Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Ympäristöopin osaamisen arvioimisessa keskeistä on tutkimisen ja työskentelyn arviointi ympäristöopin eri tiedonalojen tiedollisen osaamisen arvioinnin ohella. Ympäristöopin eri tiedonaloja yhdistetään kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperustansa. Oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.  

Ympäristöopin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää ympäristöopin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut ympäristöopin tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ympäristöopin tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ympäristöopin lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.   

Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia ennakkokäsityksiä, vahvuuksia ja kehittämistarpeita sekä rohkaistaan kannustamaan toisia oppimisessa. Oppimista ohjataan kysymysten, rakentavan palautteen ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti työskentelytaitojen ja motivaation kehittymistä.  


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin tulee olla monipuolista, opintojen etenemisestä riittävän tiedon antavaa ja kannustavaa. Arvioinnissa merkittävä paino on kirjallisella kokeella. Sen lisäksi arviointiin vaikuttaa oppilaan kirjallinen tuntityö sekä osallistuminen taulutyöhön. Kotitehtävien laatu vaikuttaa myös merkittävästi arviointiin.

Luokilla 5 ja 6 arviointi toteutetaan numeroarvosanalla. Sitä ennen on sanallinen arviointi. Numeroarvosanaa voidaan täydentää sanallisesti. Myös arviointikeskusteluun on mahdollisuus.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 synnyttää ja ylläpitää oppilaan kiinnostusta ympäristöön ja ympäristöopin opiskeluun sekä auttaa oppilasta kokemaan kaikki ympäristöopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Ympäristöopin tavoitteena on, että oppilas kokee käsitellyt asiat mielekkäiksi ja merkitykselliseksi itselleen ja omalle elinpiirilleen. Oppilas kokee, että pääsee ympäristöopin tunneilla ihmettelemään ja selvittämään asioita, jotka hän kokee kiinnostaviksi ja jotka herättävät hänen uteliaisuuttaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ylläpitää kiinnostustaan ympäristöön ja ympäristöopin opiskeluun sekä kokee kaikki ympäristöopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen.
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta asettamaan omia opiskelutavoitteita ja työskentelemään pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi sekä tunnistamaan omaa ympäristöopin osaamistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas huomaa vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan ympäristöopin opiskelijana, osaa asettaa perusteltuja oppimistavoitteita ja pohtii, miten ne voi saavuttaa. Oppilan käsitys erilaista opiskelu- ja lukutekniikoista laajenee. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa harjoitellaan tiedon hallintaa, soveltamista, käyttämistä, tiedon rakentamista, uuden tiedon luomista, ongelmanratkaisua ja päättelyä. Ympäristöopin sisällöt ovat väline näiden taitojen kehittämiselle. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Ymmärrys luonnontiedon eri osa-alueista, olennaisista sisällöistä ja niiden suhteista toisiinsa monipuolistuu ja syvenee. Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Samalla kehittyvät oppimaan oppimisen taidot. Pitkäjänteinen reflektoiva työskentely vahvistaa loogisen ajattelun taitoja ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä. Oppilaita kannustetaan myös uutta luovaan ajatteluun, jossa he voivat käyttää kuvittelukykyään. Erilaisia vaihteohtoja etsitään ja yhdistellään ennakkoluulottomasti. Oppilas saa monipuolista palautetta toiminnastaan ja yhdessä iloitaan kehittyneistä taidoista. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään ympäristöopin tunneilla vahvistamaan niin, että omatoimisuus kasvaa. Tällainen aloitteellisuus ja usko omiin vaikuttamisen mahdollisuuksiin näkyy myönteisesti myös lähiympäristöissä. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin, tavoitteisiin ja ilmiöihin, joihin lähdetään yhdessä tutustumaan tarkemmin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilas tiedostaa tavoitteet, joihin työskentelyllään pyrkii. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Nämä periaatteet liitetään oppilaiden arjen kokemuksiin ja käsityksiin sekä globaalisti että paikallisella tasolla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas asettaa omia opiskelutavoitteita ja työskentelee pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi ja tunnistaa ympäristöopin osaamistaan.
Tavoitteellinen työskentely ja oppimaan oppiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa omia tavoitteitaan pienille kokonaisuuksille ja arvioi niiden saavuttamista, ja työskentelee oma-aloitteisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa omia tavoitteita pienille kokonaisuuksille ja työskentelee yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa omia tavoitteitaan pienille kokonaisuuksille ohjatusti, ja työskentelee ohjatusti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas asettaa yksittäisen tavoitteen ohjatusti ja osallistuu yhteiseen työskentelyyn.

