Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Ympäristöopin osaamisen arvioimisessa keskeistä on tutkimisen ja työskentelyn arviointi ympäristöopin eri tiedonalojen tiedollisen osaamisen arvioinnin ohella. Ympäristöopin eri tiedonaloja yhdistetään kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperustansa. Oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.  

Ympäristöopin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää ympäristöopin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut ympäristöopin tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ympäristöopin tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ympäristöopin lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.   

Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia ennakkokäsityksiä, vahvuuksia ja kehittämistarpeita sekä rohkaistaan kannustamaan toisia oppimisessa. Oppimista ohjataan kysymysten, rakentavan palautteen ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti työskentelytaitojen ja motivaation kehittymistä.  


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin tulee olla monipuolista, opintojen etenemisestä riittävän tiedon antavaa ja kannustavaa. Arvioinnissa merkittävä paino on kirjallisella kokeella. Sen lisäksi arviointiin vaikuttaa oppilaan kirjallinen tuntityö sekä osallistuminen taulutyöhön. Kotitehtävien laatu vaikuttaa myös merkittävästi arviointiin.

Luokilla 5 ja 6 arviointi toteutetaan numeroarvosanalla. Sitä ennen on sanallinen arviointi. Numeroarvosanaa voidaan täydentää sanallisesti. Myös arviointikeskusteluun on mahdollisuus.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 synnyttää ja ylläpitää oppilaan kiinnostusta ympäristöön ja ympäristöopin opiskeluun sekä auttaa oppilasta kokemaan kaikki ympäristöopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Ympäristöopin tavoitteena on, että oppilas kokee käsitellyt asiat mielekkäiksi ja merkitykselliseksi itselleen ja omalle elinpiirilleen. Oppilas kokee, että pääsee ympäristöopin tunneilla ihmettelemään ja selvittämään asioita, jotka hän kokee kiinnostaviksi ja jotka herättävät hänen uteliaisuuttaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ylläpitää kiinnostustaan ympäristöön ja ympäristöopin opiskeluun sekä kokee kaikki ympäristöopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen.
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta asettamaan omia opiskelutavoitteita ja työskentelemään pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi sekä tunnistamaan omaa ympäristöopin osaamistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas huomaa vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan ympäristöopin opiskelijana, osaa asettaa perusteltuja oppimistavoitteita ja pohtii, miten ne voi saavuttaa. Oppilaan käsitys erilaista opiskelu- ja lukutekniikoista laajenee. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa harjoitellaan tiedon hallintaa, soveltamista, käyttämistä, tiedon rakentamista, uuden tiedon luomista, ongelmanratkaisua ja päättelyä. Ympäristöopin sisällöt ovat väline näiden taitojen kehittämiselle. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Ymmärrys luonnontiedon eri osa-alueista, olennaisista sisällöistä ja niiden suhteista toisiinsa monipuolistuu ja syvenee. Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Samalla kehittyvät oppimaan oppimisen taidot. Pitkäjänteinen reflektoiva työskentely vahvistaa loogisen ajattelun taitoja ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä. Oppilaita kannustetaan myös uutta luovaan ajatteluun, jossa he voivat käyttää kuvittelukykyään. Erilaisia vaihteohtoja etsitään ja yhdistellään ennakkoluulottomasti. Oppilas saa monipuolista palautetta toiminnastaan ja yhdessä iloitaan kehittyneistä taidoista. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun pyritään ympäristöopin tunneilla vahvistamaan niin, että omatoimisuus kasvaa. Tällainen aloitteellisuus ja usko omiin vaikuttamisen mahdollisuuksiin näkyy myönteisesti myös lähiympäristöissä. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin, tavoitteisiin ja ilmiöihin, joihin lähdetään yhdessä tutustumaan tarkemmin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oppilas tiedostaa tavoitteet, joihin työskentelyllään pyrkii. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Nämä periaatteet liitetään oppilaiden arjen kokemuksiin ja käsityksiin sekä globaalisti että paikallisella tasolla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas asettaa omia opiskelutavoitteita ja työskentelee pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi ja tunnistaa ympäristöopin osaamistaan.
Tavoitteellinen työskentely ja oppimaan oppiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa omia tavoitteitaan pienille kokonaisuuksille ja arvioi niiden saavuttamista, ja työskentelee oma-aloitteisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa omia tavoitteita pienille kokonaisuuksille ja työskentelee yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa omia tavoitteitaan pienille kokonaisuuksille ohjatusti, ja työskentelee ohjatusti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas asettaa yksittäisen tavoitteen ohjatusti ja osallistuu yhteiseen työskentelyyn.

