Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi ja siihen perustuva palaute on monipuolista, konkreettista ja oppimisen taitoja kehittävää. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Arviointi perustuu monipuoliseen dokumentointiin siitä, miten oppilaiden laajenevat kielelliset taidot ja tekstien tuottaminen sekä tulkinta kehittyvät ja mitkä ovat heidän tietonsa kielestä, kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista.

Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa ja muiden työskentelyä, ilmaisua ja tuotoksia. Oppimista tukevan, monipuolisen ja erittelevän arvioinnin ja palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoiseksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja he saavat välineitä niiden kehittämiseen. Oppimisen edistymisen kannalta keskeisiä ovat äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärien eri tavoitealueiden perustaidot ja niihin johtavat työskentelyprosessit ja oppimisstrategiat.

Äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää äidinkielen ja kirjallisuuden valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaan oppimisen arviointi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 3-6

Arviointi ja siihen perustuva palaute on monipuolista, konkreettista ja oppimisen taitoja kehittävää. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Arviointi perustuu monipuoliseen dokumentointiin siitä, miten oppilaiden laajenevat kielelliset taidot ja tekstien tuottaminen sekä tulkinta kehittyvät ja mitkä ovat heidän tietonsa kielestä, kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista.

Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa ja muiden työskentelyä, ilmaisua ja tuotoksia. Oppimista tukevan, monipuolisen ja erittelevän arvioinnin ja palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoiseksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja he saavat välineitä niiden kehittämiseen. Omaehtoinen lukeminen on tärkeä tavoite, jota tuetaan ja arvioidaan suhteessa luku- ja kirjoitustaitoon.

Äidinkielen ja kirjallisuuden sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppimisen edistymisen kannalta keskeisiä ovat äidinkielen ja kirjallisuuden eri tavoitealueiden perustaidot ja niihin johtavat työskentelyprosessit ja oppimisstrategiat.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan ilmaisuvarantoaan ja taitoaan ilmaista mielipiteensä ja toimia rakentavasti koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Perehdytetään oppilasta asialliseen toimimiseen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa esimerkiksi draaman keinoin. Kehitettään oppilaan vuorovaikutaustaitoja rohkaisemalla oppilasta osallistuttamaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin ja työskentelemään erilaisten aihepiirien ja tekstien parissa. Oppilas osaa perustella mielipidettään ja pitää pienen puhe-esityksen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vahvistamaan ilmaisuvarantoaan ja taitoaan ilmaista mielipiteensä ja toimia rakentavasti koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa.
Vuorovaikutustaidot ja ilmaisuvaranto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu aloitteellisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, ilmaisee ajatuksiaan ja perustelee mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin. Oppilas ilmaisee omia ajatuksiaan ja mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee mielipiteitään vastaamalla kysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu vuorovaikutustilanteisiin yleensä kuuntelemalla.

T2 innostaa oppilasta vahvistamaan kasvokkaisen vuorovaikutuksen, opetuspuheen ja kuultujen tekstien kuuntelu- ja ymmärtämistaitojaan
Paikallinen tarkennus
Kehitetään oppilaan kuullun ymmärtämistä erilaisissa tilanteissa sekä rohkaistaan keskustelemaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vahvistamaan kasvokkaisen vuorovaikutuksen, opetuspuheen ja kuultujen tekstien kuuntelu- ja ymmärtämistaitojaan.
Vuorovaikutuksessa toimiminen ja kuultujen tekstien ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu puhumalla kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa rakentavasti. Oppilas erottaa olennaiset asiat opetuspuheesta ja muusta kuulemastaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu puhumalla kasvokkaisissa vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisesti. Oppilas ymmärtää pääosan opetuspuheesta ja muusta kuulemastaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu puhumalla vuorovaikutukseen. Oppilas ymmärtää opetuspuhetta ja muita puhuttuja tekstejä vaihtelevasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ei osallistu puhumalla vuorovaikutukseen, mutta ymmärtää selkeästi havainnollistettua puhetta.

