Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Vuosiluokilla 1-2 kuvataiteesta annetaan sanallinen arviointi. Arviointi on kannustavaan ja rohkaisevaan sävyyn keskittyen oppilaan vahvuuksiin ja onnistumisiin. Oppilasta ohjataan tavoitteelliseen työskentelyyn sekä itsearviointiin.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Oppilas toimii kiinnostavien esineiden ja kuvien parissa omassa lähiympäristössään ja tuottaa niistä kuvia omaksuen samalla kuvataiteen eri työtapoja ja tekniikoita. Rohkaistaan oman ympäristön ja muun visuaalisen kullttuurin havainnointiin moniaistisesti. .
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Innostetaan kertomaan omista havainnoista toisille kuvataiteen käsitteistöä käyttäen.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta edelleen ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan muille erilaisten kuvallisten tapojen avulla.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Innostetaan oppilasta kokeilemaan ja tutustumaan erilaisiin kuvan tekemisen menetelmiin, kuten piirtäminen, maalaaminen, valokuvaaminen, videointi, rakentelu, painanta ja muovailu.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas perehtyy kuvataiteellisen prosessiin opetellen pitkäjänteisesti suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Työskentelyssä hyödynnetään sekä yksilö- että ryhmätyömenetelmiä tavoitteisiin soveltuvilla tavoilla.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta edelleen osallistumaan yhteisiin kuvataideopetuksen puitteissa järjestettyihin keskusteluihin. Kuvataideopetuksessa oppilasta ohjataaan tarkastelemaan itse tuotettuja taidekuvia sekä antamaan vertaispalautetta toisten tuottamista kuvista. Oppilas oppii vastaanottamaan ja antamaan kuvataiteen työhön littyvää palautetta sekä hyödyntämän saamaansa palautetta kuvan tekemisen prosessin osana. Samalla kannustetan monimuotoiseen ilmaisuun, ilmaisun rohkeuteen sekä jokaisen työn ainutlaatuisuuden arvostamiseen.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään joitakin kuviin liittyviä käsitteitä, kuten perusvärien ja -muotojen nimiä sekä erottamaan esimerkiksi piirrokset, maalaukset, valokuvat ja kolmiulotteiset teokset toisistaan. Oppilasta ohjataan käyttämään välineistä oikeita nimityksiä.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta tunnistamaan joitakin kuvan käyttötarkoituksia ja visuaalisen kulttuurin tuotteita, kuten taidekuvia, uutiskuvia, mainoskuvia, kuvistuskuvia, sarjakuvia, elokuvia sekä erilaisia merkkejä ja symboleita. Opetuksessa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan Vaasan kuvataidekulttuurin teoksia sekä keskeisimpiä taide- ja kuvituskuvia sekä esimerkiksi paikallisten yritysten ja toimijoiden logoja.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan edelleen tuottamaan kuvia omasta lähiympäristöstä nousevien havaintojen pohjalta. Kuvataideopetuksessa hyödynnetään paikallisuutta erityisesti aiheiden ja tutustumiskohteiden valinnassa ja tuetaan oppilaan kulttuuri-identiteetin kehittymistä tarjoamalla kuvataiteen keinoin kulttuuritietoa omasta kotiseudusta eri aikoina esimerkiksi Vaasan aikamatkat yhteistyössä museoiden kanssa.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan värien, muotojen, sommittelun, materiaalien, tekniikoiden sekä kuvien aiheiden ja sisältöjen välisiä yhteyksiä.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta pyrkimään kuvia tehdessään ottamaan huomioon erilaisia näkökulmia ja toimintatapoja ja harjoittelemaan toimimaan kestävien periaatteiden mukaisesti. Kuvataiteellisessa prosessisa kuvataiteen työskentelytavoissa sekä esimerkiksi materiaalivalinnoissa otetaan huomioon taloudellisesti edullinen materiaalien käyttö sekä kestävä kehitys.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Syvennytään arjen kuvakulttuureihin. Mediaympäristöjen kuvia käytetään hyödyksi, lastenohjelmia, mainoksia sekä lastenkirjojen kuvituksia.
  • Keskustellaan fiktion ja faktan eroista taiteessa, mediassa ja omissa kuvissa.
  • Kerrataan väriopin peruskäsitteet, kuten pää- ja välivärit. Harjoitellaan värien sekoittamista sekä kerrataan sivellintekniikat.
  • Luonnostellaan ja tuotetaan havaintojen perusteella kuvia ihmisistä, eläimistä, ympäristöstä ja rakennuksista eri tekniikoin.
  • Oppilas huolehtii omista työvälineistään ja noudattaa kestävän kehityksen periaatteita kuvallisessa työskentelyssään.
S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetussuunnitelman teksti

  • Laajennetaan tutustumista lähiympäristöön eri aisteja käyttäen (merellinen Vaasa).
  • Kootaan havaintoja oppilaille tutuista luonnonympäristöistä ja rakennutuista ympäristöistä piirtäen, valokuvaten, maalaten ,muotoillen ja materiaalia keräten. Tutkitaan tuotoksia.
  • Syvennetään kolmiulotteista muodon tuottamista eri välinein (3D-tulostus/tinkercad, rakentelu, muovailu).
  • Rakennetaan omia tuotoksia luonnonmateriaaleista sekä kierrätysmateriaaleista.
  • Jatketaan yksinkertaisiin painomenetelmiin tutustumista ja kokeilua.
  • Tehdään yhteistyötä Vaasan kaupungin museoiden sekä kaupungin eri kulttuuritoimijoiden kanssa.
S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Taiteen tekemisen sisältönä jatketaan edelleen eri aikoina, eri ympäristössä ja eri kulttuureissa tuotettua kuvataidetta huomioiden juhlat, vuodenajat sekä kulloinkin valitut teemat.
  • Taidekuvien tutkimista jatketaan sekä syvennetään tietämystä käyttäen apuna valmista materiaalia, esimerkiksi Ateneumin taidepakkaa.
  • Kerrataan faktan ja fiktion käsitteet sekä tutkitaan kuvia, joita ei ole muokattu sekä opetellaan itse muokkaamaan kuvia yksinkertaisin menetelmin tietotekniikkaa hyväksi käyttäen.
  • Syvennetään tietämystä eri valöörien vaikutukseen.
ePerusteet