T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta havannoimaan rakennettua- ja luonnonympäristöä sekä erilaisia esineitä uusien ideoiden kehittämiseksi.Oppilasta ohjataan ideoimaan ja harjoitellaan omien valintojen tekemistä rajattujen vaihtoehtojen sisällä (esim. teema, materiaali, tekniikka, koko) työskentelyyn ja tuotteeseen liittyen. Harjoitellaan hyödyntämään omaa tietämystä, ajatuksia, kokemuksia ja toiveita käsityöprosesissaan.Oppilasta harjoittelee erilaisten ratkaisujen kokeilemista ja havainnoi niiden toimimista.Perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä.Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksia osana itsearviointia.
|
|
|
T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
Paikallinen tarkennus
Työskennellään ohjatusti kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Ohjataan oppilasta pohtimaan ja suunnittelemaan valmistusprosessin työjärjestystä, sekä huomaamaan työskentelyn etenevän vaihe vaiheelta kohti valmista tuotetta.Tutustutaan dokumentointiin tieto ja- viestintäteknologiaa hyödyntäen. Pääpaino on suunnittelun ja valmiin tuotteen dokumentoinnissa (esim. ideakuvat, suunnitelma ja valmis työ). Opetetaan oppilasta dokumentoimaan tuetusti ainakin yhden työnsä eri työvaiheita visuaalisesti.LisäksiHarjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisestiOppilas dokumentoi ainakin yhden työnsä siten, että kustakin työvaiheesta on kuva ja kirjoitettu selitys.Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, johon sisältyy oman työn suunnittelu, valmistus ja työskentelynaikainen arviointi. Hän dokumentoi prosessia.
|
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi ja prosessin dokumentointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin itsenäisesti ja dokumentoi
käsityöprosessin vaiheet. Oppilas pohtii omaa työskentelyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoi sen eri vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toteuttaa käsityöprosessin keskeiset osat opettajan ohjaamana.
Oppilas dokumentoi joitakin käsityöprosessin vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin osat. Oppilas toteuttaa jonkin käsityöprosessin osan opettajan konkreettisesti ohjaamana ja dokumentoi sen.
|
T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin
Paikallinen tarkennus
Suunnitellaan ohjatusti valmistettava käsityötuote annettujen rajausten mukaisesti. Opetetaan tekemään itsenäisesti suunnitelma omasta työstään ennen valmistamisen aloittamista. Ohjataan oppilasta huomiomaan suunnittelussa omat ideat, toiveet ja käytettävissä olevat (aika-, materiaali-, tila- ja väline-)resurssit, sekä oma taitotaso. Opetetaan oppilas huomiomaan tuotteen mitat suunnitteluvaiheessa. Opetetaan oppilas ennakoimaan ja suunnittelemaan työvaiheita, sekä huomiomaan oman työskentelyn aikataulu.Harjoitellaan esteettisten ja käytännöllisesti toimivien tuotteiden suunnittelua. Harjoitellaan tekemään omia valintoja suunnitteluprosessissa. Oppilaan suunnittelussa painotetaan ulkonäön lisäksi myös tuotteen toiminnallisia ratkaisuja.Harjoitellaan valmistettavassa tuotteessa käytettävien rakenteellisten ratkaisujen kokeilemista ja arvioidaan niiden käytännöllisyyttä.Tehdään työstä suunnitelma joko paperille tai sähköisesti, tarkastellaan suunnitelmaa ja lopputulosta ja verrataan niitä toisiinsa.Yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja valmistaa yksin tai ryhmässä käsityötuotteen tai teoksen, jossa toteutuu perustellut, esteettiset ja tekniset ratkaisut.
|
Tuotteen valmistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Oppilas arvioi ja perustelee tuotteen esteettisiä tai toiminnallisia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee tai valmistaa tuotetta tai teosta opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
Paikallinen tarkennus
MATERIAALITJatketaan erilaisiin materiaaleihin tutustumista ja ohjataan oppilasta työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti. Ohjataan oppilasta huomaamaan eri materiaalien ja työtapojen yhteyksiä.MATERIAALIEN PÄÄPAINOPääpaino on puun, erilaisten (joustamattomien) kankaiden ja langan työstämisessä. Harjoitellaan lisäksi monipuolisten metallimateriaalien käyttöä, sekä tutustutaan erilaisiin levymateriaaleihin (esim. vaneri, MDF, pelti). Materiaalien käytössä harjoitellaan tuntemaan niiden lujuus- ja taipumisominaisuuksia.TYÖTAVATTEKSTIILITYÖJatketaan ompelukoneen käytön ja langoituksen harjoittelua, kerrataan suoraa ja siksak-ommelta. Harjoitellaan taitteen tai päärmeen tekemistä. Tutustutaan kaavojen käyttämiseen ja käytetään nuppineuloja osana työskentelyjä. Tutustutaan silitysraudan käyttöön. Tehdään vähintään yksi ompelutyö em. taitoja hyödyntäen (esim. jakkaran päällinen, veneen purje, esiliina).Tutustutaan neulomiseen. Harjoitellaan tasoneuleen valmistamista, silmukoiden luomista ja oikean silmukan tekemistä sekä päättelyä (esim. neulottu pallo/hahmo).TEKNINEN TYÖTeknisen työn työtavoista jatketaan sahaamisen, hiomisen, naulaamisen ja liimaamisen, mittaamisen ja merkitsemisen sekä höyläämisen, viilamisen ja poraamisen harjoittelua. Tutustuaan talttaamiseen ja erilaisten sahojen käyttötarkoituksiin. Harjoitellaan erilaisia liitostapoja, kuten ruuvi ja mekaaninen liitos.Harjoitellaan pintakäsittelyä (esim. petsaaminen, lakkaaminen, maalaaminen).Harjoitellaan luokasta löytyvien koneiden ja laitteiden käyttöä ohjatusti käsityön työturvallisuusohjeistukset huomioiden.Harjoitellaan tunnistamaan ja työstämään erilaisia materiaaleja.Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työtapoja: neulonta, ompelutyö, erityistekniikka, poraus, höyläys, talttaus ja tarkoituksenmukaiset liitokset.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja. Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.