T3 ohjata oppilasta ilmaisemaan itseään monipuolisesti sanallisia ja ei-sanallisia ilmaisukeinoja käyttäen sekä käyttämään luovuuttaan ja ottamaan huomioon myös muut osallistujat
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee erilaisia ilmaisun keinoja ja opettelee huomioimaan muut ihmiset. Oppilas ilmaisee itseään erilaisia ilmaisun keinoja käyttäen ja kehittyy puhekumppaninsa huomioon ottamisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään monipuolisesti sanallisia ja ei-sanallisia ilmaisukeinoja käyttäen, käyttämään luovuuttaan ja ottamaan huomioon myös muut osallistujat.
Ilmaisu vuorovaikutustilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ilmaisee itseään tarkoituksenmukaisesti erilaisia sanallisia ilmaisukeinoja käyttäen. Oppilas pitää valmistellun ja sisällöltään monipuolisen puhe-esityksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia sanallisia ilmaisun keinoja ja ottaa huomioon puhekumppaninsa. Oppilas pitää valmistellun puhe-esityksen itselleen läheisestä aiheesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu keskusteluun itselleen läheisistä aiheista. Oppilas ilmaisee itseään ymmärrettävästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee itseään sanallisesti erilaisissa arkitilanteissa. Oppilas täydentää suullista ilmaisuaan kehollisesti.

Tekstien tulkitseminen
T4 ohjata oppilasta sujuvoittamaan lukutaitoaan ja käyttämään tietoaan tekstilajeista tekstien erittelemisessä ja tiedon luotettavuuden arvioinnissa itsenäisesti ja ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Harjaannutetaan oppilasta lukemaan sujuvasti erilaisia tekstejä. Kehitetään oppilaan luetunymmärrystaitoja, tekstilajien tuntemusta ja kuvanlukutaitoja. Ohjataan oppilasta vertailemaan tekstejä ja pyrkimään arvioimaan tekstien luotettavuutta. Harjaanutetaan oppilasta selvittämään tiedon lähteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii sujuvoittamaan lukemistaan ja käyttämään tietoaan tekstilajeista tekstien erittelemisessä ja tiedon luotettavuuden arvioinnissa itsenäisesti ja ryhmässä.
Lukutaidon sujuvuus ja tekstilajitaidot tekstin tulkinnassa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas lukee monipuolisesti erilajisia tekstejä. Oppilas erittelee tekstejä niiden sisällön, rakenteen ja kielellisten piirteiden perusteella sekä arvioi tekstin luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas lukee sujuvasti erilajisia tekstejä. Oppilas käyttää tietoa tekstilajipiirteistä tekstien tulkinnassa ja luotettavuuden arvioinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas lukee tekstejä pääosin sujuvasti. Oppilas tunnistaa kertomuksen, tietotekstin ja arvioivan tekstin. Oppilas harjoittelee käyttämään tietoa tekstilajipiirteistä tekstien tulkinnassa ja luotettavuuden arvioinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee lukemisen sujuvoittamista. Oppilas tunnistaa keskeisimpiä tekstilajeja.

T5 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan tulkita puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä erilaisissa tilanteissa tarkoituksenmukaisia luku- ja ymmärtämisstrategioita käyttäen
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta kehittämään taitoaan ymmärtää erilaista puhuttua sekä kirjoitettua kieltä. Tuetaan oppilasta kehittämään lukustrategioitaan ja tekstien tulkintataitoja. Kannustetaan oppilasta tunnistamaan omia kehittämistarpeita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään taitoaan tulkita puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä erilaisissa tilanteissa tarkoituksenmukaisia luku- ja ymmärtämisstrategioita käyttäen.
Tekstien tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee itsenäisesti havaintoja ja päätelmiä puhutuista ja kirjoitetuista teksteistä. Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisia luku- ja ymmärtämisstrategioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tulkita puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Oppilas käyttää jossain määrin tekstin tulkintaa edistäviä luku- ja ymmärtämisstrategioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä pääosin ja hahmottaa tekstin kokonaisuuden. Oppilas harjoittelee tekstin tulkintaa edistäviä luku- ja ymmärtämisstrategioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas lukee ja ymmärtää yksinkertaisia, kieleltään konkreettisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas hyödyntää vain vähän luku- ja ymmärtämisstrategioita.

