Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaalle läheiset ja ajankohtaiset aihepiirit (esim. rakennettu- ja luonnonympäristö, tarinat ja mielkikuvitusympäristö). Lähestytään koneita ja laitteita oppilaiden arjen ja mielenkiinnon mukaisista lähtökohdista esimerkiksi tutustamalla lelujen ja robottien toimintaan.Ohjataan oppilasta tekemään omia valintoja rajattujen vaihtoehtojen sisällä (esim. teema, materiaali, tekniikka, koko) työskentelyyn ja tuotteisiin liittyen. Opetetaan oppilasta käyttämään hyödyksi omia ajatuksia, kokemuksia ja toiveita, jotka liittyvät opetettavaan aiheeseen ja valmistettavaan tuotteeseen.Lisäksi:Tutustutaan erilaisiin kädentaitoihin, tuotteisiin ja materiaaleihin.Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan kokonaiseen käsityöprosessiin ja tehdään vähintään yksi työ ohjatusti kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti niin, että opettaja ohjaa jokaisessa prosessin vaiheessa:- Piirretään suunnitelma valmistettavasta työstä.- Tutustutaan käytettävissä oleviin materiaalivaihtoehtoihin ja pohditaan niiden ominaisuuksia.- Valmistetaan tuote.- Arvioidaan tuotetta ja työskentelyä.- Harjoitellaan ottamaan kuva vähintään yhdestä omasta työstä ohjatusti.- Opetellaan pitkäjänteistä työskentelyä sekä harjoitellaan työskentelystä ja tuotteesta kertomista.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
Suunnittelu toteutetetaan ohjatusti käyttäen hyväksi esimerkiksi piirtämistä, sommittelua ja kokeilua. Oppilas vaikuttaa suunnitteluun tekemällä valintoja annettujen vaihtoehtojen puitteissa. Oppilaan suunnittelu on pääasiassa tuotteen ulkonäköön vaikuttamista.Oppilasta ohjataan suunnitteluvaiheessa kokeilemaan erilaisia ratkaisuja opettajan tarjoamista vaihtoehdoista tuotteen valmistamiseksi.Lisäksi: Kokeillaan omaa suunnittelua ja omia ratkaisuja opettajan ohjauksessa
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan turvallisen työskentelyn perusteisiin: opetetaan oppilasta tiedostamaan työskentelyyn ja -työkaluihin liittyviä riskejä. Lähestytään materiaalista maailmaa oppilaiden arjen mukaisista lähtökohdista.Tutustutaan erilaisiin kuituihin (esim. villa tai vanu), kankaisiin, lankoihin, puuhun, metalliin ja muoviin materiaaleina. Tutustutaan erityisesti puun, kankaan ja langan työstämiseen.Tekstiilityön työtavoista harjoitellaan ompelua etupistoin, kirjontaa (esim. vohvelikangaskirjonta), sormivirkkausta, jotain yksinkertaista lankatekniikkaa (esim. nyöri tai tupsu) ja yksinkertaisia solmuja (esim. rusetti ja umpisolmu).Teknisen työn työtavoista harjoitellaan sahaamista, hiomista, naulaamista ja liimaamista.Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työtapoja: leikkaamista, lankatöitä, käsin ompelua, puutöitä sekä kierrätys- ja luonnonmateriaaleja.Kiinnitetään huomiota turvalliseen työskentelyyn.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta huomaamaan onnistumiset ja kehittymisen kohteet kiireettömässä ja turvallisessa työskentely-ympäristössä. Ohjataan oppilasta arvostamaan käsityötä ja jokaisen tuotteen ainutlaatuisuutta.Luodaan oppimiselle mahdollisuuksia myös virheiden kautta ja ohjataan oppilasta oppimaan niistä.Kokeillaan ja tehdään erilaisia harjoitteita oppilaan taitotaso huomioiden.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

ePerusteet