Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaat arvioivat lukuvuosittain itse omaa osaamistaan paitsi tuntitilanteissa myös lukuvuosittaisissa arviointikeskusteluissa, joihin osallistuvat myös huoltajat. Ykkösluokalla keskustelu pidetään syyslukukauden loppupuolella ja kakkosluokalla sekä syyslukukauden että kevätlukukauden lopulla. Lisäksi opettaja järjestää tarvittaessa oppilaan kanssa kahdenkeskisiä keskustelutilanteita. Arviointikeskusteluissa käydään läpi kaikki äidinkielen ja kirjallisuuden oppimisen osa-alueet. Oppilas valmistautuu arviointikeskusteluihin täyttämällä etukäteen kaikessa rauhassa itsearviointilomakkeen. Tärkeää on, että oppilaita rohkaistaan, kannustetaan ja autetaan huomaamaan oppimisensa sekä näkemään keinoja sen vahvistamiseksi. Myös huoltajat arvioivat taitojen kehittymistä kotona tehtyjen havaintojen pohjalta.

Oppilaille järjestetään pitkin vuotta testejä, joiden avulla käsitys heidän luku- ja kirjoitustaidon kehittymisestään pysyy hyvänä. Osia luku- ja kirjoitustaidon sekä käsitevaraston kehittymistä mittaavista testeistä teetetään kaikille ja huolen herätessä niitä käytetään entistä monipuolisemmin.

Tuntitilanteissa lapset harjoittelevat antamaan myös kannustavaa ja perusteltua vertaisarviointia toisilleen. Jokaisen vahvuuksien tunnistaminen muodostaa pohjan arvioinnille.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan ilmaisemaan selkeästi itseään ja ohjataan edelleen kuuntelutaitojen kehittämiseen. Opetellaan laajentamaan kysymyksiä ja rohkaistutaan vastaamaan kysymyksiin. Vahvistetaan oppilaan taitoa tehdä sekä itseä että toista kunnioittavia valintoja vuorovaikutustilanteissa. Syvennetään mahdollisuuksia omaksua vuorovaikutustaitoja arkielämän autenttisten tilanteiden kautta. Ohjataan edelleen oppilasta havainnoimaan omia vuorovaikutuksen tapoja.
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilaan taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa esimerkiksi puheenvuoron pyytämisessä, kuten ensimmäisellä luokalla on opeteltu sekä ohjaamalla oppilasta edelleen aktiiviseen kuunteluun. Ohjataan sisäistämään erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sopivia tapoja itseilmaisulle.
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan harjoittelemaan itsensä ilmaisemista kokonaisvaltaisesti erilaisia työskentelytapoja käyttäen. Työtapoja voivat olla ensimmäisellä luokalla tutuksi tulleita menetelmiä kuten draama ja pienet näytelmät, runous, vuoropuhelut tai musiikki.
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan tekemään havaintoja erilaisista vuorovaikutustilanteista sekä toimimaan tilanteeseen sopivilla tavoilla eri yhteyksissä. Ohjataan ja rohkaistaan tunnistamaan omalle kulttuurillemme ominaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa.
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Syvennetään oppilaan lukutaidon kehittymistä tarjoamalla monipuolisia ja kiinnostavia tekstejä luettavaksi. Ohjataan tekemään havaintoja lukemastaan sekä keskustelemaan niistä yhdessä toisten kanssa.
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Syvennetään oppilaan taitoja tarkastella monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarastoa tekstien tarkastelun yhteydessä.
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Syvennetään oppilaan taitoa tiedon etsimiseen erilaisista lähteistä, esimerkiksi kirjallisuus, internet ja lehdet.
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Tarjotaan oppilaalle monipuolisesti erilaisia tekstilajeja sekä innostetaan etsimään tietoa omista kiinnostuksenkohteista, joita voivat olla esimerkiksi oma harrastus tai muu oppilasta kiinnostava asia. Rohkaistaan tutustumaan itselle uusiin tekstityyleihin.
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Laajennetaan tarinoiden tuottamisen taitoa. Innostetaan lasta keksimään tarinoita mielikuvituksensa avulla sekä tuottamaan niitä kirjalliseen ja kuvalliseen muotoon.
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Innostetaan lasta monipuoliseen tekstin tuottamiseen esimerkiksi lehti- tai blogikirjoituksen kautta. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan koulun omaa lehteä julkaisukanavana.