T3 tukea oppilaan ympäristötietoisuuden kehittymistä sekä ohjata oppilasta toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi ja arvostamaan kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle
Paikallinen tarkennus
Oppilas mieltää itsensä aktiiviseksi ympäristöönsä vaikuttavaksi toimijaksi ja tunnistaa oman toimintansa vaikutukset itseen, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Oppilas ymmärtää luonnon monimuotoisuuden vaalimisen tärkeyden ja pyrkii toimimaan ympäristövastuullisesti. Ympäristötietoisuus kehittyy ympäristössä liikkuen, koettua reflektoiden ja omaan elinpiiriin liittyviä ympäristöopin sisältöihin kuuluvia ilmiöitä tutkien. Luonnon rakenteiden, esimerkiksi aineen muutoksen ja säilymisen periaatteiden, ilman, valon ja äänen ominaisuuksien, kasvien ja eläinten lisääntymisen ja ravintoketjujen hahmottaminen, vahvistaa oppilaiden ympäristötietoisuutta. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilas huomaa oman toimintansa vaikutuksen myös toisten henkiseen hyvinvointiin. Ympäristötiedon tunneilla lapset harjoittelevat tekemään arjen valintoja, jotka tukevat kaikkien hyvää, mielekästä arkea, ovat kohtuullisia sekä materiaalisia resursseja säästäviä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaiden kokemusta siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman ja toistenkin elämän kulkuun pyritään ympäristöopin tunneilla vahvistamaan elämysten ja kokemuksien kautta. Aloitteellisuus ja usko omiin vaikuttamisen mahdollisuuksiin näkyy myönteisesti myös lähiympäristöissä. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa omaa opiskeluaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa oman ryhmänsä käyttämiin työtapoihin, tavoitteisiin ja ilmiöihin, joihin lähdetään yhdessä tutustumaan tarkemmin. Oppilaan omat havainnot, kokemukset, ideat ja näkemykset nähdään oppimiprosessin kannalta tärkeitä asioina. Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus ovat arvoja, joita pohditaan yhdessä ja joihin pyritään. Nämä periaatteet liitetään oppilaiden arjen kokemuksiin ja käsityksiin sekä globaalisti että paikallisella tasolla. Ympäristöherkkyyden kehittymistä tuetaan tutkimalla ja ihmettelemällä ympäristön ja luonnon ilmiöitä sekä pyrkimällä huomaamaan niiden merkitys ihmisen elämälle nyt ja tulevaisuudessa. Tämä johtaa pohtimaan niitä konkreettisia toimenpiteitä, kuinka yhteisen hyvän kannalta tärkeitä asioita voidaan vaalia. Lapsia ohjataan tekemään kestäviä arjen valintoja, esimerkiksi kierrättämään, säästämään ja harkitsemaan sitä, minkä asioiden omistaminen on tarpeellista ja mistä voisi kenties luopua esimerkiksi toisten hyväksi. Oppilaita valmistetaan elämään muuttuvassa ja epävarmassa maailmassa. Heitä totutetaan sopeutumaan muutoksiin, ajattelemaan joustavasti ja toimimaan uusissa tilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja uusia ratkaisuja etsien.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää ympäristötietoisuuttaan sekä toimii ja vaikuttaa ympäristössään ja yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi. Hän ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen itselle ja maailmalle.
Kestävän kehityksen tiedot ja taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa perusteltuja esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevista ja uhkaavista tekijöistä. Oppilas kuvailee perustellen erilaisia keinoja ympäristön ja yhteisöjen vaalimiseen ja kehittämiseen sekä osallistuu aktiivisesti