T3 tukea oppilaan ympäristötietoisuuden kehittymistä sekä ohjata oppilasta toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi ja arvostamaan kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle
Paikallinen tarkennus
Oppilas mieltää itsensä aktiiviseksi ympäristöönsä vaikuttavaksi toimijaksi. Hän ymmärtää yhteisöjen ja kulttuuriperintönsä merkityksen ja näkee ne vaalimisen arvoisena. Oppilas näkee toisista huolehtimisen tärkeänä ja näkee kestävän kehityksen edistämisen osana toisista huolehtimista. Ympäristötietoisuus kehittyy ympäristössä liikkuen ja omaan elinpiiriin liittyviä ympäristöopin sisältöihin kuuluvia ilmiöitä tutkien. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilas huomaa oman toimintansa vaikutuksen myös toisten henkiseen hyvinvointiin. Ympäristötiedon tunneilla lapset harjoittelevat tekemään arjen valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman ja toistenkin elämän kulkuun pyritään ympäristöopin tunneilla vahvistamaan elämysten ja kokemuksien kautta. Aloitteellisuus ja usko omiin vaikuttamisen mahdollisuuksiin näkyy myönteisesti myös lähiympäristöissä. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin, tavoitteisiin ja ilmiöihin, joihin lähdetään yhdessä tutustumaan tarkemmin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Nämä periaatteet liitetään oppilaiden arjen kokemuksiin ja käsityksiin sekä globaalisti että paikallisella tasolla. Ympäristöherkkyyden kehittymistä tuetaan tutkimalla ja ihmettelemällä ympäristön ja luonnon ilmiöitä sekä pyrkimällä huomaamaan niiden merkitys ihmisen elämälle nyt ja tulevaisuudessa. Tämä johtaa pohtimaan niitä konkreettisia toimenpiteitä, kuinka yhteisen hyvän kannalta tärkeitä asioita voidaan vaalia. Lapsia ohjataan tekemään kestäviä arjen valintoja, esimerkiksi kierrättämään, säästämään ja harkitsemaan sitä, minkä asioiden omistaminen on tarpeellista ja mistä voisi kenties luopua esimerkiksi toisten hyväksi. Oppilaita valmistetaan elämään muuttuvassa ja epävarmassa maailmassa. Heitä totutetaan sopeutumaan muutoksiin, ajattelemaan joustavasti ja toimimaan uusissa tilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja uusia ratkaisuja etsien.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää ympäristötietoisuuttaan sekä toimii ja vaikuttaa ympäristössään ja yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi. Hän ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen itselle ja maailmalle.
Kestävän kehityksen tiedot ja taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa perusteltuja esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevista ja uhkaavista tekijöistä. Oppilas kuvailee perustellen erilaisia keinoja ympäristön ja yhteisöjen vaalimiseen ja kehittämiseen sekä osallistuu aktiivisesti

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevia ja uhkaavia tekijöitä. Oppilas kuvailee ja tunnistaa erilaisia keinoja ympäristön ja yhteisöjen vaalimiseen ja kehittämiseen sekä osallistuu yhteiseen vaikuttamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla ympäristön tilaa ja mainitsee joitakin kestävää tulevaisuutta uhkaavia tekijöitä. Oppilas kuvailee keinoja ympäristön ja yhteisön vaalimiseksi ja kehittämiseksi sekä osallistuu ohjatusti yhteiseen vaikuttamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkin ihmisen aiheuttamasta muutoksesta ympäristössä. Oppilas nimeää myönteisiä asioita, joita hän voi tehdä ympäristön ja yhteisön hyväksi.

Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 rohkaista oppilasta muodostamaan kysymyksiä eri aihepiireistä sekä käyttämään niitä tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilas kyselee ja ihmettelee. Hänen kysymyksensä muodostavat pohjan pienille tutkimuksille. Oppilas tutustuu tutkimuksen tekemisen vaiheisiin. Hän tekee pienimuotoisen tutkimuksen omaan elinympäristöönsä liittyvästä aiheesta. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa harjoitellaan tiedon hallintaa, soveltamista, käyttämistä, tiedon rakentamista, uuden tiedon luomista, ongelmanratkaisua ja päättelyä. Ympäristöopin sisällöt ovat väline näiden taitojen kehittämiselle. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Ymmärrys luonnontiedon eri osa-alueista, olennaisista sisällöistä ja niiden suhteista toisiinsa monipuolistuu ja syvenee. Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Samalla kehittyvät oppimaan oppimisen taidot. Pitkäjänteinen reflektoiva työskentely vahvistaa loogisen ajattelun taitoja ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä. Oppilaita kannustetaan myös uutta luovaan ajatteluun, jossa he voivat käyttää kuvittelukykyään. Erilaisia vaihteohtoja etsitään ja yhdistellään ennakkoluulottomasti. Oppilas saa monipuolista palautetta toiminnastaan ja yhdessä iloitaan kehittyneistä taidoista. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään ympäristöopin tunneilla vahvistamaan niin, että omatoimisuus kasvaa. Tällainen aloitteellisuus ja usko omiin vaikuttamisen mahdollisuuksiin näkyy myönteisesti myös lähiympäristöissä. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin, tavoitteisiin ja ilmiöihin, joihin lähdetään yhdessä tutustumaan tarkemmin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilas tiedostaa tavoitteet, joihin työskentelyllään pyrkii.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas muodostaa kysymyksiä eri aihepiireistä ja käyttää niitä tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana.
Kysymysten muodostaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas muodostaa perusteltuja kysymyksiä ja kehittää niitä tutkimuksen ja muun toiminnan lähtökohdaksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas muodostaa kysymyksiä, joita voidaan yhdessä kehittää tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdaksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas muodostaa ohjatusti kysymyksiä, joita voidaan yhdessä kehittää tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdaksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu aiheeseen liittyvien kysymyksien muodostamiseen yhdessä toisten kanssa tai hän tunnistaa aiheita, joihin voidaan kehittää kysymyksiä.

T6 ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tehdessään tutkimuksia omaan elinympäristöönsä liittyvistä aiheista, oppilas harjaantuu syy-seuraussuhteiden ymmärtämisessä ja pystyy tekemään johtopäätöksiä keräämästään tutkimusaineistosta. Hän pystyy esittelemään tuloksiaan toisille tarkoituksenmukaisella tavalla. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa harjoitellaan tiedon hallintaa, soveltamista, käyttämistä, tiedon rakentamista, uuden tiedon luomista, ongelmanratkaisua ja päättelyä. Ympäristöopin sisällöt ovat väline näiden taitojen kehittämiselle. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Ymmärrys luonnontiedon eri osa-alueista, olennaisista sisällöistä ja niiden suhteista toisiinsa monipuolistuu ja syvenee. Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Samalla kehittyvät oppimaan oppimisen taidot. Pitkäjänteinen reflektoiva työskentely vahvistaa loogisen ajattelun taitoja ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä. Oppilaita kannustetaan myös uutta luovaan ajatteluun, jossa he voivat käyttää kuvittelukykyään. Erilaisia vaihteohtoja etsitään ja yhdistellään ennakkoluulottomasti. Oppilas saa monipuolista palautetta toiminnastaan ja yhdessä iloitaan kehittyneistä taidoista. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Ympäristöopin tunneilla oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa syy-seuraussuhteita, tekee johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittää tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin.
Tutkimisen taidot: johtopäätösten tekeminen ja tulosten esittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee syy-seuraussuhteita ja esittää johtopäätöksiä tuloksista. Oppilas esittää tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa syy-seuraussuhteita ja tekee yksinkertaisia johtopäätöksiä tuloksista. Oppilas esittää tuloksiaan selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee ohjatusti yksinkertaisia johtopäätöksiä. Oppilas esittää tuloksiaan ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuvailee ohjatusti tehtyä tutkimusta ja sen tuloksia käyttäen tutkimuksessa kerättyä tietoa tai tehtyjä havaintoja.

