Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Tavoitteiden saavuttamista ja työskentelyn etenemistä arvioidaan ja dokumentoidaan jatkuvasti oppimisprosessin aikana. Oppilasta ohjataan rakentavan palautteen, ohjaavien kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat motivaatiota, intoa ja tehostavat koko oppimisprosessia. Opettajan tehtävä on ohjata oppilasta asettamaan tavoitteita oppimiselle, reflektoimaan omaa toimintaansa ja oppimistaan sekä kehittää siten itseohjautuvuutta. Itsearvioinnin ohella vertaisarviointi on tehokas tapa ohjata oppilaita kiinnittämään huomiota olennaiseen ja tukea yhteisöllistä oppimista.

Oppilas voi ilmaista osaamista monin eri tavoin. Oppimista havainnoidaan keskusteluissa, toiminnassa, erilaisissa esityksissä ja kuvallisessa ilmaisussa. Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa tähän monipuolisia mahdollisuuksia.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan ja ohjataan kyselevään ja tutkivaan suhtautumiseen ympäristöopin aihepiirien äärellä. Tutustutaan oppilaille merkityksellisiin arkielämänilmiöihin ympäristöopin näkökulmasta.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan ja opitaan vastuullisuutta ja iloitaan omasta oppimisesta.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Pyritään vahvistamaan kestävän elämäntavan rakentumista arkeen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Kiinnitetään huomiota itsenäiseen ja turvalliseen liikkumiseen lähiympäristössä.
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan yhteisölliseen oppimiseen ja tekemiseen.
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan monilukutaitoon ja tuetaan kriittisen ajattelun kehittymiseen.
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Opetellaan vertailun, luokittelun, järjestelemisen sekä erilaisten luokitteluperiaatteiden käyttöä luonnontieteen sisältöjen yhteydessä. Tutustutaan eliökunnan luokittelun periaatteisiin sekä havainnoidaan ympäristöä ilmiöineen ja materiaaleineen nimeten asioita luonnontieteen käsittein.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Kiinnitetään huomiota siistiin ja turvalliseen ympäristöön kotona ja koulussa.
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilaita tekemään pienimuotoisia tutkimuksia. Tutkitaan saatuja tuloksia ja harjoitellaan johtopäätösten tekemistä.
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Opitaan toimimaan eri rooleissa ja ryhmissä erilaisten oppijoiden kanssa.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Käytetään tieto-ja viestintäteknologiaa oppilaan omissa ympäristöopin tutkimuksissa.
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan maapallon rakenteeseen ja aurinkokuntaan.
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Oppilaat harjoittelevat ympäristöä kuvaavien mallien ja kuvien tulkitsemista. He ymmärtävät mikä on karttojen tehtävä ja tutustuvat lähialueen karttoihin sekä niissä esiintyvien merkkien tarkoituksiin. Heille alkaa muodostua myös käsitys Suomesta ja sen naapurivaltioista Euroopan ja maailman kartoilla. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöoppi on oppiaineena luonteeltaan sellainen, että ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat siinä keskiössä. Ajattelun ja oppimaan oppimisen taidot pääsevät kehittymään vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä oman reflektoinnin avulla. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä. Näitä taitoja vahvistetaan ohjaamalla oppilaita ohjataan käyttämään ajatustensa jäsentämiseen ja tulostensa esittelemiseen kuvia, malleja ja karttoja. Oppilaiden kanssa keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja heitä autetaan ymmärtämään niiden merkitys. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Ympäristöopissa monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida tietoa eri tavoin monipuolisissa ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Oppilaat tutustuvat erilaisten kuvien, kaavioiden, diagrammien ja karttojen käyttöön. He myös harjoittelevat omien tutkimustensa kuvaamista näiden avulla. Monilukutaitoa harjoitellaan monipuolisissa ja moniaistillisissa ympäristöissä sanallisten, kuvallisten ja auditiivisten ja numeeristen tekstien muodossa. Teknologiaa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilas kertoo eri tavoin ympäristöopin tunneilla omia kokemuksiaan, ajatuksiaan ja näkemyksiään, hän myös harjoittelee niiden perustelemista. Oppilas pyrkii täsmällisten ja tarkoituksenmukaisten käsitteiden käyttöön ja hänen sanavarastonsa laajenee. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaava henkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Vuorovaikutustaitoja harjoitellaan myös ympäristöopin tunneilla käyttäen työvälineina Young Leadership -menetelmää, seikkailukasvatusta, liikettä, draamaa, tarinoita, eri medioita, musiikkia, kädentaitoja ja kuvallisia keinoja. Oppilaita kannustetaan luovaan ja rohkeaan esiintymiseen sekä omien mielipiteiden perustelemiseen. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Ympäristöopissa monilukutaito ilmenee kykynä etsiä, muokata, tuottaa, valikoida, esittää ja arvioida tietoa eri tavoin monipuolisissa ympäristöissä erilaisia välineitä käyttäen. Oppilaat tutustuvat erilaisten kuvien, kaavioiden, diagrammien ja karttojen käyttöön. He myös harjoittelevat omien tutkimustensa kuvaamista näiden avulla. Monilukutaitoa harjoitellaan monipuolisissa ja moniaistillisissa ympäristöissä sanallisten, kuvallisten ja auditiivisten ja numeeristen tekstien muodossa. Monilukutaitojen harjoitteleminen laajentaa oppilaan viestintätaitoja sekä viestien vastaanottajana että lähettäjänä.
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Pohditaan terveellisen ravinnon merkitystä lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