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevia ja uhkaavia tekijöitä. Oppilas kuvailee ja tunnistaa erilaisia keinoja ympäristön ja yhteisöjen vaalimiseen ja kehittämiseen sekä osallistuu yhteiseen vaikuttamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla ympäristön tilaa ja mainitsee joitakin kestävää tulevaisuutta uhkaavia tekijöitä. Oppilas kuvailee keinoja ympäristön ja yhteisön vaalimiseksi ja kehittämiseksi sekä osallistuu ohjatusti yhteiseen vaikuttamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkin ihmisen aiheuttamasta muutoksesta ympäristössä. Oppilas nimeää myönteisiä asioita, joita hän voi tehdä ympäristön ja yhteisön hyväksi.

Tutkimisen ja toimimisen taidot
T5 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä tutkimuksia, tekemään havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen
Paikallinen tarkennus
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pieniä tutkimuksia, jotka liittyvät hänen elinpiiriinsä. Hän havainnoi ja mittaa tutkimustuloksia ei tavoin ja käyttää tutkimuksen tekemisessä hyödykseen tutkimuksen tekemisen eri vaiheita tutkimusongelmasta tulosten esittelyyn. Tutkimusaiheina neljännellä luokalla ovat esimerkiksi maa- ja kallioperä, eri eliöt ja elinympäristöt sekä yksinkertaiset koneet ja rakenteet. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa harjoitellaan tiedon hallintaa, soveltamista, käyttämistä, tiedon rakentamista, uuden tiedon luomista, ongelmanratkaisua ja päättelyä. Ympäristöopin sisällöt ovat väline näiden taitojen kehittämiselle. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Ymmärrys luonnontiedon eri osa-alueista, olennaisista sisällöistä ja niiden suhteista toisiinsa monipuolistuu ja syvenee. Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Samalla kehittyvät oppimaan oppimisen taidot. Pitkäjänteinen reflektoiva työskentely vahvistaa loogisen ajattelun taitoja ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä. Oppilaita kannustetaan myös uutta luovaan ajatteluun, jossa he voivat käyttää kuvittelukykyään. Erilaisia vaihteohtoja etsitään ja yhdistellään ennakkoluulottomasti. Oppilas saa monipuolista palautetta toiminnastaan ja yhdessä iloitaan kehittyneistä taidoista. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Ympäristöopin tunneilla oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pieniä tutkimuksia sekä tekee havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen.
Tutkimisen taidot: suunnittelu, havainnointi ja mittaukset

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pieniä tutkimuksia itsenäisesti ja tukee muita ryhmän jäseniä tarvittaessa. Oppilas tekee havaintoja ja mittauksia sekä dokumentoi tuloksia eri oppimisympäristöissä tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pieniä tutkimuksia itsenäisesti tai yhdessä muiden kanssa. Oppilas tekee havaintoja ja mittauksia sekä dokumentoi tuloksia ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa ohjatusti pieniä tutkimuksia. Oppilas tekee ohjatusti havaintoja ja mittauksia sekä dokumentoi tuloksia ohjatusti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu havainnointiin, mittaamiseen ja tulosten dokumentoimiseen ja kertoo näistä ohjatusti.

