Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Kukin koulu tiedottaa sekä oppilaita että huoltajia opetussuunnitelman mukaisista arviointiperiaatteista lukuvuoden alkaessa ja aikana.
Tiedottamisessa kiinnitetään erityistä huomiota
a. oppimisen tavoitteisiin ja arviointikriteereihin
b. formatiiviseen ja summatiivisen arvioinnin erojen kuvaamiseen sekä
c. arvioinnin aikatauluun.
Formatiivinen arviointi
.
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Kaarinassa henkilökohtaista oppimissuunnitelmaa tai henkilökohtaista oppimisen järjestämistä koskevaa suunnitelmaa (HOJKS) käytetään työkaluna ja arvioinnin välineenä koko perusopetuksen ajan. Yksilöllistetyt oppimäärät arvioidaan numeroarvosanoin vuosiluokilla 4-9.
Jokaisella oppilaalla on oma oppimissuunnitelma Wilmassa. Oppimissuunnitelmaan kirjataan tarvittavin osin oppilaan oppimista koskevat asiat ja oppimiskeskustelut.
Työskentelyn arviointi
Työskentelytaidoilla tarkoitetaan perusopetuksen aikana kehittyvää taitoa
a. työskennellä itsenäisesti ja yhdessä
b. suunnitella ja arvioida omaa työskentelyään
c. toimia vastuullisesti ja parhaansa yrittäen ja
d. toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa.
Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia, mikä tarkoittaa, ettei työskentelyä arvioida erillisenä. Työskentelyn arviointi perustuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin ja paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain täsmennettyihin oppiaineiden tavoitteiden sisältämiin työskentelytaitojen tavoitteisiin. Kun opettaja toteuttaa arvioinnin oppiaineiden tavoitteiden ja kriteerien mukaisesti, tulee myös työskentely arvioiduksi.
Oppilaan työskentelyyn liittyviä erityistarpeita tulee tarvittaessa kirjata oppimissuunnitelmaan tai henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS), jotta ne voidaan ottaa huomioon työskentelyn arvioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet perustuvat koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutena, eikä siitä saatu arvosana tai sanallinen arvio vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.
Oppilaan käyttäytymiseen liittyvät erityistarpeet tulee tarvittaessa kirjata oppimissuunnitelmaan tai henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS), jotta ne voidaan ottaa huomioon käyttäytymisen arvioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Käyttäytymisen arvioinnissa käytetään Kaarinan kaupungin yhteisiä kriteerejä, joiden pohjalta vuosiluokkien 1-9 oppilaat asettavat syyslukukauden alussa käyttäytymistään koskevat tavoitteet.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Pedagogiset asiakirjat laaditaan lokakuun loppuun mennessä oppilaan ja huoltajien kanssa. Oppimissuunnitelmassa tai henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa (HOJKS) määritellään tarvittaessa erityiset painoalueet ja tavoitteet, jotta oppilaalla on mahdollisuudet hyväksyttyyn arvosanaan. Myös osaamisen osoittaminen monipuolisesti on kirjattava asiakirjaan.
Jos on vaarana, ettei oppilas saavuta tukitoimista huolimatta vuosiluokan oppimäärää hyväksytysti, opettaja keskustelee oppilaan kanssa ja on yhteydessä huoltajaan. Opettaja järjestää keskustelutilaisuuden yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa, jossa määritellään tavoitteet ja tukitoimet, joilla hyväksyttyä arvosanaa tavoitellaan. Keskustelussa voidaan käydä läpi eri vaihtoehtoja, joita ovat mm. erityiset painoalueet oppiaineessa, oppiaineen yksilöllistäminen (mikäli erityiset painoalueet ovat olleet jo käytössä) sekä vuosiluokkiin sitomattomaan opetukseen siirtyminen.
Keskustelu on järjestettävä riittävän ajoissa, jotta oppilaalla on todellinen mahdollisuus saavutta asetetut tavoitteet ennen lukuvuoden päättymistä. Oppilaan edistymistä seurataan yhteistyössä huoltajien kanssa.
Jos näistä toimenpiteistä huolimatta oppilas saa lukuvuositodistuksen ehdollisena, tulee hänelle antaa mahdollisuus korottaa hylätyt arvosanat kesäkuussa sovittuna ajankohtana. Korotustavasta sovitaan oppilaan ja huoltajan kanssa erikseen.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Yksilöllistetyt oppimäärät arvioidaan numeroarvosanoin vuosiluokilla 4-9.
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Yksilöllistettyjen oppimäärien mukaisesti opiskeltujen oppiaineiden arvioinnissa annetaan päättöarvioinnissa numeroarvosana.
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Kunkin koulun vuosisuunnitelmassa kuvataan, miten koulussa opiskeltavien valinnaisaineiden arviointi toteutetaan ja mitkä valinnaisaineet ovat sellaisia sanallisesti arvioitavia syventäviä opintoja, joilla voidaan korottaa päättöarvioinnissa yhteisen oppiaineen arvosanaa.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Yksilöllistetyt oppimäärät arvioidaan numeroarvosanoin vuosiluokilla 4-9.
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Välitodistukset Kaarinan perusopetuksessa
1.–3. lk: Sanallinen välitodistus annetaan tammikuun viimeisenä perjantaina.
4.–6. lk: Numeerinen välitodistus annetaan tammikuun viimeisenä perjantaina.
7.–8. lk: Numeerinen välitodistus annetaan tammikuun viimeisenä perjantaina.
9. lk: Numeerinen välitodistus annetaan joulukuussa ensimmäisen jakson päättyessä.
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Kaarinassa perusopetuksen oppimäärä tai sen osa voidaan suorittaa erityisessä tutkinnossa. Tutkinnon suorittamisajankohtia ovat lukukauden ja –vuoden päätös. Erityisen tutkinnon suorituksia otetaan vastaan oppivelvollisilta Kaarinan kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisista oppimääristä siten, että ensisijaisesti erityisen tutkinnon suorittaminen koskee päättyviä oppimääriä.