2. luokalla käsitellään:

  • näkymättömissä olevien kehon osien nimeäminen
  • elämänkaaren eri vaiheet, "vauvasta vanhukseksi"
  • erilaiset perheet
  • ensiapu

Syvennetään 1. luokalla opittua:

  • ravinnon, hygienian merkitys terveydelle sekä tiedollisesti että käytännössä harjoitellen
  • unen merkitys terveydelle
  • sukupuolen moninaisuus
  • TVT-taidot
    • tiedonhaku valmiita hyperlinkkejä käyttämällä
S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Turvallista toimintaa lähiympäristössä ja liikenteessä voidaan harjoitella esimerkiksi turvallisuuspyöräilyllä.
  • Liikenteessä toimiminen kävelijänä ja pyöräilijänä.
  • Tunnetaitoja opiskellaan yhteistyössä paikaillisen terapiakeskuksen kanssa.
  • Kiusaamisen ehkäisy ja koskemattomuus.
S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

Havannoidaan ja opitaan eri kasvi ja eläinlajeista.

Tutkitaan lähiympäristöä ja mitä se sisältää esim. puiden tutkiminen ja nimeäminen, sienet ja eläimet yms.

Syvennetään osaamista Vaasan Merenkurkun saariston maailmanperintökohteeseen.

  • Opitaan pääilmansuunnat.
  • TVT-taidot
    • Kartan idean ymmärtämisen harjoittelussa voidaan käyttää apuna esimerkiksi mobiililaitteiden karttaohjelmia ja paikannusta.
S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Harjoitellaan luonnontieteellisen tutkimuksen tekemistä toiminnallisesti. Keskitytään tarkkojen havaintojen tekemiseen. Aiheiden valinnassa tärkeää on lapsen oma kiinnostus ja selittämisen lähtökohtana on lapsen "oma" kieli ja käsitteet.
  • Tutkiminen
  • Ihmettely
  • Kokeileminen
  • Keksiminen
  • Ajatteleminen
  • TVT-taidot
    • Dokumentoidaan tutkittua ja kokeiltua valokuvaamalla ja videoimalla.
S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • elämän perusedellytykset kasvien kannalta
  • havainnoidaan eläinten ja kasvien erilaisuutta, esimerkiksi asemaa ravintoketjussa
  • maapallon liikkuminen avaruudessa, "miksi on yö ja päivä?"
  • erilaiset materiaalit
  • marjat ja sienet
  • puutarha ja maatila
  • valjo ja varjo
  • eläinten pesät
  • Ravinnontuotanto, "Mistä ruoka tulee?” Tehdään mahdollisuuksien mukaan vierailuja lähiympäristöön.
S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • eettisesti kestävät valinnat.
  • kierrätys ja vastuullinen kuluttaminen.
  • pihan, niityn, metsän ja maatilan eliöt.
  • ympäristövastuullinen toiminta
  • elämää maapallolla.
ePerusteet