T6 ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tehdessään tutkimuksia omaan elinympäristöönsä liittyvistä aiheista, oppilas harjaantuu syy-seuraussuhteiden ymmärtämisessä ja pystyy tekemään johtopäätöksiä keräämästään tutkimusaineistosta. Hän pystyy esittelemään tuloksiaan toisille tarkoituksenmukaisella tavalla. Tutkimusaiheet liittyvät neljännen luokan oppisisältöihin. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa harjoitellaan tiedon hallintaa, soveltamista, käyttämistä, tiedon rakentamista, uuden tiedon luomista, ongelmanratkaisua ja päättelyä. Ympäristöopin sisällöt ovat väline näiden taitojen kehittämiselle. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Ymmärrys luonnontiedon eri osa-alueista, olennaisista sisällöistä ja niiden suhteista toisiinsa monipuolistuu ja syvenee. Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Samalla kehittyvät oppimaan oppimisen taidot. Pitkäjänteinen reflektoiva työskentely vahvistaa loogisen ajattelun taitoja ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä. Oppilaita kannustetaan myös uutta luovaan ajatteluun, jossa he voivat käyttää kuvittelukykyään. Erilaisia vaihteohtoja etsitään ja yhdistellään ennakkoluulottomasti. Oppilas saa monipuolista palautetta toiminnastaan ja yhdessä iloitaan kehittyneistä taidoista. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Ympäristöopin tunneilla oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa syy-seuraussuhteita, tekee johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittää tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin.
Tutkimisen taidot: johtopäätösten tekeminen ja tulosten esittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee syy-seuraussuhteita ja esittää johtopäätöksiä tuloksista. Oppilas esittää tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa syy-seuraussuhteita ja tekee yksinkertaisia johtopäätöksiä tuloksista. Oppilas esittää tuloksiaan selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee ohjatusti yksinkertaisia johtopäätöksiä. Oppilas esittää tuloksiaan ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuvailee ohjatusti tehtyä tutkimusta ja sen tuloksia käyttäen tutkimuksessa kerättyä tietoa tai tehtyjä havaintoja.

T8 kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja pystyy huomioimaan ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheisiin liittyviä tarpeita. Hän ottaa toimiessaan huomioon turvallisuus- ja terveysnäkökulman. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen on olennainen osa ympäristötiedon opetusta ja on tärkeä edellytys hyvälle kasvulle. Unen, hyvän ravinnon ja liikunnan merkitystä korostetaan. Niillä on vaikutusta kaikkeen oppimiseen. Tärkeä osa itsestä huolehtimista ja terveyttä on psyykkinen hyvinvointi, jonka ylläpitämiseen tarvitaan fyysisen hyvinvoinnin lisäksi muun muassa merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka rakentuvat huolenpidon sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pohjalle. Niiden pohjalle rakentuu ryhmän jäsenten keskinäinen luottamus. Kyky toimia turvallisesti eri ympäristöissä ja tilanteissa edellyttää myös rakentavassa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa yhteistyötä toisten kanssa. Oppilaiden on tärkeää saada kokemus siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja omatoimisuus lisääntyy. Itseohjautuvuuden kehittymiseen vaikuttaa olennaisesi kyky omien tunteiden säätelyyn.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas edistää hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja ympäristössään sekä toimii turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen.
Turvallisuuden edistäminen ja turvataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee, miten keskeiset tekijät vaikuttavat hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Oppilas kuvailee ja perustelee toimintatapoja turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen ja käyttää niitä asianmukaisesti oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee keskeisiä hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä esimerkkien avulla. Oppilas kuvailee toimintatapoja turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen ja osaa käyttää niitä pääosin asianmukaisesti oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää useita hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Oppilas nimeää toimintatapoja turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen ja huomioi niitä ohjatusti oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää jonkin hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyvän tekijän. Oppilas nimeää jonkin toimintatavan turvallisuuden edistämiseksi ja turvataitoihin liittyen.

