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Liikunnassa vahvistetaan oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa. Luodaan edellytyksiä oppimista tukeville, myönteisille liikuntakokemuksille ja tunteille. Oppilaita ohjataan ja kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä, toisista ja arjen sujumisesta. Opetuksen tavoitteissa korostuu havaintomotoristen taitojen ja motoristen perustaitojen leikinomainen oppiminen niin, että lapsi saa runsaasti liikuntaan liittyviä myönteisiä kokemuksia. Opetus perustuu paljolti tehtäviin, joissa tehdään asioita yhdessä. Näin voidaan samalla opetella yhdessä tekemisen perusteita eli vuorovaikutustaitoja ja omien tunteiden ilmaisun säätelyä. (EDU.fi) Toisella luokalla oppilaiden fyysistä aktiivisuutta syvennetään ja kiinnitetään enemmän huomiota motoristen perustaitojen oppimiseen.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Liikuntatilanteissa harjoitetaan oppilaan omaa havaintoherkkyyttä. Liikuntatunneilla harjoitellaan omien ja muiden tunteiden tunnistamista, hallintaa ja käsittelyä. Liikunnalla ohjataan ymmärtämään, että jokainen vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin toistenkin hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen. Harjoitellaan myös epäonnistumisten ja pettymyksen sietämistä. Toisella luokalla syvennetään oppilaiden havaintoja itsestään muistuttamalla esimerkiksi väsymyksen ja kehonhallinnan yhteydestä.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Liikunnassa harjoitellaan motorisia perustaitoja, joilla vahvistetaan sujuvaa arjesta selviytymistä esimerkiksi ennakoimalla vaaratilanteita kotona, koulussa ja liikenteessä. Tähän tarvitaan syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä ja vihjeiden tunnistamisen taitoja sekä riittävää havainnointikykykä. Toisella luokalla oppilaiden välineenkäsittelytaitoja syvennetään kiinnittämällä aiempaa enemmän huomiota esimerkiksi luistimien ja suksien käyttöön ja perustekniikkaan.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Liikuntakasvatusta toteutetaan erilaisissa ja monipuolisissa toimintaympäristöissä, joissa oppilas pääsee kokeilemaan ja kehittämään liikuntataitojaan. Opetuksessa huomiodaan vuodenajat ja käytössä olevat välineet. Toisella luokalla oppilaiden leikinomaista harjoittelua syvennetään rohkaisemalla heitä liikkumaan esimerkiksi puolapuilla ja kiipeilytelineillä.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Tuetaan uimataidon kehittymistä ja varmistetaan alkeisuimataidon hallinta. Kartoitetaan oppilaan tämänhetkinen uimataito ja suunnitellaan opetus vastaamaan oppilaan kehittymisen tarvetta. Opetellaan uimahalliympäristössä toimimista ja vedessä liikkumisen perustaitoja.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Liikuntakasvatuksessa ohjataan oppilasta kiinnittämään huomio omaan toimintaansa ryhmän jäsenenä. Ohjataan näkemään yksittäisen teon vaikutus koko ryhmään esim. peli- ja leikkitilanteissa ja näin ymmärtämään liikunnanopetuksen avulla omien valintojen merkitys sekäitselle että lähiympäristölle. Ohjataan turvalliseen ja vastuulliseen välineenkäyttöön ja kiinnitetään huomio esimerkiksi nopeuden ja liikkeensäätelyyn osana turvallista toimintaa.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Liikunnassa harjoitellaan ennakoimaan vaaratilanteita erilaisissa ympäristöissä. Ohjataan turvalliseen ja vastuulliseen välineenkäyttöön ja kiinnitetään huomio esimerkiksi nopeuden ja liikkeen säätelyyn osana turvallista liikkumista. Ohjataan rakentavaan ja ystävälliseen tunteiden ilmaisemiin myös pettymyksen ja epäonnistumisen hetkellä.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Liikunnan avulla opetellaan sekä sopimisen ja neuvottelun taitoja että sovittujen säntöjen noudattamista. Ohjataan oppilasta tarkkailemaan peli- ja leikkitilanteita ja ottamaan osaa yhteiseen toimintaan. Ohjataan koko ryhmää näkemään yhteisten sääntöjen ja niiden noudattamisen tärkeys yhteisten tilanteiden onnistumisessa. Luodaan myönteinen, epäonnistumisen salliva ilmapiiri liikuntakasvatustilanteissa. Ja opetellaan myös hyväksymään epäonnistuminen ja harjoitellaan epäonnistumisen tuottamien tunteiden hallintaa.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Liikunnanopetuksessa vahvistetaan sisäisen motivaation syntymistä oppimiseen ja kannustetaan omatoimiseen työskentelyyn. Ohjataan oppilasta löytämään liikkumisen ilo ja riemu sekä autetaan näkemään omien taitojen kehittyminen. Tuetaan oppilaan kiinnostusta ja innostusta liikkumiseen sekä liikuntaharrastusten löytämiseen paikallisesti.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Liikunnanopetuksen toiminnallisilla työtavoilla edistetään oppimisen ja liikkumisen iloa. Kannustetaan luovaan ajatteluun ja toimintaan sekä itseilmaisuun. Autetaan oppilasta löytämään häntä kiinnostava ja innostava laji.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vaasan seudun kristillisen koulun alkuopetuksen liikunnanopetus käsittää ikätasolle ominaisia ja sopivia sisältöjä. Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja esim. kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä sekä välineenkäsittelytaitoja erilaisissa oppimisympäristöissä. Toisella luokalla välineenkäsittelyssä siirrytään alkeista enemmän perustekniikan hallitsemiseen. Kehonhallintaa edistetään voimistelu- ja musiikkileikein, joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista. Koulussamme on sensomotorista liikuntaa, joka vahvistaa kehonhallintaa, hahmotusta sekä kehon keskiviivan ylitystä.