T8 kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu tunteiden tunnistamisessa ja säätelemisessä sekä ymmärtää tunteiden merkityksen ihmiselle. Hän ottaa toimiessaan huomioon turvallisuus- ja terveysnäkökulman ja osaa toimia liikenteessä jalkaisin ja pyöräillen liikennesääntöjä noudattaen. Oppilas osaa kuvata turvallisuusohjeita ja järkevää toimintaa palotilanteissa ja sähkölaitteiden kanssa toimittaessa. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen on olennainen osa ympäristötiedon opetusta ja on tärkeä edellytys hyvälle kasvulle. Unen, hyvän ravinnon ja liikunnan merkitystä korostetaan. Niillä on vaikutusta kaikkeen oppimiseen. Tärkeä osa itsestä huolehtimista ja terveyttä on psyykkinen hyvinvointi, jonka ylläpitämiseen tarvitaan fyysisen hyvinvoinnin lisäksi muun muassa merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka rakentuvat huolenpidon sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pohjalle. Niiden pohjalle rakentuu ryhmän jäsenten keskinäinen luottamus. Kyky toimia turvallisesti eri ympäristöissä ja tilanteissa edellyttää myös rakentavassa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa yhteistyötä toisten kanssa. Oppilaiden on tärkeää saada kokemus siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja omatoimisuus lisääntyy. Itseohjautuvuuden kehittymiseen vaikuttaa olennaisesi kyky omien tunteiden säätelyyn.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas edistää hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja ympäristössään sekä toimii turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen.
Turvallisuuden edistäminen ja turvataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee, miten keskeiset tekijät vaikuttavat hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Oppilas kuvailee ja perustelee toimintatapoja turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen ja käyttää niitä asianmukaisesti oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee keskeisiä hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä esimerkkien avulla. Oppilas kuvailee toimintatapoja turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen ja osaa käyttää niitä pääosin asianmukaisesti oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää useita hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Oppilas nimeää toimintatapoja turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen ja huomioi niitä ohjatusti oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää jonkin hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvän tekijän. Oppilas nimeää jonkin toimintatavan turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen.

T9 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään luonnossa ja rakennetussa ympäristössä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa liikkua erilaisissa ympäristöissä ohjeiden mukaan ja yhteistyötä toisten kanssa tehden. Oppilas harjoittelee kartan ja kompassin käyttöä lähiympäristössä liikuttaessa. Oppilas tutkii ja havainnoi luonnossa ja rakennetussa ympäristössä liikkuessaan eliöitä ja elinympäristöjä, elollista ja elotonta luontoa sekä säätä. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Tärkeä osa itsestä huolehtimista ja terveyttä on psyykkinen hyvinvointi, jonka ylläpitämiseen tarvitaan fyysisen hyvinvoinnin lisäksi muun muassa merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka rakentuvat huolenpidon sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pohjalle. Niiden pohjalle rakentuu ryhmän jäsenten keskinäinen luottamus. Kyky toimia turvallisesti eri ympäristöissä ja tilanteissa edellyttää myös rakentavassa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa yhteistyötä toisten kanssa. Oppilaiden on tärkeää saada kokemus siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja omatoimisuus lisääntyy.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutkii ja toimii sekä liikkuu ja retkeilee luonnossa ja rakennetussa ympäristössä.
Ympäristössä toimiminen ja tutkiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas liikkuu, retkeilee ja tekee havaintoja luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas tekee tutkimuksia ympäristössä joko itsenäisesti tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ja rakennetussa ympäristössä ohjeiden mukaisesti. Oppilas osaa tehdä tutkimuksia ympäristössä ohjatusti sekä yksin että ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas liikkuu, retkeilee ja tekee havaintoja ohjatusti luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas osallistuu ohjatusti tutkimuksen tekemiseen joko itsenäisesti tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ulkona oppimiseen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä.

Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta hahmottamaan ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla sekä kehittämään käsiterakenteitaan ennakkokäsityksistä kohti käsitteiden täsmällistä käyttöä
Paikallinen tarkennus
Oppilas kuvailee ympäristöä, sen eri osa-alueita ja ihmisen toimintaa ymmärrettävästi ja keskeisiä harjoiteltuja ympäristöopin käsitteitä käyttäen. Oppilas osoittaa ymmärtävänsä käsitteiden merkityksen suhteessa toisiinsa ja hänen käsitevarastonsa monipuolistuu ja tarkentuu. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa harjoitellaan tiedon hallintaa, soveltamista, käyttämistä, tiedon rakentamista, uuden tiedon luomista, ongelmanratkaisua ja päättelyä. Ympäristöopin sisällöt ovat väline näiden taitojen kehittämiselle. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Ymmärrys luonnontiedon eri osa-alueista, olennaisista sisällöistä ja niiden suhteista toisiinsa monipuolistuu ja syvenee. Käsitevarasto kasvaa ja ymmärrys käsitteiden merkityksistä laajenee. Harjoittelun kautta ilmaisusta tulee entistä täsmällisempä ja tarkoituksenmukaisempaa. Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Samalla kehittyvät oppimaan oppimisen taidot. Pitkäjänteinen reflektoiva työskentely vahvistaa loogisen ajattelun taitoja ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä. Oppilaita kannustetaan myös uutta luovaan ajatteluun, jossa he voivat käyttää kuvittelukykyään. Erilaisia vaihteohtoja etsitään ja yhdistellään ennakkoluulottomasti. Oppilas saa monipuolista palautetta toiminnastaan ja yhdessä iloitaan kehittyneistä taidoista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla. Hän kehittää käsiterakenteita ennakkokäsityksistä kohti käsitteiden täsmällistä käyttöä.
Käsitteiden käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää ympäristöä, ihmisen toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin tiedonalojen keskeisillä käsitteillä. Oppilas käyttää ja yhdistää käsitteitä toisiinsa niin, että ne muodostavat loogisia kokonaisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee ympäristöä, ihmisen toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin tiedonalojen keskeisillä käsitteillä. Oppilas yhdistää käsitteitä loogisesti toisiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee ympäristöä, ihmisen toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä joillakin ympäristöopin tiedonalojen keskeisillä käsitteillä. Oppilas yhdistää toisiinsa liittyviä käsitteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin ympäristöopin tiedonalojen käsitteitä ja osaa yhdistää niitä ympäristöön, ihmisen toimintaan ja niihin liittyviin ilmiöihin.

T14 ohjata oppilasta hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tiedonhankintataitoja etsiessään tietoa ympäristöopin sisältöihin kuuluvista ilmiöistä. Hän etsii tietoa internetistä ja kirjallisista lähteistä sekä osaa jo pohtia lähteen luotettavuutta. Oppilas perustelee mielipiteensä ja ymmärtää näkökulmien moninaisuuden. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaava henkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Omien vaikutusmahdollisuuksien oivaltaminen on olennainen osa ympäristön kannalta merkityksellisen ja rakentavan yhteistyön tekemistä. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ympäristöopissa monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Ympäristöopin tunneilla oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen. Oppilaat käyttävät yksinkertaisia hakupalveluita ja etsivät tietoa eri ilmiöistä yksin ja ryhmässä. Tiedon luotettavuudesta keskustellaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hankkii luotettavaa tietoa, ilmaisee perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsee ja arvioi kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia.
Näkemyksien ilmaiseminen ja kriittinen lukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee monipuolisesti tietoa erilaisista tietolähteistä. Oppilas arvioi monipuolisesti tietolähteiden luotettavuuteen liittyviä tekijöitä. Oppilas perustelee erilaisia näkemyksiä ja vertailee eri näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä. Oppilas arvioi tietolähteiden luotettavuuteen liittyviä tekijöitä. Oppilas perustelee erilaisia näkemyksiä ja nimeää näkökulmien välisiä eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee tietoa ohjatusti erilaisista tietolähteistä. Oppilas arvioi ohjatusti tietolähteen luotettavuuteen liittyviä tekijöitä. Oppilas perustelee ohjatusti erilaisia näkemyksiä ja nimeää näkökulmien välisiä eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee ohjatusti tietoa annetuista tietolähteistä. Oppilas nimeää jonkin tietolähteen luotettavuuteen liittyvän tekijän.