T10 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia harjoitella ryhmässä toimimista erilaisissa rooleissa ja vuorovaikutustilanteissa, innostaa oppilasta ilmaisemaan itseään ja kuuntelemaan muita sekä tukea oppilaan valmiuksia tunnistaa, ilmaista ja säädellä tunteitaan.
Paikallinen tarkennus
Oppilas tekee rakentavaa yhteistyötä toisten kanssa pyrkien kohteliaaseen käytökseen ja laadukkaaseen vuorovaikutukseen, jonka tärkeä osa on myös kuunteleminen. Oppilas eläytyy toisen asemaan muun muassa roolityöskentelyn kautta ja ilmaisee itseään sekä sanoittaa tunteitaan. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Tärkeä osa itsestä huolehtimista ja terveyttä on psyykkinen hyvinvointi, jonka ylläpitämiseen tarvitaan fyysisen hyvinvoinnin lisäksi muun muassa merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka rakentuvat huolenpidon sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pohjalle. Niiden pohjalle rakentuu ryhmän jäsenten keskinäinen luottamus. Kyky toimia turvallisesti eri ympäristöissä ja tilanteissa edellyttää myös rakentavassa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa yhteistyötä toisten kanssa. Oppilaiden on tärkeää saada kokemus siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja omatoimisuus lisääntyy. Itseohjautuvuuden kehittymiseen vaikuttaa olennaisesti kyky omien tunteiden säätelyyn. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa kulttuurinen moninaisuus on arkipäivää. Erilaisten ihmisten kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa toimiminen on luonteva osa koulumme toimintakulttuuria. Yhdessä opetellaan toisia kunnioittavaa ja arvostavaa ystävällistä käytöstä. Tämä luo hyvän pohjan monimuotoisessa ympäristössä toimimiselle. Itsetuntemus ja omien tunteiden tunnistaminen ovat tärkeitä asioita vuorovaikutustaitojen hallitsemisessa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaava henkilö kykenee paitsi ilmaisemaan monipuolisesti itseään, tunteitaan ja näkemyksiään myös ottamaan näitä viestejä vastaan toiselta. On tärkeää pystyä asettumaan toisen ihmisen asemaan tämän taustoista riippumatta sekä pystyä perustelemaan mielipiteensä. Omien vaikutusmahdollisuuksien oivaltaminen on olennainen osa ympäristön kannalta merkityksellisen ja rakentavan yhteistyön tekemistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii ryhmässä erilaisissa rooleissa ja vuorovaikutustilanteissa, ilmaisee itseään ja kuuntelee muita. Hän tunnistaa, ilmaisee ja säätelee tunteitaan.
Vuorovaikutuksen taitojen kehittäminen sekä tunteiden tunnistaminen ja säätely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja oma-aloitteisesti erilaisissa rooleissa antaen, vastaanottaen ja hyödyntäen palautetta. Oppilas kuvailee perustellen tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn liittyviä keinoja ja soveltaa niitä eri tilanteissa ja rooleissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi antaen ja vastaanottaen palautetta. Oppilas kuvailee tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn liittyviä keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee ryhmän antaman tehtävän mukaisesti ja antaa pyydettäessä toiminnasta palautetta. Oppilas nimeää tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn liittyviä keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee erilaisissa ryhmissä ohjatusti. Oppilas nimeää ohjatusti tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn liittyviä keinoja.

T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti js monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa osana ympäristöopin opiskelua. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ympäristöopissa monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Ympäristöopin tunneilla oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen, tuottamiseen, tallentamiseen ja esittämiseen. Oppilaat käyttävät yksinkertaisia hakupalveluita ja etsivät tietoa eri ilmiöistä yksin ja ryhmässä. Tiedon luotettavuudesta keskustellaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee perustellen ja käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa eri oppimistilanteissa ja vuorovaikutuksen välineenä sekä tukee muita ryhmän jäseniä. Oppilas kuvailee perustellen tieto- ja viestintätekno-logian vastuullista, turvallista ja ergonomista käyttöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa eri oppimistilanteissa ja vuorovaikutuksen välineenä. Oppilas kuvailee tieto- ja viestintä-teknologian vastuullista, turvallista ja ergonomista käyttöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää itsenäisesti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon han-kinnassa. Oppilas toimii aktiivisesti digitaalisen tuotoksen tekemisessä ja esittämisessä. Oppilas nimeää tieto- ja viestintäteknologian vastuulliseen, turvalliseen ja ergonomiseen käyttöön liittyviä tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa. Oppilas osallistuu digitaalisen tuotoksen tekemiseen ja esittämiseen. Oppilas nimeää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologian vastuulliseen, turvalliseen ja ergonomiseen käyttöön liittyvän tekijän.