T6 ohjata oppilasta päättelevään tekstien tulkintaan sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas laajentaa sana- ja käsitevarantoaan. Opastetaan oppilasta ymmärtämään teksteistä tärkeimmät asiat. Oppilas tutustuu aktiivisesti uusiin sanoihin, käsitteisiin, sanontoihin ja kielikuviin. Oppilas osaa tehdä itsenäisesti päätelmiä sanojen merkitysvivahteista sekä virkkeiden osien ja kieliopillisten rakenteiden välisistä suhteista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään päättelevää tekstien tulkintaa sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan.
Sana- ja käsitevarannon laajentuminen, päättelevä tekstien tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilaan sana- ja käsitevaranto mahdollistaa itsenäisen ja oivaltavan tekstien tulkinnan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hallitsee riittävän sana- ja käsitevarannon voidakseen tehdä päätelmiä lukemastaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hahmottaa tekstin kokonaisuuden. Oppilas hyödyntää tekstejä sana- ja käsitevarantonsa laajentamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hahmottaa tekstin irrallisesti toisiinsa liittymättöminä osina. Oppilaan sana- ja käsitevaranto on vähäinen.

Tekstien tuottaminen
T8 auttaa oppilasta syventämään taitoaan suunnitella ja tuottaa tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä käyttämään monipuolisesti niissä tarvittavaa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kirjoittamaan kertovia, kuvaavia ja kantaaottavia tekstejä sekä tietotekstejä käsin ja koneella. Oppilas tuottaa kokonaisia suullisia ja kirjallisia tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä. Oppilas tuntee oikeinkirjoituksen perussäännöt. Oppilas osaa otsikoida tekstinsä, jakaa sen kappaleisiin ja kiinnittää huomiota sanavalintoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään taitoaan tuottaa tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä käyttämään monipuolisesti niissä tarvittavaa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita.
Tekstien tuottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kirjoittaa sisällöllisesti ja kielellisesti monipuolisia tekstejä. Kieliopilliset rakenteet ovat pääsääntöisesti oikein. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on vakiintunutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kirjoittaa kokonaisia tekstejä ja kiinnittää huomiota sanavalintoihin. Kieliopillisissa rakenteissa voi olla horjuvuutta. Oppilas noudattaa pääpiirteissään kirjoitetun kielen normeja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kirjoittaa ymmärrettäviä tekstejä kieliopillisista puutteista huolimatta. Sanasto voi olla vielä suppeaa. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on vaihtelevaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kirjoittaa tekstejä tutuista aihepiireistä. Teksti voi olla verrattain hankalasti luettavaa ja sanastoltaan hyvin rajallista.

T9 ohjata oppilasta tarkastelemaan ja arvioimaan omia tekstejään sekä kehittämään taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta
Paikallinen tarkennus
Harjaannutetaan oppilasta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan kirjoittajana sekä ohjataan hänet palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa Oppilas ohjataan tarkastelemaan ja arvioimaan omia tekstejään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan ja arvioimaan omia tekstejään sekä kehittämään taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tekstien arviointi sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi ja muokkaa tekstejään palautteen perusteella. Oppilas ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta muille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas arvioi tekstejään palautteen perusteella. Oppilas antaa palautetta muille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee ohjatusti tekstejään palautteen perusteella. Oppilas antaa vähäistä palautetta muille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa vastaan palautetta teksteistään.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T10 ohjata oppilasta vahvistamaan kielitietoisuuttaan ja havainnoimaan kielenkäytön tilanteista vaihtelua, eri kielten piirteitä ja puhutun ja kirjoitetun suomen säännönmukaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Harjaannutetaan oppilasta tunnistamaan, miten kieli vaihtelee erilaisissa tilanteissa sekä valitsemaan oikeita kielenkäyttötapoja ja -strategioita erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Oppilasta opastetaan tunnistamaan äidinkielensä sekä muiden opiskelemiensa kielten ja suomen kielen eroja ja säännönmukaisuuksia. Tuetaan oppilasta hyödyntämään kielitietouttaan suomen kielen opiskelussa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vahvistamaan kielitietoisuuttaan ja havainnoimaan kielenkäytön tilanteista vaihtelua, eri kielten piirteitä sekä puhutun ja kirjoitetun suomen säännönmukaisuuksia.
Kielten ja kielenkäytön piirteiden havainnointi ja vertailu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää kielen rakenteita ja säännönmukaisuuksia sekä niiden käyttöä. Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen vaikutuksen vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa kielen rakenteita ja säännönmukaisuuksia sekä tapoja luoda merkityksiä. Oppilas kuvailee kielen tilanteista vaihtelua.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa kirjoitetun ja puhutun kielen eroja. Oppilas hahmottaa joitakin keskeisiä kielen rakenteita ja säännönmukaisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että kirjoitettu ja puhuttu kieli ovat erilaisia.