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta havainnoimaan ja huomaamaan puhutun ja kirjoitetun kielen eroja ja yhtäläisyyksiä. Ohjataan oppilasta omaksumaan oikeinkirjoituksen perussäännöt, kuten iso alkukirjan sekä lopetusmerkit.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Syvennetään oppilaan taitoa erottaa puhutun ja kirjoitetun kielen eroja ja yhtäläisyyksiä. Ohjataan oppilasta ymmärtämään oman viestimisen ja kielenkäytön vaikutus toisiin ihmisiin vuorovaikutustilanteissa.
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
Luetaan koko ryhmälle laadukasta lastenkirjallisuutta sekä nyky- että klassikkoteoksia. Innostetaan oman lukuharrastuksen kehittymistä sekä kirjastobussin käyttöä että kirjastovierailuja hyödyntäen.
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta näkemään oman kielemme erityispiirteitä ja kirjallisuudessa ilmenevän kulttuurin monimuotoisuutta. Tutustutaan lastenkultuuriin ja kirjallisuuteen sekä sen paikallisiin muotoihin mahdollisuuksien mukaan. Hyödynnetään Vaasan monimuotoista lastenkulttuuria.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Ympäristön kielellinen jäsentäminen ja nimeäminen, kuunteleminen, kysyminen, vastaaminen ja kertominen.
  • Ryhmäviestinnän käytätänteet kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa.
  • Erilaisten viestintätapojen havainnoiminen
  • Lastenkirjallisuuden käsittely erilaisten vuorovaikutusharjoitusten avulla (sadut, kertomukset, lorut, tieto- ja mediatekstit sekä pelit).
  • Harjoitellaan vuorovaikutustilanteissa toimimista ryhmässä: kysymistä, vastaamista, pyytämistä, toisen puheen kuuntelua ja keskustelun jatkamista omalla vuorolla.
  • Ohjataan kohteliaaseen ja keskustelukumppaneita kunnioittavaan puhetapaan.
  • Harjoitellaan omista kokemuksista ja tunteista kertomista sekä mielipiteen ilmaisemista ryhmässä.
  • Huomioidaan ajan ilmaiseminen kerronnassa ja kerrataan aikakäsitteitä.
  • Ohjataan toisen puheen keskittyvään kuunteluun ja omaksutaan siitä omaan viestintään soveltuvaa ja tarpeellista ainesta.
  • Käsitellään tekstejä ja eri aihepiirejä näytellen, leikkien ja pelaten.
  • Ohjataan kokonaisilmaisuun.
S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ​Sujuvoitetaan lukutaitoa. Hyödynnetään käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne.
  • Luetaan kiinnostuksen mukaista ja taitotasolle soveltuvaa kaunokirjallisuutta sekä tieto- ja mediatekstejä ja keskustellaan niistä.
  • Mietitään ja keskustellaan, miten luettua voi liittää omiin kokemuksiin.
  • Tutkitaan tekstien rakenteita ja merkityksiä.
  • Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita.
  • Autetaan oppilaita laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan.
  • Huomioidaan, millä eri tavoilla kertovissa ja kuvaavissa teksteissä ilmaistaan aikaa, järjestystä ja paikkaa.
  • Syvennytään kerronnan peruskäsitteisiin (päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika sekä juoni).
S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä.
  • Perehdytään eri tekstilajeille tyypilliseen sanastoon ja kieliopillisiin rakenteisiin.
  • Työstetään käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja eteenpäin.
  • Harjoitellaan ottamaan yleiskielen normit (oikeinkirjoitussopimukset) huomioon omassa tuotoksessa.
  • Ohjataan oikeakielisyyteen kielen rakenteissa (virkesäännöt, äng-äänne sekä kaksoiskonsonantit.)
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla syvemmin kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien.
  • Keskustellaan kielen merkityksestä ja vaikutuksesta koulun vuorovaikutustilanteissa sekä kuulluissa ja luetuissa teksteissä.
  • Korostetaan kirjaston merkitystä ikä- ja taitotasolle soveltuvan, kiinnostavan luettavan, kuunneltavan ja katseltavan materiaalin lähteenä. Hyödynnetään kirjastoauton palveluja säännöllisesti.
  • Tutustutaan lastenkulttuuriin monipuolisesti esimerkiksi kirjastokäyntien, teatterivierailujen, juhlaperinteiden ja tapakulttuurien avulla. Hyödynnetään Vaasan kaupungin kulttuuriopetussuunnitelmaa.
ePerusteet