Tiedot ja ymmärrys
T15 ohjata oppilasta luonnon tutkimiseen, eliöiden ja elinympäristöjen tunnistamiseen ja ekologiseen ajatteluun sekä ohjata oppilasta ihmisen rakenteen, elintoimintojen ja kehityksen ymmärtämiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet ja hyvien elämäntapojen merkityksen kehitykselle. Hän tiedostaa ihmisen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Oppilas tutkii luontoa, eliöitä ja elinympäristöjä ja tunnistaa niiden keskeisiä piirteitä. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa harjoitellaan tiedon hallintaa, soveltamista, käyttämistä, tiedon rakentamista, uuden tiedon luomista, ongelmanratkaisua ja päättelyä. Ympäristöopin sisällöt ovat väline näiden taitojen kehittämiselle. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Ymmärrys luonnontiedon eri osa-alueista, olennaisista sisällöistä ja niiden suhteista toisiinsa monipuolistuu ja syvenee. Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Samalla kehittyvät oppimaan oppimisen taidot. Pitkäjänteinen reflektoiva työskentely vahvistaa loogisen ajattelun taitoja ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä. Oppilaita kannustetaan myös uutta luovaan ajatteluun, jossa he voivat käyttää kuvittelukykyään. Erilaisia vaihteohtoja etsitään ja yhdistellään ennakkoluulottomasti. Oppilas saa monipuolista palautetta toiminnastaan ja yhdessä iloitaan kehittyneistä taidoista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutkii luontoa, tunnistaa eliöitä ja elinympäristöä sekä osaa ajatella ekologisesti. Hän ymmärtää ihmisen rakennetta, elintoimintoja ja kehitystä.
Biologian tiedonala: luonnon tutkiminen, eliöiden ja elinympäristöjen tunnistaminen; ihmisen rakenne, elintoiminnot ja kehitys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas nimeää monipuolisesti eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas kuvailee eliöiden ja elottoman luonnon välisiä vuorovaikutussuhteita. Oppilas nimeää monipuolisesti ihmisen rakenteita ja kuvailee ihmisen rakenteiden ja elintoimintojen välisiä yhteyksiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas nimeää eliöitä ja niiden tunnusomaisia elinympäristöjä. Oppilas antaa esimerkkejä elottoman ja elollisen luonnon vuorovaikutuksesta. Oppilas nimeää ihmisen rakenteita ja kuvailee ihmisen elintoimintoja ja kehitystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas nimeää elottoman ja elollisen luonnon tekijöitä, joita eliöt tarvitsevat ympäristöstään. Oppilas nimeää joitakin ihmisen rakenteita ja antaa esimerkkejä ihmisen elintoiminnoista ja kehityksen vaiheista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti joitakin eliöitä, elinympäristöjä ja elottoman luonnon tekijöitä. Oppilas tunnistaa joitakin ihmisen rakenteita ja elintoimintoja sekä ihmisen kehittymisen vaiheita.