T11 innostaa oppilasta tutustumaan monipuolisesti kirjallisuuteen ja kulttuuriin ja kannustaa lukemaan lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä rohkaista lukuelämysten jakamiseen ja kirjaston aktiiviseen käyttöön
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan lukemaan omalle tasolle sopivaa kirjallisuutta ja häntä ohjataan kertomaan monipuolisemmin lukemastaan ja muusta lasten- ja nuortenkulttuurista. ​ Kannustetaan oppilasta käyttämään kirjastopalveluita. Oppilasta tutustutetaan lapsille ja nuorille suunnattuun suomenkieliseen kirjallisuuteen, sekä elokuva-, teatteri- ja mediakulttuuriin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tutustumaan monipuolisesti kirjallisuuteen ja kulttuuriin ja oppii lukemaan lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta sekä rohkaistuu lukuelämysten jakamiseen ja kirjaston aktiiviseen käyttöön.
Kirjallisuuden ja kulttuurin tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas lukee monipuolisesti lasten- ja nuortenkirjoja. Oppilas tarkastelee lukemaansa eri näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjoja. Oppilas keskustelee ja kirjoittaa lukukokemuksestaan ja kokemuksistaan lasten- ja nuortenkulttuurista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas lukee lasten- ja nuortenkirjoja. Oppilas osallistuu luetun käsittelyyn keskustelemalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas lukee lyhyitä tekstejä. Oppilas osallistuu luetun käsittelyyn kuuntelemalla.

T12 ohjata oppilasta havainnoimaan koulun ja muun ympäristön kulttuurista monimuotoisuutta sekä tukea oppilaan monikielistä ja -kulttuurista identiteettiä ja rohkaista hyödyntämään ja kehittämään omaa kielirepertuaaria
Paikallinen tarkennus
Oppilasta tutustutetaan luokan muiden oppilaiden kielitaustaan ja kulttuuriin sekä kaupungissa oleviin vähemmistökieliin ja kulttuureihin. Innostetaan oppilasta suhtautumaan arvostavasti sekä omaan että ympäristönsä kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilasta kannustetaan käyttämään ja kehittämään aktiivisesti omaa kielirepertuaariaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan koulun ja muun ympäristön kulttuurista monimuotoisuutta, saa tukea monikielisen ja -kulttuurisen identiteettinsä kehittymiseen sekä oppii hyödyntämään ja kehittämään omaa kielirepertuaaria.
Kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden havainnointi ja oman monikielisen identiteetin ja kielirepertuaarin vahvistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee monikielisyyden sekä kulttuurisen monimuotoisuuden merkitystä. Oppilas vertailee eri kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee omaa ja lähiympäristönsä monikielisyyttä sekä kulttuurista monimuotoisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää joitakin piirteitä lähiympäristönsä monikielisyydestä ja kulttuurisesta moninaisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää joitakin piirteitä omasta monikielisyydestään ja kulttuurisesta moninaisuudesta.

Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T13 innostaa oppilasta vahvistamaan myönteistä käsitystä itsestään kielenkäyttäjänä ja kielenoppijana sekä asettamaan oppimistavoitteita
Paikallinen tarkennus
Oppilasta harjaannutetaan omien oppimistavoitteiden asettamisessa lukemisessa, kirjoittamisessa, kuuntelussa ja puhumisessa. Oppilasta autetaan tunnistamaan vahvuuksiaan kielenoppijana mutta myös huomaamaan kehittämistarpeita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vahvistamaan myönteistä käsitystä itsestään kielenkäyttäjänä ja kielenoppijana sekä asettamaan oppimistavoitteita.
Oppimistavoitteiden asettaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itselleen haasteellisia oppimistavoitteita ja edistää yhteistä oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan kielenoppijana ja kielen käyttäjänä sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ohjatusti asettaa itselleen oppimistavoitteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja kielenoppimisestaan ja omista oppimisen tavoistaan.

T14 ohjata oppilasta havaitsemaan, miten kieltä käytetään eri oppiaineissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan lukemaan eri oppiaineiden tekstejä ja harjaannutetaan oppilasta tekstin osioiden tunnistamisessa, kuten otsikot, kuvatekstit, tiivistelmät ja avainsanat. Oppilasta tutustutetaan eri oppiaineiden sanastoihin ja häntä opastetaan ymmärtämistä auttavien apuvälineiden käytössä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havaitsemaan, miten kieltä käytetään eri oppiaineissa.
Eri oppiaineiden kielen ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää itsenäisesti lukemalla eri oppiaineiden tekstejä. Oppilas kuvailee, millaisista osista tekstit rakentuvat.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää ikätasonsa mukaista oppiaineiden kieltä vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää pääasiat eri oppiaineiden teksteistä ja sen, millaisista osista tekstit rakentuvat.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käsittelee eri oppiaineiden aiheita arkikielellä.

