Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
Paikallinen tarkennus
Toisten mielipiteiden ja ajattelun huomioinnin ohjauksen syventäminen.
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan löytämään eri tapoja ilmaista tunteitaan ja ajatteluaan.
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
Paikallinen tarkennus
Syvennetään oppilaan ohjausta oman ja muiden ajattelun arvostukseen.
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
Paikallinen tarkennus
Edistetään kysymyksentekotaitoja sekä perusteltujen väitteiden esittämistä entistä laajemmin.
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tunnistamaan arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia.
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
Paikallinen tarkennus
Pohditaan syvemmin oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä. Rohkaistaan oppilasta näitä tutkimaan.
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
Paikallinen tarkennus
Jatketaan lähiympäristön tapakulttuurien tuntemukseen opastamista.
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita laajemmin.
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
Paikallinen tarkennus
Innostetaan oman ympäristön ja luonnon arvostukseen ja kunnitoittamiseen.

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Kiireettömyys, läsnäolo ja avoimuus ovat tärkeitä oppitunneilla.
  • Harjoitellaan kysymysten tekoa kuvien pohjalta.
  • Ongelmanratkaisujen mallittaminen esim. ristiriitatilanteiden selvittelyn harjoitteleminen draaman avulla.
  • Tutustutaan oikean ja väärän käsitteisiin esim. satujen ja kertomusten avulla. Voidaan pohtia mitä hyvää ja pahaa on eri sadussa tai kertomuksessa on.Oikeaa ja väärää voidaan myös pohtia vastakohtien kautta esim. rohkea-arka, rikas-köyhä, ruma-kaunis.
  • Keskustellaan hyvän arjen tekijöistä esim. millaiset asiat minusta tuntuvat hyvältä?
  • Pohditaan millainen on hyvä ystävä.
S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Jatketaan Minä itse -vihkoa tai muuta aloitettua projektia. Pohditaan oman perheen historiaa ja perinteitä sekä elämänkatsomusta.

  • Tarinoiden kuunteleminen ja omien tarinoiden kirjoittaminen sekä jakaminen.

  • Pohditaan hyviä tapoja ja mietitään miten arvostetaan toisten tapoja sekä eri maiden tapakulttuureita.
S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Itsetuntemuksen ja tunnetaitojen harjoittelun jatkamista esim. tunnekorttien avulla.

  • Sääntöjä vahvistetaan pelien ja leikkien avulla. Jatketaan hyvän häviämisen taitoa ja oman vuoron odottamista.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Pohditaan miten jokainen voi suojella luontoa. Mietitään konkreettisia toimia oman lähiympäristön suojelun hyväksi.

  • Tutustutaan lähiympäristöön ja pyritään tekemään lukuvuoden aikana vähintään yksi retki lähiympäristöön. Työstetään retkestä tehtyjä havaintoja kuvin ja tekstein.

  • Etsitään netistä mieluisa luontokuva ja tutustutaan Merenkurkun maailmanperintöalueen nettisivuihin sekä Vaasan alueen saaristoalueeseen.

ePerusteet