Vaasan kristillisessä koulussa opettelemme turvallista liikkumista kaupungissa siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Uimaopetus ja vesileikit kuuluvat osana liikunnan opetukseen.

Liikuntaleikit ja pelit: 2. luokalla vahvistetaan motorisia liikkumistaitoja leikkien ja pelien avulla.

  • musiikkileikit: 2. luokalla jatkamme musiikkileikkejä myös improvisaation keinoin.
  • rytmileikit: 2. luokalla omaa kehoa käytetään rytmiharjoituksissa.
  • välineiden käsittely: 2. luokalla harjoitellaan oikeiden välineiden käyttöä ja tekniikkaa kyseenomaisessa lajissa.
  • kehonhallinta: 2. luokalla vahvistetaan keskivartalon hallintaa.
  • kehonhahmotus: 2. luokalla jatketaan päivittäisiä sensomotorisia harjoituksia.
  • vesi liikuntaelementtinä: Oppilaat saavat uimaopetusta oman uimatasonsa mukaisesti.
S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opettajan tulisi vaihdella parien ja ryhmien muodostamistapoja ja varmistaa, että kukaan ei syrjäydy tai jää ulkopuolelle. Erilaisissa ryhmissä opitaan yhteistyötaitoja ja toisten huomioonottamista sekä kunnioitusta. Toisen luokan oppilaille lisätään sääntöleikkejä, joissa yhteistyötaitoja tarvitaan.

  • Opetellaan uusia leikkejä ja pelejä ja pyritään noudattamaan opittuja sääntöjä.
  • Opetellaan tunnistamaan omia tunteita liikunnan aikana.
  • Opetellaan tunnistamaan pahat tunteet ja harjoitellaan itsensä rauhoittamista.
  • Huomioidaan toiset ja opetellaan kannustamaan muita.
  • Kannustetaan oppilaita osallistumaan rohkeammin peleihin ja leikkeihin.
  • Harjoitellaan kärsivällisyyttä ja oman vuoron odottamista esim. jonossa.
S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liikunnan opetuksessa pyritään auttamaan oppilaita löytämään heille kiinnostavia ja innostavia likuntalajeja. Tutustutaan myös tarkemmin kilpailuissa esiin nouseviin tunteisiin ja niiden hallintaan.

  • monipuoliset pelit ja leikit
  • ilo omasta ja toisten onnistumisesta
  • vastuu omasta ja toisten onnistumisesta
  • pettymysten sietäminen
ePerusteet