|
Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti. Oppilas valitsee,
yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä.
Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja
valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää
käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä
Paikallinen tarkennus
Jatketaan työturvallisuusajattelun opettamista ja turvallisen työskentelyn harjoittelua. Käytetään aikaisemmin opittuja tekniikoita ja välineitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan uusien työvälineiden, koneiden ja laitteiden turvallista ja tarkoituksenmukaista käyttöä. Ohjataan oppilasta huomaamaan työskentelyyn ja työkaluihin liittyviä riskejä ja vaaroja, sekä harjoitellaan niiden välttämistä ja/tai niiltä suojautumista (esim. haavat, melu, valo, lämpö, kemikaalit).Harjoitellaan opetustilan työturvallisuudesta ja siisteydestä, sekä omien töiden säilytyksestä huolehtimista.Opetetaan oppilasta työskentelemään joustavasti, pitkäjänteisesti ja vastuullisesti, sekä muuttamaan tarvittaessa suunnitelmaan tavoitteiden saavuttamiseksi.Harjoitellaan käyttämään asianmukaisia työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.
|
Työskentelytaidot.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten
kanssa työskentelyssä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas tietää käsityössä käytettävien
työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana. Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä.
Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan
konkreettisesti ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä
opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa ohjatusti käsityöprosessin aikana, erityisesti suunnittelu- ja dokumentointivaiheessa (esim. etsimään ideakuvia, kuvaamaan suunnitelma, ottamaan kuvia työvaiheista ja valmiista työstä).Oppilas aloittaa käsityön kuvaportfolion kasaamisen iPadille ohjatusti. Kuvaportfolioon kerätään kuvat oppilaan käsitöissä tehdyistä töistä ja harjoituksista. Portfolio siirtyy oppilaan mukana ylemmille luokille.Harjoitellaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.Oppilas dokumentoi ainakin yhden työnsä eri työvaiheita sanallisesti ja visuaalisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
|
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen omassa työskentelyssä.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää itsenäisesti oman käsityöprosessinsa eri vaiheisiin ja niiden dokumentointiin sopivia tieto- ja viestintäteknologian välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjeistuksen mukaisesti
käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opettajan ohjaamana käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin
dokumentoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa jonkin käsityöprosessin
vaiheen aikana opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan arvioimaan omaa työskentelyä, käsityötuotetta ja käsityöprosessia opettajan antamien ohjeiden avulla.Harjoitellaan vertaisarviointia valmiiksi annettuja arviointikohtia ja kriteerejä hyödyntäen.Tarkastellaan omia ja muiden valmiita käsityötuotteita.Ohjataan oppilasta huomaamaan, että onnistumisten ohella myös erehdykset ja virheet ovat arvokkaita oppimiskokemuksia.Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.Tarkastellaan yhdessä aikaansaatuja tuotoksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä sekä tarkastelee omaa käsityöprosessiaan ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään. Hän antaa vertaispalautetta käsityöprosessista.
|
Oman työn ja käsityöprosessin tarkastelu, vertaispalautteen antaminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee realistisesti omaa työtään ja käsityöprosessiaan.
Oppilas antaa aktiivisesti rakentavaa vertaispalautetta
käsityöprosessista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu rakentavasti oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun. Oppilas osallistuu tarkoituksenmukaisesti vertaispalautteen antamiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun sekä vertaispalautteen antamiseen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee oman työn ja käsityöprosessin tarkastelua sekä vertaispalautteen antamista opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan ohjatusti materiaalin säästävää käyttöä. Tarkastellaan hukkamateriaalin määrää. Pohditaan syitä ja tapoja, joilla hukkamateriaalin määrää voi vähentää.Harjoitellaan käyttämään työvälineitä niin, etteivät ne vahingoitu.Tarkastellaan hukkamateriaalin määrää, syitä ja tapoja, joilla voidaan päästä parempiin tuloksiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee kulutus- ja tuotantotapoja monipuolisesti. Hän valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
|
Kulutus- ja tuotantotapojen pohdinta.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee monipuolisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta
tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti ja perustelee valintojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii kulutus- ja tuotantotapoja opettajan ohjaamana.
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|