T19 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä rohkaista oppilasta harjoittelemaan ja soveltamaan terveysosaamistaan arjessa
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää terveyttä ylläpitäviä tekijöitä ja löytää arjestaan mahdollisuuksia terveyden edistämiselle. Oppilas ymmärtää ihmisen kehityksen eri vaiheita. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ympäristöopissa ajattelun taidot, ihmettely, kyseenalaistaminen ja tutkiminen ovat olennaisia asioita. Vuorovaikutus toisten kanssa, omista havainnoista kumpuava tutkiminen, ideoiden kehittely, itsereflektio sekä oppimisyhteisön kannustava palaute ja omien vahvuuksien tunnistaminen synnyttävät oppimisen iloa ja virittävät uteliaisuuden oppia lisää. Ongelmien ratkominen suunnitellusti ja rauhassa asiaan paneutuen yhdessä toisten kanssa sekä oman työn tulosten huomaaminen ja kuvaileminen opettavat työhön sitoutumisen ja pitkäjänteisen työskentelyn merkitystä. Pitkäjänteinen reflektoiva työskentely vahvistaa loogisen ajattelun taitoja ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä. Oppilaita ohjataan huomaamaan edistymisensä ja iloitsemaan siitä. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Terveellisten elämäntapojen merkityksen ymmärtäminen on olennainen osa ympäristötiedon opetusta ja on tärkeä edellytys hyvälle kasvulle. Unen, hyvän ravinnon ja liikunnan merkitystä korostetaan. Niillä on vaikutusta kaikkeen oppimiseen. Tärkeä osa itsestä huolehtimista ja terveyttä on psyykkinen hyvinvointi, jonka ylläpitämiseen tarvitaan fyysisen hyvinvoinnin lisäksi muun muassa merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka rakentuvat huolenpidon sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pohjalle. Niiden pohjalle rakentuu ryhmän jäsenten keskinäinen luottamus. Kyky toimia turvallisesti eri ympäristöissä ja tilanteissa edellyttää myös rakentavassa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa yhteistyötä toisten kanssa. Oppilaiden on tärkeää saada kokemus siitä, että he voivat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja omatoimisuus lisääntyy. Itseohjautuvuuden kehittymiseen vaikuttaa olennaisesi kyky omien tunteiden säätelyyn.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä. Hän saa valmiudet soveltaa terveysosaamista erilaisissa tilanteissa.
Terveystiedon tiedonala: terveyden osa-alueiden ja arjen terveystottumusten tuntemus sekä niiden merkityksen pohtiminen sekä ikäkauteen liittyvän kasvun ja kehityksen tunnistaminen ja kuvaaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee terveyden osa-alueita ja antaa esimerkkejä niiden välisestä yhteydestä. Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten elintavat vaikuttavat terveyteen. Oppilas selittää perustellen lapsuuteen ja nuoruuteen liittyviä keskeisiä kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä ja niihin liittyvää yksilöllistä vaihtelua.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee terveyden osa-alueita ja keskeisiä terveyttä edistäviä elintapoja. Oppilas kuvailee lapsuuteen ja nuoruuteen liittyviä keskeisiä kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä ja niiden yksilöllistä vaihtelua.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää terveyden osa-alueita ja kuvailee yksittäistä terveyttä edistävää elintapaa. Oppilas nimeää lapsuuden ja nuoruuden kasvuun ja kehitykseen liittyviä tunnuspiirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää jonkin terveyden osa-alueen ja terveyttä edistävän elintavan. Oppilas nimeää jonkin lapsuuden ja nuoruuden kasvuun ja kehitykseen liittyvän tunnuspiirteen.

Sisällöt

S1 Minä ihmisenä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät ihmisen rakenteeseen ja keskeisiin elintoimintoihin sekä ihmisen kasvun ja kehityksen eri vaiheisiin. Sisällöissä kiinnitetään huomiota kehityksen ajankohtaisiin muutoksiin ja niiden yksilöllisen luonteen ymmärtämiseen. Käsitellään ikäkauden mukaisesti seksuaalista kehitystä ja ihmisen lisääntymistä. Harjoitellaan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä ja tiedostamaan omia ajatuksia, tarpeita, asenteita ja arvoja. Perehdytään terveyden osa-alueisiin ja voimavaroihin, arjen terveystottumuksiin, mielenterveystaitoihin, sairauksien ehkäisyyn ja itsehoitotaitoihin. Lisäksi harjoitellaan tunteiden tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä. Tunnistetaan omaa oppimista tukevia asioita.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet
  • hyvät elämäntavat

