Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan ja ohjataan kyselevään ja tutkivaan suhtautumiseen ympäristöopin aihepiirien äärellä. Tutustutaan oppilaille merkityksellisiin arkielämänilmiöihin ympäristöopin näkökulmasta.
|
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan ja opitaan vastuullisuutta ja iloitaan omasta oppimisesta.
|
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Pyritään vahvistamaan kestävän elämäntavan rakentumista arkeen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
|
Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Kiinnitetään huomiota itsenäiseen ja turvalliseen liikkumiseen lähiympäristössä.
|
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan yhteisölliseen oppimiseen ja tekemiseen.
|
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan monilukutaitoon ja tuetaan kriittisen ajattelun kehittymiseen.
|
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Opetellaan vertailun, luokittelun, järjestelemisen sekä erilaisten luokitteluperiaatteiden käyttöä luonnontieteen sisältöjen yhteydessä. Tutustutaan eliökunnan luokittelun periaatteisiin sekä havainnoidaan ympäristöä ilmiöineen ja materiaaleineen nimeten asioita luonnontieteen käsittein.
|
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Kiinnitetään huomiota siistiin ja turvalliseen ympäristöön kotona ja koulussa.
|
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilaita tekemään pienimuotoisia tutkimuksia. Tutkitaan saatuja tuloksia ja harjoitellaan johtopäätösten tekemistä.
|
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Opitaan toimimaan eri rooleissa ja ryhmissä erilaisten oppijoiden kanssa.
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Käytetään tieto-ja viestintäteknologiaa oppilaan omissa ympäristöopin tutkimuksissa.
|
Tiedot ja ymmärrys |
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan maapallon rakenteeseen ja aurinkokuntaan.
|
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Oppilaat harjoittelevat ympäristöä kuvaavien mallien ja kuvien tulkitsemista. He ymmärtävät mikä on karttojen tehtävä ja tutustuvat lähialueen karttoihin sekä niissä esiintyvien merkkien tarkoituksiin. Heille alkaa muodostua myös käsitys Suomesta ja sen naapurivaltioista Euroopan ja maailman kartoilla.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ympäristöoppi on oppiaineena luonteeltaan sellainen, että ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat siinä keskiössä.
Ajattelun ja oppimaan oppimisen taidot pääsevät kehittymään vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä oman reflektoinnin avulla. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Näitä taitoja vahvistetaan ohjaamalla oppilaita ohjataan käyttämään ajatustensa jäsentämiseen ja tulostensa esittelemiseen kuvia, malleja ja karttoja. Oppilaiden kanssa keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja heitä autetaan ymmärtämään niiden merkitys.
L4 Monilukutaito
Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa.
Ympäristöopissa monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida tietoa eri tavoin monipuolisissa ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Oppilaat tutustuvat erilaisten kuvien, kaavioiden, diagrammien ja karttojen käyttöön. He myös harjoittelevat omien tutkimustensa kuvaamista näiden avulla. Monilukutaitoa harjoitellaan monipuolisissa ja moniaistillisissa ympäristöissä sanallisten, kuvallisten ja auditiivisten ja numeeristen tekstien muodossa. Teknologiaa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
|
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilas kertoo eri tavoin ympäristöopin tunneilla omia kokemuksiaan, ajatuksiaan ja näkemyksiään, hän myös harjoittelee niiden perustelemista. Oppilas pyrkii täsmällisten ja tarkoituksenmukaisten käsitteiden käyttöön ja hänen sanavarastonsa laajenee.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle.
Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaava henkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan myös ympäristöopin tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen sekä omien mielipiteiden perustelemiseen.
L4 Monilukutaito
Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa.
Ympäristöopissa monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida tietoa eri tavoin monipuolisissa ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Oppilaat tutustuvat erilaisten kuvien, kaavioiden, diagrammien ja karttojen käyttöön. He myös harjoittelevat omien tutkimustensa kuvaamista näiden avulla. Monilukutaitoa harjoitellaan monipuolisissa ja moniaistillisissa ympäristöissä sanallisten, kuvallisten ja auditiivisten ja numeeristen tekstien muodossa. Monilukutaitojen harjoitteleminen laajentaa oppilaan viestintätaitoja sekä viestien vastaanottajana että lähettäjänä.
|
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Pohditaan terveellisen ravinnon merkitystä lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille.
|