Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ensimmäisillä vuosiluokilla s2-oppilaiden taitotasot suomen kielessä ovat hyvin eri tasolla, ei vain lukemisessa ja kirjoittamisessa vaan myös puhumisessa ja kuullun ymmärtämisessä. Nämä taidot riippuvat pitkälti lapsen erilaisista taustoista. Arvioinnin tulee olla yksilöllistä oppilaan lähtötaso huomioiden. Erityisesti arvioidaan taitojen edistymistä ja tavoitteiden saavuttamista. Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja positiivista.

Oppilaan arvioinnissa pyritään huomioimaan oppilaan taitotasot kielitaidon eri osa-alueilla. Arvioinnissa pyritään seuraamaan oppilaan oman kielitaidon kehittymistä. Vaasan perusopetuksessa oppilaan suomen kielen taitotasot arvioidaan lukuvuositodistuksen yhteydessä kehittyvän kielitaidon asteikolla.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee kuuntelutaitoja erilaisissa tilanteissa. Oppilas opettelee työskentelemään yksin ja parin kanssa.
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kertomaan itsestään ja omista tarpeistaan sekä vahvistamaan siinä tarvittavaa sanastoa.
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas rohkaistuu esiintymään ryhmässä ja erilaisissa ryhmäleikeissä.
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
​Oppilas harjoittelee mekaanista lukemista ja innostuu lukutaidostaan.
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas löytää ohjauksen avulla omalle tasolle sopivaa lukemista.
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus
​Oppilas opettelee suomen kielen tavuttamista ja rytmittämistä. Oppilas opettelee kirjoittamaan kirjainhahmoja erilaisin tavoin. Oppilas opettelee kirjoittamaan tavuja ja sanoja erilleen myös virkkeissä.
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
​Oppilas harjoittelee käsin kirjoittamisen taitoa.
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee oikean tekstisuunnan, kirjainmuodot, helppojen sanojen tavuttamisen ja oikeinkirjoituksen. Oppilas opettelee kirjoittamaan lyhyitä virkkeitä.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
​Oppilas opettelee käyttämään sanoja oikealla tavalla oikeassa paikassa.
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
​Oppilas tutustuu kirjastoon ja sen käyttöön. Oppilas harjoittelee löytämään itselleen omalle tasolle sopivan kirjan.
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus
​Oppilas opettelee kunnioittamaan toisen oppilaan kieltä ja kulttuuria.
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
​Oppilas opettelee arvostamaan itseänsä ja kaveriansa oppijana.
T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas laajentaa sana- ja käsitevarantoansa.
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee arvioimaan omaa kielitaitoaan.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan kuullun ymmärtämistä erilaisten kuvien avulla. Havainnollistetaan käsitteitä piirtämällä, näyttelemällä ja esineiden avulla. Harjoitellaan sanojen ääntämistä. Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Opetuksessa hyödynnetään esimerkiksi KIVA-koulua, Askeleittain-ohjelmaa tai jotain muuta koulussa käytössä olevaa toimintamallia vuorovaikutustaitojen kehittämisessä. Leikitään ryhmäytymisleikkejä mahdollisuuksien mukaan.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

Paikallinen opetussuunnitelma

Painotetaan sanojen ja käsitteiden ymmärtämistä. Keskeisiä ovat äänne, kirjain, tavu ja sana. Työskennellään mm.kuvien ja kuvakirjojen parissa. Selvennetään aikakäsitteitä esimerkiksi laulujen ja lorujen kautta. Laajennetaan sana- ja käsitevarantoa.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan tavuttamista monin eri tavoin. Syksyllä kirjoitetaan erityisesti sanatasolla ja keväällä pyritään kirjoittamaan käsin ja koneella helppoja sanoja ja lyhyitä virkkeitä kuvien avulla. Harjoitellaan kirjainmuotoja eri tavoin esimerkiksi kosketusnäytön avulla. Harjoitellaan sanojen kirjoittamista sanelun avulla. Kirjoitetaan omia tekstejä oman taitotason mukaan. Harjoitellaan omien tuotosten esittämistä tarvittaessa kuvia apuna käyttäen.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetellaan käyttämään oikeita sanoja ja sanontoja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tutustutaan kirjastoon ja sen käyttöön. Opetellaan etsimään omalle tasolle sopivaa lukemista. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin. Hyödynnetään Vaasan kaupungin kulttuuriopetussuunnitelmaa.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tehdään havaintoja ympäristöstä yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan kertomaan havainnoista toisille kuvien avulla. Opetellaan tulkitsemaan erilaisia symboleja. Opetellaan kunnioittamaan ja arvostamaan omia ja toisten tekemiä töitä sekä mielipiteitä. Harjoitellaan itsearviointia.

ePerusteet