Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ensimmäisillä vuosiluokilla s2-oppilaiden taitotasot suomen kielessä ovat hyvin eri tasolla, ei vain lukemisessa ja kirjoittamisessa vaan myös puhumisessa ja kuullun ymmärtämisessä. Nämä taidot riippuvat pitkälti lapsen erilaisista taustoista. Arvioinnin tulee olla yksilöllistä oppilaan lähtötaso huomioiden. Erityisesti arvioidaan taitojen edistymistä ja tavoitteiden saavuttamista. Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja positiivista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta harjoittelemaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa. Vahvistetaan kuullun ymmärtämisen taitoja erilaisissa tilanteissa. Ohjataan oppilasta työskentelemään yksin ja parin kanssa.
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
Harjaannutetaan oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan Rohkaistaan oppilasta keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua. Harjaannutetaan oppilasta kertomaan itsestään ja omista tarpeistaan sekä vahvistamaan siinä tarvittavaa sanastoa.
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin. Rohkaistaan oppilasta esiintymään ryhmässä ja erilaisissa ryhmäleikeissä.
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
Innostetaan ja ohjataan oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen. Harjaannutetaan oppilasta mekaanisessa lukemisessa ja lukutaidossa.
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan. Harjaannutetaan oppilasta löytämään ohjauksen avulla omalle tasolle sopivaa lukemista.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Harjoittelemme kuullun ymmärtämisessä kuvien ja esineiden avulla.
  • Havainnollistamme käsitteitä piirtämällä, pelaamalla ja näyttelemällä.
  • Ohjaamme oppilasta harjoittelemaan sanojen ääntämistä.
  • Harjoitellaan aktiivista kuuntelua eri tilanteissa.
  • Harjoittellaan kohteliasta kielenkäyttöä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
  • Hyödynnämme koulun käytössä olevat toimintamallit vuorovaikutustaitojen kehittämisessä, esim. KIVA-materiaaliin.
  • Tehdään runsaasti paritehtäviä, ryhmäytymisleikkejä, pelejä ja harjoituksia.
S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Painotetaan sanojen ja käsitteiden ymmärtämistä.
  • Keskeisiä ovat äänne, kirjain, tavu ja sana.
  • Työskennellään mm. kuvien, pelien ja kuvakirjojen parissa.
  • Selvennetään aikakäsitteitä esimerkiksi laulujen ja lorujen kautta.
  • Laajennetaan sana- ja käsitevarastoa.
ePerusteet