Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu uskonnollisiin ja katsomuksellisiin ilmiöihin omassa elämänpiirissään ja kouluyhteisössään.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Tarkastellaan asioita lapsen kokemusmaailmasta käsin. Lähtökohtana ovat lasten elämänkysymykset ja omat kokemukset.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee tunnistamaan ja kertomaan kristillisistä juhlista ja tavoista 
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii, millaisia uskontoja omassa kouluyhteisössä on. 
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu tunnistamaan tunteita ja keskustelemaan niistä. 
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee toisen asemaan eläytymistä sekä muiden kunnioitusta 
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Pohditaan erityisesti lasten arkipäivän kokemuksia ja tilanteita.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu keskustelemaan tunteista, kunnioittamaan erilaisia mielipiteitä sekä tiedostaa oikean ja väärän merkityksen 

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan kristillisiin elämänkaarijuhliin (kaste, konfirmaatio, häät ja hautajaiset) mahdollisuuksien mukaan konkreettisen tekemisen kautta. Kristinuskon keskeisistä käsitteistä tutustutaan esim. seuraaviin: Jumala, Luoja, Jeesus, Pyhä Henki, rukous, omatunto, enkelit, lähimmäinen, Raamattu, kirkko. Tutustutaan niihin liittyvään keskeiseen symboliikkaan. Tutustutaan muutamiin kirkkovuoden juhliin liittyviin virsiin, esimerkiksi Hoosianna, Nyt sytytämme kynttilän, Enkeli taivaan, Lensi maahan enkeli, Jumalan kämmenellä. 

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan muihin kirkkoihin ja uskontoihin oppilaan arkikokemusten ja lähiympäristön tarjoamien konkreettisten esimerkkien avulla.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Annetaan opetuksessa oppilaalle välineitä pohtia ikätasoisesti elämänkysymyksiä, joita ovat esim. elämänrohkeus, turvallisuus ja pelko, yksinäisyys, luottamus ja pettymys, toivo, syntymä ja kuolema.  

Tarjotaan oppilaille mahdollisuus myös intuitiiviseen oppimiseen kertomusten ja monen aistin kautta tapahtuvan toiminnallisen oppimisen kautta. 

Raamatunkertomuksia, joiden kautta voi käsitellä elämänkysymyksiä ovat esimerkiksi luominen, Sakkeus, laupias samarialainen, hyvä paimen, Jeesus siunaa lapsia, tuhlaajapoika.  

ePerusteet