T15 kannustaa oppilasta kehittämään tietojaan ja kielellisiä keinojaan itseohjautuvaan työskentelyyn, tiedonhakuun ja tiedon jäsentämiseen itsenäisesti ja ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta autetaan hankkimaan suullista ja kirjallista tietoa tilanteeseen ja aiheeseen sopivalla tavalla, sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tietojaan ja kielellisiä keinojaan itseohjautuvaan työskentelyyn, tiedonhakuun ja tiedon jäsentämiseen itsenäisesti ja ryhmässä.
Tekstin rakentaminen ja tiedonhaku

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tuottaa hankkimansa lähdetiedon pohjalta jäsennellyn suullisen tai kirjallisen tekstin itsenäisesti. Oppilas valitsee ohjatusti tilanteeseen ja aiheeseen sopivan tavan hankkia tietoa. Oppilas edistää tavoitteellisesti yhteistä työskentelyä. Oppilas arvioi lähteiden luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää lähdetietoa kopioimatta sitä suoraan. Oppilas edistää yhteistä työskentelyä. Oppilas tekee havaintoja lähteiden luotettavuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas etsii tietoa tutuista tai annetuista lähteistä, mutta käsittelee tietoa toistaen. Oppilas osallistuu yhteiseen työskentelyyn. Oppilas tietää luotettavia lähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas etsii yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä. Oppilas osallistuu yhteiseen työskentelyyn kuuntelemalla. Oppilas tietää, että kaikki tieto ei ole luotettavaa.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kertomista, mielipiteen ilmaisua ja kuvailua yhteisöllisesti erilaisten aihepiirien ja tekstien pohjalta. Ohjataan kokonaisilmaisuun ja hyödynnetään draamatyöskentelyä. Tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa (tilannesidonnaiset fraasit ja ilmaukset, ajan ilmaiseminen kerronnassa, modaalisuus, vertaaminen kuvailussa sekä epäsuora esitys ja toisen puheeseen viittaaminen). Harjoitellaan ääntämistä, kuuntelutaitoja ja kuullusta oppimisen taitoja. Osallistutaan oman luokan sekä kouluyhteisön vuorovaikutus- ja kulttuuritoimintaan, niiden suunnitteluun ja niiden toteuttamiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Syvennetään suomen kielen modaalisia käsitteitä (esim. ehkä, kai, mahdollisesti, varmasti, voida, täytyä).

- Harjoitellaan toisen puheeseen viittaamista (hän-kerronta).

- Painotetaan yhteistyötaitoja suomen kielen projekteissa.

- Osallistutaan johonkin projektiin kuten näytelmään tai elokuvaan.

- Harjoitellaan väittelyä

- Kannustetaan oppilaat aktiiviseen kuuntelemiseen ja toisten mielipiteiden kunnioittamiseen

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kaunokirjallisuuden ja erilaisten tieto- ja mediatekstien sujuvaa lukemista sekä käyttämään tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia lukustrategioita. Edistetään tekstilajien piirteiden sekä kirjallisuuden peruskäsitteiden tuntemusta. Opitaan tunnistamaan kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Harjoitellaan mielipiteen ja arvottavien ilmausten erottamista teksteissä sekä selvittämään tiedon lähteen ja arvioimaan tiedon luotettavuutta. Harjoitellaan hahmottamaan virkkeen osien suhteita (lause, lausekkeen pääsanan ja määritteen suhde, lauseenvastike) tekstin ymmärtämisen tukena. Luokitellaan sanoja merkityksen ja muodon perusteella (sanaluokat). Pohditaan, millaisia merkityksiä eri sijamuodot sisältävät ja opitaan verbien taipuminen persoona- ja aikamuodoissa. Harjoitellaan selittämään, vertailemaan ja pohtimaan sanojen, niiden synonyymien, kielikuvien, sanontojen ja käsitteiden merkityksiä ja niiden hierarkioita. Harjaannutetaan havaitsemaan, miten persoonaa ja aikaa ilmaistaan tekstissä. Laajennetaan sana- ja käsitevarantoa.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Sujuvoitetaan lukutaitoa kaunokirjallisuuden ja monipuolisten muiden tekstien kautta.