  • tunnetaidot

  • kehityksen ajankohtaiset muutokset ja niiden ymmärtäminen

  • oma oppiminen

S2 Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimimiseen. Harjoitellaan selittämään arjen tilanteita, ilmiöitä ja teknologiaa eri tiedonalojen käsitteillä ja malleilla. Tutkitaan laitteiden toimintaperiaatteita ja erilaisia rakenteita. Harjoitellaan turvallisuuden edistämistä ja turvataitoja esimerkiksi seuraavilla osa-alueilla: liikenne-, palo-, sähköturvallisuus, tapaturmat, myrkytykset, päihteet, kiusaamisen ehkäisy, fyysinen ja henkinen koskemattomuus sekä toiminta ensiapu- ja vaaratilanteissa. Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ensiapu- ja vaaratilanteet

  • kiusaamisen ja väkivallan ehkäisy

S3 Löytöretkelle monimuotoiseen maailmaan

Opetussuunnitelman perusteet

Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen, Pohjoismaiden, Euroopan ja muiden maanosien luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Keskeisiä näkökulmia ovat luonnon ja kulttuurien moninaisuuden arvostaminen sekä globaalin ymmärryksen vahvistaminen. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Pohjoismaat ja Baltia

  • Itämeri

S4 Ympäristön tutkiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöiksi valitaan omaan elinympäristöön liittyviä tutkimustehtäviä. Elinympäristössä kiinnitetään huomiota elolliseen ja elottomaan luontoon, rakennettuun ja sosiaaliseen ympäristöön sekä ympäristön ilmiöihin, materiaaleihin ja teknologisiin sovelluksiin. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Tutkitaan säätä sekä maa- ja kallioperää. Tutkimalla kappaleiden liikkeiden muutoksia tutustutaan voiman käsitteeseen. Tunnistetaan eliöitä ja elinympäristöjä, laaditaan kasvio ohjatusti sekä tutkitaan kokeellisesti kasvien kasvua. Kotiseudun erilaisten ympäristöjen merkitystä havainnoidaan myös hyvinvoinnin näkökulmasta. Tutustutaan ympäristössä toimimisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • maa- ja kallioperä

  • eliöiden ja elinympäristöjen havainnoiminen

  • yksinkertaiset koneet, (putki- ja kolmiorakenne)

S5 Luonnon rakenteet, periaatteet ja kiertokulut

Opetussuunnitelman perusteet

Erilaisten materiaalien ja aineiden avulla tarkastellaan olomuotoja ja aineiden ominaisuuksia. Palaminen, yhteyttäminen ja veden kiertokulku muodostavat pohjan aineen muutosten ja aineen säilymisen periaatteen hahmottamiselle. Lämpötilan mittaamisen, lämpöenergiaan perehtymisen ja energialajien muuntumisen avulla tutustutaan energian säilymisen periaatteeseen. Tutkitaan ääni- ja valoilmiöitä. Perehdytään lähiavaruuteen, vuodenaikoihin, päivän ja yön vaihteluun sekä maapallon rakenteeseen. Tutkitaan eliöiden ja niiden elinympäristöjen sekä ihmisen toiminnan vuorovaikutussuhteita. Tutustutaan ravintoketjuihin, eläinten ja kasvien lisääntymiseen, ravinnon tuotantoon ja ruoan reitteihin sekä metsien hyötykäyttöön.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • aineen muutoksia ja aineen säilymisen periaatteita: yhteyttäminen
  • ilman, valon ja äänen ominaisuuksia

  • kasvien ja eläinten lisääntyminen

  • ravintoketjut, ravintotuotanto ja ruuan reitti

S6 Kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen, oman kulttuuriperinnön vaaliminen, monikulttuurisessa maailmassa eläminen sekä ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. Toteutetaan yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • monikulttuurisessa maailmassa eläminen

  • luonnon monimuotoisuuden vaaliminen

  • oman toiminnan vaikutukset itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan

  • ympäristövastuullinen toiminta, osallistuminen ja vaikuttaminen

ePerusteet