Sisällöt

S1 Minä ihmisenä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät ihmisen rakenteeseen ja keskeisiin elintoimintoihin sekä ihmisen kasvun ja kehityksen eri vaiheisiin. Sisällöissä kiinnitetään huomiota kehityksen ajankohtaisiin muutoksiin ja niiden yksilöllisen luonteen ymmärtämiseen. Käsitellään ikäkauden mukaisesti seksuaalista kehitystä ja ihmisen lisääntymistä. Harjoitellaan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä ja tiedostamaan omia ajatuksia, tarpeita, asenteita ja arvoja. Perehdytään terveyden osa-alueisiin ja voimavaroihin, arjen terveystottumuksiin, mielenterveystaitoihin, sairauksien ehkäisyyn ja itsehoitotaitoihin. Lisäksi harjoitellaan tunteiden tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä. Tunnistetaan omaa oppimista tukevia asioita.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • arjen terveystottumukset
  • oma oppiminen
  • tunnetaidot
S2 Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimimiseen. Harjoitellaan selittämään arjen tilanteita, ilmiöitä ja teknologiaa eri tiedonalojen käsitteillä ja malleilla. Tutkitaan laitteiden toimintaperiaatteita ja erilaisia rakenteita. Harjoitellaan turvallisuuden edistämistä ja turvataitoja esimerkiksi seuraavilla osa-alueilla: liikenne-, palo-, sähköturvallisuus, tapaturmat, myrkytykset, päihteet, kiusaamisen ehkäisy, fyysinen ja henkinen koskemattomuus sekä toiminta ensiapu- ja vaaratilanteissa. Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • arjen teknologia: laitteiden toimintaperiaatteita ja erilaisia rakenteita
  • liikenneturvallisuus
  • palo- ja sähköturvallisuus
S3 Löytöretkelle monimuotoiseen maailmaan

Opetussuunnitelman perusteet

Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen, Pohjoismaiden, Euroopan ja muiden maanosien luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Keskeisiä näkökulmia ovat luonnon ja kulttuurien moninaisuuden arvostaminen sekä globaalin ymmärryksen vahvistaminen. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Suomi
  • kartan tulkinta ja ilmansuunnat

  • suomalaisia maisemia

S4 Ympäristön tutkiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöiksi valitaan omaan elinympäristöön liittyviä tutkimustehtäviä. Elinympäristössä kiinnitetään huomiota elolliseen ja elottomaan luontoon, rakennettuun ja sosiaaliseen ympäristöön sekä ympäristön ilmiöihin, materiaaleihin ja teknologisiin sovelluksiin. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Tutkitaan säätä sekä maa- ja kallioperää. Tutkimalla kappaleiden liikkeiden muutoksia tutustutaan voiman käsitteeseen. Tunnistetaan eliöitä ja elinympäristöjä, laaditaan kasvio ohjatusti sekä tutkitaan kokeellisesti kasvien kasvua. Kotiseudun erilaisten ympäristöjen merkitystä havainnoidaan myös hyvinvoinnin näkökulmasta. Tutustutaan ympäristössä toimimisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • tutkimuksen tekemisen vaiheet

  • eliöiden ja elinympäristöjen havainnoiminen

  • omaan elinympäristöön liittyvät tutkimustehtävät

  • elollinen ja eloton luonto

  • materiaalit

  • sää, lämpötilan mittaaminen

  • kasvien kasvattaminen kokeellisesti

S5 Luonnon rakenteet, periaatteet ja kiertokulut

Opetussuunnitelman perusteet

Erilaisten materiaalien ja aineiden avulla tarkastellaan olomuotoja ja aineiden ominaisuuksia. Palaminen, yhteyttäminen ja veden kiertokulku muodostavat pohjan aineen muutosten ja aineen säilymisen periaatteen hahmottamiselle. Lämpötilan mittaamisen, lämpöenergiaan perehtymisen ja energialajien muuntumisen avulla tutustutaan energian säilymisen periaatteeseen. Tutkitaan ääni- ja valoilmiöitä. Perehdytään lähiavaruuteen, vuodenaikoihin, päivän ja yön vaihteluun sekä maapallon rakenteeseen. Tutkitaan eliöiden ja niiden elinympäristöjen sekä ihmisen toiminnan vuorovaikutussuhteita. Tutustutaan ravintoketjuihin, eläinten ja kasvien lisääntymiseen, ravinnon tuotantoon ja ruoan reitteihin sekä metsien hyötykäyttöön.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • olomuotoja ja aineiden ominaisuuksia

  • aineen muutokset ja aineen säilyminen: veden kiertokulku, palaminen

  • vuodenajat, päivän ja yön vaihtelut

S6 Kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen, oman kulttuuriperinnön vaaliminen, monikulttuurisessa maailmassa eläminen sekä ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. Toteutetaan yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • oman kulttuuriperinnön vaaliminen

  • yhteisön merkitys

  • toisista huolehtiminen

ePerusteet