- Harjoitellaan luetun ymmärtämistä ja tiedonhakua erilaisista lähteistä.

- Pohditaan lähdekritiikkiä

- Luetaan ja opetellaan etsimään omalle tasolle sopivaa kirjallisuutta ja innostetaan omaan lukemiseen.

- Kerrataan keskeiset kielen käsitteet.

- Laajennetaan sanavarastoa.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan sujuvaa kirjoittamista, tekstien tuottamisen ja käsittelyn perustoimintoja ja yleiskielen normeja itsenäisesti ja ryhmässä. Tuotetaan ikäkaudelle sopivia kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja yksinkertaisia kantaa ottavia tekstilajeja ja niissä käytettävää sanastoa ja fraseologiaa sekä kieliopillisia rakenteita. Tutustutaan kirjoittamisprosessin vaiheisiin ja muokataan tekstejä palautteen perusteella.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Osallistutaan esimerkiksi käsikirjoituksien tekemiseen (näytelmä, sketsi, elokuva) mahdollisesti yhteistyössä äidinkielen ryhmän kanssa.

- Harjoitellaan kirjoittamista prosessina. Tuotetaan työ, jossa esimerkiksi harjoitellaan kuvan ja kuvatekstin lisäämistä sekä tekstin että kappaleen muokkaamista.

- Työ voidaan myös tehdä osana monialaista oppimiskokonaisuutta tai yhteistyössä jonkin toisen oppiaineen kanssa.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan tilanteen ja aiheen mukaista kielen vaihtelua havainnoimalla koulun ja oppilaiden vapaa-ajan vuorovaikutustilanteita sekä moninaisia kuultuja ja luettuja tekstejä. Pohditaan sanojen, ilmausten ja tekstien ilmentämiä merkityksiä ja tapoja luokitella niitä. Tutustutaan puhutun ja kirjoitetun suomen piirteisiin. Opitaan päättelemään keskeisiä säännönmukaisuuksia (sanaluokat ja lausetyypit, nominien ja verbien taivutus, sanojen yhdistäminen ja johtaminen) ja tapoja luoda merkityksiä. Tutustutaan lapsille ja nuorille suunnattuun kauno- ja tietokirjallisuuteen, elokuviin ja mediateksteihin sekä kirjastoon niitä tarjoavana resurssina. Perehdytään lasten ja nuorten maailmaan liittyviin kansanperinteen lajeihin ja nykyperinteeseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Harjoitellaan kielen käyttöä erilaisissa tilanteissa esimerkiksi draaman avulla.

- Tutkitaan erilaisia virallisia ja epävirallisia tekstejä kohderyhmä huomioiden.

- Tutustutaan elokuvagenreihin ja kirjallisuuden alalajeihin.

- Kannustetaan oppilaita käyttämään kotiseudun kulttuuritarjontaa ja kirjastopalveluja.

- Pohditaan nuorisokulttuurin ilmiöitä ja oman mediakäyttäytymisen merkitystä.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Opitaan jäsentämään lukemisen, kirjoittamisen, kuuntelun ja puhumisen prosesseja pienempiin osiin ja harjoitellaan näitä osataitoja sekä erilaisia kirjoitus- ja kuuntelutekniikoita. Harjoitellaan eri oppiaineiden tärkeiden käsitteiden ja ilmausten tunnistamista ja niiden omaan käyttöön ottamista. Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa apuna eri tiedonalojen tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa suhteessa tavoitteisiin. Oppilasta ohjataan toimimaan eettisesti tekijänoikeuksia ja yksityisyyttä kunnioittaen. Vahvistetaan oppilaan taitoa käyttää omaa äidinkieltään ja muita osaamiaan kieliä kaiken oppimisen tukena.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Syvennetään lukemisen, kirjoittamisen, kuuntelun ja puhumisen opiskelutekniikoita.

- Vahvistetaan tärkeiden käsitteiden ja ilmausten tunnistamista ja niiden omaan käyttöön ottamista.

- Huomioidaan tärkeitä käsitteitä muistakin oppiaineista.

- Painotetaan medialukutaitoa verkkoetiikka huomioiden.

- Oppilaan osaamia kieliä hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan oppimisen tukena.

ePerusteet